הרשמה

דירוגי ESRB ו-PEGI - מה זה אומר?

האם המשחק הזה מתאים לי? האם הוא מתאים לילד שלי? המדריך למשתמש.

בר מסביר לנו בקצרה על שיטת דירוג המשחקים באירופה ובארה"ב כדי להסביר איזה משחק מתאים לכם ולילדים שלכם.

אני נתקל בלא מעט הורים לגיימרים (הדודים שלי, למשל) שהילדים שלהם מבקשים משחק חדש. ההורים קונים את המשחק (למשל, GTA V) ואחרי עשר דקות מחליטים שהמשחק הזה לא מתאים לילדים שלהם ונועלים אותו בארון. מצד שני, תוכלו למצוא ילדים שרוצים לקנות משחקים אך הם עדיין צריכים לשכנע את ההורים שזה משחק שהוא בסדר לגילם. אז איך אפשר לדעת אם המשחק מתאים לנו?

פה נכנסים ארגוני ה-ESRB האמריקאי (Entertainment Software Rating Board) ו-PEGI האירופאי (Pan European Game Information) שמדרגים כל משחק ואף מודיע, כבר על אריזת המשחק / דף המשחק בסטים - על מה ולמה הוא קיבל את הדירוג הזה. יש לציין כי דירוג ESRB/PEGI בישראל הוא המלצה בלבד ואין אף חוק שאוסר על מכירה של משחקים בדירוג למבוגרים בלבד. עם זאת, נתקלתי כבר בחנויות שסירבו למכור משחקים אלימים לילדים ללא הורה שיאשר את הקניה. במדינות אחרות, הדירוג גם קובע אם הילד יוכל לקנות את המשחק.

איך נזהה את הדירוג?

לפני שבכלל נצלול למה כל דירוג אומר, איך נוכל לזהות את הדירוג בחנויות השונות?

דירוג ESRB הוא סמליל (אייקון) בצבע שחור על רקע לבן.

דירוג PEGI הוא מספר על רקע ירוק, כתום או אדום.

בכל חנות נוכל לראות את אחד הסמלים, בד"כ בהתאם לאיזה מיקום החשבון שלנו מוגדר בו (לאמריקאי דירוג ESRB ואירופאי PEGI כמובן). במידה ולא תצליחו למצוא את הדירוג או שאתם רק רוצים לבדוק את הדירוג, ניתן לחפש את המשחק באתרים הרשמיים של שני הגופים.

דירוג PEGI - מה הוא אומר?

סמלונים ראשיים:

PEGI 3

הדירוג הנמוך ביותר של PEGI, משחק שמתאים לכל הגילאים. המשחק לא עמור להכיל צלילים או תמונות שעלולות להפחיד ילדים קטנים. אלימות מרומזת או קלה מאוד (אלימות קומית או בסביבה ילדותית) יכולה להופיע. ללא שימוש בשפה רעה (קללות, דיבור מזלזל, איומים וכו'). משחק לדוגמה: Forza Horizon 4.

PEGI 7

המשחק עלול להציג סצנות וצלילים שיפחידו ילדים קטנים. המשחק עלול להציג אלימות קלה מאוד (מרומזת, ללא פרטים או לא ריאליסטית). משחק לדוגמא: Worms Rumble

PEGI 12

רמת האלימות במשחק יכולה להיות ריאליסטית כלפי דמויות פנטזיה או לא ריאליסטית כלפי כל דמות דמוית-אדם. ,תנוחות או זלזול מיני יכולים להיות חלק מהמשחק. מתאפשר שימוש מתון בשפה רעה. מותר להציג הימורים אם הם חלק מעולם המשחק כמו שהיו בעולם האמיתי (אם יש במשחק קזינו, אפשר להשתמש בו). משחק לדוגמא: Fortnite.

PEGI 16

דירוג PEGI 16 מאפשר שאלימות או פעילות מינית יהיו חלק מהמשחק כך שהם יהיו דומים למה שאפשר לצפות מהעולם האמיתי. אפשר להשתמש בשפה רעה כשמשחקי מזל, שימוש בטבק אלכוהול או סמים לא חוקיים גם יכולים להיות חלק מהמשחק. משחק לדוגמה: Marvel's Spider-Man.

PEGI 18

משחק "למבוגרים בלבד". רמת האלימות המאופשרת היא גבוהה במיוחד ומאפשרת גם הרג ללא שום מניע או אלימות כלפי דמויות חסרות ישע. שימוש בסמים לא חוקיים והילולם או תוכן מיני מפורש יכנסו לקטגוריה הזו. משחק לדוגמה: GTA V.

תיאור תוכן

ל-PEGI ישנם גם סמלים שמתארים את התוכן של המשחק. הם יכולים לעזור במקרה ואנחנו סבבה עם אלימות וסמים אך לא עם אפליה.

אלימות:

המשחק מכיל אלימות. משחקי PEGI 7 יכילו אלימות לא ריאליסטיתֲ או לא מפורטת. משחקי PEGI 12 יוכלו להכיל אלימות בעולמות פטזייםֲ או אלימות לא ריאליסטית כלפי דמויות דמוי-אדם. דירוגי PEGI 16/18 מאפשרים אלימות ריאליסטית.

שפה בוטה (Bad Language):

משחקים בדירוג PEGI 12 יכילו קללות מתונות. כשדירוגי PEGI 16/18 כבר מאפשרים שימוש בכל שפה.

פחד:

במשחקי PEGI 7 המשחק יכיל סצנות וקולות שעלולים להפחיד ילדים קטנים. ב-PEGI 12 כבר יהיו צלילים או אפקטים מפחידים (אבל ללא תוכן אלים).

הימורים:

המשחק מכיל אלמנטים שמלמדים או מעודדים הימורים. יוצג במשחקים בדירוג PEGI 12 ומעלה.

מין:

בדירוג PEGI 12 המשחק יכיל תנוחות או זלזול מיני. בדירוג PEGI 16 המשחק יוכל להציג עירום אירוטי או קיום יחסי מין (ללא הצגה של איברי המין). ב-PEGI 18 ניתן להציג עירום ומין במלואם. במשחקים שבהם יש עירום ללא מטרה מיניתֲ (כמו לומדות), לא יוצג הסימן הזה.

סמים:

המשחק מתייחס לשימוש בסמים לא חוקיים אלכוהול או טבק. דירוג PEGI 16 ו-PEGI 18.

אפליה:

המשחק אפליה אתנית, דתית, מדינית או סטריאוטיפ שעלול לעודד שנאה. תוכן כזה יוגבל תמיד ל-PEGI 18.

רכישות בתוך המשחק:

כל משחק שמתמש במנגנון מיקרו-רכישות שמאפשר לשחק לקנות עוד שלבים, מוצרים קוסמטיים או כסף במשחק. כמו גם רכישה של פריטים רנדומליים (Lootboxes, חבילות קלפים כמו ב-FIFA).

דירוג ESRB - מה הוא אומר?

סמלונים ראשיים:

דירוג E - כולם (Everyone):

הדירוג הבסיסי ביותר. הוא מתאים לכל אחד ויכול להציג שימוש מתון באלימות ושימוש לא תדיר בשפה מתונה. משחק לדוגמה: Forza Horizon 4.

דירוג E10+ - כולם 10+ (Everyone 10 and up):

מתאים לגילאי 10 ומעלה. יכיל יותר אלימות מדירוג E. משחק לדוגמה: Minecraft.

דירוג T - נוער (Teen):

מתאים לגילאי 13 ומעלה. יציג יותר אלימות, הומור רשע, כמות דם מינימלית וסימולציה של הימורים ושימוש לא תדיר בשפה בוטה. משחק לדוגמה: Fortnite.

דירוג M - מבוגרים 17+ (Mature 17+):

מתאים לגילאי 17 ומעלה. יכול אלימות, דום, גור (Gore), תוכן מיני ושפה בוטה. משחק לדוגמה: GTA V.

דירוג Ao - מבוגרים בלבד (Adult Only 18+):

למבוגרים בלבד. המשחק עלול להכיל סצנות ארוכות ואלימות, תוכן מיני גרפי או הימורים בשימוש בכסף אמיתי. משחק לדוגמה: Manhunt 2.

דירוג RP - מחכה לדירוג (Rating Pending):

הדירוג לא אומר הרבה, רק שהחברה שמפתחת את המשחק הגישה את המשחק ל-ESRB ובקרוב הם יחליטו על הדירוג.

תיאור תוכן

דירוג ESRB כולל גם את הפירוט למשמעות הדירוג לפי משחק. אפשר לראות למה המשחק קיבל את הדירוג שהוא קיבל באתר של ESRB (לינק למעלה). את הרשימה המלאה של התיאורים ניתן למצוא כאן.

אז מה ההבדל?

שני הדירוגים הם קבילים וההבדל בין שני הדירוגים הוא די מינורי והוא בעיקר תלוי במקום בו אתם גרים. בישראל החנויות מציגות את הדירוג של PEGI אך בגלל שחלק גדול מאיתנו מחזיק בחשבונות אמריקאים בקונסולות ה-Xbox וה-Playstation אנחנו גם ניתקל בדירוג ESRB.

משחק נעים!

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

בר הוכמן - כתב תוכן

בר הוכמן - כתב תוכן

משחק על: PC, PS4, Xbox One

בחיים לא תנצחו אותי ב: קרב Roadhogs ב-Overwatch. 

המשחק שהגדיר לי את הילדות: לא בטוח אם Oddworld או The Neverhood. בכל מקרה הילדות שלי הייתה מוזרה.

כשאני לא משחק אני: סטודנט למדעי המחשב בסבל וכדורסלן בחסד.

מסר לעולם: לא תמיד התפוח הכי אדום הוא בהכרח תפוח.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    10:31 27.01.2021 | nakiii nakiii

    אני פותח עכשיו חברת דירוג לביצועים של המשחקים ביום ההשקה שלהם, תקינה מחייבת! מי מצטרף?

  2. 2

    10:27 14.05.2023 | אברהם אברהם (אורח)

    נא לתקן : במקום " עמור להיות" -> "אמור להיות"

  3. 3

       | פורסם ע"י