הרשמה

ביקורת: Pokemon Sun & Moon

שמואל יצא להרפתקה נוספת בחייו בעולם הפוקימונים וחזר מאושר

  • Nintendo 3DS
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 18/11/2016

למרות הבעיות השונות שיש למשחקים, Sun ו-Moon הצליחו לתעלות על ציפיותיו של שמואל

3 שנים לאחר היציאה של המשחק החדש האחרון של פוקימון; פוקימון X&Y, ו-20 שנה לאחר היציאה של המשחקים הראשונים בסדרה, Red ו-Blue, חברת Nintendo יחד עם Gamefreak מביאים לנו את ההרפתקה החדשה בסדרת משחקי הRPG- המצליחה: Pokemon Sun and Moon. המשחק עצמו היה מאוד מסוקר ע"י נינטנדו עצמה שהוציאה כמויות גדולות של מידע וטריילרים מאז ההכרזה על המשחק בפברואר האחרון, כשבנוסף נינטנדו הכריזה על שינויים מהותיים במשחק כמו ההסרה של מתקפות HM וביטול מכונים ולכן היה צפוי שהוא ייצור הרבה הייפ והרבה דיונים סביבו. השאלה הייתה האם הוא יעמוד בציפיות של השחקנים ממנו?

ברוכה הבאה אל Alola:

המשחק עצמו עוקב אחרי הדמות שאנחנו יוצרים בתחילת המשחק שמגיעה מהאזור המוכר של Kanto לאזור החדש והטרופי של ,Alola המורכב מ-4 איים שונים ובא לתת את הספין של פוקימון על הוואי. הפרזנטציה של האיים ממש יפה, כאשר לכל אי יש את הקטע שלו והעיצוב שלו; לכל עיר במשחק יש איזה נושא שהוא סובב סביבו ואזורי הטבע במשחק הזה מעולים ומגוונים, מחופים רחבים ועד לג'ונגל. מבחינה גרפית זה המשחק הכי יפה שיצא לפוקימון. הוא צבעוני ממש ושוקק חיים. הבעיה היא שבמכשירי ה3DS הרגילים המשחק יכול לקרטע ברגעים מסוימים במשחק ובקרבות כפולים. זה קיים גם במכשירים החדשים אבל בתדירות הרבה יותר נמוכה כך ששם הבעיה פחות קיימת. הסאונדטראק של המשחק פנומנלי. כל טראק מרשים ומתאים לרגע שאתה נמצא בו, המוזיקה של היריבים שלך לכל אורך המשחק היא נהדרת ובלתי נשכחת וללא ספק אחד מההיילייטים של המשחק, למלחינים מגיעה הערכה רבה על העבודה שלהם. 

המשחק נפתח בצורה לא קונבנציונאלית כשבניגוד למשחקים הקודמים בהם הפרופסור של המשחק מופיע משום מקום ומסביר לך על עולם הפוקימונים, במשחק החדש אתה מקבל שיחת וידאו מבן הדוד שלך הוא במקרה גם הפרופסור של אותו האזור – פרופסור קוקוי, שמברך אותך על הגעתך למחוז החדש. כבר מכאן אפשר להבין שהמשחק הזה לא הולך להיות רגיל, והקו הזה ממשיך לכל אורך המשחק.
העלילה עוקבת אחרי הדמות שלך, שבהגיעה למחוז החדש כבר מתחילה להתחבר עם דמויות חדשות כמו לילי, העוזרת של פרופסור קוקוי, שחוקרת יחד עם הפוקימון שלה, קוזמוג (המכונה Nebby) לחקור את ההריסות שיש ברחבי המחוז, ואת האו – נכדו של הקהונה (מנהיג האי בעיקרון) של האי הראשון שאליו הגעת, ויתפקד כדמות שתהייה החבר/יריב שלך במשחק, ותצטרף אלייך במסע העיקרי של המשחק שהוא השתתפות ב-Island Trials, שכמו שכתבתי בסיקור שלי לדמו של המשחק, הן משימות שאתה עושה במהלך המשחק ומחליפות את המכונים מהמשחקים הקודמים. לילי היא דמות שבנויה היטב. היא מתפקדת כמלווה במהלך המשחק כך שהיא שלא נלחמת איתך, אבל היא תורמת להתקדמות של הסיפור בצורה טובה והיא לא מרגישה מעיקה בשום שלב. האו לעומת זאת הוא לא מה שרציתי וקיוויתי בתור יריב משמעותי, הוא חלש ממך כמעט בכל שלב במשחק, ויש לו גישה שמחה מאוד לכל מה שקורה כל הזמן. זה לא נורא כי יש דמויות אחרות שממלאות את החסך הזה ויש מספיק יריבים טובים במשחק הזה וגם כי כנראה שהמפתחים לא תכננו את זה שכן האו מכונה חבר ולא יריב, אבל בהתחשב בכמות הפעמים שאנחנו נלחמים מולו במשחק המפתחים ב-Gamefreak יכלו לעשות יותר כדי ללבות את האש.

העובדה שאין מכונים מפנה את מקומם של מנהיגי המכון למען ההצגה של הקפטנים והקהונות של כל אי. רובם נהדרים ולכל אחד יש אישיות וצבע משלו שהוא מוסיף למשחק. בכל אי יש כמה קפטנים שלכל אחד יש את המבחן (או Trial) שלו שהוא מעביר אותך, כאשר רובם דיי פשוטים להבנה ומהנים. לאחר שאתה מסיים את המשימות של כל אחד מהקפטנים יהיה קרב מול אחד מהפוקימונים המגנים על האי או פוקימוני הטוטם. כשקראתי על זה וראיתי את זה באחד הטריילרים חשבתי לעצמי שזה הולך להיות דיי מאכזב כי חשבתי שלסיים משימה בקרב עם פוקימון יחיד יהיה מאוד קצר אבל וואו... טעיתי. יש כמה קרבות מכון במשחקים קודמים שלא היו קשים כמו הקרבות עם פוקימוני הטוטם האלה. הם מקבלים בוסט לחלק או לכל היכולות שלהם בתחילת כל קרב אז קשה מאוד לנצח אותם בדרכים רגילות.זה נראה ש- Gamefreak גם העלתה את רמת הקושי בכלל במשחק על ידי כך שהם הוסיפה טקטיקה, בין אם בקרבות האלה ובין אם בקרבות נגד קפטנים או קהונות. אני לא רוצה לעשות ספויילרים לקרבות אז אני מקווה שתסמכו עליי שדברים לא צפויים קורים שם.  בסיום כל אחד מהקרבות האלה אתה מקבל Z-Crystal שמאפשר לך לבצע מתקפה מיוחדת וסופר חזקה פעם אחת בכל הקרב לפי הקריסטל שאתה מחזיק או לחזק מתקפה שהיא יותר הגנתית, כמו לגרום ל-Synthesis לרפא יותר HP בזמן הקרב למשל. Z Moves היא אחלה תוספת למשחק, אבל לפעמים האנימציות מרגישות ארוכות מידי והם יכלו לקצר טיפה את הזמן שלוקח לחלק מהמתקפות להתבצע.

הקבוצה היריבה המרכזית שנפגוש במשחק תהיה Team Skull שאם להיות כנה הם שינוי מרענן מהצוותים הרציניים ועם השאיפות האדירות מהמשחקים הקודמים. Team Skull הם פשוט חבורה של אידיוטים שרוצים לגנוב פוקימונים ולשבת ב-Squats. ממש כיף לקרוא את הדיאלוג שלהם שתמיד היה משעשע ומצחיק. גוזמה, הבוס של Team Skull, הוא דמות משעשעת ומצחיקה, אבל גם מאיימת ובעלת פוקימונים חזקים כך ש-Gamefreak עשתה בחירה טובה עם בחירת הנבל הראשי.

הסיפור מקבל עוד הרבה טוויסטים ותפניות בעלילה אז אני אעצור כאן כי אני מעדיף שלא לעשות ספוילרים, אבל אומר בפה מלא שזו אחת מהעלילות הכי טובות שהיו למשחקי פוקימון בשנים האחרונות. דעתי האישית היא שמאזPokemon Black  הראשון שיצא בשנת 2010 לא קיבלנו עלילה כזאת טובה במשחק פוקימון. ההסרה של השבלונה של "עיר->מכון->משימה צדדית" וחזור חלילה נתנה ל-Game Freak את חופש לקחת את הסיפור לאן שרק רצתה והיא לקחה את ההזדמנות הזו בשתי ידיים ואת האמת? זה היה צריך לקרות עוד עם Pokemon X & Y, אבל עדיף מאוחר מאשר אי פעם. הדבר היחיד שאכזב אותי בסיפור הוא שאחרי שהוא נגמר. אין מה לעשות באמת... אפשר לחפש פוקימונים חדשים ולרדוף אחרי פוקימונים שנקראים הUltra Beasts שזה נחמד אבל לא משהו גדול באמת. באמת ציפיתי וקיוויתי לחזרה ל-Kanto או משהו גדול כזה או אחר אבל לבסוף דיי התאכזבתי.

מחוז חדש - פיצ'רים חדשים

המחוז החדש מכיל כ-80 פוקימונים חדשים כשרובם מעוצבים נהדר. זה נכון שחלק יתעצבנו על העיצובים החדשים אבל הדמויות מתאימות לאזור שממנו הם הגיעו כמו למשל פאלוסנד – ארמון חול שהוא פוקימון אדמה/רוח רפאים או פסימיאן – פוקימון לחימה שמזכיר קוף למור. הפוקימונים ההתחלתיים, ראולט, ליטן ופופליו נהדרים וכל אחד מהם נראה טוב גם כפוקימון התחלתי וגם בהתפתחות האחרונה של כל אחד מהם.

בנוסף לפוקימונים החדשים קיבלנו צורות חדשות לפוקימונים מאזור Kanto. הצורות החדשות האלה או Alola Forms גורמות לפוקימון להיראות שונה וברוב המקרים גם להיות מסוג שונה לחלוטין מהמקבילה הרגילה שלהם. כמה מהדוגמאות הטובות יותר: מארווק הופך מפוקימון אדמה לפוקימון אש/רוח רפאים ויכול להתפתח רק בלילה; אקסקיוטור כבר הפך למם אינטרנט עם הצוואר הארוך שלו, אבל יותר חשוב מזה נהיה פוקימון עשב/דרקון; סנדשרו ווולפיקס נהיו פוקימוני קרח ויש עוד הרבה דוגמאות לפוקימונים שהפכו עורם. זאת דרך מעולה להחזיר עניין בפוקימונים הישנים בייחוד במלאות 20 שנה למשחקים המקוריים. משהו שהמפתחים הוסיפו למשחק הוא שבקרבות בטבע פוקימונים יכולים לקרוא לעזרה באמצע הקרב ואז הקרב הופך לקרב של 2 נגד 1. לרוב זה פשוט אתה נגד אותו הפוקימון פעמיים אבל בקרבות נגד פוקימוני טוטם זה יכול לגרום לך שהפוקימון שיזומן יתן יתרון לטוטם. 

הזכרתי קודם את ההסרה של HMs – המתקפות המיוחדות שהיינו מקבלים במשחקים הישנים שהיינו חייבים ללמד פוקימון בצוות שלנו כדי שנוכל להתקדם בסיפור – מה שמחליף אותם הוא ה-Ride Pager, כלי שמאפשר לנו לזמן פוקימונים שיעזרו לנו להתקדם במשחק, כמו טאורוס שנותן לך לשבור אבנים גדולות, או צ'אריזאד שיכול להטיס אותך ממקום למקום ברחבי האיים. הפוקימונים האלה נפתחים בשלב דיי מוקדם של המשחק כך שזה מרגיש הרבה יותר חופשי ונוח מאשר ה-HM במשחקים הישנים. 

עוד שינוי שהמשחק עשה הוא ל-PokemonAmie שהפך לPokemon Refresh-. למי שלא זוכר : PokemonAmie היה פיצ'ר שהתווסף בפוקימון X&Y שאיפשר לך ליצור חיבה לפוקימון שלך, דבר שהתבטא בעיקר בקרבות היופי של המשחק. Refresh נותן יותר מזה ומאפשר לך בסיום של קרב גם לטפל בפוקימון שלך, מלנקות אותו או לייבש אותו עד להעלמת אפקטים כמו רעל או שינה שהוא קיבל במהלך הקרב.

עוד פיצ'ר חדש במשחק הזה הוא ה-PokePalago. זה אזור שאתה יכול להגיע אליו אחרי שאתה מקבל את הצ'אריזאד ל-Ride Pager. זהו אזור שבו כל הפוקימונים שתפסת ונמצאים במחשב שלך. ככל שיש לך יותר פוקימונים אתה יכול לבנות יותר דברים ולשדרג את האזורים הקיימים שם. והמקום שימושי – אתה יכול לקבל ממנו PokeBeans שאיתם תוכל לעשות שימוש ב-Pokemon Refresh, לאמן את הפוקימונים שלך, להשיג Berries ועוד. ה-PokePalago גורם לך, גם אם אתה לא עושה את זה בדר"כ, לתפוס הרבה פוקימונים כדי שתוכל לבנות יותר דברים שם. כיף לחזור ולהגיע לשם וזאת תוספת נהדרת למשחק.

שחקנים גם יכולים להיכנס לאזור שנקרא ה-Festival Plaza. מאמני פוקימון שעוברים לידך יכולים להתחבר אלייך לפלאזה ואתה יכול לדבר איתם כדי לצבור נקודות שאיתן אפשר לקנות כל מיני דברים בדוכנים שיש שם (פוקדורים, תרופות וכו'). דבר אחרון שאני אדבר עליו הוא ה-Poke Finder. הפיצ'ר הזה הוא בעצם סוג של קריאה לכל האנשים שרצו Pokemon Snap חדש ולא קיבלו אותו. יש מקומות מסוימים במפה בהם אתה יכול לצלם תמונות של פוקימונים "ולהעלות" אותם לאינטרנט ולראות "תגובות" של אנשים. זה פיצ'ר נהדר שתורם המון להארכת זמן המשחק של השחקן. אני בעצמי ביליתי לפחות שעתיים רק בלחפש מקומות שאפשר לצלם בהם פוקימונים.

השורה התחתונה:

משחק לא סתם ענה על הציפיות, הוא עלה עליהן בהרבה. Pokemon Sun and Moon הם משחקים שכל חובב פוקימון חייב שיהיו לו וכל בעלים של 3DS חייב להחזיק עותק של המשחק הזה. נינטנדו ו-Game Freak עשו עבודה מעולה ביצירת סיפור מעולה ובשינוים לפורמט כשהפיחו רוח חדשה במפרשים של הפרנצ'ייז הוותיק. המשחק לא מושלם, יש בעיות של ביצועים על המכשיר ואין המון מה לעשות אחרי שהמשחק נגמר אבל חוץ מזה באמת שאין לי דברים רעים לומר על המשחק. הסיפור טוב, הסאונדטראק מעולה, השינויים טובים הפיצ'רים החדשים טובים, כל אלה השתלבו ביחד לחוויה בלתי נשכחת.

9
מתוך 10
נבדק על:
Nintendo 3DS

הטוב

  • פיצ'רים חדשים ושינויים לפורמט גורמים למשחק להרגיש חדש ומרענן
  • פרזנטציה יפה וסיפור מעולה
  • סאונד-טראק מהטובים במשחקי פוקימון ומהטובים על ה-3DS
  • עלייה ברמת הקושי

הרע

  • נפילות בביצועים פה ושם
  • End game מאכזב טיפה
  • לפעמים Z-moves לוקחים יות מדי זמן

והנורא

  • מזל שלא עשיתי Nuzlock על ההתחלה, הייתי מאבד חצי מהקבוצה אחרי 4 שעות
שמואל מקונן - עורך ראשי

שמואל מקונן - עורך ראשי

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    01:30 12.12.2016 | איציק איציק (אורח)

    הסיקור מרשים, מדוייק וקולע לאיך שגם אני הרגשתי אחרי שסיימתי את המשחק. אם יש משהו מעצבן שהם צריכים לתקן כל משחק זה התקיעות שצצות בקרבות כפולים ובמקומות מסויימים גם בקונסולה הכי חדשה זה קורה. בריפרש למשל לחלק מהפוקימונים גם כן

  2. 2

    16:39 12.12.2016 | שמואל מקונן - עורך ראשי שמואל מקונן - עורך ראשי

    תודה רבה, נהניתי לכתוב את הסיקור אז נחמד לראות שזה עבר לקוראים.
    אם להיות כנה יש בי תקווה שכיום עם כל האופציות של DLC אנחנו נקבל משהו נוסף למשחק.
    או אפילו יותר טוב, שבגרסה של הסוויץ׳ יהיו תוספות משמעותיות.

  3. 3

       | פורסם ע"י