הרשמה

ביקורת - Fifa 15

האם הכותר החדש של EA הוא משחק הכדורגל האולטימטיבי?

כמעט כמו כל נער מתבגר, העברתי חלק לא מבוטל מהתקופה הזו בידיעה שאני יודע בדיוק מה טוב בשבילי ומה אני צריך לעשות כדי להתקדם במסלול החיים שלי. ידעתי שאין לי מה לחפש במעגלים מסוימים, ידעתי שאת סגנונות המוזיקה האהובים עלי כנראה אוהב לנצח, ידעתי שלפטריות אין מקום בשום צלחת על כדור הארץ (עדיין רלוונטי) ומעל הכל הייתי בטוח שאין מקום למשחק כמו Fifa בספריית המשחקים שלי.

בתור גיימר מגיל צעיר עם חברים שמתעניינים בדברים אחרים, תמיד ניסיתי למשוך אותם אל כיווני. זה היה נראה לי אבסורד שיש אנשים בעולם שלא מכירים ומתעניינים במשחקים. היו לי ניסיונות מוצלחים עם משחקים כמו Super Smash Bros., Mario Party ו-Golden Eye. אבל ביום שהבאתי את ה-PS2 שלי התחילו להישמע בקשות שלא הייתי רגיל אליהן. אנשים התחילו לשאול למה אני פשוט לא קונה Fifa או PES. לדעתם לא היתה שום הצדקה לשחק במשחקים שאינם כדורגל. ככל שהזמן עבר שיחקנו פחות ופחות משחקים ביחד ולמען האמת הפעמים היחידות שהיה יוצא לי לשחק עם חברים היתה בבית של חבר אחר, עם ארבע שלטים ומשחק כדורגל אחד. וככה זה היה במשך מספר שנים טובות. היינו משחקים Fifa או PES עד השעות הקטנות של הלילה כשעמוק בפנים אני יודע שלא מדובר במשחק, אלא במעין פנטזיה של אנשים שרוצים לרגע קטן להרגיש חלק מאחת מקבוצות הכדורגל הבכירות בעולם. אני מעולם לא הצלחתי להתחבר.

כל התחושות שהרגשתי במהלך השנים האלה השתנו יום בהיר אחד, כש-Fifa 13 יצא. הרגשתי ש-EA עשו צעד משמעותי מלהפוך את המשחק מפנטזיית כדורגל למשחק שגם שחקן עם שליטה טובה בשלט ואפס הבנה בכדורגל יוכל להנות ממנו. ומאותו רגע Fifa הוא אחד הכותרים האהובים עלי. 

האם Fifa 15 ימשיך באותה מסורת של משחקיות שוברת שיאים או שמא מדובר בעדכון שנתי שלא מעוניין לחדש הרבה ומעדיף לדבוק בטריקים ישנים?

פחות זמן בתפריטים, יותר זמן במשחק

אחד החסרונות הבולטים של Fifa ביחס ל-PES הוא חלוקת התפריטים המסורבלת. אופציות מוחבאות מעין השחקן והשוואה גסה ולא נעימה בין יכולות שחקנים נעלמו לטובת תפריטים פשוטים כאשר כל הבחירות נמצאות במקום שבו הן אמורות להיות, בניגוד למשחקים קודמים. תקופת ההסתגלות הקצרה אולי גרמה לי להרגיש קצת אבוד בהתחלה, אך במחשבה לאחור אני לא יכול לראות את עצמי חוזר לתפריטים הישנים של פיפא. נראה כי יוצרי המשחק לקחו לתשומת ליבם את משאלות השחקנים ואת הדרך שבה PES עושה חלק מהדברים, וממש הפיקו לקחים כדי ליצור חווית משתמש נוחה, מפורטת ולא מאיימת כלל, אפילו לשחקן שמתחיל בפעם הראשונה. היי! אפילו אפשר להתחיל משחק חדש ולהחליף קבוצות בלי לצאת לתפריט הראשי. מי מבינינו לא חושב שמדובר בשינוי שהיה אמור לקרות מזמן? החלוקה של התפריטים אפשרה לי לגשת בביטחון מוחלט למצבי משחק שבעבר לא הייתי מתקרב אליהם עם מקל. השינויים החיוביים ממשיכים גם השנה וגולשים אל הפן המוזיקלי. מבחינתי, הפסקולים האחרונים של Fifa היו בין הגרועים ששמעתי - בחירת שירים נוראית שהייתי מעדיף לשכוח לגמרי. השנה זה כבר לא המצב - לא בגלל ש-EA שמו את השירים האהובים עלי ספציפית, אלא בגלל שהם הצליחו להרכיב רשימת שירים נעימה בלי קטעים בולטים או מעצבנים מספיק שמובטחים להימאס על השחקן אחרי כמה זמן. הפסקול אולי לא עוצמתי ביחס למשחקים קודמים, אבל חוסר הייחוד הזה מבטיח חוויה נעימה יותר.

לחיות את המשחק

נראה כי היוצרים של Fifa מכוונים מעל ומעבר ליצור סימולטור כדורגל שישחזר את ההרגשה האמתית שיש במשחקי כדורגל ואת ההוויה הכללית שהמשחק משרה על אוהדים. תשומת הלב הניתנת לשחקנים, המגרש, האוהדים והאווירה הכללית מעולם לא הרגישה כל כך אותנטית. אפשר לשים לב לכך ישר מסרטון הפתיחה בו הקבוצות נכנסות למגרש, בייחוד בקבוצות הליגה האנגלית. מצד אחד מאוד נחמד לראות את הסרטונים המושקעים לכל קבוצה, אך מצד שני קצת מבאס לגלות שקבוצות אחרות נאלצות להסתפק במסך הישן מ-Fifa 14. אחד האלמנטים שהולכים יד ביד עם סרטון הפתיחה הוא השדרנים. אחרי הרבה שנים של אותם משפטים מתחכמים שכמעט אף פעם לא קולעים לאווירה, EA עשו את העבודה ושיפרו את המערכת. וכשאני אומר "שיפרו", אני מתכוון לכך שהוכנסו משפטים חדשים ואפילו שדרנים שמתקנים אחד את השני כאשר מישהו טועה בהגיית שמו של אחד השחקנים. חוסר הדיוק בפרשנות המשחק עצמו עדיין כאן, אך מורגש פחות מבעבר. 

אבל מה המשחק יהיה שווה ללא כדורגל אמיתי? הדגש אולי הגדול ביותר שניתן ב-Fifa 15 הוא שיפור תנועות השחקנים שעל המגרש כך שירגישו יותר מציאותיות. החן של מהירות ומגושמות אצל שחקנים יוצרת תחושה אמיתית מאוד של משחקיות. המחשבה שאיני יכול לרוץ ללא הפסקה על המגרש היתה קיימת כבר במשחקים קודמים אבל התחושה של לדעת מתי לשים יד על הברקס ולהוציא הטעיה מדוייקת מעולם לא הרגישה לי נכונה יותר. בעיטות בכדור נותנות תחושה של משקל כובד אמיתיים, ובעיטה בזווית לא נכונה יכולה להניב תוצאות מפתיעות שאפשר לראות רק במשחקי כדורגל אמיתיים. התנועות והתגובות של שוערים על המגרש נותנות להם תפקיד משמעותי בהרבה  ממשחקים קודמים של Fifa. היכולת שלהם להגיב בהתאם למצבים שונים על המגרש נותנים תחושה שיש על מי לסמוך. הקרבות של שחקנים על הכדור מרגישים נכונים יותר ומכניסים המון עניין, ובאופן כללי כל המשחק מרגיש מהיר, טבעי וזורם יותר. עדיין חושבים ש-Fifa איטי ומסורבל מול PES? כדאי לכם לנסות את Fifa 15.

מכניסים קצת רגש לכדורגל

למרות ש-15 PES עדיין לא יצא ואין לי מושג איך הוא יהיה, Fifa הצליחו לקחת משהו מאלמנט המשחקיות שלו ועדיין להישאר נאמנים לעצמם. משחקים טעונים רגשית או כאלה שחשובים להמשך העונה עושים עבודה מצוינת בהמחשת המשמעותיות שלהם. הקהל מרגיש חי מתמיד, מעודד את קבוצתו ברגעים של מומנטום ושורק להם בוז כשהוא לא מרוצה. ההתרגשות של השחקנים אחרי גול ברגעים מכריעים של משחקים מדויקת להפליא. אפילו המצלמה רועדת משאגות הקהל בשניות הראשונות אחרי גול ואז מתאזנת באלגנטיות. שחקנים שתוקלו באכזריות או שלא בצדק במהלך המשחק יחפשו הזדמנות לפגוע בכם כדי להשיג נקמה. חוסר קבוצתיות יגרום לשחקנים מהקבוצה שלכם להראות תסכול כלפי אותו שחקן שהחליט לא למסור את הכדור או לבעוט במצב לא הגיוני. הכל מרגיש הרבה יותר אישי ומתאים. עם כל השינויים המבורכים, לעתים נראה כי יוצרי המשחק העדיפו להתמקד בתגובות השחקנים קצת יותר מדי ובלא מעט מקרים העדיפו להראות לי את הפרצוף העצבני של ויין רוני לאחר החמצה, מאשר את ההחמצה עצמה. אני מבין שיש התלהבות קטנה סביב מערכת הרגשות ש-EA מציגה כאן לראשונה אבל זה במקרים מסוימים זה גרם לי להתנתק לגמרי מאווירת המשחק. המעבר לדור החדש של הקונסולות מראה עד כמה דברים קטנים היו חסרים במהלך המשחק ואיך EA ידעה לקחת לפחות חלק מהם ולהפיח בהם חיים.

בחר את הקריירה שלך

כמו כל שנה, Fifa 15 מאפשר לשחקנים לבחור איך הם רוצים את חווית הכדורגל שלהם. שחקנים יכולים לבחור בין שלל אפשרויות שגם היו זמינות בגרסאות קודמות של המשחק כמו: פתיחת קרירה לשחקן או מאמן; Be A Pro המאפשר לכם לבנות שחקן ולשחק בקבוצה של 11 שחקנים אמתיים לגמרי כשכל משחק מקדם את הדמות שלכם לנתונים טובים יותר; מצב Seasons שמאפשר לכם לקחת את הקבוצה האהובה ולהתקדם אתה בעזרת ניצחונות על קבוצות אחרות; וכמובן פרת הכסף של EA הלא היא Ultimate Team. מצב שדומה ברמת העיקרון שלו ל"סופרגול". על מנת ליצור ולשחק עם קבוצת החלומות שלכם, עליכם לקנות חבילות ולקוות למציאת שחקן נדיר או להיכנס לשוק ההחלפות ולמצוא את השחקן המבוקש עליכם במחיר מציאה. נתוני שחקנים משתנים על בסיס שבועי בהתאם לביצועים שלהם ובכך מאפשרים תחרות ואינטראקטיביות בבניית קבוצה. אחד השינויים המבורכים ביותר שנעשו הוא האפשרות לתת לשני שחקנים לשחק יחדיו ב-Seasons. למרות ההנאה הקיימת בלקדם קבוצה אחת שאתה מאמין בה, תמיד עדיף לעשות את זה עם חבר - מישהו שאוהב את אותה קבוצה בדיוק כמוך ורוצה לתרום מהמידע שלו במטרה לקדם אותה כמה שיותר גבוה בטבלאות. ולמרות התוספת החדשה, אין ספק שההשקעה הגדולה של EA נעשתה במקום שבו הכסף מוזרם כמעט ללא הפסקה - Ultimate Team. 

המצב שעד היום לא משך אותי כלל עבר שינוי מהותי. בעבר שחקנים היו צריכים ללמוד מטעויות שלהם ולהתסמך על Tutorials לא מוצלחים או חבר עם רמת סלבנות גבוה ותואר לא ממומש בחינוך כדי להתחיל עונה ב-Ultimate Team בלי לבזבז כסף. כשנכנסתי לראשונה ל- Ultimate Team בורכתי במסך שזיהיתי בעבר מ-Fifa 14, אבל בניגוד לקודמו המסך החדש המשיך במסכים אחרים שביחד גרמו לי לקרוא ובאמת להבין למה כדאי לי להתחיל להתעמק ב-Ultimate Team. העברתי כמה משחקים וטורנירים קצרים עד שהבנתי פחות או יותר מה אני מצפה מעצמי כדי ליצור קבוצה טובה וכל זה בלי להוציא שקל אחד. לשם ההשוואה, ב-Fifa 14 הפסדתי מספר משחקים שגמרו לי את החוזים עם שחקנים ואילצו אותי לשפוך כסף אמיתי כדי לקנות חבילות Ultimate Team חדשות על מנת לחדש חוזים. מעבר לזה, מהיום ניתן להשאיל שחקנים משלל רמות לסדרת משחקים קטנה. התחלתם טורניר רק כדי לגלות שהשוער שלכם מוכר אתכם בדקות האחרונות? אין בעיה, פשוט תשאילו את שוער באיירן מינכן לכמה משחקים ותרוויחו עוד קצת כסף עד שתוכלו להשתמש בשוער טוב יותר. ההבנה של EA גרמה להם להבין שאנשים לא אוהבים להוציא כסף מתסכול ואי הבנה, אלא מבחירה ורצון אמיתיים להשקעה בקבוצה. גישה זו תכניס לחברה המון כסף מאנשים שבאמת רוצים את הקבוצה הטובה ביותר.

השורה התחתונה

לא משנה אם אתם גיימרים רציניים שלא משחקים משחקי ספורט או חולי כדורגל, Fifa 15 ללא ספק הוא משחק(או יותר נכון סימלוטור) הכדורגל הטוב והנגיש ביותר שתמצאו היום. EA דאגו להכניס מספיק שינויים כדי לגרום למשחק שיוצא כל שנה להרגיש רענן מתמיד, ולמרות שחוויות קטנות ולא הגיוניות יכולות לעתים לפגום בחווית המשחק, לא הייתי שם לב אליהן מעולם אם המשחק לא היה כל כך מלוטש. עדיין לא ראינו מה יש למתחרה Pro Evolution Soccer להציע השנה אבל יהיה להם מאוד קשה להתעלות על העבודה המצויינת של EA השנה. ייתכן מאוד ש-Fifa 15 הוא פשוט משחק הכדורגל האולטימטיבי.

*תודה לעדלי שסיפקו לנו עותק של המשחק

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:50 21.10.2014 | ek355 ek355

    מאוד התחברתי למה שכתבת בהתחלה. גם אני ניסיתי לשכנע את חבריי לפני כמה שנים לשחק במשהו שהוא לא פיפא (לא שאי פעם היה לי משהו נגד פיפא אבל עדיין). ויתרתי בשלב מסוים אחרי שהבנתי שאף אחד מסביבי לא מתעניין בזה. בכל מקרה אחלה ביקורת, אני אישית כבר מיציתי אחרי איזה 5-6 משחקי פיפא..

  2. 2

    22:34 21.10.2014 | ari3l0_0 ari3l0_0

    ממש נהנתי מהביקורת! אולי אפילו אקנה את המשחק!

  3. 3

    23:20 08.11.2014 | 50smet 50smet

    ל2 חכה שיצא PES 15.

  4. 4

    20:43 09.10.2016 | נועם נועם (אורח)

    אני חייב סריאל לפיפא 2015 אני לא מצליח להשיג אם תוכלו להשיג לי ולשלוח לי קישור ל [email protected] אני ממש אודה לכם
    (לא הצלחתי להשיג דרך fxp)

    בתודה מראש!

  5. 5

    09:00 10.10.2016 | ל-4 ל-4 (אורח)

    איפה אתה חי? תמשיך לחלום שיתרמו לך סריאל.

  6. 6

       | פורסם ע"י