הרשמה

ארגון הבריאות העולמי: האם התמכרות לגיימינג היא הפרעה נפשית?

ארגון הבריאות העולמי עתיד להחליט בקרוב אם התמכרות למשחקי וידיאו תוכר כהפרעה נפשית

"אנחנו מאמינים כי חינוך, השכלה ושיח פתוח ומתמשך בנושא, הם דברים הכרחיים לפני שמגיעים להחלטה סופית"

לא פעם משחקי וידיאו עלו לכותרות והיוו מטרה קלה בתור מה ש"משחית את הנוער" או "הורס את הילדים שלנו", במיוחד עם עליית מצב הבאטל רויאל של פורטנייט שתפס כל-כך הרבה כותרות בקיץ שעבר. אבל האמת היא שמאז ומעולם כל מי שנהנה ממשחקי וידיאו כתחביב עיקרי סבל מאיזושהי סטיגמה בנושא. יכול להיות שבקרוב מאוד הסטיגמה הזאת רק תתגבר ותהפוך לנפוצה יותר.

ארגון הבריאות העולמי עתיד להחליט בקרוב אם התמכרות לגיימינג ("Gaming Disorder"), תקבל היכרות כהפרעה נפשית, כך על פי דיווח מהאתר Eurogamer.

האפשרות של הגדרת התמכרות לגיימינג כמחלה הועלתה לראשונה בשנה שעברה, ומיד חטפה אש מבכירי התעשייה, ביניהם נציגים של Epic, Blizzard, Riot ועוד. ולמרות ההתנגדות, מומחים בתחום עתידים להצביע בנושא ולתת את דעתם בכנס הבריאות העולמי בז'נבה. 

ארגון הבריאות העולמי מגדיר התמכרות לגיימינג (ולא רק אונליין!) כדפוס התנהגות שאפשר לזהות ע"פ הקריטריונים הבאים:

  • תחושת חוסר שליטה בעקבות משחק (כמה זמן אתם משחקים, באיזו תדירות וכדומה).
  • העדפת זמן משחק על פני פעולות יום-יומיות (מודה שבגיל 12 העמדתי פנים שאני חולה כדי שאמא תתן לי לשבת בבית ולשחק מייפל סטורי).
  • ואחרון חביב - המשך התמקדות בגיימינג למרות תוצאות והשלכות הרסניות (כבר יצא לכם להיכשל במבחן כי שיחקתם כל הלילה?).

נוסף על כך, דפוס ההתנהגות של "מכור לגיימינג" יכול להביא לפגמים מהותיים בחיי החברה, מערכות היחסים עם משפחה ובני זוג ותחומים נוספים של תפקוד בסיסי. אנשים שחווים את הסימפטומים האלה לתקופת זמן של שנה ויותר - עלולים להיחשב כמצויים בסיכון.

ארגון הבריאות העולמי מדגיש כי החלטות אלו לא מתקבלות בצורה פזיזה, אלו מבוססות על "ראיות זמינות שמשקפות הסכמה של מומחים לאחר התייעצויות טכניות בנושא". ולמרות זאת, בכירי התעשייה החברים בארגון Entertainment Software Association, מתעקשים כי "למיליארדי גיימרים ברחבי העולם שיהיו מושפעים מהחלטה כזאת, מגיע שפעולות כאלה ינקטו אך ורק על בסיס מחקר קפדני ומעמיק", והוסיפו כי "אף אדם הגיוני לא היה מעלה על דעתו שהתמכרות דומה לצפייה בטלוויזיה, למשל, תסווג כהפרעה נפשית". 

"אנחנו מאמינים כי חינוך, השכלה ושיח פתוח ומתמשך בנושא, הם דברים הכרחיים לפני שמגיעים להחלטה סופית בעניין. למעשה, מומחים מובילים לבריאות הנפש כבר הזהירו מספר פעמים מפני הגדרה של "הפרעת גיימינג", שעשויה להביא לטעויות באבחנה וסיכון של אנשים שבאמת צריכים עזרה", אמר נשיא ה-ESA, סטנלי פיירו-לואיס. "אנחנו מקווים שבאמצעות שיח מתמשך נוכל לעזור לארגון הבריאות העולמי להימנע מלקיחת החלטות פזיזות ומטעויות שיידרשו שנים לתקן. כתעשייה, אנחנו מחוייבים לשתף פעולה עם בעלי מניות, חוקרים, כותבי מדיניות וגם הורים - כדי להבטיח את התוצאות הכי טובות, בכל מה שקשור ל-Parent Control וכלים נוספים שעוזרים לגיימרים והוריהם להבין ולנהל את התחביב הזה באופן בריא." 

ובנימה אישית - אנחנו עדיין לא יודעים מה ארגון הבריאות העולמי יחליט, אבל דבר אחד בטוח: במידה וגיימינג אכן יסווג כהפרעה נפשית, הדבר הראשון שייווצר סביב הנושא הוא פאניקה של הורים מבולבלים, שלא יודעים מה נפל על הילד שלהם וכנראה ידאגו לנתק אותו מהפורטנייט באופן מיידי. 

גל כהן-ויינשטיין - כתבת תוכן

גל כהן-ויינשטיין - כתבת תוכן

משחקת על: PS4, 3DS

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: Mario Kart

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Assassin's creed II, Pokemon Emerald

כשאני לא משחקת אני: מתלוננת שאין לי זמן לשחק;

מסר לעולם: אם אתה חושב שאתה יכול לעשות את זה טוב יותר, תוכיח

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    19:39 25.05.2019 | siegfried siegfried

    למרות טירוף הפורטנייט ששיגע את הנוער לאחרונה, להחשיב את הגיימינג כהפרעה נפשית הוא תגובה מוגזמת לכל הדעות, ופגיעה קשה באמנות ובחופש הביטוי של יוצרי משחקים.
    ההתמכרות נובעת מחינוך לקוי של ההורים של הילדים שמשחקים. יש להציב גבולות, כמו שמציבים להם גבולות על כל דבר אחר.
    כל דבר יכול להיחשב התמכרות לפי הקריטריונים האלה.
    אני בטוח שאחוז גבוה מחברי "ארגון הבריאות העולמי" הזה שותים קפה לפחות פעמיים ביום, משמע גם הם מכורים.

  2. 2

    16:21 29.05.2019 | WarFox89 WarFox89

    תחת הקריטריונים שלהם להתמכרות אפשר להכניס כל דבר החל ממוזיקה, סרטים, ספרים או כל תחביב אחר שעושים אותו בצורה מוגזמת ועל חשבון דברים חשובים אחרים. הבעיה פה זה לא הגיימינג עצמו אלא הכמות שבה הוא "נצרך" וזה תלוי כמו שרשם siegfried בחינוך והצבת גבולות עצמיות [למבוגרים] או של הורים לילדים. בעיקרון כל תחביב הוא טוב או "מסוכן נפשית" - השאלה כמה אתה משקיע בו ועל חשבון מה.

  3. 3

       | פורסם ע"י