הרשמה

ביקורת - Prey

שמואל יצא לבדוק אם השינוי הטוטאלי שעבר המשחק Prey הזיק או הועיל לו

  • PC
  • PlayStation 4
  • Xbox One
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 05/05/2017

בעוד של Prey יש את הבעיות שלו, הוא הרפתקה מוצלחת ששווה בדיקה

Prey 2 לא יכל להיות יותר רחוק מהמשחק הזה. למי שלא מכיר, המשחק החדש שיצא באפריל האחרון הוא, באופן מפתיע, לא IP מקורי של Bethesda אלא משחק שני בסדרת המשחקים שנושאת את השם Prey. המשחק הראשון, שבאופן משעשע גם נקרא Prey, יצא ב-2006 והתקבל יפה גם אצל מבקרים וגם אצל שחקנים ששיבחו את הגרפיקה ואת המשחקיות שכללה פאזלים כאלה ואחרים בנוסף להיותו משחק יריות מגוף ראשון.

כמה חודשים אחרי המשחק הראשון, Prey 2 הוכרז ונראה כי הוא לוקח גישה שונה מקודמו עם משחקיות בעולם פתוח, דגש על אקשן רב ויכולות מגניבות ובסה"כ טון שונה מהמשחק הראשון בסדרה. אחרי כמה ניסיונות לפתח את המשחק ללא הצלחה ואחרי שהוא עבר ידיים רבות הוא בסופו של דבר עצר בידיהם הנאמנות של Bethesda שהעבירו את מלאכת הפיתוח לחברת Arkane Studios. ואם השם נשמע לכם מוכר, זה כי אתם מכירים אותם כמפתחים של Bioshock 2 ומשחקי Dishonored, ככה שהרזומה שלהם כבר מרשים. בנוסף היה שינוי דרסטי בטון מאז המעבר לידיים של Bethesda ו-Arkane Studios והמשחק שם דגש חזק יותר על אטמוספירה ואווירה כללית יותר מאשר על אקשן. הסיפור שונה, הדמות הראשית שונתה, העולם של המשחק השתנה והמשחקיות השתנתה. האם כל זה היה לטובה?

The Talos 1 Principle

המשחק נפתח כשאתה יכול לבחור בין דמות שהיא גבר לבין כזו שהיא אישה כשלשניהם קוראים Alex Yu (בחירה טובה של השם – הוא מתאים לגבר או אישה). הגיבור מתעורר לעוד יום רגיל בחייו כשהשתלשלות אירועים מצערת חושפת בפניו את העולם האמיתי בו הוא נמצא שהוא שונה בתכלית ממה שהוא חשב בהתחלה. בעוד שחשבת שאתה נמצא בכדור הארץ ובטוח שאתה תגיע לחלל ממש בקרוב, מסתבר שאתה כבר כמה זמן בחלל על מעבורת שלמה בשם Talos 1 ורוב הצוות עליה נהרג ע"י גזע חייזרים קטלני ומסוכן שנקרא Typhon שבין חלק מהיכולות שלחייזרים ששייכים לגזע הזה יש גם את היכולת לשנות את הצורה שלהם והמראה שלהם לחפצים יום-יומיים כמו ספל קפה או פח אשפה. אחרי שאתה טיפה מתאושש אתה מבין שעלייך מוטלת המשימה של להבין מה קרה למעבורת החלל, מה הייתה המשימה המקורית שלה ושאתה היחיד שיכול להציל את כדור הארץ מהחייזרים הנוראיים שהשתלטו על המקום.

הסיפור עצמו הוא סוג של צעד קדימה צעד לאחור, כלומר לא באמת מתקדם לשום מקום: גם הטוויסטים בסיפור לא כאלו מפתיעים וגם הדמויות הן מאוד מאוד חד מימדיות ומבינים מה האג'נדה שלהן בלי להתאמץ בכלל, בנוסף זה נראה שדווקא המשחקיות פוגעת טיפה בדרך של המשחק לספר את הסיפור ואני אגע בזה בהמשך. המשחק עצמו הוא משחק מגוף ראשון כשהגיבור יכול לעשות שימוש בכל מיני נשקים מיוחדים ולשלב אותם אחד עם השני בשביל אפקט מקסימלי. אבל אין לכם רק נשקים, שכן לגיבור יש יכולות מיוחדות שנובעות מהקשר שיש לו עם הגזע של החייזרים ומהמקצוע שלו כמנהדס ומדען. היכולות הראשונות שאתה מקבל במשחק עוזרות לך בסקירה של Talos 1, והיכולות שאתה מקבל בהמשך הן יכולות התקפיות יותר שבשילוב עם הנשקים השונים במשחק מוביל לקרבות יצירתיים במיוחד שמתנהלות איך שאתה רוצה: אתה יכול לקחת רובה ופשוט לירות בחייזרים או להקפיא אותם במקום עם ה-GLOO CANNON ואז להשתמש ביכולת של Kinetic Blast כדי לפוצץ אותם לחתיכות. כל האופציות השונות האלה להילחם מבדלות את המשחק הזה מפשוט "עוד שוטר מגוף ראשון" ושמות אותו בקנה אחד עם משחקי Bioshock שגם ידועות בחופש היצירתי שהן נותנות למשתמש.

אני גם ממש אהבתי את כל הרעיון של ה-Mimics, היצורים שיכולים להשתנות לחפצים. זה גורם לך לשים לב לכל מה שקורה מסביבך ותורם לאווירת המתח במשחק: האם Mimic הרגע נכנס לחדר שאתה עומד להיכנס אליו, או שאתה סתם מדמיין? ברגע שהמשחק גורם לך לפקפק בעציץ שעומד מולך אתה יודע שהוא עשה משהו טוב. הבעיה שלי מתחילה עם השילוב בין חופש הבחירה שהמשחק נותן לך מבחינת הדרך שלכם לחקור את Talos 1 לבין הסיפור שהמשחק מנסה להעביר. מי ששיחק ב-Bioshock זוכר בטח את כל המשימות השונות שהמשחק נתן לך וכמה שהן היו ישירות מאוד: תגיע מנקודה א' לב' ותעשה ג'. זה אולי מאוד לינארי אבל זה גם תורם לבניית סיפור ומאפשר לשים רגעים מתוסרטים נפלאים כמו הפגישה הראשונה עם הדוקטור במשחק Bioshock הראשון. ב-Prey יש חופש מוחלט לגבי איך תעבור איזשהו מכשול או שלב, כשהמשחק מציג בפנייך מספר אופציות לאיך לעבור את השלב, בין אם למצוא כרטיס שיפתח דלת או פשוט לעקוף את הדלת על ידי שימוש בתעלות אוויר. זה קונספט מאוד נחמד כשלעצמו אבל אני מוצא שהוא פוגע בסיפור שכן יש הרבה פחות דגש על סינמטיות והעברת הסיפור בצורה הטובה ביותר ולפעמים הרגשתי שאני מפספס דברים כי לא חקרתי מספיק את האזור שאני נמצא בו ואולי פספסתי כמה דברים שונים. סה"כ הסיפור הוא לא רע, הוא פשוט חסר מעוף והם יכלו לעשות כ"כ הרבה עם הבסיס שהם הציבו בפנינו עם פתיחת המשחק.

Bioshock בחלל

נעשו כבר הרבה השוואות של המשחק הזה למשחקי Bioshock המוכרים והאהובים, בין אם על ידי או על ידי מבקרים וכתבים אחרים, אבל יש ממש בדבר: המשחק מבחינת העיצוב הגרפי ועיצוב הסאונד שלו מדמה באופן נהדר את האווירה של משחקי Bioshock: בין אם בעיצוב האפל של המקום ושימוש מועט מאוד בתאורה שבדומה למעמקי הים, גם כאן באו לשים דגש על כמה אפל ומת העולם שמסביב, ועד לעיצוב הסאונד המינימליסטי ששם דגש על אטמוספירה ורעשי רקע ולא על מוזיקה כבדה ומפוצצת ובכך ליצור תחושה של חשש ויראה לגבי מה שיכול להיות. אפשר ממש לשמוע לפעמים איזה mimic שנכנס לחדר ובדיוק השתנה לחפץ אחר וזה ממש תורם ליצירת האווירה המושקעת וכמה שאני כשחקן יכלתי לשקוע בסיפור ובמה שקורה במעבורת החלל שאני נמצא בה.

שני דברים שלא אהבתי לגבי המשחק מהבחינה הזו: הראשון והוא חשוב בעיניי הוא הביצועים על ה-PS4 שהם משמעותית פחות טובים מהמחשב. המשחק רץ בקצב של 30 פריימים לשנייה שזה אולי פחות מהמחשב שאינו מוגבל אבל עדיין סביר ואפשר לשחק בצורה שלא תפריע לי כשחקן (לרוב – היו מקרים בעיקר בהתחלה שהעובדה שהמשחק רץ בקצב לא חלק מאוד גרמה לי לפספס כמה מכות קריטיות עם המפתח ברגים שלי). הבעיה האמיתית היא בעובדה שלוקח המון זמן למשחק להיטען. זמני הטעינה של המשחק ארוכים להחריד על ה-PS4 לפחות וזה הופך את העובדה שאתה נפסל במשחק הזה למעצבנת עוד יותר בעיקר כשהחדר היה מלא באובייקטים שהמשחק צריך לטעון שוב. הדבר השני שהפריע לי הוא העובדה שדמויות נראות דיי מתות. הזכרתי את זה קודם לכן, אבל זה לא עוזר לכם כשהדמויות שלכם יחסית משעממות בדיאלוג וגם בנראות שלהם. הגענו יחסית רחוק בטכנולוגיית האנימציות פנים שלנו, ובמשחק שכזה בו הסיפור הוא לרוב לא משתנה הרבה כמו במשחקים כמו Mass Effect לדוגמא, היה שווה להשקיע בזה עוד טיפה.

השורה התחתונה

Prey הוא משחק טוב מאוד שמראה שלפעמים לזרוק את התוכניות המקוריות לפח ולהתחיל מחדש דווקא יכול להיות משתלם למדי. הקרבות יכולים להיות אינטנסיביים ומרשימים להחריד ולדרוש את היצירתיות המוכרת ממשחקים כמו Bioshock או Dishonored, ויש במשחק הזה קונספטים ממש מגניבים כמו החלקים שבהם אתה מרחף בחלל בזירו גרביטציה או השילובים בין הנשקים והיכולות השונים. המשחק יכל לעשות עבודה טובה יותר בגזרת הסיפור, שכן הדמויות מרגישות חסרות חיים וחד מימדיות לחלוטין, מהשחקן עצמו עד אחרון הנבלים והעובדה שהמשחק נתן כ"כ הרבה בחירה טיפה פגע בכל הרעיון של ליצור אווירה משוגעת וסיפור מרשים, וכל זה בנוסף לביצועים על ה-PS4 שגם טיפה חיבלו בחוויה, אבל זה לא הפריע ל-Prey להיות משחק כיפי שאני ממליץ לכם לבדוק. רק אם אתם יכולים והמחשב שלכם מספיק טוב, תקנו אותו למחשב האישי כדי שלפחות את הבעיות הטכניות תוכלו לפתור לעצמם.

7.5
מתוך 10
נבדק על:
PlayStation 4

הטוב

  • מערכת קרבות משובחת
  • הליכת החלל במשחק היא חוויה נהדרת

הרע

  • זמני טעינה ארוכים על הPS4
  • סיפור שטחי

ופח האשפה:

  • לא היה פה אחד כשעברתי כאן קודם...
שמואל מקונן - עורך ראשי

שמואל מקונן - עורך ראשי

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    13:57 24.05.2017 | ליאןר ליאןר (אורח)

    חרא של משחק ... הוא סתם מסובך ולא מעניין

  2. 2

    18:46 24.05.2017 | גל גל (אורח)

    שיחקתי בדמו על ה-PS4, אומנם זמני הטעינה ארוכים אבל לא שמתי לב שהביצועים לא היו טובים.

  3. 3

    13:37 03.06.2017 | yoniy78 yoniy78

    משחק משעמם

  4. 4

       | פורסם ע"י