הרשמה

סיקור שיטה: Mutants & Masterminds

D20 Mutants & Mastermind

הוצאת Green Ronin מהדורה שניה .

הקדמה

Mutants & Masterminds היא שיטת ק20 שמטרתה לתת לנו לשחק את מה שכולנו רצינו להיות כשהיינו ילדים- גיבורי על.

השיטה לא ממציאה את הגלגל, ומביאה לנו מערכת מבוססת נקודות פשוטות בה כל הגלגולים מתבצעים בעזרת גלגול קוביה וכמה חישובים קצרים.

הספר מכיל גיבורי-על טיפוסיים בנויים מראש, נבלים מכל הסוגים, הסבר מלא ומקיף גם לשחקן וגם ל-GM ובסוף שתי הרפתקאות לדוגמה.

השיטה

שיטת M&M מבוססת על נקודות. לכל שחקן מוקצבות כמה עשרות נקודות בהתאם לרמת הכוח הנבחרת למשחק, והוא מחלק אותן בין תכונות, יכולות ו-Feats שהם קשרים מיוחדים ומקורות עזרה נוספים לדמות.

לאחר בחירת כל אלה, בוחרים את הכוחות שמכסים מגוון רב של יכולות שעוזרות לא רק בקרבות, וחלקן אפילו מצריכות חשיבה יצירתית. לתכונות אלה יתווספו אחר כך משתנים שונים, אך לבסוף, כל הגלגולים במשחק נראים כך :

Trait bonus + D20 vs. DC/opponent

נוסחה פשוטה למדי.

נבלים, גיבורים, ואנשים שכיף להרביץ להם

הספר מציג מספר גיבורים בנויים מראש לפי סגנונות- אמן הלחימה (סגנון ברוס לי), הבחור עם החליפה (סגנון Batman), הבריון (סגנון ההאלק), ועוד גיבורים מגניבים.

אבל החלק המגניב באמת מדבר על הנבלים, עם נבלים מגניבים שגרמו לי להגיד "לעזאזל, הייתי רוצה לירות לו קרן אנרגיה בפרצוף". לדוגמה, ה-ultimate mimic שיכול ללבוש את פני כל אדם או ה-puppeteer ששולט במוחות אחרים.

הספר מכיל גם 60 NPC's ומפלצות יום-יומיות (עד כמה שמלכודות זבובים מפלצתיות הן יום-יומית) שיתנו לגיבורים תעסוקה בזמן שהנבלים בורחים.

עיצוב

הספר כולו מעוטר באיורים מדהימים שנותנים הרגשה כאילו קוראים קומיקס של גיבורי-על ולא ספר רגיל. חלק מהעמודים עצמם נתנו קטעים קצרים אך לא קשורים אחד לשני של עמוד קומיקס עם סיפור קצר- מאכזב מאוד כשהעברתי עמוד והוא לא המשיך.

העיצוב גם נותן המחשה לכוחות ולדמויות מההרפתקה שבספר והופך את הספר לחוויה של ממש שבלעדיה הוא לא היה מעביר את אותה התחושה.

ק20 מבוסס רולפליי?

כן כן חברים, M&M הוא משחק מבוסס רולפליי, וללא הייחודיות הזו חווית המשחק הייתה משתנה מקצה לקצה.

הרי מה מונע משחקנים לפוצץ לנבל את השכל לפני שהוא גמר את נאום ה"אני עוד אחזור" שלו? נכון, תגמול. השיטה עובדת כך שכל פעם שהשחקנים עושים משהו הירואי, יוצרים לעצמם מצב מסובך בכוונה תחילה בשביל העניין, או ממציאים לעצמם חולשה מדהימה הם מקבלים "נקודות גיבור".

נקודות הגיבור הן מה שהופכות את הקרבות ורגעי השיא לרגעים בהם השחקנים מחסירים פעימה בזמן שהקוביה מתגלגלת לה.

נקודות הגיבור נותנות לגיבורים לבצע מהלכים מדהימים, כמו להחזיק הר שלם מלפול על עיר או להמשיך להילחם למרות שהדמות גוססת בשביל סיכוי אחד אחרון- לעמוד באתגר לא משנה מה.

הגניבה

לא, אני לא מדבר על מחיר הספר בישראל (240 ש"ח במקרה שלי), אלא על ההרפתקה החביבה בסוף הספר שמציגה בפני הגיבורים שוד בנק טיפוסי שמטרתו היחידה היא ללמד את החבורה את חוקי הבסיס של הקרב.

לאחר מכן יש הרפתקה בשם A League of your own, גם לא מרגשת במיוחד, אבל מצריכה יותר חשיבה ונותנת יותר חופש פעולה לשחקנים.

אלו מכם שירצו להרחיב את אופקיהם בנושא הרפתקאות ל-M&M יוכלו לרכוש באתר האינטרנט של המפיצה את קובץ ה-PDF שמכיל את הספר Freedom City, המציג את כל המידע על העיר, חבורת הגיבורים שבה, וקווסטים רבים המתרחשים בה.

מילים אחרונות

Mutants&Mastermind היא שיטה כייפית ופשוטה, שעושה בדיוק מה שהיא מנסה לעשות.

המהדורה השניה זכתה בפרס של GenCon ו-EnWorld למשחק הטוב ביותר, ובעוד 30 פרסים שונים שאומרים בדיוק את מה שאני ניסיתי להסביר כל הסקירה.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    18:28 07.02.2008 | zemo zemo

    נחמד מאוד

    נחמד מאוד, אהבתי.
    אולי אני אקנה את זה מתישהו

  2. 2

    19:26 30.10.2008 | mish123 mish123 (אורח)

    אני מכיר את השיטה

    השיטה טובה הdm שידרג ליותר אתגר ויותר כיף מאשר השיטה הרגילה קוראים לו ארתור והוא עובד בפריק

  3. 3

       | פורסם ע"י