הרשמה

ביקורת: Control - החבר הדמיוני שלי

גיא הלך לבית הישן ביותר וחזר קצת משוגע אבל היי, לפחות הוא יודע לעוף. מה הוא חשב על Control?

  • PC
  • PlayStation 4
  • Xbox One
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 27/08/2019

אי פעם חלמתם להיות גיבור על עם בעיות נפשיות קשות? Control כאן כדי לספק לכם את זה.

הסטודיו Remedy Entertainment מחזיק בתיק עבודות מרשים מאוד, עם שמות גדולים כמו סדרת Max Payne המצויינת, Quantum Break ו-Alan Wake, ככה שאתם בערך יודעים למה אתם נכנסים כשהוא מכריז על משחק חדש. כעת הוא מרים את המכסה מהמנה החדשה בתפריט, והוא נקרא Control, כותר אקשן-יריות מגוף-שלישי שמבטיח חוויה מאוד שונה ממה שהתרגלנו לקבל ממשחקים בתקופה האחרונה. אז האם Control עומד בציפיות? בוא נגלה.

הכל בראש

Control שם אותנו בנעליה של ג'סי פיידן (Jesse Faden), בחורה שאמנם נראית רגילה, אבל בעצם מסתירה עבר קשה. המשפט הראשון שג'סי אומרת הוא "זה הולך להיות מוזר", ואתם לא מבינים כמה המשפט הזה נכון עד שתגיעו לסוף המשחק, אז תשתדלו לעקוב אחרי ההסבר שלי לעלילה, מכיוון שאפילו אני עדיין מתקשה להבין מה לעזאזל הלך פה. ג'סי מגיעה למקום שנקרא "הבית הישן ביותר", או בשם הרשמי שלו, "הלשכה הפדרלית לשליטה", בחיפוש אחר אחיה דילן פיידן (Dylan Faden), אשר נלקח ע"י הלשכה כאשר שניהם היו צעירים ונחשפו למשהו שלא היו אמורים להיחשף אליו. הלשכה מתעסקת בהגנתה של ארה"ב מפלישות של כוחות עוינים חוצניים, אבל ברגע שאתם נכנסים לבניין אתם מגלים שהם לא עשו עבודה טובה מדי ושכל האזור סובל מהתפשטות של כוח שנקרא The Hiss, ורק ג'סי, ביחד עם הכוחות החדשים שלה, יכולה לעצור בעדם. 

העלילה מתקדמת בקצב מאוד מהיר, אבל לוקחת עצירות מדי פעם כדי לוודא שאתם כן מצליחים לעקוב אחרי מה שקורה ולא מאבדים את הריכוז(או החשק להתרכז). ג'סי היא דמות מעניינת מאוד. כבר מההתחלה אפשר לראות שיש לה בעיה כלשהי, ובמהלך כל המשחק אנחנו נחשפים למחשבות שלה, לספקות ולפחדים שלה. בגלל שהיא נחשפת לעולם חדש ולא מוכר בדיוק כמונו, כל השאלות וכל המחשבות שלה יכולת להיות דומות מאוד למה שאתם חושבים ומרגישים לגבי מה שקורה מסביבכם, מה שהופך אותה לדמות שאפשר להזדהות איתה מאוד.

The Oldest House מחזיק בהמון סודות, פרטי אספנות שאתם יכולים למצוא כמו הקלטות, מסמכים וחפצים שנקראים Objects Of Power שנותנים לג'סי כוחות חדשים. המשחק מציג בפניכם דמויות מרתקות שיעזרו לכם במסע שלכם כדוגמת אהטי (Ahti) השרת המוזר שמשום מה יכול לקרוא את המחשבות שלכם, המנהל הקודם של הלשכה זכריה טרנץ' (Zacharia Trench) אשר מתקשר איתכם מהעולם הבא דרך טלפון מיוחד (שאגב, המדובב שלו הוא ג'יימס מקאפרי שעושה את הקול האייקוני של מקס פיין, והוא פשוט מעולה) ודר. קאספר דארלינג (Dr. Casper Darling), המדען הראשי של הלשכה שנעלם אחרי הפלישה של ה-Hiss אותו אתם רואים רק דרך הקלטות שהוא עשה על המחקרים שביצע. לקאספר אין מודל במשחק, וכל פעם שתראו אותו בהקלטה הוא יגולם ע"י שחקן לייב-אקשן, החלטה מוזרה מצד המשחק, אבל אחת שאני ממש שמח שקרתה מכיוון שזה הוסיף אלמנט יותר "אמיתי" למשחק וגרם לי להאמין, אפילו אם לרק לשנייה, שזה יכול להיות מקום שבאמת שקיים.

המשימות הראשיות מעניינות ותמיד יש הרגשה של התקדמות, גם בכוחות של ג'סי וגם בעלילה. מפת המשחק מאוד מבלבלת ואם קרה ואתם נמצאים בקומה אחרת מהמשימה הנוכחית שלכם, יהיה לכם קשה מאוד להבין מהמפה איך להגיע לשם, ומצאתי את עצמי אבוד עשרות פעמים בלי שום מושג לאן אני אמור ללכת. 

כוחות של גיבור על, מנטליות של נבל

החבר הכי טוב שלכם במשחק הוא ה-Service Weapon, אקדח על-טבעי שיהיה הנשק הראשי שלכם במלחמה נגד ה-Hiss. הוא יכול להשתנות ל-5 מצבים שונים, כל אחד עם סט שלם של שיפורים, מודים ובונוסים משלו. הדגם הראשון שלו הוא Grip, והוא עובד כמו אקדח רגיל, בעוד שהסוג Shatter יהפוך את האקדח לשוטגאן קטלני ו-Charge יהפוך אותו לצלף שצריך לטעון את הירייה שלו בתמורה לנזק מקסימלי. כל דגם מרגיש שונה ויעיל בהתאם לסיטואציה, ותמצאו את עצמכם מחליפים נשקים די הרבה כדי להתמודד עם המגוון העצום של אויבים שקיים במשחק. מפלצות ה-Hiss באות בהרבה צורות, כגון שומרים של הלשכה שאחוזים בדיבוק, מפלצות שמתפוצצות כשאתם הורגים אותן ועד לזומבים מעופפים שזורקים עליכם חתיכות אדמה בעזרת כוחות טלקינזיס. זה מוסיף גיוון למשחק וגורם לכם לחשוב בצורה טקטית כדי לוודא שאתם מתרחקים מהמוות כמה שיותר.

אבל האקדח שלכם הוא לא הדרך היחידה בהם תשמידו את ה-Hiss. ברגע שג'סי נכנסת לבניין, אתם מגלים שהוא מעניק לכם כוחות על-טבעיים שגורמים לכם להרגיש כמו גיבור על היישר מדפי הקומיקס של X-Men. הכוח הראשון שתשיגו הוא יכולת ה-Telekinesis שמאפשרת לכם להרים כל דבר, אבל כל דבר, ולהשתמש בו כנשק שתשליכו על אויבים. אתם יכולים להרים מנורה, מיטה, אפילו טילים ורימונים שמושלכים עליכם. אם אין לכם שום דבר באזור שאתם יכולים להרים, המשחק לא יזרוק לכם הודעה בכתב אדום שאומרת שאתם לא יכולים להשתמש ביכולת הזו, אלא ישלוף חתיכת בטון מהקיר הקרוב. יכולת ה-Shield תתן לכם להרים את האדמה ולהקיף את גופכם בה כדי לחסום כל סוג של נזק שמגיע אליכם ו-Sieze תאפשר לכם להשתלט על מוחותיהם של אויבים כדי שילחמו לטובתכם. השילוב הזה של החלפת נשקים שיתאימו לכל סיטואציה בעוד שאתם משליכים חפצים על אויבים חוצניים בזמן שאתם מרחפים ומתחמקים מטילים ויריות קטלניות הופך את מערכת הקרב של Control למשהו מיוחד שלא תראו בשום מקום אחר.

השלמת משימות ואתגרים יעניקו לכם נקודות ניסיון שיעזרו לכם לשפר דברים כמו מד החיים או האנרגיה שלכם ולהפוך יכולות לחזקות יותר כמו להרים אויבים באוויר עם Launch או לפגוע בהם חתיכות אדמה שהרמתם עם Shield. כל פעם שתהרגו אויב הוא יפיל משאבים בהם תוכלו להשתמש כדי לשדרג את הנשקים שלכם ולתת להם את האופציה להחזיק ביותר מודים, וכל מוד משפר את הנשק בדרכים שונות כמו נזק מוגבר או שימוש מופחת באנרגיה, ויש גם מודים בלעדיים לסוגים ספציפיים לנשקים שהופכים אותם להרבה יותר קטלניים. באותו זמן, ג'סי יכולה להשתמש במודים שמשפרים מגוון דברים ואתם יכולים להחליט במה אתם מעדיפים להתמקד, בלשפר את החיים או האנרגיה שלה או להפוך את היכולות שלה לחזקות יותר.

ל-Control יש הרבה פרטי אספנות - כולם אופציונלים, כולם שווים את הזמן שלכם. הם לא קשים מדי למציאה, וברגע שתיכנסו לחדר המשחק יסמן לכם אותם. בדרך כלל מדובר במסמכים או קלטות שמע שג'סי יכולה להרים, וכל אלה נמצאים במקומות שתמצאו רק אם תשוטטו באזורים שאתם נמצאים בהם, מה שמעודד חקירה של מפת המשחק שיכולה להוביל אתכם למקומות נסתרים ותיבות שלל. המשחק מאפשר לכם לחקור את מפת המשחק כמה שאתם רוצים והדבר היחיד שמגביל אתכם הוא דלתות נעולות שמצריכות כרטיסי מעבר שג'סי מקבלת ככל שהיא מתקדמת בעלילה הראשית, ואין הרגשה טובה יותר לחזור למקומות שהיו נעולים בתחילת המשחק ולחקור אותם.

הישג אומנותי

כשזה מגיע לגרפיקה, לא הייתי מגדיר את Control כמשהו מיוחד. עם זאת, הכיוון האומנותי הוא נהדר. נכון, המשחק עושה שימוש חוזר בהרבה טקסטורות ומודלים, אבל למה עוד אפשר לצפות כשמדובר בסביבת עבודה ממשלתית שאמורה להתבטא כמשעממת ויומיומית? האזורים שבאמת תופסים את מה ש-Control רוצה להציג הם האזורים המיסטיים, העל-טבעיים. אבנים שחורות וחדות, מסדרונות לבנים ארוכים, הכל מרגיש זר ומאוד קריפי. תוסיפו לזה את עיצוב הסאונד המצויין שמוסיף קולות מטרידים שיגרמו לכם לפקפק בשפיות שלכם ומוזיקה שאפשר להגדיר כמוזרה בזמן שאתם חוקרים מעבדה נטושה או מימד אחר. הכל עשוי בצורה מעולה ומשכנעת.

a woman floats down a purple hallway that’s shaped like a pentagon in Control

ויחד עם זאת, אני חייב לדבר על הביצועים של המשחק, כי זה היה פשוט רע. את המשחק סיקרתי על קונסולת ה-Playstation 4 שלי, ואמנם אפשר להחשיב אותה כקונסולה זקנה, אבל אין שום סיבה שאקבל ביצועים כאלה שערוריתיים עליה. המשחק סבל מנפילות פריימים באופן שוטף, טקסטורות שלא נטענו גם אם הגעתי לאזור מסויים והסתובבתי בו מספר דקות, תקיעות ארוכות של המשחק אחרי שהשלמתי משימה (כל משימה) ועוד. אני לא יכול להתחיל להסביר לכם כמה פעמים הביצועים הנמוכים של המשחק גרמו לי למוות או לפספוס של שורות דיאלוג קריטיות, ולמרות ש-Remedy מכירים את הבעיה ועובדים על פיתרון, הם אמרו שזה יקח זמן, אז לצערי זה משהו שאני חייב להתייחס אליו. 

השורה התחתונה

Control הוא תוצר האהבה של נרטיב מעולה, בניית עולם, חקירה ומערכת קרב מדהימה. הוא לוקח אתכם למסע מוזר ומאוד מבלבל ביחד עם דמויות מוזרות ומאוד מבלבלות, ומציג בפניכם פנטזיית כוח שמעבירה,פחות או יותר, איך זה מרגיש להיות עם כוחות על טבעיים. הוא ישאיר אתכם נעולים מהרגע שתיכנסו עם ג'סי לבניין ועד שיתחילו הקרדיטים, ולמרות הבעיות המשמעותיות מבחינת הביצועים של המשחק, זה לא ימנע ממני להגדיר את Control כאחד המשחקים הטובים ביותר לשנת 2019, ואחת החוויות הבלתי נשכחות שתקבלו ממשחק ווידאו אי פעם. 

8.5
מתוך 10
נבדק על:
PlayStation 4

הטוב

  • עלילה מרתקת
  • מערכת קרב מאתגרת ומהנה
  • כוחות ייחודיים ומעצימים
  • כיוון אומנותי מרהיב

הרע

  • ביצועים טכנים נוראיים
  • מפה מבלבלת

והמשוגע

  • אמנם יש לכם כוחות מגניבים בטירוף, אבל לא חבל על השפיות?
גיא דהן - עורך ראשי

גיא דהן - עורך ראשי

משחק על: PC בעיקר, על העצבים בשאר הזמן

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: Point& Click

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit ו-Star Wars: Racer

כשאני לא משחק אני: ישן

מסר לעולם: זה בסדר גמור לא לאהוב משחק מסוים, אבל זה לא בסדר לשנוא את מי שאוהב אותו

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    20:09 04.09.2019 | sahars sahars

    כתבת יפה אבל חסר לי חלק די משמעותי- כמה ארוך המשחק? יש משימות צד, ואם כן, הן באותה הרמה של העלילה הראשית או סתם after thought?
    מה לגבי הגרסאות השונות, גרסת הפרו\אקסבוקס\מחשב רצה בצורה טובה יותר?

  2. 2

    00:15 05.09.2019 | גיא דהן - עורך ראשי גיא דהן - עורך ראשי

    היי Sahars,
    המשחק לקח לי קרוב ל-20 שעות לסיים כולל להשיג את כל הכוחות ופה ושם השלמה של משימות צדדיות. זה משתנה, יש כאלו שסתם מצריכות ממך לאסוף דברים לא מעניינים בעוד שאחרים יתנו לך כוחות חדשים ומודים מיוחדים, אבל בסופו של דבר כמו שהגדרת את זה, הן מרגישות די After thought.
    לגבי הביצועים על קונסולות אחרות, אני יודע להגיד לך שעל ה-PS4 Pro המשחק רץ משמעותית טוב יותר, כנל גם על המחשב, אבל האקסבוקס סובל מאותן בעיות.
    מקווה שעזרתי!

  3. 3

    14:16 07.09.2019 | sahars sahars

    מעולה, תודה. קניתי את המשחק

  4. 4

       | פורסם ע"י