הרשמה

ביקורת - Street Fighter V

ל-Street Fighter V יש את כל מה שצריך כדי להפוך, יום אחד, למשחק המכות הטוב ביותר בז'אנר. היום הוא מרגיש יותר כמו Early Access

משחק המכות החדש של Capcom הצליח לבנות בסיס מצוין, אבל נכון להיום הוא מרגיש יותר כמו בטא ופחות כמו מוצר סופי ומלא

השנה היא 2008. אור מנטש הצעיר בדיוק חזר ממשמרת לילה אבל במקום ללכת לישון, הוא הכניס את המשחק החדש Street Fighter IV ל-Xbox 360 ושיחק במשך שעות עד שהעייפות הביסה אותו (אחרי הכל, משמרת הלילה הבאה כבר היתה מעבר לפינה). כמעט 8 שנים עברו ובזמן הזה מעולם לא הפסקתי לשחק. בשום שלב לא הייתי ברמה גבוהה במיוחד ובטח לא ברמה תחרותית, אבל זה היה המשחק שהצליח לתפוס אותי ואת חבריי - ולא לשחרר. אולם, לא הכל היה מושלם ולאורך הדרך המשחק התפתח והשתפר בצורה שאף אחד לא יכל לשער. לצורך השוואה, ההרחבה הראשונה של המשחק דרשה מהשחקנים לרכוש את המשחק מחדש ולשלם עליו מחיר מלא! לא היתה בכלל אפשרות לשלם רק על ה-DLC. אבל תקפצו קדימה לשנה שעברה ותגלו משחק עם יותר מכפול דמויות ביחס ליום ההשקה, אונליין יציב יותר, שינויים ותוספות למכניקות הקרב, ואפילו מצב Omega שמשנה לחלוטין את הדמויות ונותן להן תרגילים וכלים חדשים לקרב. ואז הגיע Street Fighter V, המשחק שהצליח להכניס אותי להייפ מטורף אחרי הבטא האחרונה בחודש שעבר, אבל עם ההייפ הגיעה גם אכזבה. ל-Street Fighter V יש כל מה שצריך כדי להפוך למשחק המכות הטוב ביותר אי פעם, תוך חודשים במקרה הטוב ותוך שנים במקרה הרע, אבל כיום הוא מרגיש יותר כמו בטא או משחק ב-Early Access מאשר משחק ששווה את המחיר המלא של 60$.

אז לפני שאתם מתבאסים לחלוטין על המשחק, כדאי שתדעו שהבסיס של Street Fighter V הוא כנראה הטוב והנכון ביותר בתולדות הסדרה. כמו שהזכרתי מקודם, Capcom למדה הרבה מ-SFIV והביאה לנו משחק המשך שמרגיש כמו חזרה למקורות עבור הסדרה. מכניקת המשחק היא הפשוטה והידידותית יותר מאז ימי Street Fighter II, והיא מורכבת מהאלמנטים הכי בסיסיים של משחקי מכות. לכל דמות יש כמות די קטנה של תרגילים ורצפי מכות, ומה שחשוב יותר מלדעת קומבואים ומהלכים מטורפים זה לדעת איזה מכה\תרגיל לעשות, מתי ובאיזה טווחים. המשמעות היא שיותר מכל משחק אחר בשוק, Street Fighter V יוודא שהרמה שלכם תעלה כל עוד תמשיכו לשחק, ובכל מה שנוגע לביצוע הוא דורש הרבה פחות ממשחקים כמו Mortal Kombat X, Killer Instinct וכמובן Street Fighter IV. אחד הדברים שהכי אהבתי ב-SFV זה תחושת האימפקט בקרב: כל אגרוף, בעיטה והאדוקן לא רק נראים מצוין (לגרפיקה אני אכנס בהמשך) אלא מרגישים מצוין! גם כשהיריב מגן, יש הבדל משמעותי בין הגנה מאגרוף חלש להגנה מאגרוף חזק - וזה מתבטא גם ברמת האנימציה. יותר מכל משחק מכות אחר, SFV הצליח לתפוס את התחושה הנהדרת של להרביץ למישהו, וזה מדהים בעיני שהוא מצליח לעשות את זה בלי אלימות גרפית מוגזמת כמו שתראו למשל ב-MKX.

חזרה למקורות

נכון ליום ההשקה, SFV כולל 16 דמויות עם 6 נוספות שיצטרפו במהלך 2016 (הראשונה מביניהן, Alex, תגיע כבר במרץ). זה לא נשמע כמו הרבה אבל Capcom עשתה עבודה טובה בליצור את הקאסט המגוון ביותר בהיסטוריה של הסדרה: דמויות קלאסיות כמו Ryu ו-Chun Li לצד דמויות חדשות לגמרי כמו Necalli ו-FANG וכן דמויות נישתיות שאתם כנראה לא מכירים ממשחקים קודמים כמו Karin ו-Mika. הדמויות נראות מצויין ויש תשומת לב מרשימה לפרטים הקטנים, במיוחד כשרואים את הכל בתזוזה, ולכל אחת יש סגנון משחק שמרגיש שונה אך מוכר. מכניקת הקרב פשוטה וידידותית לשחקנים חדשים, ובניגוד ל-SFIV היא לא דורשת רמת ביצוע גבוהה. יש שני מדים שאנו צריכים לשים לב אליהם (חוץ ממד החיים כמובן): מד ה-Critical Art הכחול הוא זה שאנחנו מכירים ממשחקים קודמים, ומאפשר לנו לנצל מלבן אחד לביצוע גרסה משופרת של אחד התרגילים שלנו, או לנצל את המד המלא כדי לבצע את התרגיל האולטימטיבי של הדמות שלנו - Critical Art. תרגילים אלה קלים יחסית לביצוע וניתן "לחבר" אותם בצורה מאוד קלה לקומבואים, תרגילים ומכות רגילות. עם Ryu למשל, כדי לבצע קומבו עוצמתי עם מד מלא כל מה שתצטרכו לעשות זה לקפוץ עם בעיטה, לתת אגרוף חזק אחרי הנחיתה ולבצע את ה-Critical Art מספיק מהר. הקומבו הפשוט הזה של 3 מכות יניב לכם כ-40% נזק, ואפשר להרגיש שהמשחק הרבה יותר סלחני מ-SFIV כשזה נוגע לתזמונים.

המכניקה המעניינת יותר, וזו שהופכת כל דמות ליותר מגוונת ופחות גנרית ממה שהכרנו במשחקים קודמים, זה מד ה-V Trigger האדום. לכל דמות יש מהלך V-Skill שנותן לה איזשהו יתרון לקרב: עם Ryu אנחנו מקבלים תרגיל מאוד עוצמתי שחוסם כל סוג של מכה כל עוד התזמון שלכם נכון (כמו שהיה ב-Street Fighter 3 אצל כל הדמויות), אבל עם Ken אנחנו מקבלים ריצת הסתערות לכיוון האויב, מה שעוזר לו לשמור על סגנון משחק אגרסיבי. מהלך זה עוזר למלא את מד ה-V-Trigger (ולא עולה כלום), וכאשר זה יתמלא תוכלו להשתמש ב-V-Reversal (מהלך שעוזר להוציא אותנו ממצבי לחץ) בניצול של מלבן אחד, או ב-V-Trigger כאשר המד המלא. ה-V-Trigger משתנה מדמות לדמות ופותח לנו כלים חדשים לקרב. למשל, ה-V-Trigger של Ryu נותן לו עוד עוצמה לזמן מוגבל, ומחזק באופן משמעותי את כל התרגילים שלו; ה-V-Trigger של Nash מאפשר לו להפתיע את האויב ולהבזיק מאחוריו או מעליו; ואחד האהובים עלי, ה-V-Trigger של Necalli מכניס אותו למצב מחוזק שמשפר את המהירות, הנזק וכל התרגילים עד סוף הסיבוב. שתי הפסקאות האחרונות מייצגות בערך את כל מה שאתם צריכים לדעת על מכניקת הקרב, ומכאן כל מה שנשאר לכם זה להתמקצע על הדמויות וללמוד מנסיון. חבל שאין מצב טוטוריאל מושקע כמו ב-MKX ו-KI שמסביר על מושגים כמו Cross-Up ו-Zoning כדי ללמד את מי שאין לו רקע במשחקי מכות בנוסף לדרך מבוקרת יותר להתמקצע על כל דמות. מצב ה-Challenges צפוי להגיע במהלך החודש הבא, ועד אז תצטרכו להסתפק במצב ה-Training אם אתם רוצים ללמוד דמות מסויימת. שחקנים מתקדמים יתבאסו לדעת שהמשחק לא מספק Frame Data ומידע נוסף על כל מהלך, למשל היה נהדר לדעת אילו מכות בסיסיות אפשר לחבר לתרגיל ואילו לא. רוצים לדעת את כל זה? לכו ותקנו את המדריך הרשמי של Prima

Arcade Mode? תשכחו מזה

אז אין Challenge Mode ואין טוטוריאל מושקע, אז מה יש למשחק להציע לשחקן המתחיל לפני שהוא נכנס לזירת האונליין? למרבה הצער - מעט מאוד. למשחק יש כיום שני מצבים בלבד לשחקן יחיד: Story Mode מורכב מ-2-5 קרבות לכל דמות ועושה עבודה גרועה בלתת לנו את הרקע והמניעים של הדמויות השונות. המצב הזה מרגיש עצל ולא מספק, במיוחד עם דמויות כמו FANG שבמקום להרחיב עליהן - תקבלו שני קרבות נגד Bison בלי הרבה הסבר או רקע מאיפה FANG הגיע ומה הקטע שלו. והחלק הכי גרוע - הקרבות ב-Story Mode קלים בטירוף, לא מנסים להציב שום אתגר ואין אפילו אופציה להפוך אותם לקשים יותר. פשוט אכזבה מ-א' ועד ת'. המשחק כן אמור לקבל מצב עלילתי מושקע יותר ביוני הקרוב, אבל השבוע נחשף כי גם המצב הזה יקח לנו בין שעה לשעתיים בלבד. המצב השני לשחקן יחיד הוא Survival, המורכב מרצף של 30 קרבות עם טוויסט: אחרי כל קרב תוכלו לנצל חלק מהניקוד שהרווחתם כדי למלא את מד החיים, לקבל חיזוק לקרב הבא ואפילו להסתכן ולהיכנס לקרב הבא עם חיסרון בעבור יותר נקודות. אבל רגע, איפה הלחם-וחמאה של כל משחק מכות אי פעם - Arcade Mode? למרבה הצער לא תמצאו אותו כאן, ונכון להיום לא ידוע על שום תוכנית להחזיר אותו בעתיד. למי שלא מכיר, Arcade Mode הוא מצב המשחק הידוע מאולמות הארקייד בו אנו נלחמים נגד כ-10 יריבים בדרגת קושי עולה עד שאנו פוגשים בבוס הסופי.

יש בסיס לאונליין מצויין, אבל רק בסיס

עם כל הכבוד למצבי הסינגל פלייר, זהו משחק מכות ואת רוב זמנכם תבלו באחד משני המצבים: Versus כאשר החברים באים לשחק, ו-Online בכל שאר הזמן. תוכלו לשחק עם או בלי ניקוד (Ranked או Casual) וכן לפתוח "חדר משחק" (Lounge) כדי לפגוש שחקנים חדשים. מצב Spectator Mode, אתגרים יומיים ופיצ'רים נוספים לאונליין יתווספו למשחק במרץ הקרוב, מה שקצת גורם לי לתהות למה בכלל המשחק הושק החודש ולא בחודש הבא כשיש יותר תוכן. מצב האונליין עובד מצוין - כשהוא עובד. הימים הראשונים להשקת המשחק הביאו איתם בעיות רבות ועומס גדול מהצפוי, אבל כשהמערכת עובדת כמו שצריך (וזה התבטא גם בשלבי הבטא) - אתם יכולים לצפות לחווית אונליין טובה יותר מכל משחק מכות אחר בשוק. כל עוד תתעקשו על לפגוש יריבים עם חיבור טוב, זה ירגיש ממש כאילו שהוא יושב לידכם ומשחק. העובדה שאפשר לשחק נגד שחקנים מהפלטפורמה השניה (PC נגד PS4) מוסיפה מאוד ועוזרת לשמור על הקהילה מאוחדת. מצב ה-Ranked מחולק למספר "ליגות" אך חבל שהמשחק לא טורח להסביר לשחקן איך הליגות עובדות, באיזה שלב עולים ליגה, האם אפשר לרדת ליגה וכו'. אותו חוסר שקיפות תקף גם לגבי החנות והכסף שאנחנו מקבלים, שנקרא Fight Money. מצד אחד יש פה בשורה מצויינת לשחקנים: נוכל לרכוש את כל דמויות ה-DLC למשחק בעזרת הכסף שאנו מרוויחים בתוך המשחק (או לשלם כסף אמיתי כדי לפתוח אותן מיידית) אבל לא לגמרי ידוע איך מקבלים Fight Money, כמה תעלה כל דמות וכו'. חוץ מזה, Capcom היקרים, אם כבר הכרתם משאב קריטי לפתיחת דמויות ותכנים בתוך המשחק, היה אפשר להוציא מזה הרבה יותר כמו למשל הימורים של Fight Money על משחקים - בתור שחקן או בתור צופה. במצב הנוכחי, משאב ה-Fight Money מרגיש יותר מדי כמו המקבילה שלו במשחקים חינמיים - כלי להשגת תכנים בעבור השקעה של זמן, במקום השקעה של כסף.

ברמת ההצגה, Street Fighter V הוא ללא ספק משחק המכות היפה ביותר בנוף הנוכחי ולא נראה שתהיה לו תחרות בקרוב. התפריט הראשי קיבל סגנון פחות מצועצע ויותר נקי, ובתוך הקרב תוכלו ליהנות מעולם צבעוני, דמויות יפהפיות ואנימציות מרשימות. המוזיקה של המשחק מבטאת את כל זה ונותנת נפח חדש לקטעים שאנחנו מכירים מההיסטוריה של הסדרה. גם הקטעים החדשים לא קופחו ומרגישים קליטים כמעט כמו המנגינה הותיקה שמזוהה עם Ryu ומלווה את הזכיון מ-1991. ברמת הסאונד אפקטס, הסאונד עושה עבודה מצויינת בלהמחיש את האימפקט שהזכרתי מוקדם יותר, וזאת מבלי לרדת לאפקטים "כואבים" כמו צליל של גולגולת נשברת. תודו שהתגעגעתם לשמוע את Ryu צועק "האדווווקן!!!" את המשחק בדקתי על ה-PC והוא נראה מצויין על הגדרות מקסימליות ב-1080p. אין כל כך משמעות לבחירת הפלטפורמה כי יש Cross-Play בין ה-PC ל-PS4 ושתי הגרסאות נראות אותו הדבר בלי יתרון בולט מדי ל-PC. עם זאת, כרגע יש דיווחים על כך שגרסת ה-PS4 סובלת מהאטה כאשר המשתמש מחובר לשרת (במצב אופליין אין בעיות). אם נחזור רגע ל-PC, כדאי לוודא שאתם מריצים את המשחק על 60 פריימים קבועים לשניה - אם אתם מקבלים פחות, הורידו את ההגדרות הגרפיות עד שתגיעו ליעד. בכל מצב אחר אתם פוגעים בחווית המשחק שלכם ושל היריב.

השורה התחתונה

הקרבות עובדים מצויין, הדמויות מגוונות, האונליין חלק ונטול לאגים, הגרפיקה מרהיבה ומרגישים כל אגרוף ובעיטה. הוא עדיין לא שם, אבל יבוא יום ו-Street Fighter V יהיה משחק המכות הטוב, המאוזן והפופולרי ביותר שתוכלו לשחק על PC או PS4. אני גם מאמין שהוא ישמור על התואר הזה במשך שנים בדיוק כמו קודמו ואולי אפילו ישרוד את המעבר לדור הבא של הקונסולות, אבל הבשורה המצערת היא שהיום הוא פשוט לוקה בחסר. המשחק הושק עם מעט מאוד תוכן לשחקן יחיד בלי Arcade Mode, יש לו מעט פיצ'רים לאונליין, מצב טוטוריאל לא מספק שאינו נוגע בכל מכניקות הקרב, ומעט מאוד מידע לגבי איך האונליין עובד (מה צריך לעשות כדי לעלות ליגה??) ואיך אפשר לשחק כל דמות ברמה מתקדמת (אין Frame Data). אז האם SFV שווה את המחיר המלא של 60$? תלוי מאוד מה אתם מחפשים. לקנות את המשחק היום מרגיש פחות כמו רכישה של מוצר מלא ויותר כמו השקעה, כמו לקנות משחק ב-Early Access. אם יש לכם רקע במשחקי מכות ואתם רוצים להיכנס לזירה חדשה ברשת - תוכלו להפיק ממנו הרבה בחודשים הקרובים ולהיות מוכנים ליום שבו הוא יצליח להשתלט לחלוטין על התחרות. אם אתם מחפשים להיכנס לז'אנר וללמוד בראש ובראשונה איך משחקי מכות עובדים - יש לכם סיכוי יותר טוב דווקא עם המשחקים המורכבים יותר כמו Mortal Kombat X ו-Killer Instinct כי הם עושים עבודה טובה יותר בללמד את הבסיס לז'אנר כולו. וכמובן שאם אתם מחפשים תוכן מושקע לשחקן יחיד, תברחו כמו הרוח כי SFV יאכזב אתכם מהר יותר מהבעיטות של Chun Li.

Street Fighter V זמין עבור ה-PC וה-PS4.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    18:08 17.02.2016 | עזרא עזרא (אורח)

    אחלה ביקורת! אבל שוב דבר אחד לא מובן לי. השקיעו והוצאיאו גרסת PC למה לכל הרוחות אין תמיכה נורמלית במקלדת?! למה אני צריך לנחש מה כל כפתור עושה? לחצתי על כולם עד שהתברר ש B זה כפתור בחירה ו N זה חזור. שיצאו מהסרט שזה נוח לשחק רק עם בקרי שליטה כי לא לכולם זה נוח. אני אישית לא יכול לזוז עם שלט אבל עם מקלדת אני די טוב. מבחינה גראפית הוא נראה מצויין אבל לא כזה שינוי דרסטי לדעתי מ SFIV. ואם בגראפיקה עסקינן חבל שצריך לעבור סוג של "הרדכה" עד שניתן להגיע לתפריט ולכוון את הרזולוציה. זה ממש מבאס שעד שמשחקי מכות מגיעים ל PC הם מאכזבים ככה וזה כולל את DOA5 ו MKX.
    MK9 היה משחק מושלם על ה PC חבל שלא לוקחים ממנו דוגמא.

  2. 2

    18:17 17.02.2016 | אור מנטש אור מנטש

    כן וגם אין תמיכה ב-Dinput (שלטי PS3 PS4 ועוד), זה הכל מכשולים זמניים שיתוקנו עם הזמן אבל לך תדע כמה זמן זה ייקח להם... כמו שכתבתי - מרגיש מאוד כמו Early Access. אגב, אם כבר לומדים ממישהו אז שילמדו מעצמם!! Street Fighter IV הגיע עם אחלה תוכן ואחלה פיצ'רים, גרסת ה-PC היתה נהדרת מינוס הבולשיט של Games for Windows Live ובסך הכל המשחק הקודם כלל הרבה יותר תוכן השקה מ-SFV, כולל מספר דמויות!

  3. 3

    08:02 13.04.2016 | לירון לירון (אורח)

    למה לא כתוב על תרגיליםם

  4. 4

       | פורסם ע"י