הרשמה

ביקורת משחק: Trine

גנב, קוסם ולוחם נכנסים למבוך... ומגלים שהם לא בדיוק במשחק תפקידים

מפתחת: Frozenbyte
מפיצה: Nobilis
תאריך יציאה: 10.07.2009
פלטפורמות: מחשב (נבדק), PS3

פלטפורמה-פאזל-אקשן בעולם פנטזיה פיזיקלי, עם לא גיבור אחד אלא שלושה.

איזו דמות אתם רוצים לגלם? גנב? קוסם? לוחם? ב-Trine אתם לא צריכים לבחור - אתם שולטים בשלושתן.

Trine הוא משחק פלטפורמה-תפקידים ששומר תפקיד מיוחד למנוע הפיזיקלי. מדובר במשחק דו-מימדי שבנוי מגרפיקה תלת-מימדית, אופנה שהולידה באחרונה מספר הצלחות - למשל החידוש Bionic Commando Rearmed.

התלת-ממד מאפשר לא רק אפקטים יפים של תאורה, מים ושאר השטויות, אלא רמה גבוהה של אינטראקציה בין מרכיבי עולם המשחק - גיבורים, פלטפורמות, מלכודות, אויבים וכו'.

האינטראקציה הזו שימשה את המעצבים ליצירת מלכודות ערמומיות במיוחד ופאזלים קלילים שניתן לפתור ביותר מדרך אחת. היא גם דואגת לכך שאף מצב לא יחזור על עצמו בדיוק באותה צורה, מאחר ושינוי קטן במהירות או במיקום מספיקים כדי לשנות משמעותית את התוצאה.

הכירו את הצוות

בשלב הפרולוג של Trine אנחנו משחקים שלוש דמויות, כל אחת בתורה, עד ששלושתן נכרחות זו בזו בלית ברירה דרך כוחו של יהלום קסום, ונאלצות לצאת להרפתקה משותפת למציאת דרך שתחזיר להם את קיומן העצמאי. בדרך הן גם מצילות את העולם, אבל זה פחות חשוב, מאחר והסיפור הוא לא החלק החזק של המשחק.

 מה שחשוב הוא שלכל דמות יכולות משלה, ואנחנו יכולים להחליף ביניהן בלחיצת מקש. בכל רגע נתון אנחנו שולטים רק בדמות אחת, אבל נחליף ביניהן בתדירות גבוהה כדי להשתמש באופן יעיל בכל הכוחות שעומדים לרשותנו.

הגנב הוא למעשה גנבת. אתלטית ואקרובטית, הגנבת קופצת גבוה, ומצויידת בחבל אותו היא יכולה לשגר למשטחי עץ לצרכי טיפוס ותנועה אווירית, ממש כמו ספיידרמן. היא נלחמת בעזרת מלאי החיצים האינסופי שלה.

הקוסם הוא לא הצלחה גדולה בתחום הקסמים ההתקפיים. המומחיות שלו היא ביצירת חפצים, בתור התחלה תיבות, שניתן להשתמש בהן במגוון דרכים: לבניית מדרגות, הפעלת מלכודות מרחוק, איזון מכניזמים דמויי מאזניים ואפילו הפלה על ראש אויבים וריסוקם. כמו כן הוא מחזיק ביכולת השימושית ביותר של הזזת חפצים מרחוק.

הלוחם, לא הכלי החד ביותר בתיבת הדמויות, הוא שמנמן וכבד, לא הטיפוס שהייתם יוצאים איתו לשחיה-צלילה באחת מהבריכות העמוקות הרבות שמשובצות בעולם המשחק. היתרון שלו הוא בהיותו בעל ההגנה הסולידית וההתקפה רבת העוצמה ביותר.

מקום טוב לספלנקינג

המשחק בנוי מחמישה-עשר שלבים. מבנה השלבים הוא ליניארי ברובו, אבל עם נסיבות מקילות: הרבה פעמים יש שתי דרכים חלופיות להתקדם בהן, שנפגשות לאחר מרחק קצר. כמו כן, כפי שהוזכר, הדרך שבה נפתור הרבה מצבים תלויה בדמות הפעילה ובכלים שאנחנו בוחרים להשתמש בהם - האם לנסות לעבור מעל התהום בעזרת הגנבת? לבנות גשר עם הקוסם? ליפול לקרקעית ולהילחם בכוח האל-מתים המחכה לנו שם עם הלוחם? לבסוף, כל שלב מכיל פינות וסודות שמאפשרים מעט חקירה ורחרוח, ומתגמלים אותנו בניסיון, יכולות חדשות וחפצים.

קצת על העולם. מלבד פה ושם טקסטורה חשודה, ואנימציה שהייתה יכולה להיות מרשימה יותר, העולם של Trine יפהפה. ממבוכים תת-קרקעיים אל מכרות חשוכים ויערות קסומים, הגרפיקה המפורטת, מרובת הרבדים ליצירת אפקט עומק מרשים, היא לא פחות ממפוארת. העיצוב של האזורים התת-קרקעיים בעיקר, בשילוב המוזיקה ההרואית-קודרת, גרם לי להביע משאלה שהמבוכים של Bioware היו מרגישים כל-כך... מערתיים ואורגניים.  אם התלת-ממד הזה הוא הדו-ממד הבא, אני בסדר עם זה.

המשחקיות מתרכזת בתנועה, לרוב משמאל לימין, לפעמים מטפסים קצת, לפעמים יורדים קצת אל המעמקים, פורמט די קלאסי. פאזלים, מלכודות וסתם סכנות מצטרפים לאויבים שמופיעים בנקודות מתוסרטות מראש כדי לאתגר אותנו בדרך לנקודת השמירה (שהיא גם נקודת הריפוי וחידוש אנרגיית הקסם) הבאה. בדרך גם ננסה לאתר שיקויי ניסיון ירוקים, ותיבות אוצר.

שדרג אותי, סקוטי

איסוף חמישים שיקויי ניסיון יעלה את כל הגיבורים שלנו בדרגה ויוסיף לכל אחד מהם נקודת שדרוג. נראה לי שיש מספיק שיקויים במשחק בשביל להגיע לדרגה 15, אני סיימתי אותו בדרגה 11 או 12. בעזרת נקודות השדרוג נוכל לשפר את היכולות של כל דמות. הגנבת תוכל לשגר מספר חיצים ביריה אחת, למתוח את הקשת מהר יותר ולהשתמש בחיצי אש. הקוסם יוכל ליצור יותר חפצים וסוגים של חפצים, והלוחם יוכל להרים ולהטיל חפצים כבדים, ויקבל לרשותו פטיש קסום טעון בכוח הברק והרעם.

תיבות האוצר, שתיים בכל שלב, מכילות חפצים לא הכרחיים ברובם אך מועילים: טבעת שתאפשר לדמות לצלול ללא הגבלת אוויר, חלקי שריון שיחזקו את הגנתה של דמות, חיזוקים לבריאות וכדומה.

בכל שריון חרך

השילוב של אקשן ופלטפורמה, שלוש דמויות שניתן לשפר, כוחות מגניבים כמו טלקינזיס ותנועת עכביש, ועולם פיזיקלי שנראה מצויין, נשמע כמו נוסחה מנצחת: והוא ברובו כזה. יש ל-Trine כמה פיקסלים שלא במקום - סיפור מינימלי, מגוון אויבים מוגבל (בעיקר שלדים - שלדים עם חרב, שלדים עם קשת, שלדים שנושפים אש, עוד שלדים) - אבל החוויה הכללית היא גם מרעננת וגם מהנה הרבה מעל הממוצע.

דברים שגרמו לי לעצבנות קלה:

  • נקודות שמירה שאתם חוזר אליהן כאשר כל הדמויות מתות, אבל לא אם אתה סוגר ופותח מחדש את המשחק. Trine מכריח אותך לסיים שלב כדי שהוא ישמור את ההתקדמות שלך לדיסק, וזה מעצבן.
  • עיכוב קל שפוגע בזמן התגובה של הדמויות, אפילו בדרגת פירוט גרפי נמוכה יותר. במשחק שחלק מהמצבים בו דורשים דיוק רב בתזמון, זה מעצבן.
  • בוסים. הבוסים של Trine כשלעצמם לא מעצבנים במיוחד, למרות שהמפתחים היו יכולים להיות יצירתיים יותר בעיצוב רגעי שיא. אם כל הדמויות שלך נהרגות כשאתה נלחם בבוס, הן חוזרות לנקודת השמירה האחרונה, לרוב בדיוק לפני הבוס. הבוס, מצד שני, נותר עם הנזק שכבר הסבת לו, כך שכל עניין הבוסים הופך למיותר עד מגוחך.
  • למרות שעיצוב השלבים לדעתי מגוון מספיק, תחושת מונוטוניות קלה יכולה להופיע עקב מחסור כמעט מוחלט באירועים מתוסרטים, מלבד הופעת אויבים, שכאמור מבחרם דל. סיפור חלש כבר הזכרתי? אז הדיאלוג הקומי או קומי למחצה בין שלוש הדמויות הוא דבר שמופיע רק בתחילת ובסוף שלב - לא מנוצל כלל כדי לנסות לקדם התפתחות של אישיות או של יחסים בין אישיים במהלך ההרפתקה הארוכה (10-15) שעות שאנחנו מבלים ביחד.

 בשורה התחתונה: כיף גדול וכדאי לכם לכל הפחות לבדוק את הדמו.

 Trine נמכר דרך Steam במחיר של כ-90 שקלים עד ה-19 באוגוסט (אחר כך יחזור למחירו הרגיל, כ-120 שקלים).

 

 
 

 

משחקיות –  אקשן, פלטפורמה, פאזל, תפקידים - יש כאן הרבה וברובו עשוי היטב
גרפיקה –  מפוארת, ככה אני רוצה את המבוכים שלי ב-Elder Scrolls V
סאונד ופסקול – מוזיקה מצויינת, דיבוב לא מנוצל
טכני – מעט לאג בעייתי בשליטה
אורך חיים – סביר, סביר מאוד למי שמחפש את כל הניסיון והחפצים
ללא ציון מולטיפלייר – יש קו-אופ לשניים-שלושה שחקנים על אותו מחשב, לא ניסיתי

ציון סופי: 85

מה חושבים מבקרים אחרים?

Gamespot - ציון 7.5
Action Trip - ציון 8.1
Eurogamer - ציון 8.0
 

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:13 13.08.2009 | Summoned Summoned

    חבל שלא התייחסת למשחק הקואופי.
    המשחק הקואופי הרבה יותר קשה, והרבה פעמים קיבלנו את ההרגשה שכל התכלית של הקוסם היא להעביר את הלוחם ממקום למקום.
    ניתן לעבור מקומות מאוד מהיר וביעילות בשחקן יחיד תוך כדי שימוש בגנבת, אבל כשיש שלושה שחקנים הדבר בלתי אפשרי.
    יתר על כן, שלושת השחקנים תמיד יהיו באותו המסך, ולכן להשיג בונוסים הופכת למשימה בלתי אפשרית, כי הקוסם והלוחם "מעכבים" שוב את הגנבת.
    סה"כ המולטי משעשע כמידת הצחוק של השחקנים מהשטויות שהם עושים.

  2. 2

    17:14 13.08.2009 | navekeinan navekeinan

    עכשיו אתם נזכרים?
    היה לי לפני שפרמטתי את המחשב XD

    בכל אופן אחלה משחק אבל קצת קשה

  3. 3

    17:37 13.08.2009 | Wan7ed Wan7ed

    איזה משחק חמוד... חבל שאין ל-360...

  4. 4

    19:09 13.08.2009 | TereXes TereXes

    TRINE GURL HOT

  5. 5

    19:48 13.08.2009 | lgmtk lgmtk

    משחק באמת יוצא דופן, אם הוא היה ארוך יותר - הייתי קונה.

  6. 6

    20:41 13.08.2009 | zarquon zarquon (אורח)

    מה זה נכרחים?

  7. 7

    21:07 13.08.2009 | bot1 bot1

    גרוע

  8. 8

    21:52 13.08.2009 | B B (אורח)

    אם כל הדמויות שלך נהרגות כשאתה נלחם בבוס, הן חוזרות לנקודת השמירה האחרונה, לרוב בדיוק לפני הבוס. הבוס, מצד שני, נותר עם הנזק שכבר הסבת לו

    נשמע לי כמו באג ם_O מה זה החרטא הזה

  9. 9

    22:02 13.08.2009 | My_T My_T

    פירסמתם את המאמר ב-13.8
    וכתוב " Trine נמכר דרך Steam במחיר של כ-90 שקלים עד ה-10 באוגוסט (אחר כך יחזור למחירו הרגיל, כ-120 שקלים)."
    העשירי כבר עבר...

  10. 10

    10:03 14.08.2009 | ududy ududy

    זו טעות - תוקנה. המחיר המיוחד הוא עד ה-19.

  11. 11

    14:28 14.08.2009 | משהו חכם... משהו חכם... (אורח)

    נראה משחק נחמד במיוחד
    נוריד ננסה ...

  12. 12

    17:05 14.08.2009 | oren oren (אורח)

    משחק מצויין לדעתי, סיימתי אותו די מזמן.. אגב לגבי מה שכתבת

    "מולטיפלייר – יש קו-אופ לשניים-שלושה שחקנים על אותו מחשב, לא ניסיתי"

    זה לא נכון, אין מולטיפלייר או קו-אופ.. רק בגירסאת ה XBOX לפי מה שהבנתי.. תקן את טעותך :)

  13. 13

    19:48 14.08.2009 | ududy ududy

    יש קו-אופ. הוא קצת מתחבא. אין בכלל גרסת Xbox.

  14. 14

    13:17 15.08.2009 | מישו מישו (אורח)

    מזכיר את סוניק הירוס(לכולנו הייתה תקופה אפלה בחיים)לא?

  15. 15

    03:33 16.08.2009 | stigmaaa stigmaaa

    נראה משחק טוב ישן כזה כמו של פעם עם גרפיקה יפה.
    אבל כנראה מסיימים אותו תוך יומיים או 6 שעות רצופות.

  16. 16

    00:39 27.08.2009 | itayl123 itayl123

    נראה אחלה

  17. 17

    23:32 29.08.2009 | החתול במגפיים החתול במגפיים (אורח)

    משחק יפה מאוד, גרפיקה מרהיבת עין עם עומק גראפי. משחק שכיף לשחק. - אבל:
    המשחק מורכב מ- 15 שלבים; הוא קצר. יקח לכם בסביבות היומיים לסיים אותו, ולאחר שתסיימו אותו הוא בעל ערך מוסף קטן ביותר כיוון שפשוט חוץ מ-15 השלבים הללו אין מאחוריו (בינתיים) דבר, עדיין אין עורך שלבים, אין מולטי- פלייר (חוץ ממשחק עם חבר על אותו מחשב, לשם כך עליכם לחבר ג'וסטיק, ושכמובן יהיה לכם חבר) ושום מודל או כל דבר שניתן להורדה שיוסיף משהו למשחק. תוכלו להשתעשע עם היכולות החדשות שהגיבורים זכו להם כשעלו רמות, אך זה ימאס לאחר זמן קצר, על אותם מפות.
    כמובן, אם הורדתם דרך סטים (אפשר להוריד דרך סטים או דרך האתר של החברה, כשהאחרון הוא עצמאי מסטים) יש מה שנקרא "Achievements"; תשלימו שלב זה בכך וכך זמן וסטים יתן לך הישג X, אספו את כל השיקויים וסטים יעניק לכם הישג Y וכו' וכו'.
    אחרי שתסיימו את המשחק תוכלו לחזור על השלבים הקודמים על מנת להשיג חפצים מוחבאים ושיקויי ניסיון, אך עדיין אתם תחזרו על אותם שלבים בידיוק...
    לסיכום:
    המשחק הוא בהחלט משחק טוב, אך כרגע אורך החיים שלו הוא קצר מידי ואין תוספים להורדה.
    אם אתם מתכננים לשחק עם חבר, לדעתי כדאי לכם בהחלט לקנות אותו.
    אתם יכולים לקנות אותו בכל אופן (הוא עולה 116 שקל בערך), אך קחו בחשבון את אורך החיים שלו.

  18. 18

    23:41 29.08.2009 | החתול במגפיים החתול במגפיים (אורח)

    **תיקון טעות
    הינכם יכולים לחזור על כל השלבים שאליהם הגעתם עד אותו זמן, בלי שום קשר אם סיימתם את המשחק או לאו, והינכם יכולים להשיג שיקויים וחפצים בכל מקרה גם אם לא סיימתם את המשחק.

  19. 19

    20:43 21.09.2009 | גרוע  גרוע (אורח)

    מי שמע על זה?

  20. 20

       | פורסם ע"י