הרשמה

המשחק הזה שולט!!1

עידן זיירמן מסביר למה משחק הקלפים דומיניון הפך לסוג של אובססיה בשבילו

שלום לכם. אנחנו מכירים כבר... כמה? ארבעה, חמישה חודשים, לא? מספיק זמן, בכל אופן, בשביל שתרגישו בנוח לרדת על חיי החברה והמין שלי בטוקבקים. אבל זה לא מה שחשוב כאן. הגיע הזמן לרדת לנבכי נפשי הסוערת ולחשוף בפניכם את האובססיה הקשה ביותר שלי. לאובססיה הזאת קוראים "דומיניון".

 
בתמונה: עידן בפוזה אובססיבית

בואו נבנה חבילה

"דומיניון" שייך לז'אנר שנקרא Deck Building Games. סליחה, אמרתי "שייך לז'אנר"? התכוונתי "הקים את הז'אנר". בכל משחק בדומיניון תתחילו עם חבילה קטנה, שכוללת קצת קלפים שמייצגים כסף, וכמה קלפים ירוקים כאלה ששווים "נקודות ניצחון" (תזכרו את הקלפים האלה - הם יהיו המפתח שלכם לניצחון במשחק הקרוב). החבילה הזו מייצגת את הממלכה הקטנה שלכם.

על השולחן, לפניכם, ערימות שמכילות קלפים ששווים נקודות ניצחון, קלפי "פעולה", וקלפי אוצר שאפשר להשתמש בהם בשביל לקנות קלפים נוספים. לכל קלף יש מחיר - והמטרה שלכם היא להשתמש במשאבים שעומדים לרשותכם בשביל לקנות את הקלפים האלה, ולהרחיב את הממלכה שלכם ככל האפשר.

איך אתם עושים את זה? מאוד בפשטות: כל תור מחולק לשלושה שלבים. בשלב הראשון, אם אתם מחזיקים קלף פעולה ביד, אתם יכולים להשתמש בו. בשלב השני, אתם יכולים להשתמש בכסף שיש לכם ביד בשביל לקנות קלף חדש כלשהו, ולשים אותו בערימת ה- Discard שלכם. בשלב השלישי אתם זורקים את כל הקלפים שנשארו לכם ביד, או שהשתמשתם בהם במהלך הסיבוב הזה (כן, כולל הכסף שקניתם איתו קלף חדש בתור האחרון - הכסף הזה לא באמת "מתבזבז" לכם) לערימת ה- Discard שלכם, ושולפים חמשה קלפים חדשים מהחבילה.

אם החבילה שלכם נגמרת, אתם לוקחים את ערימת ה- Discard, מערבבים אותה, והיא הופכת להיות החבילה החדשה שלכם (מה שיכניס לתוך החבילה שלכם את הקלפים שקניתם בתורות האחרונים). המשחק ממשיך בצורה הזו עד שנגמרות חבילות מסוימות של קלפים, ואז כל שחקן עובר על החבילה שלו, סופר כמה נקודות ניצחון יש לו, והשחקן המוביל - מנצח. זהו. עכשיו אתם יודעים את כל החוקים של דומיניון.

הכל כתוב בקלפים

לב המשחק שוכן בקלפים שאתם מסוגלים לקנות. רובם הם קלפי פעולה, שההשפעות שלהם יכולות להיות פשוטות ("שלוף שני קלפים ובצע פעולה נוספת", "שלוף שלושה קלפים", "קבל עוד 2 מטבעות לקנייה בשלב הקנייה הקרוב שלך"), אבל יש גם קלפים מסובכים יותר - שמאפשרים לכם להרוס לחלוטין קלפים מסוימים שנמצאים בחבילה שלכם, קלפים שתוקפים את השחקנים האחרים והורסים להם את התור הבא, קלפים שמספקים לכם דרכים אלטרנטיביות להשיג נקודות ניצחון, ואפילו קלפים שסתם נותנים לכם בונוס מאוד חזק, אבל גם משפרים במעט גם את מצבם של כל השחקנים האחרים במשחק.

המפתח לניצחון הוא מציאת השילובים הנכונים בין הקלפים הללו, ויותר מכך - קניית המרכיבים השונים של המתכון המתוכנן שלכם בסדר הנכון. אתם לא רוצים, כשאתם שולפים את חמשת הקלפים שתתחילו איתם את התור הבא, לשלוף חמישה קלפי פעולה בלי אף קלף שנותן לכם לבצע יותר מפעולה אחת, לשלוף קלף שמאפשר לכם לבצע קלף פעולה אחר פעמיים בלי אף קלף פעולה נוסף, או לשלוף יד שמורכבת מחמישה קלפי ניצחון, שברוב המקרים, מעבר לקטע הזה שהם מאפשרים לנצח במשחק, לא מספקים לכם שום יתרון אחר ואין לכם שום דבר לעשות איתם.

קלף מנצח

הנקודה החזקה האמיתית של דומיניון, שהופכת אותו למשחק שבאמת אפשר לשחק עשרות, מאות ואף אלפי פעמים, היא שהקלפים הזמינים לכם בכל משחק ומשחק הם שונים.

הסט הבסיסי של דומיניון מגיע עם 25 סוגי קלפים שונים (וכל חבילת הרחבה של המשחק, ויש כבר שש כאלה,מגיעה עם עוד סוגי קלפים נוספים), ובכל משחק תבחרו רק עשרה מתוכם שיהיו זמינים לקנייה במשחק הקרוב. כך, בכל משחק שתשחקו, תצטרכו להסתכל מחדש על אבני הבניין שזמינות לכם, ולחשוב מה אתם יכולים להרכיב מהן - איזה שילובים מנצחים הן כוללות ובאיזה סדר אתם צריכים להרכיב אותן בשביל לגרום להן לעבוד.

וזה, בסופו של דבר, מה שעושה את דומיניון למשחק כל כך טוב: הרגע הזה שבו אתם מסתכלים על עשרת הקלפים שנבחרו עבור המשחק הנוכחי, ומתחילים להריץ את כל התרחישים האפשריים בראש, להרכיב שילובים של קלפים בראש שלכם, ולנסות לשער מה תהיה האסטרטגיה של היריב שלכם והאם אתם יכולים "להשיג" אותו. אין דרך אחרת לתאר את זה - התהליך הזה שיתרחש במוח שלכם הוא פשוט ממכר, ויש מעט מאוד חוויות כיפיות כמו להשתמש בחבילה שצומחת ומשתפרת מול עיניכם, ואז, ברגע שכל החלקים שלה מונחים במקום, היא פשוט "מתחילה לעבוד".

טיפול זוגי

התלונה הנפוצה על דומיניון היא שהאינטרקציה בין השחקנים השונים בו היא קצת חלשה. האמת היא שזו תלונה נכונה בחלק מהמשחקים שתשחקו, אבל היא נעשית מורגשת לעתים יותר ויותר רחוקות כשאתם משתפרים בהדרגה במשחק, והאסטרטגיה שלכם מתחילה להיות מושפעת לא פחות מאיזה קלפים אתם חושבים שיעבדו טוב ביחד, אלא גם מהאסטרטגיה שאתם חושבים שהיריב שלכם ינקוט בה.

חוץ מזה, מדובר במשחק שעובד פחות טוב ככל שמשחקים אותו ביותר שחקנים. בעיקרון, הוא מיועד לשניים עד ארבעה שחקנים, אבל הוא עובד הכי טוב בזוג. אם אתם מחפשים משחק באמת מוצלח למספר גדול יותר של שחקנים - כבר המלצתי פה לפני חודשיים על Cosmic Encounter.

אבל אם אתם כן מחפשים משחק לזוג, אתם יכולים למצוא מעט מאוד משחקים טובים יותר מדומיניון. הוא פשוט וקל ללמידה, עמוק, עם גיוון עצום בין משחק למשחק, מהיר (משחק בין שני שחקנים מנוסים יכול להסתיים ברבע שעה) וכיפי. לי ולאשתי יש רקורד של כמה מאות משחקים מאחורינו (רק בזמן כתיבת הטור הזה שיחקנו שלושה משחקים ברשת), והוא לא מראה סימנים שהוא הולך להמאס עלינו בזמן הקרוב. אובססיה קשה, כבר אמרתי?

אפשר לנסות בחינם

אם אתם רוצים לנסות את המשחק קצת בעצמכם, אתם יכולים להוריד בחינם גרסה שלו עבור אייפד/אייפון, או, אם לא אכפת לכם להתמודד עם ממשק מכוער במיוחד, אתם יכולים לנסות את מזלכם ב- Isotropic: שרת משחקי דומיניון כל כך פופולרי, עד שיוצר המשחק משתמש בו בשביל לעשות בדיקות בטא להרחבות הבאות.

בחודש הבא: המהפכה מתקרבת!

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:22 04.05.2012 | xcv xcv (אורח)

    A nice read

  2. 2

    17:22 04.05.2012 | Your fucking gay dude Your fucking gay dude (אורח)

    אשכנזי חנון

  3. 3

    18:09 04.05.2012 | zziivv zziivv

    סליחה מר תימני מגניב. אנא סלח לנו האשכנזים על היותנו חנונים. בבקשה אל תכה אותנו.

  4. 4

    19:53 04.05.2012 | 123 123 (אורח)

    כתבה מעולה!

  5. 5

    20:08 04.05.2012 | חייב להגיב חייב להגיב (אורח)

    מישהו מכיר את הלהקה kolovrat

  6. 6

    22:08 04.05.2012 | ek355 ek355

    נראה לי שמיצינו את הפינה הזאת,היא לא גרועה אבל היא לא מעניינת כאן אף אחד כמו שזה נראה ותסתכלו בתגובות מעליי וכבר תבינו לבד למה הפינה הזאת גורמת..

  7. 7

    02:29 05.05.2012 | weasel weasel

    קצת לא נעים לי להוריד פה את רמת הדיון, אבל הייתי רוצה לשמוע מה יש לאחרים לומר על המשחק.
    אני ניסיתי את הסט הבסיסי מספר פעמים, אבל פשוט לא הרגשתי שאני "מתחבר" לחוקיות. נראה לי כאילו הדרך הבטוחה לניצחון היא להשיג מספר עצום של פעולות ע"י קלפי "כפר" שהם פחות או יותר חובה בכל סט מכיוון שהם היחידים שמצאתי שנותנים פעולות נוספות.
    אילו אסטרטגיות נוספות יש מלבד לרוקן את חבילת ה"כפר" כמה שיותר מהר ואז להעביר את כל החבילה שלך הדרך היד בעזרת המון פעולות ושליפות בחינם?

  8. 8

    10:55 05.05.2012 | עידן זיירמן עידן זיירמן (אורח)

    זהירות, תגובה ארוכה. ואחת שלא ממש עומדת בסטנדרטים של התגובות האחרות פה, אבל בכל זאת. חוצמזה, לאנשים שלא שיחקו במשחק בכלל היא תהיה קצת ג'יבריש.

    בסט הבסיסי - הכוונה היא לעשירייה הבסיסית שמציעים לך בחוברת? כי אם כן כמות האסטרטגיות היא מוגבלת למדי. בכלל, רוב הסטים ה"קבועים מראש" הם לא כל כך מוצלחים, בגלל שהם בדרך כלל נוצרים כדי להדגים אסטרטגיה אחת ספציפית. אם קלטת את החוקים, אני ממליץ להתחיל לעבוד עם סטים אקראיים כמה שיותר מהר. אנחנו התחלנו לאהוב הרבה יותר את המשחק רק אחרי שהתחלנו עם סטים אקראיים. אבל ייתכן שב"הסט הבסיסי" אתה פשוט מדבר על החבילה הבסיסית של המשחק. ובמקרה הזה...

    האסטרטגיה שאתה מתאר דורשת שיהיו בעשירייה קלף ווילאג' טוב וקלף שליפת קלפים טוב (בסט הבסיסי זה Village/Smithy). הבעיה איתה היא שלפעמים אין לך את המרכיבים (ווילאג' טוב מספיק או שולף קלפים טוב מספיק) בשביל לגרום לה לעבוד, אבל בדרך כלל היא פשוט איטית מדי. בדרך כלל אתה צריך לאזן את קניית האקשנים שלך עם קניית כסף נוסף, מה שהופך את הווילאג' לקלף הרבה פחות משמעותי (כי יש סיכוי מכובד שביד כלשהי יהיה לך רק אקשן אחד, ובמקרה כזה, הווילאג' הוא סתם בזבוז).

    בשביל להדגים - אחת מהאסטרטגיות האחרות, למשל, היא Big Money - אסטרטגיה שקונה *רק* כסף ונקודות ניצחון. בממוצע, היא מנצחת מנוע של Village-ים ו- Smithy ברוב המשחקים. זה נשמע טוב, אבל אם אתה משנה את האסטרטגיה הזאת קצת ע"י לקנות Smithy בודד, ו*אז* לקנות רק כסף ונקודות ניצחון, כמעט תמיד תנצח את האסטרטגיה שלא קנתה Smithy.

    זו רק דוגמה לאסטרטגיות בנאליות, שבמקרה מנצחות אסטרטגיית Village/Smithy. אסטרטגיות אחרות עובדות גם על קטע דומה של שליפת מספר גדול של קלפים, אבל במקום לשלוף את כל החבילה הולכות על משהו שיהיה "טוב מספיק" בשביל להגיע ל- 8$ בכל תור. למשל, קומבינציה של Festival ו- Library היא טובה מספיק (וגם מספקת הגנה הרבה יותר מוצלחת נגד Militia!), במיוחד אם אתה דואג לדלל את החבילה שלך עם קלף Trashing שהוא טוב יותר מ- Remodel (למשל, Chapel).

    אני תכננתי כבר די הרבה זמן, אבל אף פעם לא באמת סיימתי את זה, לכתוב ל"המשחקיה" פוסט אורח על האסטרטגיות הבסיסיות במשחק הזה. פשוט, כאמור, אף פעם לא סיימתי.

    ובכל מקרה, ייאמר שאני ממליץ מאוד (מאוד!) על חבילות ההרחבה שלו, ושהן מוסיפות *המון* למשחק, מבחינת עושר האסטרטגיות האפשריות.

  9. 9

    11:10 05.05.2012 | Valvt Valvt (אורח)

    אחלה כתבה, תמשיך ;-)

  10. 10

    12:58 05.05.2012 | tcds60 tcds60

    18....בדיוק על זה דיברתי

  11. 11

    15:06 05.05.2012 | DareDevil DareDevil

    פינה מיותרת מאוד.

  12. 12

    17:34 05.05.2012 | blisf blisf

    על אילו חבילות הרחבה אתה הכי ממליץ?

  13. 13

    19:40 05.05.2012 | עידן זיירמן עידן זיירמן (אורח)

    blisf - הייתי ממליץ קודם לקנות את Intrigue או Seaside, ואז את השנייה. אחריהן, זה כבר עניין של טעם אישי והייתי ממליץ להתנסות קצת במשחק אונליין עם ההרחבות האלה, אבל האהובה עלי היא Hinterlands.

  14. 14

    22:04 05.05.2012 | אסי אסי (אורח)

    אני לא יודע אם לצחוק או לבכות, הילדים של היום פשוט מקרה אבוד

  15. 15

    14:13 06.05.2012 | ל-29 ל-29 (אורח)

    אני מאמין שכולנו מאמינים שאתם מאמינים, השאלה היא
    איך לעזאזל אתם הולכים לבצע את כל זה?!%!@?!?

  16. 16

    20:15 07.05.2012 | DarkProphet DarkProphet

    Androminion - דומיניון לא רק לאייפון.
    בגלל הכתבה הזו התחלתי לשחק באנדרואיד ואני חייב להגיד - Cornucopia שליטה

  17. 17

    11:43 17.05.2012 | yanivx4x yanivx4x

    אחלה כתבה, אני אנסה..

  18. 18

    13:14 08.06.2012 | kkkkkk kkkkkk (אורח)

    לא מעניין כבר תסגרו את הבאסטה

  19. 19

    12:06 17.06.2012 | אש קאצ'ם אש קאצ'ם (אורח)

    עדיף יוגי הו

  20. 20

    15:46 26.06.2012 | אשכנזי חנון אשכנזי חנון (אורח)

    תנסו magic: the gathering אחד המשחקים!!!

  21. 21

    08:40 11.07.2012 | gietf gietf (אורח)

    ל 8http://www.vgames.co.il/article/16853.html

  22. 22

    13:54 01.12.2012 | §gOOg§ §gOOg§

    84, בדיוק על זה דיברתי

  23. 23

       | פורסם ע"י