הרשמה

Achievement Unlocked

בתחילת תקופתן של 'קונסולות הדור הבא' היו כמה וכמה חידושים בולטים. ה-Wii-mote של נינטנדו חידש את הדרך בה אנחנו משחקים, רזולוציית אבחנה גבוהה (HD) חידשו את הדרך בה אנחנו רואים משחקים, וכוח העיבוד המשמעותי של ה-PS3 וה-Xbox 360 חידש את האפשרויות של מפתחי המשחקים בכל הקשור לאינטילגנציה מלאכותית ומשחקים מתקדמים יותר.

בין כל החידושים הבולטים הנ"ל, הייתה גם עוד מהפכה, שקטה יותר אך יש שיגידו שמשמעותית לא פחות: מערכת נקודות הגיימרים של מיקרוסופט (Achievements).

עברת שלב? מזל טוב!

מערכת ה-Achievements היא מערכת שנותנת פידבק למשתמש כשהוא מגיע להישגים ראויים לציון בעודו משחק במשחקים האהובים עליו. למשל: הצלחת לעבור שלב בהיילו 3? מזל טוב! המערכת תודיע לך על ההישג המרשים בהודעה שתופיע בתחתית המסך, וגם תצ'פר אותך בכמה "נקודות גיימרים", מעין ניקוד מצטבר של סך כל ההישגים שלך, בו תוכל להשוויץ לכל העולם.

האם מערכת ה-Achievements עובדת? כנראה שכן. מחקרים מראים מערכת הנקודות מוכרת יותר משחקים ובעלי הXBOX קונים יותר משחקים , גם משחקים עם יותר נקודות גיימרים (להלן "אציוומנטים") מוכרים יותר ממשחקים אחרים. מעבר לכך, לאחרונה הוסיפה חברת Valve מערכת הישגים משלה לשירות ה-Steam, כתגובה להצלחת השירות בקונסולה של מיקרוסופט.

תחושת סיפוק אמיתית

הרבה מאוד מהגיימרים מציינים את מערכת ה-Achievements כדבר שנותן להם תחושת סיפוק לאחר השלמת משימה או מטלה במשחק עצמו. מעבר לכך, מכיוון שמספר "נקודות הגיימרים" של כל משתמש חשופה לעיני כולם ברשת ה-Xbox Live, השגת הישגים ונקודות חדשות הפכו זה מכבר למשימה של ממש לאלפי גיימרים, שמכנים את עצמם בשמחה "זונות אצ'יבמנטים".

הצורך של חלק מהשחקנים במספר נקודות גיימרים גבוה במיוחד הוא כל כך גדול, עד שיש אנשים שירכשו פרופיל קיים (User), שבעלו המקורי צבר בו הרבה אציוומנטים, רק כדי להתגאות ולהשווית בהם כאילו מדובר בהישגים שלהם. גיימרים עם קצת יותר הגינות יקראו כתבות שיגידו לכם באילו משחקים צריך לשחק כדי נקודות קלות, ואפילו יסכימו לקנות משחק גרוע במיוחד רק כי ניתן להשיג בו 1,000 נק' (המקסימום למשחק) בשתי דקות בדיוק. שלא לדבר על
האכזבה העצומה כאשר מגלים משחק ללא אצ'יוומנטים.

מחווה ריקה מתוכן

עד כאן נוכחנו לדעת שההישגים ונקודות הגיימרים הם דברים טובים ויפים, אך האם יש להם ערך של ממש בשביל הגיימר הממוצע? התשובה, למערבה הצער היא לא. מדובר בסך הכל במחווה ריקה מתוכן, שנותנת פידבאק על ביצועים טובים בתחום הגיימינג, אך לא באמת מתגמלת את השחקן בכלום.

אז למה באמת יש גיימרים רבים שמנסים להוציא כל נקודה אפשרית מכל משחק אפשרי, כאשר למעשה אינם מקבלים דבר בתמורה? לשאלה המעניינת יש כמה תשובות אפשריות. סביר להניח שהתרברבות לפני החברים (ושאר העולם) ורצון כנה להוכיח שסיימת הרבה משחקים הם סיבות עיקריות ומוצקות. אבל האם גיימרים רציניים באמת יכולים להתגאות באציוומנטים ממשחקים כמו צבי הנינג'ה או משחקים המיועדים לילדים? כנראה שלא.

לדעת גיימרים רבים, הנקודה בה מערכת ה-Achiements תהפוך ממערכת גאונית לגימיק לעוס הולכת ומתקרבת. כדי לשמור על רעננות השיטה, מיקרוסופט צריכה להיכנס לעובי הקורה ולתת לשחקנים תחושת הישג אמיתית, ולא רק את המחווה החלולה הנוכחית. ההישג שבמערכת האציוומנטים כפי שהיא כיום הוא טוב, אבל חלקי בלבד. יש צורך להביאו לשלב הבא.

בעתיד: פרסים תמורת הישגים?

מיקרוסופט מתחילה לצעוד בדרך הנכונה. דוגמה לכך היא במשחק הסופר-פופולארי Halo 3: גיימרים שיצליחו לאסוף את כל 1,000 נקודות הגיימרים שבמשחק (מטלה לא קלה בכלל) יזכו לשריון מיוחד לדמות המשחק שלו ברשת הלייב. אמנם לא מדובר בפרס מוחשי, אך הכבוד שנלווה לשריון הנ"ל בקרב שחקני הרשת הוא עצום, וגם זה הישג לא קטן.

מצד שני, פרס קטן שכזה אינו מספיק. כדי לרענן ולנער את המערכת מיקרוסופט תצטרך לתתדברים מוחשיים יותר. למשל לחלק "נקודות מיקרוסופט" (השוות ערך לכסף אמיתי) תמורת נקודות גיימרים, או לחלק תמונות פרופיל לעיצוב שולחן העבודה של הXBOX או ערכות עיצוב לקונסולה.

אפשר גם לצ'פר את הגיימרים המשקיענים ע"י מתן קדימות להשתתפות במשחקי בטא, להורדת דמואים, לקבלת תכנים ייחודיים ואפילו משחקי XBLA בחינם. ניתן גם לתת מינוי לרשת הלייב בהנחה ואולי אף בחינם.

כל הדברים האלו ייתנו ערך מוסף למשחקים ולחוויות הגיימניג. כולם ייצאו נשכרים. חברות המשחקים יזכו כנראה לעלייה יפה במכירות (אתם חייבים להודות שלרכוש משחק שיוכל לתגמל אתכם במשחקים נוספים נשמע מפתה), וגם הגיימרים ירגישו תחושת סיפור אמיתית על ההישגים הווירטואליים שלהם.

בקיצור הגיע הזמן להתקדם מעבר למערכת ה"הישגים" ולעבור למערכת "תגמולים"

לדיון בפורום xbox

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    19:13 20.11.2007 | NoNaMe2007 NoNaMe2007

    יפה מאוד, אבל..

    הכי הרבה אצ'יוומנטס במשחק מגיעים ל-1250, כמו גירס, קראקדאון, ועוד..

  2. 2

    20:06 20.11.2007 | yoki yoki

    זה 1000 בכל המשחקים לא?

  3. 3

    08:11 21.11.2007 | bozeman bozeman

    לכל משחק יש רק 1000 נק'

    למשחקים שיש להם הרחבה, ההרחבה מוסיפה עוד 250 נק'.

  4. 4

       | פורסם ע"י