הרשמה

ביקורת - Quantum Break

עם קונספט מקורי, עלילה מצויינת ומשחקיות כיפית ומאוזנת, Quantum Break הוא אחד ממשחקי ה-AAA הטובים של השנים האחרונות

אור חזר בזמן כדי לספר לכם כל מה שהוא יודע על Quantum Break, לפני שנהיה מאוחר מדי!

אני רוצה רגע שנעשה מסע קטן בזמן, אל השנה 2013. כמו שאתם בטח זוכרים הבשורה הכי גדולה של השנה היתה בואן של קונסולות הדור הבא, ואירוע ההכרזה של ה-Xbox One לא ממש עמד בציפיות של הגיימרים. בכלל, Xbox One של 2013 זו תקופה שמיקרוסופט כנראה היתה מעדיפה לשכוח, אבל כותר אחד שהוכרז באותו אירוע הצליח להתברג אצלי בין רגע לרשימת המשחקים המצופים ביותר לדור הבא - Quantum Break. באותו זמן לא ידענו עליו הרבה, רק שזה משחק יריות מגוף שלישי של Remedy - אלה שהביאו לנו את Max Payne ו-Alan Wake בניצוחו של סאם לייק (המלך!). Quantum Break הוכרז בתור הכלאה מעניינת בין משחק לסדרה מצולמת, ונראה ש-Remedy עבדה עליו קשה ועשתה הרבה שינויים לפי כמות הדחיות שהוא ספג, ומיעוט הדגמות המשחקיות שקיבלנו בדרך. סוף סוף ההמתנה (כמעט) נגמרה, Quantum Break מגיע אלינו עוד ימים ספורים, ואם אהבתם משחקים קודמים של Remedy או שבא לכם חוויה מלוטשת ומהנה לשחקן יחיד - הגעתם למקום הנכון.

"הזמן הוא ביצה... והביצה הזאת נדפקה"

העלילה של Quantum Break מתחילה בצורה פשוטה וישירה, אבל שום דבר לא יכול להישאר פשוט כשמדובר במסע בזמן. גיבור המשחק הוא ג'ק ג'ויס (שון אשמור המוכר לנו בתור "איש הקרח" בסרטי "אקס-מן"), בחור קשוח שחזר לעיר נעוריו כדי לעזור לחבר ותיק פול סרין (איידן גיליאן שמשחק את פיטר בייליש ב-"משחקי הכס") עם "פרוייקט סודי". הפרוייקט הסודי הוא כמובן מכונת זמן, אבל הניסוי המדעי נקטע כאשר וויל ג'ויס, (דומיניק מונאגן, "שר הטבעות") אח של ג'ק והמדען שבנה את המכונה המרשימה, מתפרץ עם אקדח ורוצה להפסיק את הכל. מכאן זה רק ממשיך להידרדר, וג'ק מגלה שהמכונה גרמה לקרע בזמן שילך ויחמיר עד שהזמן ייעצר סופית ויפסיק לנוע קדימה. כתופעת לוואי, ג'ק קיבל כוחות מיוחדים המאפשרים לו להמשיך לנוע גם כאשר הזמן לוקח הפסקה ועומד מלכת, אבל אם הוא רוצה לעצור את סוף הזמן הוא יצטרך לגלות מהם האינטרסים האמיתיים של פול סרין ומה הקשר שלו לתאגיד Monarch. חיפוש התשובות שלכם יתמקד בכמה מישורים - לצד האירועים הראשיים במשחק תוכלו לאתר חפצי אספנות עלילתיים כמו תכתובות מייל ויומנים אישיים של הדמויות - זה פיצ'ר שקיים בכל המשחקים בז'אנר אבל כאן הם חשובים ועוזרים מאוד להבין את העלילה והמניעים של הדמויות. למשל, בשלב די מוקדם של המשחק יצא לי למצוא יומן אישי של וויל בו הוא כותב מעין מדריך לנוסע בזמן ומנסה למצוא הסברים מדעיים "לאדם הפשוט". הטקסט הקצר הזה הצליח להסביר לי בצורה גאונית איך הכל עובד, כמו העובדה שאי אפשר לנסוע אחורה לתקופת הדינוזאורים אלא רק לזמנים בהם מכונת הזמן היתה קיימת. מעבר לזה, הזמן הוא "לולאה סגורה" ו-וויל סיפק אנלוגיה די ברורה לכך: יש לכם ביצה, שמתם אותה לרגע על השולחן ויצאתם מהחדר. לאחר כמה דקות חזרתם לחדר וגיליתם שהיא שבורה על הרצפה. זה מאוד העציב אתכם, והחלטתם להשתמש במכונת זמן כדי לתקן את המצב ולהציל את הביצה. אז חזרתם אחורה בזמן, נכנסתם לחדר אבל בטעות נתקלתם בשולחן והביצה נפלה על הרצפה. הפואנטה היא שאנו יכולים לבצע בחירות לאורך הדרך אך את התוצאה הסופית לא ניתן לשנות... לפחות לפי התיאוריה של וויל.

כל הדרכים מובילות לרומא

בכל כמה פרקים בתוך המשחק, תוכלו להיכנס לנעליו של פול סרין ולבצע החלטה לא פשוטה בכלל בין שתי אופציות. בהתאם להחלטה הזו אתם תראו פרק בסדרה המצולמת, שלוקחת אותנו אל בנייני Monarch ומכירה לנו דמויות חדשות ושחקנים מוכרים כמו מרטין האטץ' בכיכובו של לאנס רדיק ("פרינג'", "הסמויה"). זה אומר שאם תשחקו את Quantum Break מההתחלה ועד הסוף, אתם תראו רק חצי מהפרקים והאפשרויות שיש לו להציע. כמובן שתוכלו לחזור אחורה בכל זמן, לשנות את הבחירה שלכם ולראות איך זה משפיע על המשך המשחק. אם יש לכם חיבור אינטרנט סביר תוכלו ליהנות מהפרקים בהזרמה באיכות 1080p מעולה וחדה, ותוכלו גם להוריד את כל הפרקים ישירות ל-Xbox One אם יש לכם 75 ג'יגה פנויים. הסדרה עשויה טוב ומנסה לחקות סדרות אקשן כמו "הרשימה השחורה", אבל חוץ מהקונספט המעניין היא לא מביאה הרבה לשולחן. העניין הוא שאפשר להגיד את זה על כל האלמנטים של Quantum Break, אבל זהו מקרה קלאסי של משחק מוצלח ומושך בהרבה מסך כל חלקיו.

בכל מה שנוגע למשחקיות, Remedy לא יצאה מאיזור הנוחות שלה ויצרה עוד משחק יריות מגוף שלישי - שזה מצוין אם אתם שואלים אותי. ג'ק ג'ויס יקבל גישה למגוון מצומצם למדי של כלי נשק חמים ויצטרך להתמודד נגד חיילים מאומנים שרוצים להרוג אותו, אז מזל שהניסוי בתחילת המשחק גרם לו לקבל כוחות-על. הוא יכול להקפיא אויבים בבועת זמן, להבזיק ממקום למקום, להגן על עצמו מירי והיכולת האהובה עלי - פיצוץ ברדיוס גדול שתוקע את כל האויבים שבתוכו בלולאת זמן אינסופית. כל היכולות מתחדשות עם הזמן (Cooldown) וניתן לשדרג אותן במהלך המשחק אך המערכת מרגישה בסיסית והשדרוגים לא משמעותיים מספיק. בשעה הראשונה לא נהניתי מהקרב כי לקח לי זמן להתרגל לתנועה ולשימוש בכוחות, שהרגישו לי קצת מסורבלים. אם גם אתם מרגישים כך מהשעה הראשונה במשחק - אל תתנו לזה לעצור אתכם! מהרגע שג'ק מקבל את הסט המלא של הכוחות שלו, המשחק נהיה הרבה יותר מהנה ומרגיש יותר זורם בזכות השילובים המעניינים של היכולות. חבל שלוקח יותר משעה וחצי של משחק עד שמקבלים את היכולת השימושית להסתער על אויב במהירות ולהוריד אותו מטווח קרוב, או לחסל קבוצה של אויבים קרובים. בין קרב לקרב תצטרכו לחקור את השלבים ולעשות מדי פעם קטעי פלטפורמה, ולמרות שלא נהניתי במיוחד מקטעי הפלטפורמה אני מעריך את העובדה ש-Remedy איזנו את האלמנטים בצורה חכמה כך שלא תצטרכו לעשות את אותו הדבר למשך הרבה זמן. אחרי קטע פלטפורמה כנראה תיכנסו לקרב, ואחריו עוד קצת אקספלורציה עד שאצבע ההדק שלכם תתחיל לגרד - ובדיוק אז יגיע הקרב הבא.

החשש הגדול עבור מי שרוכש את המשחק זה האם יש לו מספיק תוכן בשביל להצדיק את המחיר המלא של 60$. אם אתם שואלים אותי, משחק טוב לשחקן יחיד תמיד יהיה שווה את המחיר גם אם אין בו 60+ שעות ואין ספק ש-Remedy הוכיחו את זה בעבר עם Max Payne, ועכשיו עם Quantum Break. ייקח לכם כ-6 שעות לסיים את המשחק מההתחלה ועד הסוף (לא כולל צפיה בפרקים), ותוכלו להוציא ממנו כ-12 שעות כולל הפרקים וחזרה אחורה לשלבים שסיימתם כדי לבדוק "מה היה קורה אם". המשחק לא קיבל הכרזה על DLC משום סוג ולא נראה שהוא יקבל עוד תוכן, אבל יהיה נחמד אם בעתיד יגיע מצב "אתגרים" (Challenge Mode) או משהו בסגנון שיאפשר לשחקנים לצלול לתוך הקרב וליהנות מאקשן טהור בלי הפרעות. את המשחק סיימתי בדרגת הקושי הקשה ביותר (Hard) שלא מהווה אתגר גדול מדי עבור שחקנים מיומנים אך יצריך מכם שימוש אופטימלי וחכם בכל הכלים העומדים לרשותכם. אם לא באתם נטו בשביל העלילה ויש לכם רקע במשחקי יריות, ההמלצה שלי היא ללכת על Hard לו רק בשביל הסיפוק האדיר שמגיע איתו. האתגר שלקח לי הכי הרבה זמן לסיים זה דווקא הקרב הגורלי בסוף המשחק - שהיה לא מהנה ומאוד לא מאוזן. לדעתי זה יתוקן עד ההשקה או זמן קצר אחריה. בינינו, אני כבר מחכה ל-Quantum Break 2 שייקח את כל האלמנטים שראינו כאן לרמה הבאה: כוחות יותר עוצמתיים, אויבים יותר קשוחים, קרבות בוס אגדיים, התפצלויות משמעותיות יותר של העלילה, מבחר גדול של נשקים, יותר מהכל.

גרפיקה יוצאת מן הכלל

Quantum Break ספג הרבה ביקורת בתקופה האחרונה על כך שהוא רץ ברזולוציה של 720p על ה-Xbox One, אז הרשו לי להגיד לכם: זהו אחד המשחקים הכי יפים שראיתי על כל פלטפורמה, והעובדה שהוא רץ על 720p לא אומרת שהוא נראה פחות טוב. האפקטים במשחק נראים מצוין ויש המון תשומת לב לפרטים  - למשל כאשר אנו מבזיקים ליד מדף מלא בספרים, התנופה תגרום לספרים ליפול ולהתפזר. האור והתאורה נראים מצוין, הטקסטורות חדות ומפורטות ומעל הכל - יש השקעה מטורפת במודלים של הדמויות. אהבתי את המראה הנקי של המשחק והממשק המינימליסטי שכולל אך רק אייקונים קטנים המסמלים מתי אנו יכולים להשתמש ביכולות שלנו. שון אשמור (ג'ק ג'ויס) נראה מצוין בתוך המשחק ויש עוד דמויות שנראות מציאותיות בטירוף, אבל ניכר שלא כל הדמויות במשחק זכו לאותה רמה של השקעה וחלקן נראות מיושנות ולא מדויקות. אם אנחנו מדברים על משחקי יריות על ה-Xbox One - אין שום ספק ש-Quantum Break הוא היפה והמרשים ביותר בספריה. המשחק צפוי לצאת גם ל-Windows 10 באותו התאריך ויהיה מעניין לראות איך הוא נראה על ההגדרות הגבוהות ביותר על מחשב גיימינג עצבני. עוד דבר שבלט עבורי זה המוזיקה של המשחק, שמגיעה לשיא בקטעי הקרב. בכל פעם שתשתמשו ביכולת, המוזיקה האלקטרונית "תתעוות" בהתאם למניפולציה של הזמן. תמיד היתה לי חולשה למוזיקה דינמית במשחקים, וב-Quantum Break זה תורם רבות לתחושת העוצמה כי המוזיקה משתנה בהתאם לפעולות שלנו והיכולות בהן אנו משתמשים.

השורה התחתונה

Quantum Break מצטיין מעל הכל בעלילה, ונראה שכל שאר האלמנטים נמצאים שם כדי לחזק אותה. המשחק מספק חוויה סינמטית מושכת ומהנה, שמתגמלת את השחקן על סקרנות ושמה את הדגש על הרגשת העוצמה של ג'ק וכוחות הזמן שלו, אל מול מאבק שנראה ומרגיש חסר אונים. אחרי הכל, הזמן הוא לולאה סגורה נכון? לא משנה מה נעשה, תמיד נגיע לאותה נקודה בדיוק. הקרבות וקטעי הפלטפורמה במשחק לא מספיק עמוקים כדי לסחוב משחק שלם, ו-Remedy עושה עבודה מצויינת בלשלב ולאזן בין האלמנטים של המשחק והסדרה כך ששום דבר לא יימאס על השחקן מהר מדי, ובצורה שתמיד יש עוד הפתעה שמחכה לנו מעבר לפינה. החיסרון הבולט ביותר שלו עבור חלק מהשחקנים הוא מספר שעות מועט יחסית ללא תוכן DLC (שהוכרז עד כה) או מצב רשת מסוג כלשהו, ובאופן אישי אני מעדיף את זה ככה. אם אהבתם את המשחקים הקודמים של Remedy או שאתם מחפשים הרפתקה מהנה וסינמטית לשחקן יחיד - Quantum Break הוא המשחק בשבילכם.

Quantum Break יושק ב-5 לאפריל עבור ה-Xbox One ו-Windows 10.

*תודה למיקרוסופט ישראל שסיפקו לנו עותק מוקדם לביקורת!

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    19:35 01.04.2016 | WarFox89 WarFox89 (אורח)

    ואוו נשמע מעניין לא ציפיתי. תודה על הביקורת !

  2. 2

    01:31 02.04.2016 | AramilSiandol AramilSiandol (אורח)

    הביקורות של המשחק מרוחות על פני כל הספקטרום. חלק מהללים וחלק מקללים. בהחלט מעניין...
    כרגיל, ביקורות מצויינת ומעניינת!

  3. 3

    09:16 04.04.2016 | EricCartman EricCartman (אורח)

    מצפה ומחכה לכל משחק של חברה מופלאה כמו Remedy .
    אבל 6 שעות זה מתחת למינימום . מעט מדי מדי מדי.
    מקווה שלא ארגיש את זה יותר מדי
    כשאסיים אץ המשחק .

  4. 4

    01:27 05.04.2016 | ל ל (אורח)

    ג'אנק!
    חיקוי עלוב של טיים-שיפט\סינגולריטי

  5. 5

    19:17 05.04.2016 | גל גל (אורח)

    אני רוצה לשחק במשחק בשביל העלילה, אז כדאי לצפות בפרקים? אני מתכנן להוריד אותו פרוץ.

  6. 6

    13:40 07.04.2016 | גל גל (אורח)

    אתה רוצה להוריד אותו ועוד מתייעץ איך לשחק..

    ל: כאילו טייםשיפט וסינגולריטי המציאו את המשחקי זמן. הם גם היו משחקים בינוניים מינוס.

  7. 7

    13:48 10.04.2016 | Wicked Wicked (אורח)

    יש דרך לקנות אותו ולא לשלם עליו 300 שקל שרוצים בחנות של windows 10???
    300 ש"ח זה ממש חוצפה! אפילו אם שער הדולר היה 4 שקל לדולר, משחק של 60$ לא אמור לעלות יותר מ 240 שח.
    ועוד למשחק שמסיימים אותו ב 6 שעות..

  8. 8

       | פורסם ע"י