הרשמה

"גיימרים: שם_זמני" - ראיון עם במאית הסרט גל פרידמן

איך סטודנטית בלי טלפון או מחשב עשתה סרט מנצח על גיימרים?

קשה להגיד שהסרט התיעודי "גיימרים: שם_זמני" מתאר את החיים של הגיימר הממוצע. להפך: הגיימרים המוצגים בסרט הם הכל חוץ מה"גיימר הממוצע". הם ניסו להשתלב ב"עולם האמיתי" ללא הצלחה – בצבא, באקדמיה, בעבודה... ואז הם החליטו להגשים את החלום, ולהפוך את התחביב האהוב עליהם לחיים של ממש הסובבים סביב גיימינג. הדמויות בסרט לא מתקשרות יותר מדי עם העולם החיצון (זה שנמצא מחוץ לדלת הבית ולא על מסך המחשב) ורוב שעות היום שלהם מושקעות במשחקים – אם זה לעבודה ואם זה להנאה. אפשר להגיד עליהם הרבה דברים – שהם פרזיטים, שהם לא חלק מהחברה, שהם מנוונים, אבל מצד שני אפשר להגיד עליהם שהם אמיצים, חכמים ומעוררי השראה שהם בכלל מעזים לקחת משהו שהם נהנים ממנו ולהשליך אותו על כל חייהם.

אבל אם יש דבר אחד מוחלט שאפשר להגיד על הסרט – זה שהוא מעורר מחשבה . ישבתי לשיחה השבוע עם גל פרידמן, יוצרת ובמאית הסרט, וניסיתי להבין איזו מחשבה עמדה מאחורי הסרט, ואיך קרה שסטודנטית לאמנות בלי טלפון או מחשב הגיעה בכלל לעולם הגיימרים.

אז ספרי לנו גל, מה הביא אותך לעשות סרט על גיימרים?

-התחלתי בכלל בתור סטודנטית לאמנות, ואז יצאתי לחילופי סטודנטים בגרמניה. כשחזרתי, היו איתי צילומים תיעודיים של משהו אחר לגמרי – משפחות שגרות בשכונות וואנים ברחבי גרמניה. אבל כשרציתי להפוך את לסרט במסגרת הלימודים, לא איפשרו לי את זה מפני שהחומר המצולם היה חייב להיות חדש. לא היו לי מצלמות, לא היה לי ציוד, אז כדי לעבור את הקריטריונים של הקורס צילמתי כמה דקות בבית. בשלב הזה לא ידעתי מה זה גיימינג, אפילו לא הבנתי שקורה משהו בבית. התחלתי להביא את הצילומים לכיתה וראיתי שכולם ממש עפו על זה. שאלתי את שפיץ (אחד המשתתפים בסרט) והוא אמר "ברור, זה בגלל שאנחנו גיימרים". די מהר הבנתי שהפרוייקט הזה הולך להיות סרט.

מה דחף אותך להפוך את המטלה הקטנה לסרט באורך מלא?

הדבר שהכי דחף אותי זה התגובות של האנשים. הראיתי את זה לאנשים והם תמיד התעניינו ורצו לדעת עוד.

מה הקשר שלך לעולם הגיימינג חוץ מזה שגילית אותו לגמרי במקרה?

אני חושבת שאין כל כך קשר, הקשר היחידי היה שגרתי איתם. לא היה לי אפילו טלפון או מחשב כשנכנסתי לדירה, אבל גיליתי הרבה על העולם הזה. תמיד כששאלו אותי אם אני אוהבת משחקים, אמרתי לא.

אז עכשיו אחרי שעשית את הסרט, מה את יודעת היום על הגיימרים?

קראתי הרבה על זה בשביל הסרט, היום אני יודעת שיש הרבה סוגים של משחקים וז'אנרים. לא ידעתי למשל שיש אנשים שאוהבים רק לצפות או לקרוא ובקושי משחקים בעצמם. גם ידוע שרוב הגיימרים לא חיים בצורה כזו – רובם כן יוצאים החוצה והולכים לעבודה. אני לא אוהבת שיש הכללות ואני יודעת שבסרט שלי אני מראה איזהו מקרה קיצון וגיימרים אומרים "אנחנו בכלל לא כאלה".

לדעתך, האם אורח החיים הזה הוא "החלום של כל גיימר", או מצב שרוב הגיימרים לא רוצים להגיע אליו?

תראה, ברור שיש לזה יתרונות וחסרונות, זה שהם חיים באורח חיים הספציפי הזה, שמרחיק מהם חלק גדול מהאוכלוסיה. לא משנה מה אתה אוהב, רוב האנשים רק נוגעים בזה. למשל אצלי עם אמנות, אני ורוב האנשים לא עוסקים באמנות כמה שהיינו רוצים כי יש חיים מסביב ובשאר הזמן צריך לעשות עוד דברים. אנשים אוהבים להגיד "תעשה מה שטוב לך", אז הנה הם אנשים שלקחו את מה שהם אוהבים ועושים את זה ב-100%.

אז עכשיו השאלה המתבקשת היא – זה בכלל טוב לעשות את מה שאנחנו אוהבים כל הזמן?

אני למשל מטורפת על בישול, אבל כשחשבתי על מה ללמוד – לא רציתי ללכת לשם כי פחדתי שאני אפסיק לחבב את הדבר הזה. אבל לא יודעת, אם אתה שואל ספציפית עליהם אפשר להגיד שהם ממש שמחים, בשבילם זה עובד. הם אוהבים את זה, לא נראה שזה נמאס להם, הם יכולים להמשיך לעשות את זה כל הזמן. אני לא רוצה לשפוט ולהגיד שזה טוב או רע, אבל זה מדהים כשחושבים על זה.

אז בתור סטודנטית עשית סרט שכובש פסטיבלים. מה הצעד הבא בקריירה?

כרגע יש הרבה מאוד דברים שאני עושה. הדברים שאני עושה שהם לא לפרנסתי, מה שאתה יכול לקרוא לו "הקריירה העתידית שלי", זה שבינתיים אני מציירת ומצלמת וכותבת תסריט לסרט עלילתי חדש שמושפע מאוד מהחוויות שלי בדירת הגיימרים - סרט שגם מדבר על האינטרנט והרשתות החברתיות. אני עובדת גם על סרט תיעודי חדש אבל לא בטוח שהפרוייקט הספציפי הזה יראה אור.

גיימרים: שם_זמני מאת גל פרידמן ואופק גלבוע, יוצג היום (שישי, ה-22 לנובמבר) בהקרנה מיוחדת במוזיאון תל-אביב יחד עם הרצאה של מבקר הקולנוע והמשחקים מורן שלו. פספסתם? לא נורא – הסרט יוקרן במוזיאון עד ה-14 לדצמבר בכל יום, כל שעה עגולה.

מה אתם חושבים על החיים יוצאי הדופן של הגיימרים בסרט? שתפו אותנו בתגובות!

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:37 22.11.2013 | Big Danny K Big Danny K

    הרבה אנשים יגידו שאורח חיים קיצוני שכזה הוא מזיק, שזאת התמכרות מסוכנת, שהם מנוונים, שאין להם חיים, שהם לא התבגרו... אני לא יודע מה לחשוב, מצד אחד שיעשו מה שבא להם אבל מצד שני כמה זמן אפשר לחיות ככה? אני בטוח שחלק מהם עוד ייצאו לעולם האמיתי וזה ירגיש להם כמו מסע בזמן, עולם חדש שהם לא יודעים ואולי לעולם לא ידעו איך להתנהל בו...

  2. 2

    21:13 23.11.2013 | Hollow Hollow

    הבמאית הזאת מפגרת לגמרי מחפשת על מה לעשות סרט אז היא באה ועושה סרט שמראה שגיימרים הם אנשים חסרי חיים פשוט אישה מפגרת

  3. 3

       | פורסם ע"י