הרשמה

ביקורת: The Falcon and the Winter Soldier - פרק אחרון

סוף טוב הכל טוב? מבט על הפרק האחרון וסיכום הסדרה של Marvel!

העונה של הפלקון וחייל החורף לא חפה מבעיות, אך היא מספקת את המטרה שלשמה היא נוצרה: לשכנע את הקהל שסאם ראוי לקבל את המגן.

אז אפשר להגיד מזל טוב, הגענו לסיום העונה של הפלקון וחייל החורף! הפרק האחרון של הסדרה השנייה מבית Marvel ו-Disney+ ביום שישי האחרון סגרה פרק נוסף ביקום הקולנועי של מארבל. אבל כמו שאומרים, כל סוף הוא התחלה של משהו חדש ובועד שהפרק סגר כמה קצוות עלילתיים, הסדרה השאירה כמה קצוות פתוחים שיכולים להמשיך הלאה, בין אם בעונה נוספת, או בסרט Captain America רביעי שדווח שהתחיל פיתוח מיוצרי הסדרה. שימו לב שלפרק יש סצנת סוף קרדיט אז אל תפספסו! אם עדיין לא ראיתם את הפרק, הגיע הזמן לצפות בו ולספר לנו מה חשבתם עליו!

***הביקורת תכיל ספוילרים לעונה כולה וליקום הקולנועי של מארבל - ראו הוזהרתם***

רגע השיא של הסדרה הגיע, המאבק האחרון של מרסקי הדגלים שמבצעים פעולת טרור כנגד ה-GRC. עם סינמוגרפיה מרשימה אחננו מקבלים כמה סצנות אקשן מרשימות במיוחד ואת הרגע שלו חיכינו כל העונה: סאם מגיע להציל את המצב בחליפת קפטן אמריקה עם המגן האייקוני בידו. אני חייבת לציין לטובה את החליפה שסאם קיבל במשלוח היישר מווקנדה שנראית כאילו היא יצאה מדפי הקומיקס ברמת הדיוק. סאם מתעמת עם הטרוריסט הצרפתי ומנסה לחלץ את הפוליטיקאיים מהבניין, ואז נוסק לשמיים במרדף אווירי מרשים כמעט כמו הפרק הראשון של הסדרה. גם בפרק הזה נראה כי לא נחסכו משאבים בכדיי להצליח לרצות את הצופים עם סצנות מרדף אקשן ושימוש ב-CG מהשורה הראשונה שלא יבייש אף סרט הוליוודי.

אל המסיבה מצטרף ג'ון ווקר, הלא הוא קפטן אמריקה לשעבר, שבא לנקום את מותו של לאמר הוסקינס ומגיע מלא בזעם ממאורעות הפרקים הקודמים. הנקמנות הזו מובילה אותו לקרב בינו לבין קארלי, קרב שנראה שווה על אף שמדובר בבחורה צעירה עם כוח אבל לא יותר מדי מיומנות לבין חייל שאומן במשך שנים ועכשיו גם מחוזק כימית. הייתי מצפה שקארלי תגסוס איפשהו על הקרקע, אבל הקרב מפסיק כשג'ון מחליט להתגבר על הרצון שלו לנקום בשביל להציל את המכונית המשוריינת עם הפוליטיקאים. קו העלילה של ג'ון ווקר הציג לנו התדרדרות של אדם שמנסה להיות טוב אבל קורס תחת הלחץ הנפשי והפיזי שהטייטל של קפטן אמריקה הקנה לו עד למצב שבו הוא מאבד את חברו הטוב, נשבר ורוצח אדם באור יום, מופשט מתפקידו ומכוחו ונזרק על ידי הממשלה שיצרה אותו. בסוף העונה, ווקר הופך מנוקם עצבני לבחור ערכי וחביב שמריץ דחקות בסוף של הסדרה ומסתחבק עם באקי. מבולבלים? גם אנחנו.

אחת הסצנות שגרמו לי לגלגל עיניים (מתנצלת אם הרגשתם שונה) היא הסצנה של שרון, קארלי וסאם באתר הבנייה. דקות לפני שסאם מגיע, קארלי מגלה לצופים בבית שהישות שעומדת מאחורי ה-Power Broker, הנבל בצללים, היא לא אחרת משרון קרטר. על אף שכבר ניחשתי ששרון עומדת מאחורי הקלעים החשיפה עדיין עיצבנה אותי. מצב הרוח שלי לא השתפר כשסאם הגיע לזירה וקארלי והוא מתעמתים כשהוא מגן ומסרב לתקוף אותה והיא מתפרצת עליו בהתקף ילדותי וצורחת אותו שיתקוף אותה. הסאגה מסתיימת כששרון (החסד היחיד שיש לה לאחר אכזבה יותר גדולה מהמנדרין באיירון-מן 3) גואלת אותנו מקיומה של קארלי בכדי שזאת לא תגלה לסאם את זהותה הנבלית. היי שלום קארלי, לצערי לא הצלחתי להתחבר אלייך על אף המניעים שלך. אבל אל תדאגי, כי את תזכי לסצנה של מלאך שנושא אותך בידיו אל פני הקרקע. הסצנה הזו הזכירה לי מאוד את הסוף של Arkham City, אך בעוד ששם הסצנה הייתה מלאת רגש מבחינתי, לא קניתי את החיבור של סאם וקארלי. לא ברור למה סאם ראה בילדה טרוריסטית שהייתה מוכנה להקריב חיים של חסרי ישע בשביל להגשים את המטרות שלה כדמות ניתנת להצלה. אולי זה המגן שהדביק אותו בצדקנות הבלתי נסבלת של סטיב רוג'רס.

הנאום של סאם בפני התקשורת, על אף היותו קלישאתי, הצליח להראות בדיוק את ההשלמה של סאם עם היותו קפטן אמריקה ואת המסע שהוא ואנחנו עברנו באמצעות הדמויות בסדרה עד שהוא הרים את המגן ואימץ את הטייטל. המסע הזה לא היה קל, הוא היה מלא בתהיות פנימיות וחיצוניות, מלא ברצון להניח את העבר מאחור ומנגד להילחם עבור מה שאתה מאמין בו. הרבה דברים היו צריכים לקרות בשביל שסאם יבין שזה הייעוד שלו, ובשביל שהקהל יבין שסאם היא הבחירה הראויה לרשת את המגן. גם כותרת הסדרה משתנה בהתאם, כשהיא נסגרת עם השם "Captain America and The Winter Soldier".

לא הסתרתי את הסלידה שלי מהרבה קווי עלילה בסדרה, אבל אני חושבת שאחד מקווי העלילה שטופלו בצורה הכי עדינה ומוצלחת הוא הסיפור של ישעייה בראדלי. סיפור שמשקף את הכאב והטראומה שהוא ואוכלוסייות מוחלשות עברו. סיפור על הדחקה, הכחשה ועל חסור אמון. עם זאת, בכך שסאם לוקח את המגן בניגוד לעצתו, הוא מעניק תקווה חדשה לשינוי בתפיסה של אמריקה. לא מדובר בקפטן אמריקה השחור, אלא בקפטן אמריקה נקודה. הסצנה שסוגרת את העלילה של ישעייה במוזיאון קפטן אמריקה, בה הסיpור שלו יוצא לאור והוא מוצג כגיבור כראוי היא ללא ספק אחת מהסצנות הכי מרגשות ביקום הקולנועי כולו. היא אנושית, כואבת אך נותנת שביב של תקווה לעתיד טוב יותר. מי ייתן והתקווה הזו תעבור גם לעולם המציאות.

לצערי לא כל העלילות של הסדרה נגמרו בקתזריס. באקי מקבל סגירת מעגל כואבת עם יורי בסצנה קצרה מדי שהייתי שמחה לקבל ממנה עוד זמן מסך. בכך הוא משלים את מחברת החרטות שלו וכולי תקווה שמישהו ייתן לו כוס מיץ וחיבוק והוא יוכל סוף סוף להשתחרר מהשדים שלו. במקביל, אנחנו מקבלים סצנה ביזארית במיוחד עם ואלנטינה אלגרה דה פונטיין והזוג ווקר באחד מבנייני הממשל בארה"ב, בה הוא מקבל רשמית את הזהות של U.S. Agent. הסצנה הזו גרמה לי להרבה חוסר נוחות - למה היא מתרחשת דווקא בחדר שמזכיר את החדר שבו הוא שוחרר מהשירות בבושת פנים (אולי כי נגמר התקציב לסט חדש אחרי שההפקה טיילה מסביב לעולם), למה הוא בכלל מסתובב בחופשיות לאחר שהפר את ההוראות והזדהה כקפטן אמריקה במסע הנקם שלו, ומה לעזאזל קורה עם מערכת היחסים המטרידה בינו לבין ואל? על אף הסצנה המוזרה, קו העלילה החדש של ואל ווקר, והקשר לזימו שהצליח לחסל את שארית מרסקי הדגלים מהתא בכלא בהחלט מלא פוטנציאל שאני מקווה שייחקר. קו העלילה הנוסף שנפתח הוא של שרון קרטר, אשר בסצנת סוף הכתוביות של הסדרה מקבל חנינה ומוחזרת לתפקידה בממשל האמריקה כאשר אף אחד לא מודע לזהותה הנבלולית כפאוור ברוקר.

העונה של הפלקון וחייל החורף לא חפה מבעיות, אך היא מספקת את המטרה שלשמה היא נוצרה: לשכנע את הקהל שהעברת השרביט (או המגן במקרה הזה) בין סטיב לסאם תעבור בצורה חלקה לקראת הסרטים הבאים. עם זאת, חוסר העקביות בקצב של הסדרה גרע ממנה בהרבה מישורים: היא הצליחה להאדיר קווי עלילה מסוימים כמו של ישעייה בראדלי ואת האישיות של סאם, אך במחיר כבד של הזנחת קווי עלילה אחרים כמו מרסקי הדגלים והרחבה על באקי, אחת הדמויות שהיו יכולות להרוויח עוד זמן מסך ולספק עניין. מדובר בסדרת אקשן גנרית, וזה לא בהכרח רע - לא כל סרט מארבל או גיבורי על צריך להציג אג'נדה מיוחדת ויכול להסתמך רק על סצנות אקשן וכמה בדיחות, ומי שמעוניין בסדרת אקשן גרידא יהנה ממנה מאוד. אך לא מדובר בסדרת מופת שנמצאת בטופ ביחד עם סדרות מארבל אחרות (אהמ ג'סיקה ג'ונס ודרדוויל אהמ) אלא בסדרת Filler שכרגע לא משפיעה בצורה משמעותית על העולם הרחב של מארבל ולא הייתי מוסיפה אותה לרשימת הבינג' לקראת הסרטים העתידיים לצאת בינתיים.

תודה שלקחתם איתי חלק במסע הזה, ולסיום אזכיר כי יש לנו עוד הרבה למה לצפות מארבל בשנת 2021: הסדרה לוקי (Loki) שתגיע ב-11.6; הסרט של האלמנה השחורה (Black Widow) שנקווה לראות על המסך הגדול ב-9.7; סדרת האנימצייה המסקרנת What If? שאמורה להגיע בקיץ, הסרט שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות (Shang Chi and the Legend of the Ten Rings) ב-3.9, הסרט אטרנלס (Eternals) ב-5.11 והסרט של ספיידרמן: אין דרך הביתה (Spiderman: No way Home) שיסגור את השנה ב-17.12.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

שיר כהן - כתבת תוכן

שיר כהן - כתבת תוכן

משחקת על: PS4

בחיים לא תנצחו אותי ב: Icy Tower

המשחק שהגדיר לי את הילדות: ג'אז הארנב

כשאני לא משחקת אני: סטודנטית עייפה

מסר לעולם: עדיף כישלון מפואר מחלומות במגירה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    19:58 27.04.2021 | 7777Mano 7777Mano

    לא אהבתי את הסדרה, אבל היא כן גרמה לי לאהוב יותר את פאלקון ואת באקי.

  2. 2

       | פורסם ע"י