הרשמה

ביקורת - Xbox One X

רן קיבל לידיו את ה-Xbox One X ויצא לבדוק האם היא אכן הקונסולה העוצמתית ביותר בעולם

תאריך השקה: 07/11/2017

אחרי ציפייה גדולה והמתנה ארוכה, ה-Xbox One X סוף סוף בידינו. מיקרוסופט הבטיחו חווית גיימינג ב-4K שאין כמוה ואכן קיימו, ברוב המקרים

אחרי תקופת המתנה ארוכה מאוד שכללה שמועות רבות, הדלפות ובסופו של דבר, גם חשיפה מרגשת ב-E3, מיקרוסופט הביאה לנו בקול תרועה גדול את קונסולת הדגל החדשה שלה - Xbox One X. הקונסולה, שנקראה עד חשיפתה ב-E3 בשם הקוד Project Scorpio, ממותגת כ"קונסולה העוצמתית ביותר בעולם", כאשר המטרה העיקרית שלה היא להוביל את שוק הקונסולות בצעד הראשון אל השלב הבא בגיימינג - 4K בתוספת HDR.

חשוב לזכור שה-Xbox One X היא לא הקונסולה הראשונה בעולם שמציעה גיימינג ב-4K, שכן ה-PlayStation 4 Pro הקדימה אותה בשנה. יחד עם זאת, במיקרוסופט כנראה שהעדיפו לחכות שנה ולהעניק לקונסולה העוצמתית שלהם כמה בוסטים נוספים שלטענתם, הופכים את ביצועי ה-Xbox One X לטובים יותר ב-40% מאלה של ה-PS4 Pro. לצורך הביקורת, קיבלנו ממיקרוסופט קונסולת Xbox One X וגם טלוויזית QLED של Samsung מדגם QN55Q8C בגודל 55" על מנת שנוכל לחוות את ה-4K במלוא הדרו. לאילו תוצאות הגענו? יצאנו לבדוק, וגם להשוות אל מול ה-PS4 Pro.

מפרט טכני

אז מה בעצם מציעה לנו הקונסולה העוצמתית בעולם ואילו רכיבים חומרתיים היא כוללת? להלן הנתונים הטכניים שלה:

  • מעבד: 8 ליבות במהירות שעון של 2.3GHz בארכיטקטורת x86-64 בניה מותאמת אישית מבית AMD
  • כרטיס גרפי: במהירות של שישה Teraflop, מורכב מ-40 יחידות חישוב ובמהירות שעון של 1,172 מגה-הרץ מבית AMD
  • זכרון: 12GB GDDR5
  • נפח דיסק קשיח: 1TB
  • מימדים ומידות בס"מ: 30x24x6
  • משקל: 3.8 ק"ג
  • כונן דיסקים אופטי: 4K UHD Blu-ray
  • חיבורים: מתח, HDMI Out, HDMI In, USB, IR Out, SPDIF שקע Ethernet לרשת
  • צריכה מתח: 245 וואט

על הנייר, ה-Xbox One X חזקה יותר בהשוואה ל-PS4 Pro. שתי הקונסולות בעלות מעבד בעל 8 ליבות של AMD, אלא שקצב השעון של ה-Xbox One X מהיר יותר ב-200MHz מזה של ה-PS4 Pro (מדובר על 2.3 GHz לעומת 2.1 GHz של סוני). הכרטיס הגרפי הוא בעל יכולת עיבוד גרפי של 6 Teraflop, בניגוד ל-4 Teraflop שמפיק ה-PS4 Pro. גם הזכרון של ה-Xbox One X גבוה יותר: 12GB בהשוואה ל-8GB של ה-PS4 Pro. המשמעות, לפי מיקרוסופט, היא משחקיות חלקה יותר, כתוצאה מהעלאת קצבי רענון הפריימים, וצמצום זמני הטעינה.

טכנולוגיה חדשה ונוספת שקיימת ב-Xbox One X היא טכנולוגית ה-SuperSampling. תכונה זו מסייעת ליצירת תמונה באיכות גבוהה יותר, גם אם אין לכם מסך 4K. הטכנולוגיה לוקחת את קבצי התמונה ברזולוציה הגבוהה ולמעשה משנמכת אותם כדי שיתאימו באופן אידיאלי לרזולוציית המסך.

בדומה ל-PS4 Pro, גם ה-Xbox One X מגיעה עם כונן קשיח בנפח של 1TB. זה אולי נשמע הרבה, אך חשוב לזכור שמשחקים באיכות 4K על ה-Xbox One X תופסים כמות אדירה של נפח. כך למשל, קיבלנו את הקונסולה שלנו עם המשחקים Assassin's Creed Origins, Forza 7 ו-Gears of War 4. שלושת המשחקים הללו בלבד מילאו את הכונן עד לכמעט חצי מנפחו (!) והשאירו לנו מקום פנוי של 540GB בלבד. נכון שתמיד ניתן להרחיב את הנפח על ידי כונן חיצוני, אך פעולה כזו תאלץ אתכם לבצע רכישה נוספת של מוצר משלים. חשוב לציין שחלק בלתי מבוטל מנפח הכונן "מבוזבז" לטובת קבצי מערכת, כך שתמיד תקבלו פחות מהנפח הכולל של המכשיר (בכל קונסולה, אגב).

לבסוף, ה-Xbox One X כוללת כונן Blu Ray באיכות 4K HDR, שלא כלול ב-PS4 Pro.

מה בחבילה?

כשמארז ה-Xbox One X המיוחל הגיע לידיי, פתחתי אותו בהתרגשות רבה והתחלתי לפרוק את התוכן שלו. ראשית הוצאתי את הקונסולה, שמבחינת עיצוב, קטנה מעט יותר מה-Xbox One S וקטנה משמעותית מה- Xbox One המקורית. העיצוב שלה יפה ואלגנטי יותר מקודמותיה וגם מאשר ה-PS4 Pro, הגימור שלה יפהפה והיא צבועה בצבע שחור מט ונקי. אך עם כמה שהקונסולה קטנה וקומפקטית, כך היא גם כבדה ומגיעה למשקל של כמעט 4 ק"ג. לא מדובר בחסרון של ממש, שכן אחרי הכל, קונסולת משחקים היא פריט נייח שלא אמור לזוז ממקומו בבית (אולי מלבד ה-Switch). בנוסף, הקונסולה מלאה בצדדיה בחרירים-חרירים של פתחי אוורור קטנים. אגב, אחת התכונות המגניבות של המכשיר מבחינת קירור היא שימוש בקירור נוזלי, שמתאדה במצב שבו הקונסולה מגיעה לטמפרטורות גבוהות מדי. בדומה ל-Xbox One S, כפתור ההדלקה הוא פיזי ולא עושה שימוש בטכנולוגיית מגע כמו זה של ה-Xbox One (כפתור המגע היה לעתים יוצר שיבושים בכך שהיה גורם לקונסולה להיכבות/להידלק מעצמה במקרים מסוימים).

לצד הקונסולה, קיבלנו שלט סטנדרטי ממשפחת ה-Xbox One שעובד על סוללות AA (קצת חבל שמיקרוסופט עדיין לא עברה לסוללות פנימיות רב פעמיות, אבל נו מילא), כבל מתח שבדומה ל-S, אינו כולל שנאי בגודל של לבנה, כך שהקונסולה תופסת פחות מקום בחדר. לבסוף, כוללת האריזה גם כבל High Speed HDMI (עבור תמיכה ב-HDR). חשוב לציין בנוסף שבכל מארז של Xbox One X תקבלו גם קוד ל-14 ימי ניסיון ב-Xbox Live Gold וקוד נוסף עבור מנוי ל-Xbox Game Pass למשך חודש.

ביצועים

לאחר שהדלקתי את הקונסולה וסנכרנתי בינה לבין השלט, עלו מולי מערכת ההפעלה וממשק המשתמש. באופן כללי, אם לא היה לכם Xbox One מעולם, יכול להיות שייקח לכם קצת זמן להתרגל לממשק, אבל בסך הכל הוא נוח ולא מסורבל יותר מדי. אחת התכונות היותר מרגשות מבחינת משתמשים רבים היא העובדה שהמכשיר תומך באופן מלא בעברית. מדובר בשינוי נחמד ומרענן שיכול לסייע רבות למשתמשים צעירים או כאלה שאינם בקיאים ברזי השפה האנגלית. אולם, העובדה שעברית נכתבת מימין לשמאל, בניגוד לאנגלית, יצרה בפעמים בודדות ביותר "כתב-מראה" שהפך את הקריאה לבלתי אפשרית. עובדה נוספת שחשוב לזכור היא שהתמיכה בעברית אינה בלעדית עבור ה-Xbox One X באופן ספציפי וזמינה גם בשאר מכשירי ה-Xbox One.

נעבור הלאה לביצועי המשחקים. לפני הכל, חשוב לציין שמדובר בביקורת קונסולה ולא בביקורת משחקים, כך שהדגש יהיה על ביצועי ה-Xbox One X ולא על התוכן שבמשחק. המשחק הראשון שבדקתי הוא Forza 7, אחד מהמשחקים הבלעדיים של מיקרוסופט. מיקרוסופט הצהירה ש-Forza 7 יהיה מבין הראשונים שיפותחו באיכות של Native 4K, ולא באיכות נמוכה יותר שעברה Upscale. אני מוכרח לציין שאני לא חובב משחקי מירוצים, אך הביצועים של המשחק על גבי ה-Xbox One X בהחלט יוצאים מן הכלל והוא נראה מציאותי במיוחד ברמה הויזואלית, החל מרמת הפירוט של המכוניות והמסלולים, רמות התאורה, ההצללה, ובעצם מה לא? גם ברמה הטכנית, המשחק שומר על ביצועים נהדרים ומשחקיות חלקה שמסתכמת בקצב רענון פריימים אידיאלי של 60FPS. החסרון היחיד שחשתי בו הוא דווקא זמני הטעינה הארוכים לפני תחילת כל מירוץ, שמסתכמים בין 40-50 שניות.

לאחר שסיימתי את אחד המירוצים, עצרתי את המשחק כדי להקשיב לכמות הרעש שמפיקה הקונסולה. ובכן, לא מדובר בשקט מופתי לחלוטין, אך ה-X הרבה יותר שקטה בהשוואה לקודמותיה ול-PS4 Pro.

לאחר פתיחה ברגל ימין והתרשמות ויזואלית חיובית מאוד ממה שראיתי ב-Forza 7, סיקרן אותי לדעת כיצד לוקחת מיקרוסופט כותרים ישנים יותר ומיישמת עליהם את עוצמתה של ה-Xbox One X והפעלתי את Gears of War 4. השיפור העיקרי שנראה לעין ב-GOW4 הוא השימוש בספקטרום צבעים רחב יותר, יותר מאשר איכות ה-4K. בצורה כזו, הטקסטורות נראות פחות מעורפלות ויותר נקיות ו"חיות". אין ספק שמדובר בגרפיקה יפה יחסית למשחק בן שנה, אך קשה לומר עליה שהיא עוצרת נשימה, בניגוד ל-Forza 7 שפותח ב-Native 4K. מבחינת ביצועים טכניים, קצת התאכזבתי לגלות שהמשחק רץ בקצב של 30FPS בלבד, למרות שקיימת אפשרות להריץ אותו במצב שנקרא Performance Mode. מצב זה זונח מעט את איכות ה-4K לטובת העלאת קצב רענון הפריימים. בסך הכל, אם משווים בין הביצועים של GOW4 על ה-Xbox One X לבין ה-Xbox One S, בהחלט קיים שיפור ניכר ברמה הגרפית, אך חשוב לזכור שמדובר במשחק שפותח במקור עבור הקונסולות הקודמות במשפחת ה-Xbox One, כך שאמנם מדובר בצעד קדימה בגזרה הזו, אם כי קטן. מבחינת זמני הטעינה, גם כאן מיקרוסופט התחייבה לקצר אותם, אך המשימה הראשונה נטענה לאחר כ-20 שניות, בניגוד ל-10 שניות ב-One S.

לבסוף, נשאלת שאלת מיליון הדולר: "איזו קונסולה תעניק את ביצועי המשחקים הטובים ביותר, ה-Xbox One X או ה-PS4 Pro?". שני המשחקים עליהם דיברתי עד עתה הם משחקים בלעדיים של מיקרוסופט ואינם קיימים עבור ה-PS4. המשחק השלישי והאחרון שסקרתי על ה-Xbox One X הוא Assassin's Creed Origins המצוין של Ubisoft. בחלק הזה של הסיקור, הוצאתי את ה-PS4 Pro שלי וביצעתי השוואה בין גרסת ה-PS4 לגרסת ה-Xbox One.

אחרי שמשחקים בין 20 ל-30 דקות בכל אחת מהקונסולות, מגלים מסקנות מעניינות. אם משווים בין המשחקים ברמה הויזואלית, גרסת ה-Xbox One X מנצחת אבל (ויש אבל), לא מדובר בשינוי יותר מדי גדול. על מנת להבחין באיכות הטובה יותר של ה-Xbox One X, השחקן צריך להיות חד עין ולהתמקד לאורך זמן בטקסטורות השונות. העובדה הזאת כמעט ולא מפריעה לביצועי המשחק בפועל ואם איכות מקסימלית היא לא תכונה קדושה בשבילכם בגיימינג, יהיה לכם קשה להבחין בהבדל. מבחינת זמני טעינה, ה-Xbox One X מנצחת את ה-PS4 Pro ומצליחה להעלות את מצרים העתיקה מהר יותר. המסקנה הבאה הצליחה להפתיע אותי מאוד: קצב רענון הפריימים בגרסת ה-PS4 היה גבוה יותר באופן משמעותי. התוצאה היא שבעוד שבגרסת ה-Xbox One X המשחק רץ על קצב נעול של 30FPS, גרסת ה-PS4 מציגה משחקיות חלקה יותר. כמובן שגרסת ה-PS4 כוללת קפיצות פה ושם, אך אם לשפוט ברמת הביצועים הטכניים, דווקא ידה של ה-PS4 Pro הייתה על העליונה, למרות החומרה הטובה יותר על הנייר של ה-Xbox One X.

עלות מול תועלת וסיכום

אחרי הבדיקות וההשוואות, כל אחד מכם בוודאי שואל את עצמו "איזו קונסולה עדיפה יותר?" והתשובה, במילה אחת: תלוי. אם מדברים על מחיר, ה-Xbox One X יקרה יותר מאשר המקבילה שלה, ה-PS4 Pro ומחירה עומד על 2,599 ₪ לעומת 2,299 של ה-PS4 Pro. המחיר הזה נובע משום שה-X חזקה יותר מה-Pro על הנייר מבחינת חומרה וכוללת גם כונן Blu Ray באיכות 4K, שלא קיים כלל ב-PS4 Pro. אבל כמו בכדורגל או בכדורסל, קבוצה יכולה להיות טובה יותר על הנייר, אך היא לא בהכרח תהיה זו שתנצח במשחק.

אל תבינו לא נכון, ה-Xbox One X הציעה ביצועים נפלאים ברוב הפרמטרים, לפעמים טובים בהרבה מאלה של ה-PS4 Pro, אך בסופו של דבר, צרכנים רוכשים קונסולות בראש ובראשונה כדי לשחק עליהן משחקים ולא לשום מטרת-על אחרת. כך למשל, כונן ה-UHD Blu Ray של ה-Xbox One X מעולה עד כמה שיהיה, לא יגרום לצרכן מסוים להעדיף את ה-Xbox One X על פני כל קונסולה אחרת. מי שיחפש לצפות בסרטים באיכות 4K, קרוב לודאי שירכוש כונן כזה בנפרד.

אם מסתכלים על גזרת המשחקים, נתקלים בבעיה אחת משמעותית. אחד החסרונות הגדולים יותר של מיקרוסופט (ללא שום קשר ל-Xbox One X המצוינת) הוא מחסור חמור במשחקים בלעדיים, בניגוד לסוני. נכון שקונסולות ה-Xbox One כוללות את מצב התאימות לאחור, שמאפשר לשחק במשחקים נוסטלגיים מהדור הקודם, ונכון שהם נראים הרבה יותר טוב על ה-Xbox One X, אבל מי מאיתנו באמת קונה קונסולה חדשה בשביל לשחק במשחקים ישנים יותר? כמעט ואף אחד.

נחזור למשחקים החדשים: שחקנים שנוהגים לשחק במשחקי ה"קז'ואל" הפופולריים - FIFA, NBA, WWE, Need For Speed, Call of Duty, Tekken, GTA וכו', ככל הנראה יעדיפו את ה-Xbox One X בגלל הביצועים הטובים יותר שלה (גרפית וטכנית). מצד שני, ישנם שחקנים רבים שלא יהיו מוכנים לוותר על האקסקלוסיביים של סוני (אלה שהושקו ואלה שיושקו בעתיד) כמו Uncharted, Horizon Zero Dawn, God of War, The Last of Us, Spiderman, Gran Turismo ועוד ועל כן, יעדיפו את ה-PS4 Pro. אם תשאלו אותי, לא משנה עד כמה קונסולת משחקים תהיה חזקה ועוצמתית, אם אין לה בידול שבא לידי ביטוי במשחקים, הערך המוסף שלה לא יהיה גבוה (וזה עוד לפני שהזכרנו את תכונת ה-VR), אבל זו כמובן דעתי האישית בלבד ואני בטוח שישנם רבים שיחלקו עליי.

כמובן שישנה סיבה נוספת להעדיף אי אלו מהקונסולות והיא השלטים שלהן. ישנם כאלה שיעדיפו את השלט של ה-PS4 וישנם כאלה שיעדיפו את השלט של ה-Xbox One, כך ששוב, אין תשובה חד משמעית לשאלת "מה עדיף?". כל שחקן יענה תשובה אחרת בהתאם לניסיונו והעדפותיו וזה בסדר גמור.

אבל אם שמים את עניין ההשוואה בצד, חשוב לזכור שמשחקים ב-4K נמצאים יחסית בתחילת דרכם על גבי הקונסולות, כך שגם למבחן הזמן יש השפעה רבה. כלומר, יכול להיות שבעתיד, נראה יותר ויותר מפתחים שינצלו את כוח העיבוד החזק יותר של ה-Xbox One X ויצליחו להגיע לרמות ויזואליות מרהיבות שיהיה זמינות אך ורק על ידי ה-X. במצב כזה, הערך המוסף של הקונסולה יהיה גבוה יותר ורמת הבידול שלה מהמתחרים תהיה גדולה יותר. נכון לעכשיו, ה-Xbox One X וה-PS4 Pro נמצאות בסוג מסוים של תיקו.

בסופו של דבר, כל מי שחושב לעצמו לקנות קונסולת Xbox One X צריך לחשוב האם היצע המשחקים שהקונסולה מציעה אכן לטעמו. אם כן, תגיעו לצומת בן 3 נתיבים. הנתיב הראשון מיועד עבור שחקנים שאין ברשותם מסך 4K: אם אתם לא מתכוונים לשדרג את המסך שלכם בזמן הקרוב, ה-Xbox One X פחות מומלצת עבורכם, שכן לא תקבלו את התמורה המלאה לכספכם, כך שעדיף להסתפק ב-Xbox One S. הנתיב השני מיועד עבור שחקנים שיש ברשותם מסך 4K וקונסולה ממשפחת ה-Xbox One. במצב זה, רצוי לשדרג ל-X רק אם איכות התמונה והביצועים הם קודש עבורכם ואתם מוכנים להשקיע סכום כסף לא מבוטל. הנתיב השלישי מיועד עבור כאלה שיש בבעלותם מסך 4K אך אין בבעלותם קונסולה מהדור הנוכחי. אם אתם אכן צועדים בנתיב הזה, ה-Xbox One X היא בהחלט הקונסולה המושלמת עבורכם.

8
מתוך 10

הטוב

  • ביצועי ה-4K מרהיבים ביופיים
  • מסכים ברזולוציית 1080p מציגים תמונה איכותית יותר
  • קצב רענון פריימים גבוה וזמני טעינה קצרים יותר, ברוב המקרים
  • עיצוב נהדר - יפה, קומפקטית ושקטה

הרע

  • היצע משחקים אקסקלוסיביים נמוך
  • הכונן הקשיח מתרוקן במהירות
  • לא כל משחק רץ בקצב 60FPS קבוע
  • מחיר גבוה ביחס לביצועים בשטח

והחומרה

  • על הנייר, אין חזקה ממנה

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י