הרשמה

ביקורת - Steep

Steep טוען כי יביא לנו חווית גלישה ואקסטרים שלא חווינו מעולם. דניאל יוצא לבדוק אם יוביסופט אכן הצליחה לשנות את ז'אנר משחקי האקסטרים

  • Nintendo Switch
  • PC
  • PlayStation 4
  • Xbox One
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 02/12/2016

נראה כי יוביסופט מצאה את הנוסחה ליצירת משחק גלישה ראוי

לפני עשור EA Black Box הוציאה משחק הנקרא Skate. בעוד משחקים רבים כמו סדרת Tony Hawk ועוד התמקדמו בליצור קומבואים לא אפשריים ולנחות תרגילים ששום סקייטר מקצועי לא היה יכול לחלום עליהם, Skate האמין בחווית הגלישה האמיתית וריכז את ההנאה של השחקן בנחיתה של תרגילים "רגילים", אך במאמץ וטכניקה שדרשו למידה של האזור שבחרתם לגלוש בו, תוך כדי התרכזות מוחלטת בתרגילים שאתם רוצים לבצע. הייתי משחק בסדרת Skate עם חשיבה מסוימת. הייתי מוצא סט של כמה מדרגות, או איזה סט מעקות הממוקם בצורה מושלמת כדי שאוכל לתת איזה סשן של כמה תרגילים מגניבים. על הנייר זה לא נשמע כמו תענוג גדול, אבל וואו כמה שזה היה נוגע בנקודה הנכונה. ההתאמצות שהייתי משקיע כדי לנחות את התרגיל הייתה כל כך מספקת אותי שהייתי יכול להעביר שעת משחק כשאני נמצא בנקודה אחת ומנסה להוציא ממנה את המיטב. אלמנט נוסף שהיה למשחק הזה, הוא שבניגוד למשחקי סקט אחרים, ל-Skate לא היו שלבים, אלא עולם פתוח שאתם יכולים לבחור בו את הדרך שבה תגלשו. השילוב המדהים של האלמנטים האלה גרם לי להבין שמדי פעם משהו קטן יותר יכול לתת סיפוק גדול בהרבה יותר ממשהו גרנדיוזי ובר השגה.

אז למה אני פותח את הביקורת הזו בלספר לכם על סדרת משחקים שלא הוציאה משחק חדש בסדרה מאז 2010? בגלל שיוביסופט הייתה חכמה מספיק כדי לנסות להשיג משהו דומה כשהיא עבדה על משחק הגלישה החדש שלה. Steep הוא לא משחק גלישה רגיל. Steep הוא ההפך המוחלט ממשחקי SSX ו-Shawn White. משחק הגלישה של יוביסופט נועד לגרום לכם להרגיש כמו גולשים אמיתיים, כשאתם חווים את ההרים שאותם אתם גולשים בצורה האמיתית ביותר, חוקרים אותם עם מגלשי סקי, סנובורד, חליפת דאיה, מצנח ושתי הרגליים שלכם. Steep נוצר כדי לאפשר לכם לחקור ולמצוא כמה שיותר נקודות גלישה שתוכלו להשקיע בהן שעות על גבי שעות ולנסות אינספור וריאציות שונות של תרגילים או מסלולים, לנצח את האתגרים הרבים המפוזרים ברחבי המפה הענקית של המשחק ולחלוק את כל הנתונים האלה עם קהילה אינטרנטית. אך האם הדחיסה של מספר לא מבוטל של רכסי הרים ואמצעי תחבורה וגלישה שונים במשחק הצליחו להוציא את החברה הוותיקה מריכוז, או שמא הכל מסתדר בצורה מופתית ואיכשהו Steep יהפוך להיות המקבילה של Skate בכל מה שנוגע לשלג? בשביל זה אני כאן.

אימת הטבע הגדול:

הדבר המרכזי ב-Steep הוא ההרים. משמעות העניין היא שאם אתם בוחרים לרדת ברכס מסוים, אתם בעצם מכתיבים לעצמכם אקראיות ראשונית שהופכת להיות תהליך למידתי מעניין מאוד. כשאתם יורדים ברכס בפעם הראשונה אתם לא תמצאו את עצמכם קורעים את המסלול, אלא נופלים פעמים רבות ולא מבינים בדיוק מה הולך סביבכם. רק לאחר כמה פעמים שתרדו מנקודה מסוימת בהר תתחילו להבין איך לגשת לאותם מסלולים ומתי לדעת לוותר על דרך אחת בשביל אחת מעניינת יותר במהלך הירידה שלכם מההר. האפשרויות ש-Steep מציע כל כך מגוונות שזה לא ריאלי לתפוס כמה שטח לא מסומן ישאר לכם עוד לחקור אחרי שעות משחק רבות. בגלל זה אני אומר שהמשחק מתרכז בהרים ופחות בגולש. חווית הגלישה או התעופה שלכם תיקבע לפי המסלול שאותו אתם תבחרו, ואם תקדישו זמן ללמוד ירידה מסוימת של רכס הרים, תבינו כי המגוון ש-Steep מציע לכם הוא מעבר לכל מה שמשחק גלישה אחר עשה עד כה.

מעבר לכך המשחק יוצר לכל הר אופי משל עצמו. בכל פעם שהיתי מגלה רכס הרים חדש, הייתי מקבל סרטון סינמטי קצרצר בו הייתי לומד על האופי של ההר. ההר היה מדבר אלי, מספר לי על הסכנות שלו ובסך הכל עושה עבודה לא רעה בכלל בלגרום לי קצת לפחד לפני שאני יורד אותו בפעם הראשונה. למרות שהדבר נשמע דבילי, בתור גולש אני יכול להתחבר לרעיון בקלות מאוד. בכל פעם שהייתי עולה על מדרון חדש הייתי מרגיש קצת חסר אונים. לא הייתי יודע מה מצפה לי והאם בכלל אצליח לרדת למטה. יוביסופט עשתה עבודה מעולה בלגרום לי להתחבר לתחושות הפחד שהייתי מרגיש כשהייתי יוצא לחופשות סנובורד באלפים הצרפתיים.

ולמרות שכל האפשרויות הללו בלבד היו מספיקות כדי להרכיב משחק אקסטרים לגיטימי למדי, למשחק יש עוד המון מה להציע. במהלך המשחק אתם תחקרו פסגות שונות ומגוונות של הרים מכל העולם, תשתתפו בתחרויות, מרוצים, תעלו את הנתונים שלכם לרשת ותתחרו על התוצאה הגבוה ביותר מול אנשים אמיתיים, כשכל האתגרים מחולקים לארבעה תחומי אקסטרים שונים: סקי, סנובורד, צניחה ודאיה חופשית. אז כך שלא חסר מגוון במשחק. מעבר לכך כל אתגר שתסיימו יתגמל אתכם במגוון של מגלשים, חליפות גלישה, תיקי גב, כובעים, משקפות, מצנחים, גלשן ועוד דברים רבים, כך שלכל האספנים מבינכם יהיה הרבה זמן לבזבז בהרים.

השליטה של הגולש תמיד תהיה בחסדי ההר:

המשחקיות והשליטה בסקי, סנובורד והדאיה החופשית הרגישו לי לראשונה קצת משונים, אך לאחר כמה שעות מול המשחק התחלתי להבין כי המשחקיות של Steep לא מיועדת לכך שתוכלו ישר לרוץ על כל מסלול בקלות, אלא שמדובר במערכת שליטה שמצד אחד אינה קלה ללמידה אך מצד שני מרגישה מאוד נכונה ומתגמלת. מערכת המשחק של Steep לוקחת בחשבון התנגדות של השלג וכוחות G המשפיעים על הגולש ובכך גורמת למשחק להרגיש יותר אמיתי.

בגלל העובדה שלא כל דבר היה בא לי בקלות ב-Steep ביחס למשחקי גלישה אחרים, הייתי מוצא את עצמי מקבל סיפוק הרבה יותר גדול כשהייתי מסיים אתגר כלשהו. בעוד שבמשחקים לדוגמת סדרת SSX ששם הייתי מבצע תרגילים משוגעים וקומבואים לא הגיונים בעליל וחווה את ההתגרשות בצורת הישג רגעי, את ההצלחה שלי ב-Steep הייתי יכול למתוח לזמן ארוך יותר מהרגיל. אני זוכר שסיימתי מסלול מירוץ ממש קשה אחרי כמעט שעתיים שלמות שישבתי רק עליו, ולמרות שהצלחתי להשיג רק מדלית כסף, אני ממש הרגשתי אקסטטי. אפילו לחשוב על זה עכשיו גורם לי להתרגש.

אז כן, יש לי לא מעט דברים טובים לומר על המשחקיות והשליטה של Steep, אך הדברים האלה נוגעים בלבד לסקי, סנובורד והדאיה החופשית. בעוד מצבים אלה מרגישים נכונים והייתי מוצא הנאה בחלק לא מבוטל של האתגרים שהמשחק היה זורק עלי, החלק של הצניחה החופשית הוא ללא ספק הדבר הכי מיותר בכל Steep. משימות מירוץ או כאלה שדרשו לעוף הקרבה לעצמים מסוימים, להסתכן ובכך להרוויח נקודות, פשוט היו משעממים. בכל פעם שנכנסתי למשימת צניחה הרגשתי כאילו מכריחים אותי לסיים אוכל מהצלחת. אולי לא הבנתי את העניין ויש אנשים שמצאו בזה הנאה רבה, אבל לפי דעתי, הצניחה החופשית מיותרת לגמרי.

מסע אל הלא נודע:

אז כמו שאמרתי מקודם, ל-Steep יש מגוון רחב של מסלולים ורכסי הרים שונים שאפשר לחקור, אבל השאלה האמיתית היא מה ההבדל בין הר מושלג אחד לבין הר מושלג אחר. הנוף של המשחק בנוי ממספר של אלמנטים שחוזרים על עצמם: שלג, אבנים, עצים, רכסי הרים ועוד כל מיני דברים שהייתם מצפים למצוא בהרים מושלגים. כשאני מתאר את זה בצורה כזו, זה נשמע כאילו ל-Steep אין יותר מדי מה להציע מהבחינה הגרפית, אך ההנחה הזו היא מוטעת. יוביסופט עשתה עבודה טובה לבגרום לכל הר ולמסלולים הרבים שיש במשחק לקבל אופי משל עצמם. כמובן שישנם רגעים שהייתי מרגיש כי אני גולש במקומות שהייתי גולש בהם בעבר, אך לרוב זה היה במקומות אשר נמצאים באותו רכס הרים, ולכן היה להם דימיון מסוים. אומר כי למרות שלרוב האזורים במשחק יש את הגרסה המסוימת שלהם לאיך הר מושלג אמור להיראות, דווקא המודלים הממלאים את אותם רכסי הרים נראים זולים. העצים במשחק חסרי חיים ודקים, הקרחונים והאבנים נראות כמו גרסאות חצי אפויות של עצמן והרשימה ממשיכה לאורכו של כל המשחק. אפילו הגולש שלכם ואלה שסביבכם אינם נראים כה שונה אחד מהשני.

מעבר לכך יוביסופט עשתה עבודה נפלאה בכל הנוגע למערכת מזג האוויר. מערכת מזג האוויר של Steep תפגיש אתכם כמעט עם כל תחזית שתוכלו לצפות על הר בוגדני. כאשר ישנה שמש באוויר וראות טובה, הייתי מרגיש כאילו אני נמצא בגן עדן. הכל הרגיש כל כך טהור ועדין והמשחק היה מספק תחושה של אינסוף אמיתית, אבל מצד שני הייתי יכול למצוא את עצמי בעין הסערה כאשר סופה נוראית וחסרת מעצורים מונעת ממני לראות חצי סנטימטר קדימה, כשהשלג מכה בי בכל כוחו. 

בעוד יוביסופט עשתה עבודה לא רעה בכלל בכל הנוגע ליצירת אווירת המשחק, דווקא בסאונד היא נפלה חזק. הפסקול של המשחק הוא בין הבנאליים ביותר ששמעתי. כשהייתי נמצא במסלול בו הייתי צריך לבצע תרגילים ולקבל את התוצאה הגבוה ביותר, המשחק היה מצמיד לי מוזיקה קצבית אך גנרית, וכשהייתי מטייל ברחבי ההרים המשחק היה משנה לי את המוזיקה למעין מוזיקת צ'יל/מעליות חביבה כזו, אך אני לא זוכר שום שיר שהצליח להחרט לי בזכרון מלבד אלו שכבר הכרתי מלפני.

לא היה לי בעיה שהפסקול של המשחק יהיה יחסית בנאלי, בכל זאת עדיין קשה ליצור פסקול שיספק את כל מי שמשחק במשחק, אבל השינוי שהחברה הייתה כופה עליי כשהייתי מחליף בין אתגרים היה מעצבן. מי אומר שאני חייב לשמוע רוק או היפ הופ שאני קופץ להנאתי במדרון? למה אני לא יכול לשמוע מוזיקה עדינה וחביבה בזמן שאני יורד דרופים מפחידים? חבל שיוביסופט החליטה מה אנחנו מעדיפים לשמוע ולא לתת לנו לשמוע את מה שיש לה להציע לנו בכל מצבי המשחק.

השורה התחתונה:

Steep הוא משחק הגלישהאקסטרים הכי טוב שתמצאו בשוק כרגע. יוביסופט הצליחה להמציא מחדש את הז'אנר בדיוק כמו ש-EA Black Box עשתה כשיצרה את Skate. יוביסופט הבינה כי מעבר למסלולים מגניבים וקומבואים מוגזמים ישנו גם קהל גולשים אמיתי אשר רוצה לקבל חוויה אשר דומה למציאות ומתגמלת באותה מידה עד כמה שאפשר. היצירה של העולם הפתוח, האפשרות לחקור את הדרך בה אתם רוצים לגלוש, האתגרים הרבים והגרפיקה הטובה, הופכים את Steep לדבר הכי קרוב למציאות שתראו במשחק מהסוג הזה. 

המשחק נבדק על ה-Xbox One.

8
מתוך 10
נבדק על:
Xbox One

הטוב

  • משחק הגלישה הטוב ביותר בשוק
  • מאתגר ומהנה
  • אינספור דברים לעשות ומסלולים לחקור

הרע

  • מודלים מכוערים
  • פסקול בינוני
  • היה אפשר לוותר על הצניחה החופשית

והתאוצה

  • אל תגלשו מהר מדי! אנשים מתים מזה!

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    19:41 19.01.2017 | Arieltayar10385 Arieltayar10385

    ביקורת מעולה!
    שיחקתי, ובאמת משחק מעולה

  2. 2

    20:36 19.01.2017 | Tal Tal (אורח)

    נשמע מעולה!!!
    אתר מדהים

  3. 3

    11:58 31.01.2017 | MaorVered66 MaorVered66

    ביקורת מעולה!!
    שיחקתי ובאמת משחק מעולה!!
    אבל לא אהבתי את הקטע של המצנח רחיפה ):

  4. 4

       | פורסם ע"י