הרשמה

ביקורת: Deathspank

יוצר אי הקופים חוזר אחרי שנות גלות, ודווקא עם משחק תפקידים-פעולה.

 

       

מפתחת: Hothead Games
מפיצה: EA/דיגיטלית
תאריך יציאה: 29.06.10
פלטפורמות: PC, X360, PS3

DeathSpank הוא המשחק החדש מבית מדרשו של רון גילברט, ולמעשה מדובר במשחק הגיימרים הראשון שהוא ממש מעצב במו ידיו מאז אי הקופים 2 המהולל.

הרבה משנות התשעים ותחילת העשור הנוכחי הוא בילה ביצירת הרפתקאות לילדים, כמו סדרות פאט-פאט ופרדי הדג.

Deathspank התחיל בכלל כדמות קומיקס בבלוג של גילברט (Grumpy Gamer), אותה הוא יצר בשיתוף פעולה עם קלייטון קוזלריק. השניים התחילו לחשוב כיצד להפוך את הקומיקס למשחק , אך רק לאחר ארבע שנים הצליחו למצוא מפיץ שיסכים להשקיע בפיתוח. למרבה המזל, בהחלט היה שווה לחכות: התוצאה היא אחד ממשחקי התפקידים-פעולה המצחיקים והמשונים ביותר אי פעם.

 

הטוב:
  • מתאים גם לשחקנים מתחילים
    דיאלוגים מצחיקים ושנונים ביותר
    גראפיקה צבעונית ויוצאת דופן
הרע:
  • מערכת נשקים לא מאוזנת
    הסיום מגיע מהר מדי
והמוזר:
  • לכל הדמויות הרעות והמעצבנות יש מבטא בריטי
    האפשרות לנהל שיחות פילוסופיות עם פרות....


 

כבר כאשר צופים לראשונה בקטע הפתיחה של המשחק ניתן לשים לב לפן הפארודי יוצא הדופן שילווה אותו לכל אורכו . לכאורה רק מדובר על עוד גיבור הרואי שיוצא למצוא חפץ קסום (שנקרא פשוט בשם "החפץ"), אך במהרה יבואו הדיאלוגים המוגזמים, המודעים לעצמם ומתכתבים עם עולם משחקי התפקידים, ויבהירו לכם שהמשחק הזה בא קודם כל לגחך, יחד איתכם, על עצמו ועל הז'אנר אליו הוא שייך.

למרות חיצי הסאטירה המשוגרים לכל עבר, המשחק בבסיסו לא מתעלה על הביקורת הז'אנרית שהוא מציג, והמשחקיות כשלעצמה לא סוטה ממה שמוכר לנו ממשחקים כמו דיאבלו (חוץ מהחידות מבוססת המצאי, אליהן נגיע אחר כך). לכן גם חובבי בתר ושסף שההומור והרוח הכללית של המשחק לא בדיוק מדברים אליהם עדיין יכולים ליהנות, למרות שהוא לא ממש מומלץ בעבורם.

DeathSpank מוצא את עצמו בדרכו לקווסט הראשון שלו כשבאמתחתו ציוד בסיסי. מכאן הוא יכול לבחור ללכת אך ורק בדרך הראשית, ולהשלים את המשימות העלילתיות, או לעזור לאנשים נוספים אותם הוא פוגש בדרך, המציעים לשחקן עוד עשרות משימות צדדיות.

המשימות הצדדיות יעזרו לכם למצוא כלי נשק, מגינים, שיקויים ואוכל. לא מדובר במשימות ארוכות במיוחד, וחלקן אף ניתנות למילוי בצמוד למשימות הראשיות. מהבחינה הזו המשחק מצליח לשמור על איזון בצורה כמעט מושלמת, מבלי לסחוף את השחקן לכל מיני מסעות שאין לו מושג כיצד הם יגמרו ומתי הוא יוכל לחזור אל ציר הסיפור. חלק מהמשימות, כמו זו בה צריך להשתמש בפטיש משלשל על מנת להשיג גללי שדים, הן יותר ביזאריות ממאתגרות, אבל כבר כתבתי שלא מדובר כאן במשחק רגיל...

מערכת העלייה בשלבים מתבססת על קלפים שמעניקים נקודות בונוס ליכולות כמו עוצמת התקפה, משך הזמן בו ניתן לחסום מתקפות בעזרת המגן, וכו'. שלא כמו במשחקים אחרים, רוב הציוד מתאים לשלבי התקדמות ספציפיים, אך אין מניעה לאגור אותם במלאי עד שמגיעים לשלב המתאים. בנוסף, תמיד אפשר לקחת את המלאי הישן ולגרוס אותו תמורת כסף מבלי צורך להגיע לחנות.

DeathSpank הוא אולי משחק התפקידים הראשון שמשתמש גם במערכת מלאי נפרדת לחלוטין לחפצי "הרפתקה" (יש קטגוריית Quest Items כמעט בכל משחק מהז'אנר, אבל זה לא אותו הדבר). על כל אובייקט או נקודת עניין במשחק אפשר להשתמש בחפצים האלו ממש כמו במשחקי הרפתקאות מסורתיים. על מנת שלא להקשות על צעירים שאינם רגילים למשחקיות שנות התשעים הזו, מרבית החידות ניתנות לפתרון במספר צעדים מועט יחסית. מי שעדיין מסתבך יוכל למצוא עוגיות מזל אשר מספקות רמזים מאוד עבים לקראת פתרון החידה הפעילה.

עוגיות המזל אותן הזכרתי בפסקה הקודמת הן רק חלק ממערך שלם אשר נועד להקל על השחקן, ובעצם הופך את המשחק למעט יותר קז'ואלי. מעבר לעובדה שאפשר לשנות את רמת הקושי בכל נקודת זמן, אפשר להשתמש במערכת בתי השימוש המקומית (...) על מנת לעבור ממקום למקום. בתי השימוש האלו נמצאים אפילו בתוך מבוכים, אך שם הם מהווים בסך הכול נקודת שמירה ולא ניתן לעבור ביניהם באופן חופשי. בכל שלב גם יכול להצטרף אליכם חבר נוסף בצורה מקומית (לא ברשת) ולשלוט בחברו של DeathSpank, ספארקלס.

עד עכשיו התעלמתי לחלוטין מהצד האודיו-ויזואלי של המשחק, אבל הוא בהחלט שווה אזכור : הגראפיקה מהווה שילוב של דו ותלת מימד, בה הדמויות ופני השטח הם תלת ממדיים, אך הרקעים ואובייקטי נוף שונים הם שטוחים לחלוטין (בדומה לסדרת Paper Mario). הצבעוניות בולטת מכל פינה ומוסיפה לרוח השטות הכללית שמצליחה לבדל את המשחק מחבריו לז'אנר. הדיאלוגים גם נשמעים היטב, רק שלא ממש ברור למה הוחלט להעניש את כל הדמויות הפתטיות או המרושעות במבטא בריטי. דווקא המוזיקה מעט אכזבה אותי, היא אמנם מולחנת היטב, אבל חוזרת על עצמה לאחר זמן קצר, כאילו מדובר במשחק פלטפורמה עם שלבים באורך דקה וחצי. האטות יש לעיתים ממש נדירות, למרות שאפשר להילחם לעיתים בעשרות אויבים שונים בו זמנית.

אם עד לרגע קריאת שורות אלו נדמה היה שרק היללתי ושיבחתי את המשחק, עכשיו אני חייב להודות שיש בו גם לא מעט בעיות שמונעות ממנו לזכות בציון מושלם. בראש ובראשונה, מערכת הנשקים לא בדיוק מאוזנת והנשקים לטווח רחוק הם חלשים בצורה מפתיעה. מעבר לזה, על מנת לבצע מתקפות מיוחדות יש למצוא אבנים קסומות, וגם להצטייד בשני כלי נשק ספציפיים למדי. רק אם כל התנאים האלו מתקיימים, אפשר לבצע מתקפה מיוחדת כאשר "מד הצדק" מתמלא לחלוטין. מאחר ומד הצדק מתמלא ככל שמשתמשים ביותר סוגי נשקים ומשלבים ביניהם. התוצאה היא שלעיתים קרובות הכי קל לנצח בקרב על ידי מעיכת כפתורים, ורק במקרים מעטים צריך להשתמש בטקטיקה או בכלי נשק מדוייקים המתאימים לסיטואציה.

הטענה השנייה והמעט יותר חמורה נוגעת לאורכו ולסופו של המשחק. אפילו אם ממלאים את רוב המשימות הצדדיות, עדיין אפשר להשלים את המשחק כולו בפחות מעשר שעות. הסוף קל בצורה מדהימה, ובנוי באופן בוטה למשחק המשך. הבעיה היא שכרגע אף אחד לא אישר אפיזודה נוספת, והעובדה שרון גילברט עזב את החברה שפיתחה את המשחק לא עוזרת לפתור את התעלומה או להיות אופטימי בנושא פרק שתיים - למרות שסביר להניח שזה תלוי בעיקר במכירות.

בסיכומו של דבר, DeathSpank הוא בהחלט משחק שלא רואים כל יום. למרות שיש משחקים גדולים, מאוזנים ומרשימים ממנו, הוא מצליח להפיח חיים חדשים בז'אנר סטטי בעזרת חוש הומור משוגע ומוזרות כללית. מעריציו של גילברט יקבלו כאן את מה שהם מחפשים. 

משחקיות - החידות בהחלט מוסיפות אך הקרבות בעייתיים במקצת, הומור נהדר.
גרפיקה - סגנון יוצא דופן שבדרך כלל אנחנו רגילים לראות אצל חברות כמו נינטנדו.
סאונד ופסקול - מוזיקה חדגונית אבל דיאלוגים משובחים, למעט עניין המבטא.
טכני - עובר חלק, אבל גם לא שאפתני.
אורך חיים - נגמר מהר מדי, אפילו בשביל משחק שעולה 15$.
   

 

ציון סופי85


 ביקורות מאתרים אחרים:

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    15:35 28.07.2010 | אדון שוקו אדון שוקו

    ניראה משחק גדול!!!!איך אני אוהב את הסיגנון הגראפי הזה

  2. 2

    15:47 28.07.2010 | FoXie FoXie

    בסדר שזה הסיגנון הגראפי

    אבל אתה לא יכול להביא למשחק הזה 9 בגאפיקה

  3. 3

    15:50 28.07.2010 | להבה להבה (אורח)

    2 צודק ובבקשה בלי השטויות האלה של "גראפיקה זה לא הכי חשוב" או "גראפיקה היא יחסית למשחק".

  4. 4

    15:52 28.07.2010 | yony.z yony.z

    בא לי, בא לי, בא לי. קונה בהקדם האפשרי! :D

  5. 5

    15:52 28.07.2010 | avivzarfati avivzarfati

    איזה משחק מוזר גרפיקה חמודה כזאת אף פעם לא ראיתי דבר כזה

  6. 6

    16:08 28.07.2010 | mr bonk mr bonk (אורח)

    המשחק יוצא למחשב... האומנם?
    כי אני ראיתי שהוא לא יצא למחשב

  7. 7

    16:28 28.07.2010 | Calavera Calavera

    אף אחד מהטריניטי שהיא גילברט-שייפר-גרוסמן כבר לא מייצר משחקים ברמה של ימי לוקאס העליזים, וזה קצת חבל. כי פעם שלושת האנשים האלה לא היו מסתפקים בדברים בינוניים כמו Telltale, Brutal Legend וDeathspank. אין לי ספק שהמוזה עדיין שם, אבל היא כבר לא שרה חזק כמו פעם.

  8. 8

    16:35 28.07.2010 | ET2k ET2k

    6 - המשחק כנראה ייצא למחשב באיחור, אבל גם אז עדיף מאוד להצטייד בגיימפד בגלל שיש יחסית הרבה כפתורי אקשן.

    בקשר לגראפיקה - אפשר להגיד שנתתי כאן נקודות בונוס על התעוזה והסגנון היוצא דופן למרות שברור שלא מדובר כאן בהישג טכנולוגי. מה שגם, קשה יחסית להפיק משחקים תלת ממדים למחצה שיראו טוב, אפילו בדור הנוכחי (Turtles in Time לדוגמה נראה פשוט זוועה ולא הייתי מהסס לתת לו 5).

  9. 9

    17:23 28.07.2010 | TheYeIIowDucK TheYeIIowDucK

    2 ו3 מטומטמים
    גראפיקה היא באמת לא הכל במשחקים, ואם אתם באמת חושבים ככה אז כנראה בחיים לא שיחקתם במשחק מלפני 2006

  10. 10

    19:58 28.07.2010 | שיחקתי במשחק שיחקתי במשחק (אורח)

    מה אתם מצפים ממשחק אררקיד שאפילו לא עבר את הגיגה ביט שהוא ימשך 24 שעות של סיפור

    משחק מצויין בשביל 15$ אם קונים בXBOX LIVE כמוני

  11. 11

    20:07 28.07.2010 | yony.z yony.z

    אוי, באסה. הייתי בטוח שזה גם למחשב. כנראה שאני אצטרך לחכות או לוותר על זה בכלל.

  12. 12

    23:50 28.07.2010 | גכע גכע (אורח)

    "פלטפורמות: PC, X360, PS3"
    יש למחשב?

  13. 13

    09:06 29.07.2010 | ל-12 ל-12 (אורח)

    חחחחחח איזה מוגבל PC זה מחשב XDDDD

  14. 14

    12:40 29.07.2010 | chopacabra chopacabra

    חחח נשמע משחק טוב תכלס

  15. 15

    13:00 29.07.2010 | FoXie FoXie

    9 אתה אידיוט שלא יודע לקרוא

    תראה מה כתבתי

    איך אתה יכול להביא למשחק הזה 9 בגגגגגגגגגררררררררראאאאאאאאאאפפפפפפפיייייייייייייקקקקקקקקקקההההההההההה

  16. 16

    13:46 29.07.2010 | חח חח (אורח)

    איפה אפשר לקנות את המשחק הזה ל-PC? לא ראיתי בשום מקום

  17. 17

    16:40 29.07.2010 | אפיפית אפיפית

    אני אגיד לכם איך אפשר להביא למשחק 9 בגראפיקה, זה משחק ארקייד אין לו את המשאבים שיש לקרסיס2 או של MW2. הם צריכים להפיק תמקסימום מהמינימום.
    הביקורת מתייחסת למשחק כמשחק ארקייד.
    אם הם פתאום יבקרו משחק םלאש וישימו בגראפיקה 2 בגלל שהגראפיקה לא מרשימה למה שיש היום זה נראה לכם הגיוני ?

  18. 18

    17:35 29.07.2010 | ek355 ek355

    12=EPIC FAIL

  19. 19

    11:43 30.07.2010 | FoXie FoXie

    ל17

    זה לא משנה מה כמה משאבים יש למשחק וזה שהוא עולה פחות

    זאת סיבה להתחשבות

    אבל אי אפשר להביא למשחק הזה 9 בקטגורית הגראפיקה

    משחקים כמו crysis warhead קיבלו 9

  20. 20

    15:01 30.07.2010 | שי שי (אורח)

    ET2k שלא תעז להשאר אדיש, כי 19 צודק לחלוטין! 9?! אם כבר בונוס נקודה אז לא לגראפיקה היא צריכה ללכת.

  21. 21

    12:12 31.07.2010 | ET2k ET2k

    20

    הטענות שלך קטנוניות, אתה לא שופט משחק דו מימדי כמו שאתה שופט משחק תלת ממדי, נראה שקשה להרבה אנשים פה לקבל את זה...

  22. 22

    20:44 01.08.2010 | FoXie FoXie

    זה לא משנה בכלל מה המשחק

    הגראפיקה של המשחק לא טובה
    חד וחלק
    אפשר להתחשב שזה משחק שעולה רק 15 דולר ועוד אלף סיבות
    אבל עדיין אי אפשר להביא למשחק הזה 9 בגראפיקה

    זה ניראה כמו משחק דפדפן

  23. 23

    13:13 03.08.2010 | ET2k ET2k

    אנשים - פעם הבאה פשוט תסקרו את המשחקים בעצמכם, אם אתם לא מוכנים לקבל ביקורות עם דעות אחרות משלכם, למה אתם בכלל קוראים אותן?!

  24. 24

    23:52 09.08.2010 | איזה 9 ואיזה נעליים איזה 9 ואיזה נעליים (אורח)

    כדי לקטול אותך כמובן,23 היקר...

  25. 25

       | פורסם ע"י