הרשמה

ביקורת: Tales of Monkey Island 1

המשחק הראשון מתוך חמישה פרקי אי הקופים חדשים הוא מבטיח... למדי.

מפתחת: Telltale Games
מפיצה: הפצה דיגיטלית
תאריך יציאה: 7.7.2009
פלטפורמות: PC, Wii

גאיבראש הפיראט-בקושי חוזר, ולמרות שהוא לא מרעיד את אמות הסיפים, הוא גם לא מבייש את בחרותו

אי הקופים. השם גורם לעיני גיימרים מבוגרים חובבי הרפתקאות להזדגג בנוסטלגיה, לאצבעות שלהם להתחיל לתופף על השולחן את מוזיקת הנושא הממכרת.

תשע שנים חלפו מאז שזכינו למשחק "אי הקופים" האחרון, ושתים-עשרה מאז המשחק הנערץ האחרון בסדרה, השלישי. הרבה דברים התרחשו מאז בעולם המשחקים. האם לסדרת ההרפתקאות הפופולרית משנות התשעים יש את מה שצריך בשביל להצליח ב-2009? האם למפתחת Telltale יש את מה שצריך כדי להביא אותה ל-2009? האם לצעירי הגיימרים של היום בכלל איכפת?

הטוב
  • זה אי הקופים 
  • פאזלים חביבים
  • דיבוב טוב
  • כתיבה סבירה
הרע
  • כתיבה סבירה בלבד
  • צריך לחכות חודש פלוס בין פרק לפרק
והעלבון
  • אתה נלחם כמו פרה

 נתחיל בזה ש"אי הקופים" שהכי קרוב לשלמות הוא עדיין המשחק הראשון, Secret of Monkey Island, שלפי גילו כבר משרת בצבא שנה. אם אף פעם לא יצא לכם לשחק בו, הרי ה-Special Edition המחודש גרפית שיצא לפני מספר שבועות נוצר בדיוק בשבילכם.

מה עם הפירמה?

כשהוכרז Tales of Monkey Island, הורגש חשש מסויים מכך ש-Telltale לא יצליחו לשחזר את ימיה הגדולים של הסדרה. השאלה הרלבנטית במקרה זה היא - מהם ימיה הגדולים של הסדרה?

אם מתכוונים לפרקים 1 ו-2, הרי שהכתיבה החל מפרק 3 והלאה אף פעם לא השתוותה אליהם. אם מתכוונים לגרפיקה המצויירת של Curse of Monkey Island (הפרק השלישי), אז זה עניין של טעם והרגל.

אני, למשל, די הזדעזעתי כשהתחלתי לשחק ב-Curse לראשונה. מה הם עשו לגאיבראש? מי זה היצור חסר הפרופורציות והמגושם הזה? מאיזה מין של ציפור נכחדת הם לקחו את האף שלו?

Tales of Monkey Island Episode 1: Launch of the Screaming Narwhal מרגיש כמו פרק בעלילות "אי הקופים", וזה מה שחשוב. גם אם ההומור לפעמים מאולץ, גם אם חלק מדמויות המשנה לא מספיק מפותחות, די מהמרכיבים נמצאים שם כדי שאני ארגיש ששיחקתי בחלק אינטגרלי מהסדרה.

גאיבראש, ילד שלי מוצלח

המשחק נפתח, באופן לא חסר תקדים, בפשלה של גאיבראש. בניסיון לחסל סופית את אויבו הקבוע, הפיראט האל-מת לה-צ'אק, ולהציל את אהובת ליבו אליין, הוא דווקא גורם לפיצוץ הספינה עליה נמצאים השלושה ולהפיכתו המטרידה של כוח הרשע לה-צ'אק לאנושי. כשהעשן מתפזר, גאיבראש מוצא את עצמו על חופיו של אי קטן.

לאי הזה, Flotsam, יש תכונה מעניינת: הרוח נושבת אליו כל הזמן, מכל הכיוונים. התופעה המטאורולוגית הקסומה הזו גורמת לכך שכל מי שמגיע למקום, או, אם נדייק, כמעט כל אחד שמגיע למקום, נותר כלוא בו.

לבעיה הזו נוסף הגילוי הבלתי מרנין לפיו יד החרב של גאיבראש נדבקה מלה-צ'אק באנרגיה של רוע טהור, ולעיתים חובטת ספונטנית באנשים חפים מפשע, רק כדי לעורר מהומה. המטרה במשחק, אם כך, היא למצוא דרך מילוט מהאי והרוחות שלו, ולגלות מה שאפשר על "מחלת לה-צ'אק" שתפסנו.

ברוכים הבאים, הישארו לנצח

מתחילים לחקור את האי מחלקו המאוכלס, הכולל, בזעיר אנפין, נמל, בר, עסק או שניים ואחוזה של מרקיז צרפתי שישחק חלק חשוב בעלילות הפרק הזה - וגם, כך זה נראה, בפרקים הבאים.

יציאה לג'ונגל המכסה את רוב האי תכניס אותנו למבוך. כמו במבצר של לה-צ'אק ב"אי הקופים 2", זה לא מבוך גיאוגרפי שניתן למפות. תיקון: חלקו ניתן למיפוי, ומאפשר לנו לגלות שניים-שלושה מקומות חשובים.

כדי להגיע למקומות אחרים אותם רואים על מפת האי, צריך לפתור סוג של פאזל שנפתח במציאת מפה מיוחדת וממשיך בפענוח ההוראות שעליה ומילויין במדוייק. ברגע שגילינו מקום חדש ניתן לבחור אותו ישירות על מפת האי, בלי בזבוזי זמן מיותרים.

הפאזלים של Launch of the Narwhal הם ברמת הקושי הנכונה: דורשים קצת אינטואיציה, קצת התנסות, קצת חשיבה, או שילוב של כמה מהם, אבל לא מבוססים על מיני ערבובים שרירותיים של חפצים, ציד אזורים אינטראקטיביים קטנטנים או פענוח צופני אניגמה. הרפתקנים מנוסים ירצו להוריד את רמת תדירות ה-Hints מהתפריט הראשי למינימום, כי טיפ מיותר יכול להרוס את הסיפוק שבפאזל טוב.

לגבי הגרפיקה - היא הרגישה לי לגמרי טבעית וקופיפית. הדבר היחיד שמפריע הוא הפנים של הדמויות. Telltale צריכים לעבוד על המנוע שלהם כך שיציג פנים מפורטות ובעיקר רבות הבעה יותר.

צחוק מנומס

ומה עם הכתיבה? ההומור, המצבים המופרכים שגאיבראש נכנס אליהם והדמויות זה מה שעשה את הסדרה לספינת הדגל הפיראטית של הז'אנר. אז כן, ההומור לא ברמה המבריקה של Monkey Isle 1 ו-2. מצד שני, גם משחקים 3 ו-4 לא היו באותה רמה. Launch of the Narwhal לא נופל מהם.

חלק מהבדיחות מאולץ, חלק ממוחזר, ולפעמים אתה שואל את עצמך למה הם לא מרשים לעצמם להתפרע קצת יותר, הכותבים. אולי הם שומרים את זה לפרקים הבאים. למרות זאת, אווירה קומית נעימה שוררת לאורכו של המשחק, ללא צרימות מיוחדות, והסיפור אורג כמה התחלות מבטיחות, שניתן לקוות שיפרחו לקוי עלילה דרמטיים ועמוקים יותר בהמשך.

הדיבוב, צריך לומר, מאוד עוזר. הוא ברובו מצויין, ומבטיח שגם שורה בינונית תעשה רושם טוב.

פיראט טוב, פיראט רע

לסיום יש למשחק שתי תכונות שניתן למצוא בהן טוב לצד רע.

אחת היא שמדובר בהרפתקה מסורתית, מלוטשת אך מסורתית, חסרת כל ניסיון לחדש ולהעיז בתחום המשחקיות. מנקודת מבט מסויימת זו הייתה כל הכוונה - לתת לאוהבי אי הקופים עוד ממה שהם אוהבים. מצד שני, ללא חידוש יש ניוון, והסביבה התלת-ממדית לא משנה מספיק את אופי המשחק כדי להיחשב להתקדמות.

שניה היא האופי האפיסודי של המשחק. בזכותו לא היינו צריכים לחכות למשחק עוד חצי שנה, אבל מצד שני אנחנו מסיימים את הפרק בארבע, חמש, שש שעות למתקשים, ונותרים עם תאוותנו בידינו ועם המתנה של חודש עד לפרק הבא. אולי הכי טוב לרכוש אותו לאחר יציאת הפרק הרביעי - עד שנסיים את ארבעת הפרקים כבר נהיה קרובים ליציאת הפינאל החגיגי בפרק החמישי.

משחקיות – הרפתקה לפי המסורת, זורמת ומאוזנת אבל בוודאי מיושנת בעבור אנשים מסוימים
גרפיקה –  אי הקופים בתלת-מימד, ככה הייתי מדמיין אותו, אבל פני הדמויות זקוקים לשיפור
סאונד ופסקול – דיבוב מצויין ברובו, מוזיקה טובה על בסיס המקור
טכני – אין לי בעיה עם ממשק תנועה שמשלב מקלדת ועכבר, אבל לא ברור למה השמיטו את השליטה הקלאסית
אורך חיים – כחמש שעות, בסדר גמור כשזוכרים שמדובר בחמישית מהמשחק הסופי
ללא ציון מולטיפלייר – אין

ציון סופי: 80

מה חושבים מבקרים אחרים?

Gamespy - ציון 4 מתוך 5
Eurogamer - ציון 7 מתוך 10

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:52 06.08.2009 | לוגאן לוגאן (אורח)

    א. אי אפשר לצפות יותר מידי מקווסט למרות שזה אחד הטובים
    ב.80 זה יותר מדי. וולברין צריך להיות יותר טוב מזה!

  2. 2

    17:54 06.08.2009 | ET2k ET2k

    לוגאן, אתה פשוט לא צריך לכתוב על דברים שאתה לא מבין בהם ... לדעתי כל משחקי האסטרטגיה משעממים בטירוף, אבל אני לא כותב את זה כל פעם שיש C

  3. 3

    18:24 06.08.2009 | Wise Man Wise Man (אורח)

    תראו, אין לי מושג מה כתוב בביקורת או מה הציון שניתן למשחק. זה לא כל כך משנה לדעתי, כי את הדעה הכי טובה מקבלים רק אחרי ניסיון אישי.
    אז מניסיון אישי - תקנו את זה למחשב! משחק מדהים, הומור גאוני ופאזלים כיפיים. מומלץ בחום ושווה כל אגורה.

  4. 4

    18:25 06.08.2009 | סס סס (אורח)

    שמעתי מהמפתחים שגרסת הויי חרא אהמ אהמ

  5. 5

    19:16 06.08.2009 | daniel926 daniel926

    ל4-ולמה שהמפתחים יאמרו לך את זה? O.ם
    אתה מרגיש טוב? P:

  6. 6

    19:17 06.08.2009 | Wise Man Wise Man (אורח)

    אודי, קראתי את הכתבה ואני חייב לשאול למה התכוונת כשאמרת "אבל לא ברור למה השמיטו את השליטה הקלאסית". לא שיחקתי אישית במשחקים המקוריים, אבל במשחק הזה ניתן להשתמש גם בחצים במקלדת(או WASD) לתנועה, ולא רק בעכבר.
    אם התכוונת לתנועה מסוג Point-and-click, אז לדעתי היא מיותרת במשחק בו ניתן לזוז חופשי בסביבה תלת-מימדית. גם כי לא תמיד תוכל ללחוץ על המקום אליו אתה רוצה להגיע ובעקבות כך נוצרת תנועה מסורבלת, וגם מכיוון שהרבה יותר נוח לשלוט לגמרי על השחקן מאשר לתת למחשב לנווט לך בצורות מוזרות למקום עליו לחצת.

  7. 7

    19:22 06.08.2009 | InterAl InterAl

    ^ "שליטה קלאסית" = P

  8. 8

    19:24 06.08.2009 | bot1 bot1

    למה עושים ביקורות למשחקים המעפנים האלה! תסתכלו 4 ביקורות ברציפות ל משחקים כל כך מטומטמים. איפה הביקורות על ARMA 2 , DAMNATION או BATTLEFIELD1943 וכאלה ?
    ועוד קוראים לעצמכם אתר המשחקים המוביל בישראל. נו באמת .

  9. 9

    19:50 06.08.2009 | yoyole123 yoyole123

    bot1, כשאתה קורא למשחקים משובחים "מעפנים", אתה רק מגלה על עצמך שאתה בן אדם שלא פתוח למשחקים אחרים ממה שהוא מכיר ואוהב. אותי, המשחק הזה יותר מעניין מ-MW2 או BATTLEFIELD, אבל אני מכבד את המשחקים האלה למרות שאני לא מוצא בהם הרבה עניין.

  10. 10

    19:59 06.08.2009 | ududy ududy

    Wise Man, אני חושב שגם שליטת הצבע-והקלק הייתה יכולה לעבוד, כל עוד המצלמה מתוסרטת כמו שצריך. כל פעם שהרמתי את כוס הקפה הקבועה שלי לכיוון הפה וניסיתי להזיז את הגאיבראש, גיליתי לצערי ששתי ידיים זה לא מספיק.

    bot1, למה אתה שולח אותנו לשחק ב-Damnation? מה עשינו לך?

  11. 11

    22:59 06.08.2009 | iair95 iair95

    9 קצת הגזמת לא יותר חשוב מ MW2 אבל בכל זאת אתה צודק במידה צריך להסתכל אל שאר הז'אנרים

  12. 12

    23:05 06.08.2009 | The Ladder The Ladder (אורח)

    "CAN I CALL YOU DORO THE EXPLORER?"
    *slap*

  13. 13

    05:35 07.08.2009 | GalGR GalGR

    בתור מישהו שלא שיחק אף פעם באי הקופים המקורי, שווה לי לשחק בחידוש?

  14. 14

    06:20 07.08.2009 | ududy ududy

    איזו שאלה. בהחלט בהחלט כן.

  15. 15

    06:37 07.08.2009 | bot1 bot1

    טוב אולי הגזמתי קצת, אבל yoyole123 אתה באמת חושב שהמשחק הזה יותר טוב מMW2?

  16. 16

    09:25 07.08.2009 | ududy ududy

    איך בדיוק משווים בין משחק שמבוסס על דיאלוגים, חקירה וחידות למשחק שמבוסס על לחימה בלתי פוסקת מגוף ראשון? בקריטריון ההנאה שניהם יכולים לעשות לך את זה באותה מידה, מסיבות שונות. יכול להיות שתפיסת האיכות שלך ליניארית? אני מאשים את בתי הספר, שמרגילים את הצעירים שאיכות ניתן לתאר בעזרת מספר (אני יודע שגם אנחנו עושים את זה, אבל זה רק עקב כניעה לטעם הפופוליסטי).

  17. 17

    10:47 07.08.2009 | _matan_ _matan_

    אני לא מבין למה מתייחסים לזה שהמשחק אפיזודי כחיסרון. זה כמו להגיד על סדרת טלויזיה שזה פחות כיף מסרט כי פרק נגמר תוך חצי שעה ואז צריך לחכות שבוע. בסה"כ לפעמים נחמד להשאר קצת במתח, וחוץ מזה האופי האפיזודי מותח את "חווית המשחק" לחצי שנה במקום שבוע.

  18. 18

    13:01 07.08.2009 | yoyole123 yoyole123

    אני לא אמרתי בשום שלב שהוא יותר טוב אף משחק אחר, אבל אני אמרתי ש*אישית*, MW2 קצת פחות מעניין אותי מהמשחק הזה, בגלל שאני מעריץ של משחקי אי הקופים. מה שהתכוונתי לומר, בסופו של דבר, שלכל שחקן יש משחקים שהוא אוהב יותר ומשחקים שהוא אוהב פחות, וסוגי המשחקים משתנים משחקן לשחקן.

  19. 19

    16:28 07.08.2009 | QQQ QQQ (אורח)

    לגבי
    "חלק מהבדיחות מאולץ, חלק ממוחזר, ולפעמים אתה שואל את עצמך למה הם לא מרשים לעצמם להתפרע קצת יותר, הכותבים. אולי הם שומרים את זה לפרקים הבאים. למרות זאת, אווירה קומית נעימה שוררת לאורכו של המשחק, ללא צרימות מיוחדות, והסיפור אורג כמה התחלות מבטיחות, שניתן לקוות שיפרחו לקוי עלילה דרמטיים ועמוקים יותר בהמשך."

    ההפך שיגרמו להתמכר למשחק מההתחלה

  20. 20

    22:18 07.08.2009 | SantaKelev SantaKelev

    לדעתי משחק חביב מאוד, אבל לא יותר מזה. רמת הקושי נמוכה מדי- בטח שבהשוואה לפאזלים ב1 ו-2.
    השליטה החדשה נוראית, גם אני חושב שהיה עדיף פוינט אנד קליק.
    אבל העלילה חמודה והבדיחות לא רעות. וצריך לזכור שהם באמת נכנסו לנעליים גדולות מאוד.

  21. 21

    14:08 08.08.2009 | 22 22 (אורח)

    מסכים עם 22

  22. 22

    11:47 09.08.2009 | bot1 bot1

    תודה

  23. 23

    08:06 10.08.2009 | ududy לא יודע חשבון ududy לא יודע חשבון (אורח)

    אחי, הממוצע של הציונים שנתת הוא 75...

  24. 24

    19:17 10.08.2009 | יובל בירב יובל בירב

    ל- 23 האהבל:
    אחי, איפה כתוב שהציון הסופי הוא ממוצע של הציונים?

  25. 25

    12:50 20.08.2009 | bot1 bot1

    יובל, למה להעליב אותו? ואם הוא לא ידע שהציון הסופי הוא לא הממוצע?

  26. 26

    11:35 19.09.2009 | תומר תומר (אורח)

    ניסיתי את הדמו משחק נחמד מעולם לא שחקתי ב אי הקופים אבל שיחקתי במשחקים דומים
    הורדתי את המשחק באופן חוקי דרך יום דבר כמו פיראט המשחק לא עבד המתקנים לא עונים יש לי את המשחק אבל לא את הדרך לשחק
    במיים אחרות אל תורידו

  27. 27

    04:41 27.09.2009 | -CrasH- -CrasH-

    יש לי את monkey island באקסבוקס,
    לא מציאה

  28. 28

    15:31 27.11.2009 | אני, מקצוען שסוף סוף... אני, מקצוען שסוף סוף... (אורח)

    מאצתי את המקום המושלם להודעת הספאם שלי. רק הודעת קטנה וזעירה שלא תעורר שום יחס או זעם כלפיה וכלפיי. המקום הזה פשוט מושלם: פינה קטנה בביקורת נידחת, שנכתבה אי-שם בשלהי הקיץ, שלווה אלוהית. חלומו של כל ספאמר. למרות כמה רגשות אשמה, וכמה התלבטויות, ניגשתי לעניין...
    ובכן...לעניין אז הנה ההודעה הצנועה שלי:

    יא אללה! אני מווושלם! חחח...

    אוהו! תגובה די ארוכה בשביל ספאם, הלא כן?

  29. 29

       | פורסם ע"י