הרשמה

"מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר"

האם הפרק השביעי מצליח לכפר על הטרילוגיה הקודמת?

אור מנטש הצליח לשלוט על רמות ההייפ וצפה ב"מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" כמו מבקר אמיתי. האם הדור הבא של סטאר וורס מצליח לעמוד בסטנדרטים הגבוהים של המעריצים?

עברו לא מעט שנים מאז שהיה לנו סרט עם כלללל כך הרבה הייפ, וזה בהחלט האפקט שרק זכיון אלמותי כמו "מלחמת הכוכבים" יכול להשיג. השבוע הגיע אלינו פרק 7 בסדרה, אחרי שהטרילוגיה הקודמת (פרקים 1-3 בסדר הכרונולוגי) נחלה כישלון ולא הצליחה להשאיר אימפקט כמו הטרילוגיה המקורית משנות ה-70 וה-80. הטרילוגיה החדשה (פרקים 7-9) ובעצם כל תוכן עתידי שקשור ל"מלחמת הכוכבים" מגיע אלינו מחברת דיסני, שרכשה את הזכיון מג'ורג' לוקאס לפני 3 שנים ומנעה ממנו לעשות עוד 3 סרטים שפשוט לא פוגעים במטרה. אם עדיין לא ראיתם את הסרט, אני אתחיל עם כמה הערות מאוד כלליות וחסרות-ספוילרים ואחר כך נצלול טיפה יותר עמוק אל העלילה והדמויות. גם אז אני לא הולך לחשוף ספוילרים מטורפים אלא רק קווים כלליים לעלילה. אז שנתחיל?

זה בהחלט סטאר וורס!

אם אתם כמוני, ביליתם את הימים האחרונים בהתחמקות מוחלטת מביקורת וספוילרים גם אם הכותרת אומרת בפירוש "ביקורת חסרת ספוילרים!!!", אבל עדיין רציתם לדעת כמה דברים פשוטים אך חשובים - האם הסרט טוב? האם הוא "סטאר-וורסי"? האם הוא הולך בעקבות מה שהפך את הטרילוגיה המקורית כל כך טובה או שהוא ניסה ללכת לכיוונים חדשים כמו הטרילוגיה השניה? אז קודם - "הכוח מתעורר" הוא לא רע בכלל! נהניתי ממנו מתחילתו ועד סופו, הוא בנוי טוב ויש לו ווייב שמזכיר מאוד את הסרט הראשון, שבבסיסו עומדת הרפתקה אגדית של חבורת גיבורים לא-שגרתית. במידה רבה הוא נעשה בתור Fan-Service, והתאמץ מאוד לתת למעריצים את מה שהם רצו במקום לשבור את התבנית המוכחת. יש לו את הבעיות שלו ולזה אכנס יותר לעומק בהמשך, אבל בלי שתמשיכו לפסקה הבאה אני יכול להרגיע ולהבטיח שאם ראיתם ואהבתם את הסרטים המקוריים - ל-"הכוח מתעורר" יש הרבה מה להציע עבורכם, והוא לגמרי שווה צפיה.

הספוילרים מתחילים כאן! ראו הוזהרתם!!

בין פרק 6 ("שובו של הג'דיי) לפרק 7 ("הכוח מתעורר") עברו כ-20 שנה, בהן הכל פחות או יותר נשאר אותו הדבר. דארת' ויידר מת, האימפריה פורקה ועידן הג'דיי והסית' חלף מזמן. אולם, איום חדש החליף את האימפריה - "המסדר הראשון" - שהוא בעצם האימפריה עם שם שונה ושליט חדש. במקום הקיסר פאלפטין יש לנו את סנוק, שככל הנראה יהיה דמות יותר דומיננטית בסרטים הבאים. במשך השנים האלה, לוק סקייווקר ניסה להחיות מחדש את מסדר הג'דיי וגייס חבורה של ילדים מבטיחים, אך אחד מהם בגד במסדר ועבר לצד האפל. כתוצאה מכך, לוק הרגיש יותר מדי אשמה וברח למקום לא ידוע. בינתיים, המורדים ובראשם ליאה אורגנה (הנסיכה ליאה) מנסים לאתר את מיקומו, בזמן ש"המסדר האחרון" מנסה להגיע אליו קודם.

במהלך הסרט, שני גיבורים לא-צפויים עוזרים למורדים לאתר את לוק סקיווקר: פין, חייל סער לשעבר שמשום מה גידל מצפון בניגוד לכל שאר החיילים ולא הסכים להרוג חפים מפשע; וריי, נערה שמנסה לשרוד את חיי היום-יום בתור מלקטת גרוטאות. ביחד הם פוגשים את הדמויות הראשיות מהטרילוגיה המקורית: האן סולו וצ'ואי, ליאה וגם הדרואידים האהובים C3PO ו-R2D2.

היה אפשר לוותר על היטלר העתידני

בינתיים, בצד האפל, השליט הרשע סנוק בנה סוג של Death-Star משודרג והרבה יותר חזק (כמובן שלא שכחו נקודת תורפה המאפשרת להשמיד את כולו במינימום מאמץ) המסוגל להשמיד כמה וכמה כוכבים בהתקפה אחת. הבחור הרע הראשי בסרט הוא קיילו רן, לוחם סית' עם חרב מגניבה ובעיות זעם רציניות. רן מקפיד ללבוש מסיכה כדי להסתיר את זהותו אך כבר בשלב די מוקדם בסרט מגלים מי הוא ואיך הוא קשור לתמונה הגדולה. בגלל שאני לא רוצה להיכנס יותר מדי לשטח הספוילרים, אומר רק שמשהו מרגיש מאוד לא מאוזן בקרב בינו לבין הג'דיי הצעיר. אחרי הכל אפילו לוק סקייווקר היה צריך להתאמן במשך זמן רב לפני שהפך לאביר ג'דיי אמיתי והצליח להביס את דארת' ויידר, ואילו ב"הכוח מתעורר" זה קורה בלי שום הכנה או אימונים - "הכוח" פשוט בוחר נציג והופך אותו לחזק מדי, מהר מדי.

מה שיפה בסרט זה שחוץ מכמה קטעים מביכים (נאום מוגזם של היטלר עתידני מול חיילי "המסדר הראשון") או מאולצים (תחרות בהיה ארוכה מדי בין ריי לקיילו רן) פה ושם, לסרט יש זרימה מצויינת והוא דואג לקחת אותנו למקומות שונים בגלקסיה ולהציג איזורים ודמויות חדשים לגמרי שהם לא ג'אר ג'אר בינקס והכוכב המיותר שלו. הדמויות הראשיות עובדות טוב ביחד ובונות בסיס טוב להמשך, והכי חשוב - הסרט משאיר את הצופה עם טעם של עוד, ונותן לנו מושג כללי של מה מצפה לנו בסרט הבא.

השורה התחתונה

אוקיי אז "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" הוא לא סרט מושלם, אבל מבחינתי הוא מתעלה בכל רמה אפשרית על סרטי הטרילוגיה החדשה (1-3). הוא מרגיש כמו סטאר וורס ומצליח לקחת את הצופה לגלקסיה רחוקה-רחוקה. עד סוף הסרט יהיה אכפת לכם מהדמויות הראשיות, תהיה לכם שנאה כלפי החבר'ה של הצד האפל (למרות שאני קצת הרגשתי רע בשבילם, הם עבדו כל כך קשה!) ויותר מכל - כבר לא תוכלו לחכות שיגיע הסרט הבא. ג'יי ג'יי אברהמס עשה עבודה מצויינת בכל מה שנוגע ל-Fan Service והמעריצים יתרפקו בנוסטלגיה על כל רגע שבו מופיעה דמות מהסרטים המקוריים, אבל אם לא ראיתם את הסרטים או שמעולם לא התחברתם באופן מיוחד לסדרה - רוב הסיכויים ש"הכוח מתעורר" לא ישנה את דעתכם.

עושה חשק לשחק ב: כל משחק של סטאר וורס!

אני חושב שהמשחק שאני הכי רוצה לשחק ברגע זה הוא Jedi Knight 3: Jedi Academy, אבל יש כל כך הרבה משחקים שמספקים את "חווית הסטאר וורס" שאני יכול לכתוב מאמר שלם רק על זה. האמת, מישהו כבר עשה את זה בשבילי! כדאי לבדוק את 10 המשחקים שכל מעריץ סטאר וורס חייב לשחק של אנדריי אפרמוב, ואם בא לכם משהו יותר מודרני אתם מוזמנים ללכת על Star Wars: Battlefront ואפילו על Lightsaber Escape החינמי והממכר.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:55 18.12.2015 | אני אני (אורח)

    אני לא מפרש את קרב חרבות האור נגד רן כמוך. איך שאני ראיתי את זה גם הוא ג'דיי צעיר ולא מנוסה. מה עוד שרוב הקרב התבסס על טכניקות חרב ופחות על הכוח, וה"ג'דיי הצעיר" הראה מיומנות בקפא"פ לפני. יש שם איזון מסויים.
    וגם הם ביססו את זה שיש מקרי מרדנות קודמים אצל חיילי הסער שטופי המוח של המסדר הראשון.
    אני מניח שפשוט יותר קל לי להשאב לסרט ולעגל את הזוויות החדות האלה שתארת, לא שאתה לא צודק במידה מסויימת, יש מה לעגל, אבל זה עובד יפה מאוד ואני נורא נהניתי מהסרט בכללי, לגמרי מומלץ.

  2. 2

    13:45 22.12.2015 | טל הדרי טל הדרי (אורח)

    אני לא חושב שצריך לוותר על "היטלר העתידני" הוא עשה עבודה טובה בלפתוח את שדה הכוח ובלהידחס לגורס זבל, לדעתי החלק הכי טוב היה בסוף עם לוק סקייווקר ואני חושב שכל סרט בסדרה היה טוב בסוף הם עשו עבודה טובה בלהשאיר אותנו במתח

  3. 3

    16:43 23.12.2015 | תומר תומר (אורח)

    מישהו פה עף על הביקורות מאמריקה. סך הכל סרט אינפנטילי ברמה תסריטאית של פאוור רנג'רס. הרעים הם דמויות שטוחות של רעים מסרט מצוייר ופשוט אין תסריט אלא רק נסיונות עלובים להזכיר קטעים מהסרט המקורי. בטרילוגיה 1-3 היה ממש סיפור. ראו איך נבנת ההשתלטות בצורה מתוחכמת על פני 3 סרטים. היה הגיון מסויים ושאלות מעניינות בין טוב לרע. והכי חשוב היה משהו שהצית את הדמיון בכל הסרטים. הסרט הזה חסר לב לחלוטין. חסר דמיון - זה רק שימוש מסיבי בנוסחה שהצליחה בעבר וכהעתקה הוא חסר כל רגש ומלא בטקסטים אינפנטילים ודמויות ילדותיות. רן פשוט פטטי וריי מציגה מגוון הבעות שלם של עיניים פתוחות ובהייה חסרת הבנה כמו ילד שנכנס לחדר של גדולים. אחרי החיקוי האחרון של פארק היורה אפשר להגיד קדיש על הוליווד שזנחה את הדמיון והאומנות והתמכרה לחיקויים סינים זולים.

  4. 4

    09:52 24.12.2015 | טל הדרי טל הדרי (אורח)

    בטעות כתבת פעם אחת בפסקא הספויילרים מתחילים כאן ראו הוזהרתם "המסדר האחרון" במקום "המסדר הראשון"

  5. 5

    22:49 24.12.2015 | OBI OBI (אורח)

    אורך הסרט נטו הוא 130 דקות, ללא הפסקה באמצע. מומלץ להשתמש באפליקציה PEETIME כדי לדעת מתי לעשות הפסקה באופן עצמאי...

    בהחלט סרט רדוד יותר מכל קודמיו. מה גם ששובר כמה מחוקי הג'די הידועים (ספוילר...) - שמי שאינו אביר ג'די אינו יכול בכלל להפעיל את החרב, קרבות LIGHT SABER של ילדים במקום הקרבות המקצועיים שראינו בסרטים הקודמים, אין דיון לעומק של ענין ה"כח" שהוא העיקר ועוד. ממש אכזבה

  6. 6

    10:42 27.12.2015 | ארז ארז (אורח)


    מה אגיד לכם, מאכזב. הסרט עשוי כהלכה, אך אינו מקורי בשום דבר. וזאת בניגוד לכל ששת הסרטים הקודמים! זו כבר לא באמת הסדרה של לוקאס...
    לאור ההשקעה העצומה שעשו בסרט ציפיתי להתלהב. וזה לא קרה. כל כך הרבה אנשים עבדו לייצר את פרק שבע ולא הצליחו ליצור רגע אחד שלא ראינו. הסיפור ממוחזר ואפילו הדרואיד הוא פרפרזה על r2d2 (שהיה הרבה יותר חוצפן ומעניין)
    הסרט לא העז להיות מקורי, אלא נשען על דברים שכבר הצליחו בזכות עצמם. אפילו סנוק, הרע האולטימטיבי, אינו אלא גולום שמיובא משר הטבעות (ואכן אנדי סרקיס מגלם אותו). לכן רבים נהנים מהסרט, שהרי הוא מפעיל את אותן דמויות ולוקיישנים מוכרים ואהובים. אפילו מבחינה צורנית הוא חזר לטרילוגיה הישנה, האהובה יותר. אבל לוקאס עצמו העיז, גם במחיר של אי-הצלחה. אולי הוא הגזים עם הפרנצ׳ייז ואולי אנשים שונאים את ג׳אר-ג׳אר, אבל אין ספק שהוא היה מקורי יותר מכל דמות בסרט הנוכחי. יש המון בעיות בפרק 1, אבל כיצירה של יוצר היא ללא ספק מעניינת יותר, מקורית יותר, ואני נהניתי ממנה הרבה יותר (ולכן אני בוודאי לא מסכים עם הכותב - הטרילוגיה 1-3 עולה בעשרות מונים על החיקוי הנוכחי). פרק 4 היה מקורי, ולכן גם הסיפור נדבק טוב יותר והדמויות היו יותר עגולות מאשר כאן. התאמצו לייצר העתק מודרני שלו באותה צורניות, ולכן גם רבים נהנים, אבל בסוף יצאתי מהאולם מבלי שהתרגשתי. ההתרגשות היחידה הייתה לראות את הדמויות הישנות והאהובות.

  7. 7

    17:44 01.01.2016 | אביתר אביתר (אורח)

    אני כבר יודע מה תהיה העלילה של סטאר וורס 8:
    1. הרעים בונים "כוכב מוות" בפעם הרביעית.
    2. "כוכב המוות" הרביעי יותר גדול ועוצמתי אפילו מ"כוכב המוות" השלישי.
    3. הטובים הורסים את "כוכב המוות" החדש.
    4. סוף.

  8. 8

    22:03 10.01.2016 | ד ד (אורח)

    צפיתי בסרט והשאיר בי מועקה לא קטנה, כמי שמתגעגע לילדות בשנות ה-80 , היא צצה לשנייה אחריי 30 שנה, וזה כבר לא זה...
    אני מנסה לחשוב האם עד כדי כך התבגרתי שהסרט לא נגע בי בכלל, או שאולי האשם לא בי אלא בסרט.
    מלחמת הכוכבים בשבילי זה לוק, גדלתי עליו הערצתי אותו סימל עבורי את הטוב והטוהר לצד חבריו האן וליאה.
    הסרט החדש ממש ממחזר את מלחמת הכוכבים הראשון. הבחורה במקום לוק בכוכב המדברי, הדרויד עם המסר החשוב שכולם מחפשים, פין כהאן סולו החדש, שוב כוכב המוות זה כבר ממש מוגזם (באימפריה לא היה כוכב מוות והסרט היה ממש מוצלח) הטיסה אל לוק כמוה כטיסה של לוק אל יודה בתחילת האימפריה, טייס המשמיד את כוכב המוות כמו לוק בסרט הראשון אותו סרט אחד לאחד.
    רק.... ללא דמויות להעריץ, ללא הרגש שעטף אותי אז לפניי 30 שנה כ"כ חזק.
    מותו של האן היה סתמי צפוי ומרגיז, כאילו ניסו לחסל את דמותו בכוונה, דמות שליוותה אותנו כ"כ הרבה שנים ולא רק במלחמת הכוכבים, זה היה להרוג את הריסון פורד ללא פרידה הולמת...
    סנוק ? מאיפה המציאו אותו ? שילוב של הארי פוטר ושר הטבעות ??
    לבסוף ספויילר ששמעתי משני גורמים טוען, שבהמשך לוק יעבור לדארק סייד, ואילו בנו של סולו יעבור אל האור. כי אז באמת יהרסו לנו את את כל הדמויות והגיבורים שגדלנו עליהם מלפניי 30 שנה, רק בשביל שדיסני יוכלו לגלגל עוד מיליארדי דולרים על סרטיי ההמשך...
    צריך להיות טאבו שבלוק לא נוגעים, הוא חייב להישאר הגיבור הטוב והנערץ גם בהמשך הטרילוגיה הנוכחית.
    ובנו של סולו ?? תודה לא, מעדיף שילדיי יגדלו עם גיבור אחר להעריץ....

  9. 9

       | פורסם ע"י