הרשמה

ביקורת: Metroid- Other M

האם ה-M האחרת היא עדיין מטרויד?

מאת: ערן שבי

      

מפתחת: Project M
מפיצה: Nintendo
תאריך יציאה: 31.08.10
פלטפורמות: Wii

סאמוס פותחת את הפה

סדרת מטרויד מלווה אותנו כבר הרבה שנים, 24 אם אתם מהותיקים. המבנה של משחקיה המוקדמים, שהיה בנוי על שדרוג יכולות הדמות כדי לפתוח בפניה חלקים חדשים מהמפה, היה יוצא דופן בתקופתם. כאשר עלה הצורך לעדכן את הנוסחה לעידן טכנולוגי אחר, אולפני Retro נחלו הצלחה יוצאת מן הכלל בהעברת המשחקיות הזו, ואת האווירה המאפיינת של הסדרה, לגוף ראשון, בטרילוגיית משחקי Metroid Prime.

שלוש שנים עברו ונינטנדו השיקה משחק נוסף, והפעם יש עוד מטרה מלבד מודרניזציה - הוספת עומק לדמותה של סאמוס, כוכבת הסדרה השתקנית עד כה. כדי לבצע את המשימה שילבה נינטנדו כוחות עם המפתחים של Team Ninja, הידועים במשחקי Ninja Gaiden. האם הם הצליחו להמציא את הסדרה מחדש שוב?

הטוב:
  • שימוש חכם בווימוט
  • סירטוני מעבר מרשימים
  • בוסים רבים ומגוונים 
הרע:
  • ליניארי להחריד
  • לא מאתגר
והבחורה:
  • כבר לא אניגמטית ושותקת.

 

ברוכים הבאים לגלקסיה

לשמאלכם תוכלו לראות את כוכב זבס מתפוצץ ועליו המטרויד האחרון. השלום חזר לגלקסיה וסאמוס שוב מחוסרת עבודה. או שמא לא?

לחללית של סאמוס מגיע אות מצוקה מתחנת חלל באיזור נידח של הגלקסיה, שם היא פוגשת את מחלקה 07 של הפדרציה הגלקטית, בפיקודו של אדם מלקוביץ', שכבר הופיע בדרכו המיוחדת במטרויד פיוז'ן.

אדם, אותו סאמוס מכבדת ורואה בו הדבר הקרוב ביותר לאב שנותר לה, בוחר להתייחס אליה כאל "זרה", וכמו שאמא לימדה אותנו - אסור לדבר עם זרים, במיוחד לא על משימות חשאיות של הפדרציה הגלקטית.

אלא שאז מגיעה הישועה בדמות מפלצת סגולה ששוחטת חיילי פדרציה בלי למצמץ, ואדם מבין שרחוק הוא לא יגיע בלי עזרה. סאמוס, פרילנסרית מבוקשת שכבר השמידה כמה כוכבים בחייה, מסכימה לחזור לעבוד תחת פיקודו.

כאן נמצא אחד מהשינויים המשמעותיים במשחק החדש של מותג מטרויד הותיק. לעומת משחקים קודמים, וספציפית טרילוגיית Metroid Prime, בהם העלילה הייתה בבסיסה לא יותר מ"לכו לכוכב X, תהרגו את Y ותברחו לפני שכל העסק מתפוצץ" (אם כי עם המון אווירה ומידע רקע, למי שהיה מעוניין בו), ב-Other M הסיפור נמצא בקדמת הבמה.

המטרה של המשימה על פי אדם, שמנסה לא לחשוף יותר מדי, היא לגלות מה לעזאזל קרה בספינה הזאת, ועל הדרך גם למצוא ניצולים. כחלק מהצוות, סאמוס נשבעת ללכת רק לאן שאומרים לה ולהשתמש רק ביכולות שמתירים לה "מחשש להזיק לספינה". לאבד על ההתחלה את כל הפיצ'רים של החליפה זו מסורת ארוכת שנים בסדרת מטרויד, וזה התירוץ הקלוש מה שמשמש ב-Other M להפשטתנו מכל הכוחות המתקדמים של הדמות.

יש התנגדות, גברתי?

במשחק נעשה ניסיון להראות לשחקנים, לראשונה, את אישיותה של סאמוס, באמצעות ריבוי קטעי "בוא נדבר על הרגשות שלי", בהם נשמע מה סאמוס חושבת על המצב, נלמד כמה סיפורים מעברה ונראה שמתחת לקליפת השריון המתכתי פועם לב יותר תם מציני. לדוגמא, כשהמפקד שואל אותה אם יש לה התנגדויות כלשהן למשימה היא יודעת שהוא לא באמת שואל אותה, אבל היא בכל זאת מתלהבת שהוא מוסיף "גברתי".

אם לא ככה דמיינתם את ציידת הראשים הקשוחה, תצטרכו להתרגל.

מלבד זאת גם העולם של מטרויד התרחב, וכמה שאלות ללא תשובה מקבלות אחת. לדוגמא, מה יש בדינוזאור הזה, רידלי, שהוא מצליח לחזור בכל משחק למרות שהרגנו אותו?

ל-Other M יש את העלילה המפותחת ביותר לא רק בסדרת מטרויד, אלא אולי אפילו בהיסטוריה של נינטנדו. במהלך המשחק משולבים לא מעט סירטוני מעבר בקטעי הגיימפליי, עליהם לא ניתן לדלג - רק כדי שתבינו כמה הם חשובים. למרבה המזל המשחק לא יכריח אתכם לצפות בסרטון פעם נוספת אם תמותו.

בעוד שכתסריט לסרט לא הייתי בונה על העלילה של Metroid, כעלילה של משחק היא עושה את העבודה, ומספקת לשחקן סיבה טובה להמשיך ולהתקדם. לקראת סוף המשחק העלילה תעבור טוויסט כל כמה דקות, עד לסיום בו נגלה את סודה האפל של הספינה.

M אחרת, הכל אחרת

.את רוב המשחק תבלו במצב גוף שלישי בו קל, קל מדי אפילו, לשרוד - כל מה שצריך לעשות זה ללחוץ על חץ רגע לפני פגיעה, וסאמוס תחמוק הצידה בזריזות חתולית. הסיבה היחידה לא לעבור את כל המשחק בהתחמקויות כאלה היא שצריך להתקיף מדי פעם - בגוף ראשון.

עכשיו, הרבה משחקים נכשלו בשימוש בשלט המוזר הזה של הווי - אבל Other M הוא לא אחד מהם. כשתפנו את השלט למסך, יעבור המשחק למצב גוף ראשון. אני בטוח שכל בעל ווי מקטן ועד גדול מכיר את הקטעים בהם מנפנפים בשלט מול המסך עד שמוצאים את המצביע. כאן אין בעיה כזאת, והמעבר בין גוף ראשון לשלישי נעשה באופן חלק ומיידי, עם כוונת ממורכזת שתאפשר לכם מייד להתחיל לשגר טילים על אויבים.

הבעיה במצב המשחק מגוף ראשון היא שבשלב כלשהו הוא נעשה כמעט מיותר. בהתחלה תהיו חייבים להפגיז בטילים כדי לדלל את כוחות האויב, אבל היריות הרגילות שלכם ישתפרו בהדרגה עד שטילים יהפכו לביזבוז זמן. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם אדם היה מאפשר לנו להשתמש בכל היכולות על ההתחלה...

כדי להקל עלינו אפילו יותר העניקו לסאמוס שתי יכולות חדשות וחסרות תקדים לסדרה - יכולת לא מוגבלת לרפא את עצמה ויכולת דומה למלא את מאגרי התחמושת. התוספות הללו כנראה נועדו לחסוך מאיתנו רגעים כמו במשחקים הקודמים, בהם מבזבזים זמן על הרג יצורים פושטים רק כדי למלא את המאגרים, אבל המפתחים הלכו רחוק מדי לכיוון הקז'ואל עם המערכת הזאת: איך זה יכול להיות שאני יכול לרפא את עצמי כמה פעמים שארצה בזמן קרב נגד בוס?! נראה כאילו הבוסים אפילו קופאים במקום מדי פעם, במיוחד בשביל לתת לשחקן זמן התאוששות.

באופן דומה, את מאגר הטילים תוכלו למלא על ידי הנפת הווימוט כלפי מעלה ולחיצה על A. הפעולה אומנם לוקחת כמה שניות, אבל יהיו לכם הרבה הזדמנויות כאלה - גם תוך כדי קרבות.

בשר בוסים

לאור מה שנאמר, האם נותר אתגר כלשהו במשחק? כן, שרובו ככולו מרוכז בקרבות הבוסים והמיני-בוסים. למרבה המזל יש הרבה כאלה, והקרבות נגד חלקם מרשימים עד אפיים, ומשולבים בהם התרחשויות עלילתיות וקטעים דרמטיים.

לכל בוס, גם למפלצות הקשוחות יותר שמציע המשחק, נקודות חולשה. לפעמים היא תהיה כדור גדול ובולט לעין התקוע בבטנו של היצור, אבל ברוב המקרים המצב לא יהיה פשוט כל כך, ותצטרכו להבין מתי, איך ואיפה לתקוף. גם ההתחמקות הרגילה כבר לא עובדת נגד המתקפות המשוכללות של הבוסים - למרבה המזל, כי זה היה הופך את המשחק לטריוויאלי לגמרי.

אם אתם בקטע של אתגר, כשתסיימו את המשחק תפתח לכם אפשרות לשחק אותו מההתחלה ברמה קשה הרבה יותר, כמקובל בסדרת מטרויד. עד אז, תסתפקו באקשן קליל ברובו, מחוץ לבוסים הערמומיים יותר.

ספינת עולם

את רוב המשחק תעבירו בהשלמת משימות של אדם, שישלח אתכם בין מקומות שונים בספינה. אדם שולט בכל המעברים כדי שהמשחק, בחלקו הראשון, יהיה לינארי כמעט לגמרי - פשוט המשיכו לדלת הפתוחה הבאה. גם אחרי שכל הדלתות יפתחו בפניכם מפת המשחק אינה מסובכת מדי, וזאת הסיבה שמפתיע עד כמה המפתחים הצליחו להחביא את כל השדרוגים לאיסוף בצורה טובה כל כך, לרוב מוסווים ברקע - כשסיימתי את המשחק הופתעתי לגלות שלא אספתי יותר משליש מהם.

למרות שהמשחק מתרחש כולו בספינת חלל, הנוף לא ישעמם אתכם לרגע. אם ספינה בשבילכם - ובשביל רובנו - היא מסדרונות מתכת וחדרי בקרה, תשכחו מזה. בתוך הספינה הזאת תמצאו חללים ענקיים מלאים בנופים מגוונים, החל מנהרות לבה ועד לג'ונגלים והרים מושלגים. למרות הלינאריות יש אתגר במציאת הדרך קדימה בחדרים מסוימים, ולא רק בגלל המפלצות. לעיתים המפתח לחדר הבא נמצא במקום מוסתר היטב, או שתצטרכו לעבור קטעי פלטפורמה לא פשוטים כדי להגיע אליו.

העולם של הספינה מוצג בגרפיקה מרשימה יחסית ליכולות של הווי, שמצליחה להעביר מצוין את האווירה בכל נוף ואת האקשן המהיר והאנימציות של המשחק. כל זאת כמעט ללא טעינות, מלבד מספר קטעים של עליה וירידה במעליות.

לעומת הגרפיקה, הצד המוזיקלי הרבה פחות מוצלח, ורוב המשחק כנראה לא תשימו לב למוזיקה שתלווה אתכם. נינטנדו כבר הראתה פעמים רבות שהיא מסוגלת להרבה יותר, למוזיקות שתורמות לאווירת עולם המשחק לא פחות מהעיצוב הגרפי שלו, וחבל שבחרו הפעם במלחין אנונימי יחסית, שזוהי הפעם הראשונה שהוא מלחין משחק. לפחות הדיבוב של הדמויות, ויש הרבה ממנו, מבוצע היטב.

מטרויד, לא פריים

האם Other M הוא משחק טוב? כן. האם הוא משחק מטרויד טוב? זו כבר שאלה שקשה יותר לענות עליה. המפלצות החוצניות שם, האווירה שם, אבל קצב המשחקיות שונה, תחושת הסכנה מחוץ לקרבות בוסים כמעט ולא קיימת, וההרגשה של "ציידת גולגלות אחת לבד מול הסביבה העוינת של כוכב אקזוטי" איננה.

אם אתם רוצים היכרות טובה עם עולם מטרויד, הייתי ממליץ לכם להתחיל עם טרילוגיית Metroid Prime ולא כאן. Other M הוא נחמד אם אתם יכולים להתייחס אליו כאל ספין-אוף, אבל ככיוון חדש לסדרה הוא מעורר הסתייגויות.

משחקיות (8) - זורמת ומגוונת בקטעי פלטפורמה וחידות, עם רמת קושי קלה מדי לקרבות מחוץ להיתקלויות עם הבוסים
גרפיקה (9) - סביבות רחבות היקף שנראות מצויין בהתחשב במגבלות הקונסולה.
סאונד ופסקול (7) - דיבוב טוב, השאר די נבלע ברקע.
טכני (9) - עובד חלק וללא טעינות.
אורך חיים (7) - אופייני למשחק פעולה ללא מולטיפלייר.
   

 ציון סופי82

- ממוצע ביקורות: 79 לאחר 70 ביקורות

 

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:16 11.10.2010 | ייאלה ייאלה (אורח)

    על כול חרא אתה עושה ביקורת אבל על משחק על רמה כמו:
    FORMULA F1 2010 אתה לא עושה ביקורת באמת..!!!

  2. 2

    17:47 11.10.2010 | ; ; (אורח)

    תפסיק כבר! זה כל כך ברור שכל התגובות עם ה FORMULA 1 זה ממישהו אחד מטורף. הם לא חייבים לעשות ביקורת על מה שהם לא רוצים. למה שאתה לא תעשה אותה?!

  3. 3

    18:08 11.10.2010 | ori96 ori96

    1
    אם אני לא טועה הם עשו אחת כזאת..

  4. 4

    18:08 11.10.2010 | TheYeIIowDucK TheYeIIowDucK

    קצת באיחור, לא?
    (וכשאני אומר "קצת" אני מתכוון ל"חלפו כבר חודשיים מאז שהמשחק יצא")

  5. 5

    18:10 11.10.2010 | כעדע כעדע (אורח)

    לא יודע.... לפי הסרטונים הוא לא ניראה לי כיף....
    ציפיתי ליותר... אני אחכה לזלדה ולרד סטיל 3 הם ניראים לי משחקים יותר טובים.....

  6. 6

    18:12 11.10.2010 | מק מק (אורח)

    מהתמונות זה נראה כאילו מועתק בצורה מוזרה מ STAR WARS.

  7. 7

    19:35 11.10.2010 | איל708 איל708

    ערן, ביקורת מעולה. זה משחק מעולה, אני הייתי נתן לו יותר אבל בכל זאת, ביקורת יפה מאוד ומשוקעת! כל הכבוד!

  8. 8

    20:21 11.10.2010 | tr tr (אורח)

    אתם כותבים ביקורת מאוד נלהבות ואז כותלים אותם עם ציון איום תכתוב כאילו למשחק מגיע 82 ולא 90 (אני לא אומר שמגיע לו יותר מ82 בעיקר בגלל שלא שחקתי בו)

  9. 9

    22:18 11.10.2010 | noan noan (אורח)

    ביקורת מעולה!
    אני אישית הייתי נותן לו קצת יותר, כנראה לא 9 כי הוא קצר מדי...
    וכמובן כמו שאמרת פסקול מאכזב יחסית לנינטנדו...

  10. 10

    14:30 13.10.2010 | מישהווו מישהווו (אורח)

    בהשוואה למשחקי מטרויד הקודמים אין למשחק הזה הרבה להציע. אבל בתור מי ששיחק במשחק הזה בתור משחק המטרויד הראשון שלו אני חייב לציין שזה משחק מעולה להיכרות עם הסדרה.

  11. 11

       | פורסם ע"י