הרשמה

ביקורת: Cryostasis

משחק אימה שיקפיא לכם את הדם ויצבוט לכם את הלב

מפתחת: Action Forms
מפיצה: 1C/Aspyr
תאריך יציאה: 21.4.2009
פלטפורמות: PC

משחק אימה-פעולה שיאפשר לכם לחוות את שעותיו האחרונות של צוות שוברת קרח מנקודות מבט רבות

מאוקראינה, ארץ הולדתה של סדרת STALKER, מגיע אלינו משחק מפתיע. קודם כל, למרות מנוע גרפי כבד, אין בו כמעט באגים. אבל מה שמעניין יותר הוא ש-Cryostasis, משחק אימה-פעולה שמתרחש בתוך שלדה של ספינת ענק רוסית הלכודה בתוך קרחון, מחדש גם מעט בתחום המשחקיות וגם די הרבה בתחום צורת העברת הסיפור.

במקום רק לצפות בפלאש-בקים שמסבירים לנו מה קרה בספינה לפני שהגענו אליה, אנחנו חיים את הפלאש-בקים בתור הדמויות שחוות אותם וצריכים לשנות את האירועים שהתחוללו כדי להגיע לסוף אלטרנטיבי לסיפור.

הטוב
  • עולם קר, קפוא, זר ומאיים 
  • מערכת בריאות מעניינת
  • צורת העברת סיפור יחודית
  • כתיבה ודיבוב 
הרע
  • מנוע כבד ביותר
  • גיוון מוגבל באויבים\נשקים
והטמפרטורה
  • מתחת לאפס

התחזית: קר. קר מאוד.

מה דעתכם על טביעה? רוצים? מה דעתכם על טביעה במים קפואים? אפילו אם תצליחו להחזיק את הראש מעל למים, הסרעפת שלכם תתכווץ בצורה כל-כך אלימה שלא תצליחו להכניס אפילו לגימת אוויר קטנה לגוף הרעב לחמצן שלכם. טמפרטורת הגוף יורדת כל-כך מהר במים קרובים לנקודת הקפיאה, עד שהידיים והרגליים יפסיקו לציית להוראות מהמוח תוך מספר שניות, ואתם תצללו כמו משקולת.

ואפילו אם תצליחו לפרפר קצת ולזוז במים, אין לכם לאן ללכת, כי אתם לא סתם טובעים. אתם לכודים בתוך חדר ברזל, שדלתותיו הכבדות התעקמו ומונעות כל אפשרות בריחה. למים, החודרים בכמויות לגוף הספינה דרך הקרעים הגדולים שקרע בה הקרחון, זה לא מפריע לשטוף לתוך החדר. עוד מספר שניות מי הים הצפוני יגיעו לתקרה, וזה יהיה הסוף.

Cryostasis: Sleep of Reason הוא משחק קר. הוא יותר קר מ-The Thing, יותר קר מ-Lost Planet, יותר קר מהאי של Crysis אחרי הטרנספורמציה. אתם רוצים קור? חושבים שאתם לא מפחדים מקור? Cryostasis יראה לכם מה זה קור. הוא יכניס אתכם לעולם שבו כל משטח מכוסה שכבת כפור, כל צינור מצמיח גלידי כפור, וחשיפה לרוח הורגת אתכם תוך עשרים שניות לכל היותר.

אין כאן זומבים. לא בדיוק

בחוג הקוטב הצפוני, רחוק מעבר לתנאי סביבה שהאדם נועד להם, לכודה בקרח ספינת ענק רוסית, שוברת קרח זקנה המונעת בכוח הגרעין. את השעות הבאות תבלו בסיפוניה: חלקם חשוכים, מוצפים במים קפואים, אבל פחות או יותר שלמים, אחרים שצידם הפנימי נחשף לרווחה על ידי הקרחון שבו התנגשה הספינה, ורוח מקפיאת דם משתוללת מסביבם.

בספינה הזו, שנשלחתם לפגוש אותה מבסיס הקוטב בו אתם עובדים, לא נותר אף איש צוות חי - אבל זה לא אומר שהיא ריקה.

האויב שלכם ב-Cryostasis, מלבד הקור והבדידות, הוא אנשי הצוות שלעבר של שוברת הקרח. הפשוטים שבהם ניתנים לתיאור כזומבים-טבועים. בניגוד לכלל בקשר לזומבים, הם יודעים להשתמש בכלי נשק ונעים במהירות קרובה לשלכם.

מאוחר יותר תתחילו להיתקל במטאמורפוזות מפלצתיות יותר, דברים שעשויים בשר ודם עם תוספות של קרח ומכונה. היצורים המתקדמים מזכירים את המפלצות של The Suffering, או אולי כמה מה-Splicers המעוותים יותר של Bioshock.

כשקר, צריך לשמור על הבריאות

מערכת הבריאות של המשחק יוצאת דופן, ומבוססת כולה על טמפרטורת גוף. הממשק כולל שני מדי טמפרטורה - אחד לטמפרטורה חיצונית והשני לפנימית. כאשר טמפרטורת הסביבה נמוכה יותר מטמפרטורת הגוף, טמפרטורת הגוף תרד בהדרגה, עד שתגיע לרמה החיצונית. כאשר טמפרטורת הסביבה גבוהה יותר מטמפרטורת הגוף, טמפרטורת הגוף תעלה בהדרגה. 

באזורים קרים במיוחד, זה יכול לגרום למותכם מחשיפה בלבד, אבל רוב הזמן הטמפרטורה הנמוכה לא תהווה איום ישיר על חייכם. היא כן תגרום לטמפרטורת הגוף שלכם לצנוח לדרגות נמוכות עד נמוכות מאוד, דבר שישאיר לכם מעט מאוד בריאות להתמודדות עם אויבים. לכן, חיפוש אחר מקורות חום בספינה, כמו צינורות קיטור פעילים ונורות חירום, הוא אחד מעקרונות המשחק הבסיסיים.

כאשר אויב מתקרב אליכם, עצם נוכחותו גורמת לצניחה מאסיבית בטמפרטורה. בנוסף לכך, כל פגיעה תגזול מכם מידה מסויימת של חום. מכאן יוצא שכאשר אתם נקלעים לקרב בטמפרטורות גוף נמוכות, אתם בצרות צרורות.

אקשן-השרדות שהופך לחוויה רוחנית

באקשן של המשחק יש משהו מז'אנר ההישרדות, כי האויבים שלכם חזקים, אתם פגיעים, והתחמושת די מוגבלת. למעשה, במהלך בערך החצי הראשון של המשחק אתם תצטרכו להתמודד עם מה שהספינה תזרוק עליכם בעזרת בעיקר גרזן קרח ותו לא.

מרכיב האקשן הוא בערך חמישים-שישים אחוזים מהמשחק. את הארבעים-חמישים האחוזים הנותרים ממלאים הסיפור\אתגרי סיפור. Cryostasis מציג את אחד מהסיפורים מעניקי ההשראה ביותר שזכיתי לחוות במשחק מחשב - ואני משחק כבר הרבה שנים.

לקראת סוף המשחק, למעשה, הסיפור הלך ולבש בעבורי דמות של חוויה רוחנית עזה. הרבה משחקים מודרניים יכולים להתגאות בזה שהם כוללים המון פיתולי עלילה וקשקושי דיאלוג - Cryostasis מדגים בדיוק איך אלה לאו דווקא הדברים שעושים סיפור טוב.

סיפור אגדה אפל

הסיפור של Cryostasis מועבר במספר רבדים קשורים. ראשית יש את האלמנט המוכר של מציאת מכתבים, קטעי יומן וקטעים כתובים אחרים שנותרו כשרידים (לא אילמים, מדובבים) לשעותיה האחרונות של הספינה וצוותה. גם כאן שובר המשחק את המוסכמות בכך שכחצי מהקטעים שמוצאים כלל לא נכתב על ידי אנשי הצוות או אף דמות מזוהה אחרת, ולא קשור באופן פרקטי לחיי הספינה.

הקטעים המדוברים הם סיפור אגדה, אגדה אפלה שמקריא קול אישה, שקל לדמיין אותו כשייך למין מכשפת שבט. האגדה, אותה אנו מרכיבים קטע אחר קטע ממש עד לסופו של המשחק, משמשת אלגוריה למה שהתרחש בספינה לקראת סופה.

שימוש מאסיבי וייחודי בפלאש-בקים

הכלי העיקרי שדרכו אנחנו נחשפים לסיפור הוא הפלאש-בק, כלי בו עושה המשחק שימוש אינטנסיבי ביותר. למעשה, הפלאש-בקס ב-Cryostasis מאפשרים לנו לעשות הרבה יותר מלצפות - הם מאפשרים לנו לחיות את הסיפור דרך עיניהם של אנשי הצוות, ומכריחים אותנו להשתתף בו.

צורה אחת של פלאש-בק, הפאסיבית יותר, מופעלת בכניסה לאזורים מסויימים. אז עובר העולם לראיה דרך פילטר ששואב מהסצנה את רוב הצבעים. לעיתים אנחנו חופשיים לזוז ולהביט במה שהתרחש במקום זה מכל זוית שנרצה; פעמים אחרות אנחנו מוגבלים לנקודת מבט מסויימת שהמשחק בחר בשבילנו.

לפעמים הפלאש-בק לא מציג לפנינו התרחשות, אלא רק מעביר אותנו לספינה כפי שהיא הייתה בעבר; אז זה לרוב סימן שאנחנו יכולים להשיג חפץ\לבצע פעולה באופן שאינו אפשרי בהווה, והחפץ\אפקט יעבור איתנו להווה לאחר שהפלאש-בק יקטע.

הפלאש-בק האקטיבי יותר הוא חלק לא-יפרד מהמשחקיות. כאשר אנחנו נתקלים בגופה מוטלת, לא אחת מהזומבים, שבתוכה פועם אור אדום מרוחק, כמו לב מטאפיזי, אנחנו צריכים ללחוץ על כפתור הפעולה. דבר זה מכניס אותנו לרגעי חייו האחרונים של האדם, לתוך עורו ממש, ומטרתנו לשנות את גורלו כך שהוא לא ימצא את מותו המוזר בנקודה בה מצאנו אותו.

ישנם עשרות פלאש-בקס כאלה, ובכל אחד מהם אתגר שונה, שלרוב קשור או למציאת מחסה מסכנה או למציאת דרך החוצה ממלכודת מוות. אם נכשלנו באתגר, נחזור לעמוד מעל הגופה ללא נזק ונוכל לנסות שוב. אם הצלחנו, כשנחזור להווה נגלה שהגופה נעלמה ושהסביבה השתנתה בהתאם לשינוי שחוללנו בעבר, שינוי שפותח לנו את הדרך קדימה.

סיפור כתוב מצויין

אין לי כאן מספיק מקום כדי להדגיש עד כמה הסיפור של Cryostasis כתוב היטב - הוא מגיע למימדים מיתיים ממש לקראת סופו. אל תצפו לעלילות מסובכות, מאה דמויות שונות, קטעי קישור ועצי דיאלוג: זה בכלל לא שייך. מה שיש הוא בדיוק מה שצריך להיות. הכתיבה לא הייתה מגיעה לרמות שהיא מגיעה אליהן ללא הדיבוב המוצלח מאוד, שגם הוא ראוי אזכור מיוחד.

יכולים להיות כאלה שיתלוננו שהמשחק מאוד ליניארי. זה נכון, הוא כמעט לגמרי ליניארי ומתוסרט. אני לא מוצא סיבה להתלונן על זה, כי זה המבנה שמתאים לו. תלונה יותר סבירה יכולה להיות שבהתחשב באורכו (עשר שעות פלוס) ובעובדה שכחצי מזמן זה אתה מבלה בקרבות, היה יכול להיות מגוון גדול יותר של אויבים, עוד 2-3 סוגים על ה-7-8 שיש שם.

הבעיה הכי גדולה עם Cryostasis היא בכלל טכנית: המנוע שלו כבד להדהים. הוא נראה טוב, יש להודות, אבל לא יוצא דופן ביחס לתקופתנו. מלבד אפקטי מים וטקסטורות כפור מרשימים, הוא די סטנדרטי. ולמרות זאת, ולמרות גם זאת שהוא מתרחש בחללים סגורים קטנים למדי, הוא כבד כמו המנוע של Crysis. מומלץ לא לנסות לשחק בו בלי מעבד מהיר וכרטיס 8800 או AMD מקביל לפחות - וגם אז אל תצפו ל-60 פריימים לשניה.

השורה התחתונה

אני לא בטוח עד כמה אפשרי כרגע למצוא את Cryostasis בארץ, אבל הוא נמכר ב-Steam ב-30 דולר. זהו משחק מרשים ביותר מהמפתחת האוקראינית Action Forms, שנודעה בתחילת העשור בסדרת משחקי ציד הדינוזאורים Carnivores - אני כבר סקרן לראות את הפרוייקט הבא שלהם.

משחקיות – מעט איטית אבל מותחת, אווירה מצויינת, מספר חידושים מרעננים והסיפור מושך הלאה
גרפיקה –  מעבירה אותנו לעולם האחר של הקוטב
סאונד ופסקול – דיבוב מצויין, אפקטים תורמים הרבה
טכני – מעט באגים אבל כבד מאוד
אורך חיים – כצפוי מהז'אנר, עשר עד שתים-עשרה שעות
ללא ציון מולטיפלייר – אין

ציון סופי: 83

מה חושבים מבקרים אחרים?

Gamespot - ציון 8.0
IGN - ציון 6.0
Eurogamer - ציון 6

 

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    07:59 09.06.2009 | Talyehuda Talyehuda (אורח)

    משחק קטלני ביותר =] אין מה לדבר הורדתי אותו ושיחקתי פשוט מהנה אין דברים כאלה...

  2. 2

    08:35 09.06.2009 | רז רז (אורח)

    דרישות?

  3. 3

    09:23 09.06.2009 | ofirus ofirus (אורח)

    משחק נחמד אבל סוף מעפן

  4. 4

    09:41 09.06.2009 | pkakr pkakr

    1C משחק שרוסים פיתחו בטח

  5. 5

    10:29 09.06.2009 | N1trO N1trO

    נשמע טוב, הג'אנר של משחקי האימה מתפתח יפה לאחרונה, יש לנו את המשחק הזה, Dead Space, Left 4 Dead ועוד כמה D:

  6. 6

    10:50 09.06.2009 | BoZoM BoZoM

    5.מה קשור L4D הוא משחק רשת בכלל ו DEAD SPACE ו CRYOSTATIS הם לא משחקי רשת.
    (גם KILLING FLOOR משחק אימה חדש)(רשת)

  7. 7

    13:48 09.06.2009 | Xaldin Xaldin

    נשמע משחק מעניין למדי, אבל משחקי אימה הם לא ממש הסגנון שלי...
    ביקורת מעולה.

  8. 8

    14:32 09.06.2009 | יואב יואב (אורח)

    נשמע טוב אבל משחקי אימה הם לא בשבילי (אני חייב להודות שאין לי מספיק לב בשביל משחקים מהז'אנר הזה)

  9. 9

    15:40 09.06.2009 | לוגאן לוגאן (אורח)

    פשוט לא אוהב.

  10. 10

    17:05 09.06.2009 | NaorBlader NaorBlader

    ניראה לי DEAD SPACE יותר מפחיד..(מנסיון אישי)

  11. 11

    17:22 09.06.2009 | moof moof

    יופי של ביקורת, בחיים לא הייתי חושב לנסות אחרת :P

  12. 12

    18:57 09.06.2009 | טל טל (אורח)

    משחק מצויין.. הבעיה שהוא מתחיל לשעמם בנקודה מסויימת ולחזור על עצמו יותר מידיי פעמים

  13. 13

    19:26 09.06.2009 | 2Pac[For]Life 2Pac[For]Life

    נשמע נחמד

  14. 14

    21:20 09.06.2009 | vG-Nevo vG-Nevo

    נראה אחלה של משחק .

  15. 15

    21:55 09.06.2009 | TeaserGun TeaserGun

    6 L4D אולי משחק רשת אבל הוא עדיין משחק אימה |:
    יצאת טונה.

  16. 16

    01:42 10.06.2009 | Dark Arrow Dark Arrow

    עדיין ניראה לי לא משתווה ל Dead Space.

  17. 17

    15:19 11.06.2009 | ga97 ga97

    OMG אני מת מפחד .........משחק ק-ט-ל-נ-י.

  18. 18

    23:56 11.06.2009 | kobiboy18MUFC kobiboy18MUFC

    אני נתקעתי בו בשלב מאוד מתקדם.. בתוך מבנה עגול שצריך לטפס ללמעלה והכל מושלג ולבן.. ממש קשה !

    אם מישהו יודע פתרון אני אשמח

  19. 19

    10:30 13.06.2009 | דג דג (אורח)

    בתמונה הרביעית אני חושב ש ראיתי את הרובה מוסין-נגאן

  20. 20

    11:58 26.06.2009 | רום רום (אורח)

    אחלה משחק שיימתי אותו, כ!ס אימא של הרב חובל הבן ז!נה הזה (המבין יבין)

  21. 21

    03:32 08.07.2009 | ל4 ל4 (אורח)

    הוא כתב בביקורת שזה אוקראינים (למרות שגם אני חשבתי רוסים) והמשחק באמת טוב. מפחידדד

  22. 22

    11:11 20.10.2009 | אורן אורן (אורח)

    הייתי שמח לנסות אותו אבל הוא כבד בצורה חולנית..
    יש לי 2 ג'יגה זכרון, מעבד 4 ליבות Q6600 Stepping G0, וכרטיס מסך Geforce 8800 GTS 320mb והמשחק פשוט זוחל גם על הגדרות לא גבוהות, בלתי אפשרי פשוט לשחק בו.. כבד מדי..

  23. 23

       | פורסם ע"י