הרשמה

ביקורת - Deus Ex: Mankind Devided

דניאל יוצא למסע אל תוך העתיד ומנסה ללמוד משהו מלקחי ההיסטוריה ועל הטבע האנושי

בעוד ש-Mankind Divided עושה עבודה טובה בחלק מהדברים, הוא כושל באחרים

Dues Ex: Mankind Divided היה אחד המשחקים המצופים ביותר של השנה, כשהוא אמור להמשיך את הסיפור של Human Revolution ואת מסעו של אדם ג'נסן בתור חצי אדם-חצי מכונה בעולם המפחד ממנו ואינו מוכן לקבל אותו ואת הדומים לו. Mankind Divided הבטיח כי הוא יביא משחקיות טובה יותר מהמשחק הקודם וסיפור אפילו מסובך ומרתק יותר מקודמו. האם הוא עושה זאת? האם Eidos תצליח שוב לשבות את מעריצי הסדרה עם סיפור מלא טוויסטים בעולם עתידי? או שמא מסעו של ג'נסן ינגן את אקורד הסיום של הסדרה?

חקר הטבע האנושי

Mankind Divided ממשיך שנתיים לאחר האירועים של Human Revolution, ולמקרה שפספסתם את המשחק הקודם בסדרה, אל דאגה! לפני שבכלל תתחילו לשחק ב-Mankind Divided המשחק ישאל אתכם אם תרצו לראות סרט באורך של 12 דקות המסביר על האירועים שהיו עד כה.

Mankind Divided מציג בפנינו שוב את אדם ג'נסן, הגיבור של המשחק הקודם, כשהוא נמצא בפראג. ג'נסן, שכבר לא עובד בתעשיות Sarif, עבר לעבוד עם האינטרפול בפארג, העיר שעד לא מזמן הייתה מעוז האנשים הקיברנטיים, מוצא את עצמו נלחם בדעות קדומות ואנשים שאינם מרוצים מהשינוי בתמהיל החברתי שהעיר עברה. את הסלידה תוכלו להרגיש ברחבי העיר החל מאזרחים הנראים מפוחדים ממכם ועד אנשים בעלי כוח כמו שוטרים אשר מנצלים את כוחם כדי להקניט את ג'נסן ולגרום לו להרגיש לא שייך. לא משנה כמה פעמים הייתי עובר במהלך העיר, שוטרים היו עוצרים אותי כדי לבדוק את המסמכים שלי, משפילים אותי עד אפר ולאחר מכן מנפנפים אותי כשהם מבינים שהכל בסדר. האקט הזה עשה עבודה מצוינת בלגרום לי להרגיש לא שייך וגם נחות בעיניי האוכלוסיה הסובבת אותי. תחשבו על זה שכל פעם שאתם עוברים משכונה אחת לאחרת בעיר שלכם ואנשי ביטחון משפילים אתכם. בפעמים הראשונות זה עוד נסבל, אבל לאחר שזה ממשיך וקורה כל פעם, זה הופך להיות ממחזה לא נעים למטריד באמת.

אז כמו שאמרתי, ג'נסן ואנשים הדומים לו נמצאים באמצע כור היתוך חברתי. לא מפתיע כי נגלה שישנה קבוצת אנשים קיברנטיים שמעוניינת לפגוע באנשים הרגילים כדי להשיג את שיוויון הזכויות אליו הם שואפים. מתקפת טרור מטעם קבוצת קיצוניים המאמינה בשיוויון זכויות לכל בני האדם באשר הם מפוצצת תחנת רכבת וגורמת לבהלה גדולה ולאינטרפול, יחד עם ג'נסן, ללכת לתפוס את האדם מאחורי המעשה. לאחר מספר שעות משחק התברר לי כי אותה קבוצה אינה היא זו שעומדת מאחורי התקפת הטרור, ושישנו מישהו או קבוצה אשר מושכים בחוטים ומונעים מאינטרסים שונים לגמרי.

הבעיה עם כל הסיפור הזה היא שמהרגע הראשון הייתה לי תחושת בטן שהעניין לא כל כך פשוט, וממשחק שטורח לתת לי סיפור רקע של 12 דקות לאירועים שקדמו למשחק החדש, ציפיתי קצת ליותר. נראה כי הסיפור הראשי של Mankind Divided מאוד חשוב ל-Eidos, אך משום מה, נראה כי היא השקיעה בו הרבה פחות. השתלשלות האירועים צפויה ברמה לא הגיונית שאפילו הטוויסטים "הגדולים" ביותר של המשחק קוננו לי בראש כבר מהשעות הראשונות של המשחק. אז אם אתם מחפשים סיפור ראשי שיסחוף אתכם לאורך כל הזמן של המשחק, אל תבנו על Mankind Divided.

נקודת האור העלילתית של המשחק דווקא נמצאת במשימות הצדדיות של המשחק. היופי בעולם של Mankind Divided אינו נמצא בקנוניות בינלאומיות, אלא באנשים הקטנים החיים בתוך המערכת הגדולה של תרבות חברתית שאינה מצליחה לשמור על העקרונות המוסריים שלה. משימות הצד של המשחק שלחו אותי לחקור אירועים מסוימים, להתמודד עם אנשים מרקעים שונים וללמוד על האג'נדה שלהם, ובכך ממש לקבל הצצה אל תוך העולם ש-Eidos ניסתה ליצור. בגלל ההשלכות החברתיות שיש על העולם ש-Eidos יצרה, יש כל כך הרבה דרכים לחקור אותם, והיא עשתה עבודה טובה מאוד עם יצירת המשימות שאינן קשורות לסיפור הראשי.

גם עם אינסוף יכולות, יכולות לצוץ בעיות

אז נכון, הסיפור של Mankind Divided הוא לא הסוחף ביותר שתראו בזמן הקרוב, אבל כשזה מגיע לגיימפליי, אפשר לומר בביטחון כי המשחק עושה את העבודה כמו שצריך. ב-Mankind Divided אתם תנצלו את ג'נסן ואת יכולותיו כדי להתמודד עם אויביו וסביבתו. אין דרך אחת לעשות את הצעד הבא שלכם, אלא מספר דרכים, כשכל אחת דוגלת בשיטת משחק שונה, או בערבוב מעניין של מספר גישות. בניית השלבים המאפשרת לשחקנים לבחור את שיטת העבודה המועדפת עליהם, בשילוב עם היכולות שיש לג'נסן (עליהן ארחיב בהמשך), באמת נותנות חופש שאינו קיים בהרבה משחקים. 

בזכות השתלים המכניים שיש לו, ג'נסן יכול לעשות מעל ומעבר למה שאנחנו יכולים לעשות, ועם הרבה מאוד סטייל. הוא יכול להיעלם, לשתק אויבים מרחוק, להזיז חפצים כבדים ולזנק לגובה ובכך לחשוף מקומות שלא היו נגישים לאדם הרגיל, לסמן את אויביו ולחשוף את טווח הראייה שלהם, להפעיל ולנטרל אמצעי הגנה מרחוק ועוד מספר דברים מגניבים. כמובן שהשיפורים אינם זמינים מההתחלה של המשחק ועל ג'נסן להתקדם במשחק כדי לפתוח כוחות נוספים, אך המגוון הלא מבוטל של היכולות שלו יכול לעשות פלאים במצבים מסוימים. אז כמה אותן יכולות באמת עוזרות לג'נסן? הרבה, ועוד אפילו הרבה יותר ממה שתשערו, וכל זה בזכות בניית השלבים המצויינת של Mankind Divided.

דמיינו שאתם נמצאים בחדר מלא מצלמות ולייזרים שישמיעו אזעקה שתזעיק עליכם כמות לא מבוטלת של אויבים. מה נעשה? למה לא שדרגנו את יכולת נטרול אמצעי ההגנה שלנו מרחוק? האם זו בעיה? בכלל לא! בסריקה של החדר תתגלה בפניכם מה היא הדרך הנוחה ביותר שמתאימה לג'נסן שלכם לפעול. אם לא הצלחתם לנטרל את אמצעי ההגנה מרחוק, תוכלו להיכנס אל תוך פתחי אוורור שיוכלו לקחת אתכם לאן שתרצו, ואם אלה אינם נמצאים בסביבת מקום, תוכלו להתחבא מאחורי אוביקט גדול ולסתתר מהמצלמות הרבות, ואם האובייקטים אינם נמצאים, תוכלו לברוח ממחסה אחד לאחר, כשאתם משתמשים ב"גלימת ההיעלמות" של ג'נסן, וכמובן אם גם אתם לא חובבי גלימות מסיבה כזו או אחרת, אתם יכולים לשחרר את הנצרה ולהתחיל לחורר את כל מה שנמצא בדרככם. 

אבל אם חשבתם שג'נסן והיכולות המגניבות שלו יעשו לכם את החיים קלים, חשבו שוב. המשחק ידרוש ממכם לחשב כל מהלך שתעשו ואם תטעו בבחירה שלכם, אתם תיענשו. חד וחלק. המשחק לא יתבייש לשלוח עליכם צי לוחמים כועס שיירה ויזרוק רימונים על ג'נסן עד שהוא או הם ימותו. אז קחו את זה בחשבון. Mankind Divided הוא לא COD או Battlefield, וכמובן שלהיות השולף המהיר במערב יכול לעזור, אבל הוא ממש לא יצליח להעביר אתכם שלבים מסוימים.

דבר נוסף שצריך לדעת על Mankind Divided הוא חלוקת המשאבים שלו. המשחק ידרוש ממכם בעקיפין להיות אחראיים על הציוד שלכם מבחינת שימוש בתחמושת והאביזרים השונים שלמשחק יש להציע. פעמים רבות הייתי יכול להוריד את האויב שלי עם כדור חביב לעורף, אך העדפתי לשמור על התחמושת שלי לקראת קרבות בהם אצטרך את הכדור.

מסיבת שפתיים

מבחינה גרפית, Mankind Divided הוא לא המרשים ביותר שתראו. המודלים של הדמויות נראים לא מדהים במהלך הסצנות הסינמטיות וגם במהלך המשחק עצמו. השלבים בהם ג'נסן מסתובב אינם יחודיים בשום צורה ומלבד הפעמים שהוא היה יוצא למשימות מחוץ לאזור של פארג, הרגשתי שאני נמצא באותו אזור כל הזמן. זה היה יכול להיות משעמם ומבלבל, אך לא הרגשתי שזה פוגע לי בחווית המשחק בשום צורה.

במחלקת הסאונד, אין לי דברים רעים לומר על המשחק, למרות שהוא לא חף מבעיות. Mankind Divided עושה עבודה מעולה בלהעביר את האווירה של המשחק בעזרת קטעים מוזיקליים מרשימים ומלאי עומק. הדיאלוגים של הדמויות והדיבוב שלהם לא היו בין הטובים ביותר ששמעתי בזמן האחרון במיוחד כשהם לוו בדיאלוגים בינונים ובתנועות שפתיים לא מסונכרנות, אבל הסאונד העמוק הצליח לפצות על כך.

בעיה נוספת שהייתה לי עם המשחק היא זמני הטעינה הארוכים שלו. כשהייתי עובר מאזור אחד לאחר, הייתי מוצא עצמי נתקע מול מסך טעינה שהיה מזכיר לי את המעליות של החללית של Mass Effect, וזה לא דבר טוב. אני מחשיב את עצמי בתור אדם חסר סבלנות ואני יודע כשכל פעם שאני רואה מסך טעינה, אני יכול לאבד את זה בהרבה יותר מהר מהשחקן הרגיל, אבל הפעם זה היה מוגזם.

השורה התחתונה

Deus Ex: Mankind Divided מצליח לעמוד בחלק מהקריטריונים שלו. הסיפור הראשי שלו הוא לא הטוב ביותר שתחוו, אך העולם בו הוא ניצב ומשימות הצד של המשחק יעשו עבודה מעולה בלהעביר לכם את החוויה ש-Eidos כיוונה אליה. מבחינת גיימפליי מדובר באחד מהמשחקים המהנים שיצא לי לשחק בהם בזמן האחרון, בזכות אפשרויות הפעולה הרבות שהוא מציע.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    20:41 01.10.2016 | vfrvfvfds vfrvfvfds (אורח)

    אחלה ביקורת

  2. 2

       | פורסם ע"י