הרשמה

ביקורת - Far Cry Primal

למרות המעבר מההווה לעבר הרחוק, Far Cry Primal מצליח לשחזר ואף לשפר את הדברים שאהבנו במשחקים הקודמים

בלי נשקים, כסף והבחור הרע התורן, Far Cry Primal הצליח לחדש ועם זאת להרגיש כמו הפאר קריי שאנחנו מכירים ואוהבים

אם אנחנו אוהבים את זה או לא, מישהו שם ב-Ubisoft זיהה את ההצלחה האדירה של Far Cry 3 אי שם ב-2013 וחשב לעצמו "היי, למה Far Cry מקבל משחק כל כמה שנים טובות בזמן ש-Assassin's Creed מקבל משחק כל שנה? גם Far Cry צריך לקבל משחק כל שנה!" הרעיון היה כל כך טוב שהמנהלים מסביב לשולחן עמדו ומחאו לו כפיים, אבל עם כל מה שעובר על סדרת AC ושנת השבתון שהסדרה לקחה ל-2016, המנהלים הגבוהים הבינו שאם עושים משחק חדש בסדרה כל שנה – כדאי מאוד שהוא יהיה מספיק מגוון ומעניין כדי שהשחקנים יחזרו לעוד. כך, לפחות בראש שלי, נולד Far Cry Primal – המשחק שהצליח להסיר מהמשוואה כסף, נשקים חמים ואפילו את הפסיכופט התורן ועדיין להרגיש שייך ומתאים לסדרה. זהו לא ספין-אוף קטן וארקיידי כמו Far Cry 3: Blood Dragon אלא משחק במחיר מלא שמתיימר לתת לנו את חווית Far Cry המלאה. אז האם הוא מצליח? באופן מפתיע, Far Cry Primal הוא אחד ממשחקי העולם-פתוח היותר מרעננים שיצא לנו לראות בשנים האחרונות, ועם השילוב המנצח של חדש ומוכר הוא עשוי להיות המשחק האהוב עלי בסדרה כולה.

השנה היא 10,000 לפני הספירה. בארץ Oros, בני האדם חיים בשבטים ומתפרסים על פני טריטוריות גדולות המשמשות אותן לציד, איסוף משאבים ומחסה. באופן טבעי, השבטים נלחמים ביניהם על שליטה ואילו השבט שלנו – Wenja – ספג הפסד מוחץ וכמעט נכחד לחלוטין. התפקיד שלנו בתור Takkar, הלוחם האחרון של השבט, זה לאחד את בני הוונג'ה, לבנות מחדש את הכפר ולבסס את מקומם בארץ האכזרית. בניגוד למשחקים הקודמים, לא תמצאו כאן עלילה פלצנית על גבר רגיש מהמערב שבכלל לא רגיל למלחמות אבל הופך בין רגע לרוצח הכי מסוכן בעולם. ויותר טוב – לא תמצאו כאן את הבאד גאי התורן. בחירה מצויינת מצד המפתחים, שהבינו ש-Vaas (מ-FC3) אמנם היה דמות מצויינת אבל Pagan Min (מ-FC4) לא הצליח לשחזר את ההצלחה של קודמו. במקום זה, המשחק מתמקד יותר בדמויות המשניות שכמו תמיד נוטות להיות צבעוניות עם קורטוב של טירוף ורעל בעיניים.


בתמונה: השאמאן יוודא שגם ב-Far Cry Primal נחווה הזיות של סמים קשים

המערה היא ביתך - שמור עליה

אז איך אנחנו בונים כפר חדש מכלום, ומה הכיף בכלל בלהילחם כשכל מה שיש לנו זה מקלות ואבנים? כדי לתת למשחק קצת ייחוד על פני האחרים באופן מאוד הגיוני, Far Cry Primal מתמקד באיסוף משאבים מהטבע. גם המשחקים הקודמים שלחו אותנו לצוד חיות כדי לשדרג את הציוד ולאסוף צמחים כדי לרקוח תרופות ו"משפרי ביצועים", אבל כאן אנחנו אוספים כל מה שבא ליד: עצים, אבנים, חימר וכו'. המשאבים האלה משמשים אותנו להכל: בניית נשקים, שדרוג הציוד שלנו וכן בניה ושדרוג של הכפר. לאורך המשחק תצטרכו לאתר "מומחים" – כאלה שיפתחו לכם אפשרויות חדשות ויעזרו לחזק את הכפר. כל מומחה כזה צריך בקתה, אותה תוכלו לבנות ולשדרג כדי לקבל עוד משאבים יומיים, וחשוב מכך – להשיג גישה ליכולות ונשקים חדשים. גם כאן תצטרכו לאסוף EXP (נקודות נסיון) על ידי כל פעולה שתבצעו בעולם ולקבל Skill Points (נקודות יכולת) אותן תוכלו לנצל כדי לחזק את Takkar. רוב היכולות חוזרות על עצמן ממשחקים קודמים, אבל אתם תמצאו שם כמה הברקות מעניינות שאני מעדיף שתגלו בעצמכם. במקביל יש גם תפריט Crafting מרשים המאפשר לנו לבנות ולשדרג נשקים. לנשקים והקרב אני אגיע בהמשך, אבל אתם תשמחו לדעת שלמרות הכל יש מגוון לא רע של נשקים וכלים שיעזרו לכם לנצח.

היופי בהתגלגלות הזאת של ה"עלילה" היא שהכל מרגיש מאוד פתוח ולא תגיעו להרבה מצבים בהם יש לכם רק משימה עלילתית אחת שעליכם לבצע. לדוגמא, כבר מהשעה השניה של המשחק תקבלו אפשרות ללכת אחר שלושה מומחים ותוכלו ללכת קודם לאחד שנותן את השדרוג שהכי בא לכם לקבל. במקרה שלי, הלכתי קודם כל למומחה נשק ואחרי ששכנעתי אותו לבוא לכפר ובניתי לו בקתה, קיבלתי את התוכניות לבניית אלה כבדה לשתי ידיים – נשק אכזרי במיוחד מטווח קרוב שיכול לחסל כמה אויבים במקביל. יש שחקנים שדווקא פחות יאהבו את הסגנון כי הוא פחות "עלילתי" ממשחקים קודמים, אז קחו בחשבון שאני מאלה שחשבו שהעלילה של Far Cry 3 היתה ילדותית ודבילית. למעשה, Far Cry Primal עשוי להיות המשחק הכי בוגר בסדרה מאז Far Cry 2, כי במקום להיות פנטזיית אלימות של מישהו מבחוץ ש"נשאב לתוך זה" והופך מגבר נחנח למושיע של העולם, אנחנו משחקים לוחם רציני שנלחם על חייו ועל הישרדות השבט שלו.

רימונים פרהיסטוריים

אבל רגע, איך הקרב עדיין מעניין כשאין רובי צלפים ומשגרי רימונים? גם לי עבר החשש הזה בראש לפני שהתחלתי לשחק אבל איכשהו המשחק מצליח לתת לנו כמעט את כל כלי המלחמה של העולם המודרני עם משאבים פרהיסטורים. למשחק יש 3 נשקים בסיסיים המשמשים אותנו לטווח קצר וארוך: אלה שיכולה להנחית מכות חזקות אך עושה נזק מזערי כשמטילים אותה; קשת שיכולה לחסל אויבים מרחוק אך דורשת דיוק כדי להרוג ביריה אחת; וחנית שעושה נזק סביר מטווח קרוב, ונזק גבוה כשמטילים אותה. כשנגמר לכם התחמושת אתם יכולים פשוט לבנות עוד בלחיצת כפתור (כל עוד יש לכם את המשאבים הבסיסיים לעשות זאת), אבל זה לא הכל: בשלבים מאוחרים יותר תוכלו לקבל את המקבילה הפהיסטורית של רימונים (פצצת דבורים), מוקשים (מלכודת קוצנית) ואפילו רובה צלפים (קשת מוארכת). היופי הוא שכל אחד מהנשקים ניתן לשדרוג בעזרת המשאבים הנכונים, כך שבסך הכל אין סיבה שתרגישו שיש לכם מחסור בכלים. ואם בכל זאת תרגישו כך, כבר בתחילת המשחק תקבלו כלי עוצמתי במיוחד: היכולת לאלף ולשלוט על חיות בר. ברמה הבסיסית ביותר זה יאפשר לכם להסתכל על העולם דרך עיני הינשוף, מה שעוזר לסרוק את השטח ולהתכונן להתקפה. הינשוף יעזור לנו היכן שהמצלמה עזרה במשחקים הקודמים, ויש לו היכולת "לסמן אויבים" ואפילו לתקוף ולהרוג. בהמשך הדרך תוכלו לאלף זאבים, פומות ואפילו דובים שיעזרו לכם בקרב. קצת יותר בהמשך תוכלו גם לרכב על חלק מהחיות! יכולת זו דורשת טיפה השקעה, במיוחד אם אתם רוצים לרכב על חיה תוקפנית כמו דוב או טיגריס שן-החרב (Sabretooth Tiger), אבל זה כיף אדיר שנותן לשחקן תחושה של עוצמה.

"מוכר" או "ממוחזר"? תלוי את מי שואלים

העולם של Far Cry Primal מנסה לשלב בין כל העולמות שהכרנו בסדרה אך הוא מורכב בעיקר מיער אפריקאי יפהפה עם הרים מושלגים בצפון וערבות לוהטות בדרום. כמו שאתם יכולים לצפות, העולם מלא בחיות בר מסוכנות וציידים של השבטים המתחרים. אגב, איך יודעים שזה משחק של Far Cry? כי בדיוק מתי שלא תצפו לזה, תגיע גירית ארורה ותהרוג אתכם תוך שניות. גם בעולם הכולל דובים וטיגריסים ענקיים, הגירית המצויה היא עדיין החיה הכי אכזרית בטבע. בין לבין משימות ראשיות תוכלו להשתלט על מוצבים ומבצרים (כמו שהיה ב-FC4), ללוות את בני הוונג'ה מנקודה לנקודה ולהגן עליהם מתוקפים, לנקות איזורים מטורפים מסוכנים, לחקור מערות מסתוריות ועוד. המשימות האהובות עלי היו משימות הציד, שמזכירות מאוד את ציד המפלצות ב-The Witcher 3 ומורכבות מכמה שלבים כולל איתור החיה, הנחת מלכודות וכמובן הקרב הגורלי עצמו. תמיד היתה לי חולשה למשחקי Far Cry והעולם הפתוח שלהם, וגם כאן זה עולם עם לא מעט תוכן ממוחזר שאיכשהו מצליח לשאוב את השחקן לתוכו ולא לשחרר. גרסת המשחק שקיבלתי לביקורת כללה גם את משימות Legend of the Mammoth שזמינות רק למי שהזמין את המשחק מראש. משימות אלה מנסות לגוון בכך שהן נותנות לנו לשחק בתור ממוטה, אבל הן עשויות רע. מאוד רע. גם אם הזמנתם את המשחק מראש, לא הייתי טורח להיכנס אליהן בכלל. בכל מה שנוגע לעולם, המשימות וכמובן מערכת הקרב – יש הרבה מאוד תוכן "ממוחזר". אפילו כשתקבלו את הפריבילגיה לרכב על ממותה, אתם תבינו שבתכלס זה בדיוק כמו שרכבנו על פילים ב-Far Cry 4 רק עם סקין אחר. יש הרבה דברים במשחק שמרגישים כמו "אותה גברת בשינוי אדרת" כאילו בנו עוד משחק גנרי בסדרה ואז הלבישו אותו בתחפושת פרהיסטורית, אבל אתם יודעים מה? זה לא ממש הפריע לי – אולי בגלל שאני כזה סאקר כשזה נוגע לסדרה, ואולי בגלל שהמשחק פשוט עשוי טוב בדיוק כמו קודמיו וזה בכלל לא משנה אם הרבה מהתוכן ממוחזר.

את המשחק בדקתי על Xbox One ובסך הכל הוא נראה ממש כמו Far Cry 4, בלי שיפורים גרפיים נראים לעין. זה לאו דווקא דבר רע כי גם Far Cry 3 נראה מצוין בסטנדרטים של היום, אבל אני בטוח שגם הפעם שחקני ה-PC יהנו מגרפיקה מרשימה בהרבה (כל עוד הפורט יהיה סביר כמובן). מה שכן, עושה רושם שהמשחק עובד יותר חלק מקודמו עם זמני טעינה קצרים יחסית ומעבר מיידי בין המשחק והתפריטים. במשחק אתם לא תשמעו מילה אחת באנגלית, ולמעשה כל הדיבוב נעשה בשלוש שפות דמיוניות לגמרי שנוצרו על ידי המפתחים. יש בזה תחושה מגניבה של אותנטיות, אבל קצת מבאס שאי אפשר להבין שום דבר משמיעה וחייבים את הכתוביות. הסאונד והמוזיקה מצויינים כרגיל, עם סאונד אפקטס ומוזיקת אווירה שיכניסו אתכם עמוק יותר לתוך העולם הפרהיסטורי.

השורה התחתונה

למרות הכיוון השונה של המשחק, Far Cry Primal מרגיש ומשחק כמו Far Cry לטוב ולרע. הוא מצליח לחדש בקטנה במה שנוגע לאיסוף משאבים והשתלשלות פתוחה יותר של העלילה, אבל הוא גם מרגיש מאוד מוכר ויש שיגידו ממוחזר. הדברים הכי כיפיים במשחק זה עדיין המרדף אחר השדרוגים הכי חזקים וההשתלטויות על מוצבים של האויב, רק שהפעם יש יותר בחירה בידיים של השחקן והוא יכול לפתוח ולחקור את העולם כאוות נפשו ללא הגבלות מיותרות של העלילה. אז כן, הרבה מהתוכן של המשחק החדש הגיע ישירות מהמשחקים הקודמים, אבל זה רע רק אם שנאתם את המשחקים הקודמים. אם, כמוני, מצאתם את עצמכם נשאבים לעולם של Far Cry 3 ו-4, אין לי ספק שאתם תהנו מכל רגע עם Far Cry Primal.

Far Cry Primal יושק ב-23 לפברואר עבור ה-Xbox One, PS4 וה-PC.

*תודה להד ארצי שסיפקנו לנו עותק לביקורת!

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:09 22.02.2016 | Tbjbu2 Tbjbu2 (אורח)

    איך השגת את המשחק? הוא בPre Order עד ה1/3...

  2. 2

    17:43 22.02.2016 | אופיר אופיר (אורח)

    היי אור! תודה על הביקורת נהנה ליקרוא תמיד...
    אתה מדבר על תוכן ממוחזר, מה בנוגע למי שאף פעם לא שיחק בfar cry? ניראה לי שזה יהיה משחק טוב להתחיל בו לא? חושב אם ליקנות אותו או לא... בדיוק סיימתי את the witcher :)

  3. 3

    17:58 22.02.2016 | RoDeX RoDeX

    ל-1, סביר להניח שמדובר בעותק מוקדם למבקרים באתרי משחקים.

  4. 4

    18:34 22.02.2016 | Amirghost88 Amirghost88 (אורח)

    הוא בטוח יותר טוב מהמשחק האחרון בסדרה, שהיה ערימה של חרא לעומת המשחק שלפניו.
    ובאססינס קריד ההפסקה היא בגלל שהסרט יוצא ב2016, אבל תכלס כולנו מקווים שזה בשביל שלשם שינוי ישקיעו עד הסוף במשחק איכותי בלי באגים.

  5. 5

    23:23 22.02.2016 | אור מנטש אור מנטש (אורח)

    ל-2, הייתי מתחיל עם Primal או FC3. באופן כללי כל משחק בסדרה מתרחש בזמן ומקום אחר לגמרי בלי קשר אחד לשני, אז אין לך מה לדאוג בקטע הזה.

  6. 6

    13:27 23.02.2016 | אופיר אופיר (אורח)

    תודה אור :)

  7. 7

    13:38 23.02.2016 | WarFox89 WarFox89 (אורח)

    ביקורת מדהימה! מאוד נהנתי לקרוא וממש הפתיע אותי לטובה שפרסמתם את הביקורת DAY 1 כמו כל האתרים הגדולים ביום שהמשחק יצא.
    מה שמאוד אהבתי מהביקורת זה הצד הסובייקטבי של העורך שמציג ללא פחד וללא הסתכלות על ביקורות של אתרים אחרים את דעתו וגישתו למשחק.
    לדעתי זה מה שעושה ביקורת טובה - דעה אישית ושונה מאחרים ולא אותם הדברים שאומרים מבקרים אחרים בבקורות אחרות כאילו כתב את כולם מבקר אחד ושלח לכל האתרים.
    אני מאוד מחכה למשחק הזה ל-PC ועשיתי לו Pre-Order. שמח שלא טעיתי בבחירה שלי. מעניין לראות מה יגידו הביקורות על Division כי הוא די טוב אבל משהו מרגיש חסר עדיין בבטא ...

  8. 8

    20:28 23.02.2016 | פעם הייתי פה פעם הייתי פה (אורח)

    אתה כותב בצורה טובה מאוד, אהבתי את הביקורת.
    אבל אני לא אוהב את המשחק. בשבילי, FAR CRY תמיד יהיו ממוחזרים חד שנתיים מאז ההצלחה של FAR CRY 3. והרבה אנשים אחרים מסכימים איתי. מצד שני, הרבה אנשים אחרים אוהבים גם את השינויים הפיציים שעושים בכל כותר. אז אנחנו מקבלים משחק כל שנה. נראה שב- UBISOFT יודעים איך לבזבז את הכסף שאנחנו זורקים אליהם. העיקר אומרים לנו שפיראטיות זה רע (המשפט האחרון נאמר בחצי הומור).

  9. 9

    05:58 25.02.2016 | רון רון (אורח)

    far cry הפכה לסדרה דו שנתית. 3 יצא ב2012 (blood dragon יצא ב2013) 4 ב2014 ועכשיו primal ב2016. ביקורת טובה. אהבתי מאוד את 3 ו-4 אבל אני ככל הנראה אקנה את primal כשתיהיה עליו הנחה טובה או אחכה 3 שנים שזה יגיע בחינם לps plus.

  10. 10

       | פורסם ע"י