הרשמה

משחקים אלימים גורמים לאדישות?

מחקר פסיכולוגי חדש טוען לפאסיביות של גיימרים כלפי גילויי אלימות.

הרבה מחקרים נעשים על השפעתם של משחקי מחשב, לטוב ולרע, על בני נוער. מחקר פסיכולוגי חדש קובע שחשיפה גבוהה למשחקי מחשב אלימים מובילה לפיתוח תחושת אדישות ברמה הפסיכולוגית והפיזיולוגית של השחקנים כלפי גילויי אלימות.

המחקר, עליו ניתן לקרוא בהרחבה כאן, התמקד ב-30 בנים בגילאים 13-15 שהתחלקו לשתי קבוצות – הראשונה שיחקה במשחקים אלימים במשך 3 שעות והשניה שיחקה פחות משעה. לאחר מכן, שתי הקבוצות נאלצו לשחק ב-Manhunt, משחק פעולה אלים במיוחד במשך שעתיים.

"ההבדל בין שתי הקבוצות ניכר בעיקר במהלך השינה", נכתב במאמר. "איכות השינה של הקבוצה שנחשפה פחות לתוכן אלים הייתה ירודה – קצב הלב בזמן השינה היה גבוה יותר מזו של הקבוצה שנחשפה יותר. כמו כן, הקבוצה שנחשפה פחות דיווחה על תחושת עצבות ודכדוך בבוקר שאחרי". במלים אחרות, הקבוצה שנחשפה ישנה טוב יותר ולא גילתה סימני מתח, בניגוד לקבוצה השניה.

לאור הבדלי הנתונים בין הקבוצות, המחקר הגיע למסקנה שחשיפה מתמשכת למשחקים אלימים גורמת לפיתוח אדישות כלפי אלימות. למרות זאת, המחקר מסתייג וטוען שאינו הוכיח קשר ישיר של סיבה ותוצאה, ושיש להמשיך לחקור את הנושא.

אין זו הפעם הראשונה שמחקרים וגופי ממשל מנגחים את תעשיית המשחקים. השיא הוא ניסיון לקשור בין טבח של 20 ילדים ושישה מבוגרים בבי"ס בקונטיקט, ארה"ב, לבין משחקים אלימים שנמצאו בביתו של הרוצח.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    12:37 12.05.2013 | phoenix phoenix

    אם אפשר להסיק משהו מהמחקר הזה זה שמשחקים אלימים משפרים את איכות השינה.
    אפשר למצוא בזה גם היגיון מהבחינה הנ"ל:
    במהלך היום אנחנו נחשפים להרבה אירועים ואנשים שמעצבנים אותנו ומשחקים אלימים עוזרים לנו לפרוק את אותם תסכולים מצטברים ובכל משפרים את איכות השינה.

  2. 2

    12:52 12.05.2013 | sagimi sagimi

    דווקא נשמע לי הגיוני המחקר, אנו חכמים מספיק לדעת שלא לרצוח בעקבות משחקים אלימים (99.9% מאיתו לפחות).
    אבל המוח שלנו לא ממש מבדיל בין מציאות למשחק ברמת החוויה,
    וזה הגיוני שנהיה אדישים לאלימות כי אנחנו רגילים לראות גופות מתעופפות וראשים מתפוצצים במשחקים.

  3. 3

    18:56 12.05.2013 | yony.z yony.z

    phoenix, המסקנה שלך שגויה. ההשוואה במחקר הייתה בין אנשים שנחשפו הרבה לאלימות קשה, ואז שיחקו במשחק מאוד אלים (manhunt), לבין כאלה ששיחקו הרבה פחות במשחקים אלימים ואז שיחקו משחק מאוד אלים. עבור אלו ששיחקו מעט משחקים אלימים, החוויה של manhunt השאירה חותם יותר רציני מבחינה פסיכולוגית, כי הם פחות מנוסים בלחוות אלימות כזאת.

    עכשיו, אם ניקח אנשים שלא רגילים לאלימות כזאת ולא נחשפים אליה פתאום, אז השינה שלהם תהיה כמו של אלה שנחשפו המון למשחקים אלימים, כי המשחקם המאוד אלימים כבר לא משפיעים על מי שמנוסה בהם, וזה דבר לא טוב אם זה גם ככה עבורם במציאות.

  4. 4

    21:36 12.05.2013 | WarFox89 WarFox89

    אני גאה ברמת התגובות כאן!

    לגבי הנושא:התוצאות של המחקר די פשוטות וברורות אם כי אני מתקשה למצוא גם קשר ישיר בין סיבה לתוצאה כמו החוקרים.

    אם לנתח את זה בצורה הכי מופשטת שיש זה אומר שאנשים שרגילים לאלימות ממשחקים על בסיס קבוע כבר רגילים לזה וזה לא מפריע להם לנהל אורח חיים "שגרתי" לעומת אלו שלא רגילים - זה משפיע אליהם יותר וכמו במחקר הזה הם מתקשים לישון טוב.

  5. 5

    23:50 12.05.2013 | Hollow Hollow

    1 צודק הדבר היחיד שהמחקר הזה מוכיח זה שמשחקים משפרים את השינה

  6. 6

    16:33 13.05.2013 | yotam2233 yotam2233

    ראשית, 30 ילדים זה לא מספיק גדול כדי להיקרא מחקר.
    30 ילדים זו קבוצת בדיקה קטנה מדי... כדי להסיק באופן חד משמעי.
    (על אחת כמה וכמה שגם חילקו אותם לשתי קבוצות)
    מעבר לזה... המחקר הזה "מוכיח" מה שכבר ידוע.
    חשיפה לאלימות בצורה שגרתית מגבירה את האדישות כלפי אותה אלימות.
    בין אם מדובר באלימות בסרטים, אלימות במשחקים, אלימות בחדשות ואלימות בסביבה היום-יומית.

    ובכלל, באופן כללי על הרצון העז של אנשים בתקופה האחרונה למצוא האם קיים ומה הקשר של משחקים לאלימות אני רוצה להגיד: אם אתם בודקים קשר של מדיה מסוג א' לאלימות... אין כלל סיבה לא לבדוק את שאר זרמי המדיה.
    אם זה סרטים, ספרים והמדיה התקשורתית. אין שום סיבה להפלות משחקים בצורה כזו או אחרת רק בגלל שהאדם יותר "אקטיבי" בהקשר שלהם.

    אני באופן אישי טוען אחרת, אדם רע או מעורער בנפשו יהיה ככה לא משנה מה, משחקים לא משפיעים על מישהו להיות אדם כזה. אדם כזה נולד, או גדל להיות כזה... לא בגלל משחקים ובלי קשר אליהם.
    אם כבר, משחקים יכולים למנוע מאנשים אלימים להרגיש את הצורך להשתמש באלימות בעולם האמיתי כי הם יכולים לעשות את זה במשחקים ומדיה דומה.

    כל הנושא הזה של הקשר בין משחקים לאלימות נסע מפחד של אנשים שלא מבינים ולא מכירים את עולם המשחקים מהמשחקים. אותו פחד היה גם לגבי סרטים אלימים לקראת אצמע המאה הקודמת... וקיים באנושות לכל אורך הדורות בהקשרים שונים.

  7. 7

       | פורסם ע"י