הרשמה

ביקורת: Returnal - סגירת מעגל

שמואל חותם 1000 כתבות באתר עם המשחק הגדול הראשון של ה-PS5 לשנת 2021. בואו לקרוא מה הוא חשב על Returnal!

  • Playstation 5
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 30/04/2021

אם יש ברשותכם PS5, ואתם רוצים לחוות חוויה קצת שונה ומטרידה מהרגיל, אני מפציר בכם לנסות את Returnal. מדובר בסוס השחור של ה-PS5 עד כה.

עותק סיקור סופק לנו על ידי ישפאר ישראל, תודה רבה!

עם כל הכבוד ל-Destruction All-Stars (וסליחה, אין הרבה ממנו), המשחק הגדול הראשון של ה-PS5 לשנת 2021 הוא ללא ספק Returnal, משחק האקשן Roguelike החדש של חברת Housemarque הפינית. בכל יום שעבר, בכל טריילר חדש שנחשף, גילינו עוד ועוד פרטים על המשחק הקריפי והמטריד של היוצרים של Outland ו-Nex Machina, רק כדי להבין שאנחנו לא יודעים שום דבר על המשחק: מה הקטע של הסיפור של המשחק? איך יעבוד מנגנון ה-Roguelike עם הסיפור? מי אלה היצורים האלה שאנחנו צריכים להילחם בהם? והכי חשוב: מה לעזאזל הולך עם המשחק הזה? אז אחרי המון ציפייה, הגיע הזמן לבדוק האם המשחק האקסקלוסיבי ל-PS5 שווה את הכסף שלכם והאם Returnal הוא חוויה שאתם רוצים לחוות.

סוף הוא תמיד התחלה

הסיפור של Returnal מתחיל בבום ונגמר בבום: אתם משחקים את סלין, אסטרונאוטית שחוקרת עולם חדש זר ומסוכן תוך שהיא מחפשת אחר הצל הלבן ששלח לה אותות שהובילה אותה לכוכב עליו היא והמעבורת שלה התרסקו. מהר מאוד אנחנו למדים שמשהו בעולם הזה לא תקין בכלל וזה עוד לפני שמתנו בכלל: במהלך המשחק סלין תיתקל בהקלטות שלה מהעבר, כשהיא מדברת על הגילויים שלה בעולם וברגע הראשון שהיא מתה אתם מבינים איך הדבר הזה יכול לקרות בכלל: כל פעם שסלין מתה על כוכב אטרופוס (Atropos), היא חוזרת לחיים כשהיא זוכרת בדיוק מה היה בפעם הקודמת שהיא מתה והעולם מסביבה משתנה בהתאמה. עכשיו אנחנו צריכים להוביל את סלין בעולם המשוגע הזה כדי להבין איך היא הגיעה לכאן, איך יוצאים מכאן ואיך שוברים את המעגל.

אני לא יכול לומר שזאת פעם ראשונה שאני רואה את הסיפור הזה - הדוגמא הראשונה שעולה לי לראש היא כמובן הסרט Edge of Tomorrow שאפילו הציג לנו יצורים שדומים מאוד לאלו שאנחנו נילחם בהם במשחק. אבל הביצוע של Returnal הוא ללא ספק פנומנלי. אני מאוד אוהב לראות משחקי Roguelike לוקחים את הקונספט הראשי של הסגנון הזה (מוות חזרתי והתחלה של המשחק מהתחלה בכל פעם), ובונים סביבו עלילה משכנעת שעובדת עם המכניקה הזו ולא נגדה. בכל מוות של סלין אנחנו מגלים עוד על העבר שלה, עוד על הדברים שהיא כבר עברה בעולם הזה, אנחנו מגלים דברים על הכוכב אטרופוס ותושביו הקודמים ומה קרה להם - כל ריצה תורמת עוד להבנה שלנו, או לבלבול שלנו בנוגע לעולם המוזר הזה.

הדברים הקטנים הנוספים שהמשחק זורק עליכם גם תורמים מאוד לאווירה ומשאירים את השחקן מסוקרן: הכתובות על הקירות שמספרים את הסיפור של העולם, ההיסטוריה של האויבים השונים שלכם, וכמובן, הזיקה למיתולוגיה היוונית שאולי מצביעה לנו על קשר לעולם שלנו כיום (אטרופוס - אחת מאחיות הגורל, אחראית על המוות; היליוס - השם של הספינה שלנו, מבוסס על אל השמש היווני וחלק מהשמות של האויבים השונים שגם מכילים רפרנסים למיתולוגיה היוונית). תוסיפו לכל אלו טוויסטים נהדרים ומפתיעים ואתם מקבלים סיפור שבכיף אפשר לעשות ממנו גם סרט מדע בדיוני/אימה שלם.

עוד משהו שממש חשוב לי לציין לגבי ההתקדמות של המשחק היא העובדה שהמפתחים החליטו לקחת דף מהספר של משחקי Metroid ושילבו אלמנטים של יכולות שניתן לקבל תוך כדי המשחק שעוזרות לכם לקצר תהליכים ולעשות קיצורי דרך שלא יכולתם לעשות בלעדיהן. זה מקל על החזרה לאזורים קודמים במקרה שמתתם באחת מששת המפות הגדולות של המשחק, שכן אתם יכולים פשוט לדלג על עולם שכבר עברתם ולהגיע ישירות לעולם שאתם צריכים לנצח עכשיו. זה גם יכול לעזור לאלו שרוצים עוד מוטיבציה להתקדם במשחק עצמו גם אחרי שהם מתים.

הדבר היחיד שממש הפריע לי בסיפור של המשחק (כ-30 עד 35 שעות) הוא שחלקים מסוימים במשחק נגררים יתר על המידה, במיוחד אם אתם בוחרים לעצור שנייה ולהמשיך אחר-כך. המשחק לא עשה עבודה טובה בלהסביר לשחקן מה הוא אמור לעשות בנקודות מסוימות בסיפור. עם כל הכבוד לאיך שהעובדה הזאת מאוד הלמה את הבלבול שמורגש לכל אורך המשחק מבחינת הסיפור, הייתי שמח לדרך קצת יותר יעילה לעקוב אחריו, אחרי מה אני צריך לעשות באותו הרגע ולאן אני צריך ללכת. אני יודע שידידי אביתר מערוץ היוטיוב Gamey נתקל באותה הבעיה בדיוק כמוני, אז טיפ שלי: תתמידו ותישארו במשחק ובסופו של דבר תבינו מה אתם צריכים לעשות - גם אם זה ייקח קצת יותר זמן ותסכול מהצד שלכם. זה באמת שווה את זה.

יד חזקה מול זרוע נטויה

אם כבר הזכרתי שווה את זה, אז שווה לדבר שנייה על המשחקיות. זה לא סוד שעד הטריילרים האחרונים של המשחק מאוד חששתי שהמשחקיות תהייה איטית ומסורבלת, אבל התבדיתי מהר מאוד. המשחקיות של Returnal פשוט נ-ה-ד-ר-ת: מדובר במשחק יריות מגוף שלישי בו תוכלו לרוץ, לקפוץ, לירות, להכות בחרב ולהתחמק מהאויבים שלכם. הקצב של המשחק הוא מאוד מהיר, כשכל מפה מחולקת לחדרים שמתפקדים כזירות קרב בפועל. חלק קטן מהחדרים השונים יכולים להיות מעצבנים אבל רוב החדרים פשוט כיפיים למשחק וכוללים הרבה מרחב תמרון ותזוזה - שזה טוב, כי הקצב של המשחק הוא סופר מהיר: סלין זזה מהר וכנ״ל גם היריות והמתקפות של היצורים מולם היא נלחמת.

הקצב המהיר של המשחק משתלב טוב עם הסגנון השני שהמשחק אימץ לעצמו והוא Bullet Hell. רוב האויבים השונים לא יתקפו אתכם ישירות אלא יעדיפו לירות עליכם מקבץ מטורף של יריות מסוגים שונים מהם תצטרכו להתחמק תוך כדי שאתם מנסים להבין איפה כל יריב נמצא ולירות בו בהתאמה. נכון, זה נשמע מאוד כאוטי וזה באמת כך, אבל רמת הקושי הזו פשוט מתגמלת שחקנים שמתאמצים ללמוד את המשחק, עד שמגיעים למצב דומה לזה של Doom Eternal נניח: כל זירה וכל היתקלות הופכת לריקוד של ממש בו אתם פשוט תטוסו ברחבי המפה תוך כדי שאתם יורים ומתחמקים כל הדרך לניצחון (או למוות והתחלה מחודשת). אני שייך לאסכולה שאוהבת משחקים מאתגרים ו-Returnal נותן לי בדיוק את זה.

כדי לעזור לכם במהלך המשחק, סלין תוכל למצוא שדרוגים מכל מיני סוגים שונים שיוכלו לסייע לכם להישאר בחיים. חלקם סטנדרטיים כמו שדרוג לעמידות החליפה (החיים שלכם בעיקרון), נשקים שונים ומעניינים, או כסף בדמות משאב שנקרא Obolites איתו תוכלו לקנות עוד שדרוגים וחלקם חדשים ומעניינים יותר. הראשון הוא ה-Weapon Proficiency: כל נשק שתאספו במשחק מגיע ברמה מסוימת, מ-0 עד 30. ככל שתירו יותר בנשקים כך ה-Weapon Proficiency שלכם יעלה ברמות. ככל שתהיו ברמה גבוהה יותר כך הנשקים שתמצאו יהיו ברמה גבוהה יותר (ליתר דיוק, הרמה שבה אתם נמצאים עכשיו תהייה הרמה המינימלית בה יהיו הנשקים שתמצאו). לנשקים ברמות גבוהות יותר יש יכולות מיוחדות כמו Leech Rounds לרובה הסער שלכם שיוכל לשאוב חיים מהאויבים שלכם או Charge Shot לאקדח, וגם בונוסים שונים כמו עוד נזק או קצב יריות גבוה יותר.

המנגנון המעניין השני הוא טפילים (Parasites): במהלך המשחק תוכלו למצוא טפילים שיחזקו ויחלישו אתכם בו זמנית. טפיל יכול להגדיל את ההגנה שלכם ב-15 אחוז אבל גם לגרום לכך שכל אויב ישאיר אחריו בריכת חומצה כשהוא ימות. זה הופך כל מפגש עם טפיל למשחק של סיכון מול תועלת, שזה אירוע קריטי למשחקי Roguelike. האם אני לוקח את הטפיל הזה עכשיו? האם הוא נכון לסגנון המשחק שלי? הטפילים בנוסף למכניקת ה-Malignant ששמה סיכוי מסוים שאביזרים שתיקחו יפגמו בחליפה (ויתנו לכם חיסרון כלשהו), הופכת כל ריצה לייחודית ומעניינת. לא היו לי כמעט ריצות שנראו אותו הדבר, כשנשקים מסוימים ושילובים מסוימים הוכיחו את עצמם כיעילים בצורה מפתיעה.

שוב, הכל חוזר לעובדה שהמשחק פשוט קשוח אבל כיפי. התסכול שחשתי בכמה פעמים שמתתי פשוט דירבן אותי להמשיך לעוד ריצה ישר אחריה כי המשחק פשוט כיף וידעתי שאני אוכל להמשיך ולנצח את הריצה הבאה. המוות בכל ריצה היווה זרז ותירוץ בשבילי להתחיל מחדש ולשנות טקטיקה: אולי אני צריך לקחת הפעם את הרובה עם הטילים כדי לעשות המון נזק בבת אחת, אולי אני צריך להשקיע יותר בהגנה ופחות ברמה של הנשקים שלי, אולי דווקא כדאי לי להשקיע בטפילים ועוד ועוד.

המשחק גם משלב אלמנט מולטיפלייר נהדר בו תוכלו לחוות מוות של שחקנים אחרים ולנסות לנקום את מותם בשביל Ether (משאב שנשאר איתכם אחרי שאתם מתים) או להוציא מהם את המשאבים שלהם לשימושכם האישי בריצה הנוכחית. חלק מהשחקנים השונים אף יתקפו אתכם, כך שזה סיכון שאתם צריכים לחשוב אם אתם רוצים לקחת אותו. נהניתי כמעט מכל שנייה שלי עם המשחק... פשוט לפעמים הוא היה קשוח מדי. חלק מהאויבים בשלבים האחרונים של המשחק הם פשוט פסיכיים מבחינת רמת הקושי. המתקפות שלהם חזקות בצורה בלתי רגילה, היריות שלהם יכולות לפגום בחליפה שלכם ומאוד קל למות בשלבים האלה. בסוף עברתי אותם כמובן, אבל הקפיצה הזו ברמת הקושי הייתה מאוד גדולה, בעיקר בהתחשב בכמה קל היה לי להתקדם במפות השונות עד החלק הזה.

אקסקלוסיבי אמיתי

60 פריימים לשנייה, 4K דינאמי, Ray-Tracing מופעל, אין זמני טעינה בכלל. אני צריך לומר יותר מזה?

עכשיו ברצינות, אם רציתם Showcase אמיתי ל-PS5 הרי לכם Returnal. המשחק נראה פשוט מהמם על ה-PS5, עם גרפיקה מדהימה (בעיקר בהבעות הפנים של סלין בסצנות השונות) והיצורים השונים שהיא נלחמת מולם. חייב לציין לטובה את אנימציית הזרועות היפיפייה והמטרידה כאחד של האויבים השונים והעיצוב המרהיב של הבוסים במשחק. הביצועים של המשחק גם נהדרים - הם לא מושלמים בשום צורה וחוויתי נפילות מ-60 פריימים לשנייה, בעיקר כשהיו הרבה אויבים ויריות על המסך, אבל הנפילות לא נשארו לאורך זמן ולא היו משמעותיות למדי. 60 פריימים לשנייה זה מאסט במשחקים מהסוג הזה ואני שמח ש-Returnal שומר על הגישה של 60 פריימים לשנייה כסטנדרט במשחקי הדור הנוכחי.

גם מבחינת ניצול היכולות של שלט ה-DualSense המשחק עושה עבודה נהדרת, כשגשם שנופל על הקסדה שלכם יורגש בשלט, והכי מגניב: יכולות מיוחדות של הנשקים שלכם יופעלו כשתלחצו חזק על הטריגר השמאלי, וחצי לחיצה עליו תכניס אתכם למצב הכיוון הרגיל שאתם מכירים ממשחקי יריות מגוף שלישי אחרים. זהו שימוש נהדר וחכם ב-Adaptive Triggers. אבל עזבו את כל זה בצד: אם אתם קראתם עד פה ומתכוונים לשחק במשחק הזה תעשו לי טובה ותשחקו בו רק עם אוזניות ומוד ה-3D Audio של ה-PS5 מופעל.

המפתחים ב-Housemarque עשו עבודה מטורפת על הסאונד במשחק הזה: תוכלו לשמוע את האויבים שלכם צווחים מאחוריכם, צעדים נוספים שאתם יודעים שמגיעים מאחוריכם אבל אין שם אף אחד שעוקב אחריכם, יריות, גשם, רוח - לשחק את המשחק הזה עם אוזניות משפר את החוויה פי כמה וכמה והופך את המשחק הזה למשחק אימה של ממש. זה משלים מבחינתי Full house של ניצול מלא של יכולות ה-PS5 וזה משחק שבאמת מראה מה ההבדל בינו לבין ה-PS4 (כבודו במקומו מונח).

השורה התחתונה

תראו, זה בבירור לא משחק לכולם: ז׳אנר ה-Roguelike תמיד היה ז׳אנר של קיצוניות - או שאוהבים אותו או ששונאים אותו, אבל תקשיבו לי כשאני אומר לכם ש-Returnal הוא Roguelike שעשוי נכון, משחק נהדר והכי חשוב - לא נמאס גם בריצה ה-35 או ה-45 שלכם. המשחקיות של Returnal קצבית, זורמת וכיפית, האויבים שבמשחק מטרידים ומפחידים, הסאונד במשחק קריפי לגמרי (שוב, תשחקו עם אוזניות ותפעילו את ה-3D), המפות נהדרות והסיפור נבנה יחד עם משחקיות ה-Roguelike ולא מתעכב בגללה. יש כמה דברים שהייתי משפר במשחק, בעיקר ברמת הסיום שיכול להתארך יותר מדי, רמות הקושי של אויבים מסוימים ומפות מסוימות והעובדה שהמשחק יכול להיות מבלבל מדי, אבל באופן כללי מדובר במשחק קשוח, כיפי ומצוין.

מה שמוביל אותי לנקודה האחרונה של הביקורת הזאת: הרבה אנשים נוטים להירתע ממשחקי Roguelike וטיפה בצדק - הקונספט של חזרה להתחלה בכל פעם שאתם מתים לא בדיוק יקסום לכל אחד - אבל Returnal, כמו Hades לפניו, הוא מסוג המשחקים שיודעים לתגמל שחקן שלומד את המפות השונות, יודע אילו נשקים לקחת לאיזו מפה, מאילו חדרים כדאי לו להימנע ואיזה שדרוגים כדאי לו לקחת לכל ריצה. אלה מסוג המשחקים שמתחילים על Very Hard ובסוף התהליך אתם תרגישו שהמשחק הוא מקסימום Normal. אם יש ברשותכם PS5, ואתם רוצים לחוות חוויה קצת שונה ומטרידה מהרגיל, אני מפציר בכם לנסות את Returnal. מדובר בסוס השחור והמפחיד של ה-PS5 עד כה. שלא תעזו לפספס אותו.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8.5
מתוך 10
נבדק על:
Playstation 5

הטוב

  • סיפור קריפי ומרתק שנשאר איתכם
  • משחקיות קצבית, מהירה וכיפית
  • לא נותן ל-Roguelike להאט את הסיפור
  • בניית עולם נהדרת
  • ביצועים מדהימים על ה-PS5
  • ניצול נהדר של היכולות של הקונסולה, בפרט ה-3D Audio

הרע

  • חלקים בסיפור נגררים יתר על המידה
  • קפיצה גדולה ברמת הקושי לקראת הסוף

והמעגל

  • אין שינה - רק מעגל.
שמואל מקונן - עורך ראשי

שמואל מקונן - עורך ראשי

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    15:38 29.04.2021 | TomGU TomGU

    מצד אחד בתור מישהו שאוהב גיימפליי מהיר שהכל קורה מהר זה נשמע לי כמו משחק ממכר שלא ארצה לעזוב, אבל מצד שני חושש מאוד מהזא'נר של הרוגלייק כי זה נשמע לי כמו לקחת את זא'נר הסולס לצורה יותר קיצונית... הצלחתי לסיים את דימון סולס אבל זה היה לי קשה מאוד ופה חייב להגיד שהפחדת אותי עם רמת הקושי. המשחק באמת עד כדי כך קשה? ומה קורה אם הגעת לבוס שהרג אותך אז תצטרך לעשות אליו את כל הדרך שוב בלי אופציה לקיצורי דרך? חוץ מזה נהנתי ממש לקרוא את הביקורת!

  2. 2

    15:44 29.04.2021 | שמואל מקונן - עורך ראשי שמואל מקונן - עורך ראשי

    תודה Tom! כמו שכתבתי בביקורת, השילוב של אלמנטים ממטרויד יוצרים סיטואציה בה יש אופציה לקיצורי דרך אם מתת בשלב מאוחר יותר במשחק. אתה לא תצטרך לעשות את כל המפות הקודמות כדי להגיע לאן שאתה צריך, אז זה מקל טיפה על הקושי - אבל זה לא אומר שהמשחק הזה מפסיק להיות קשה באיזשהו שלב - חלק מהשלבים והזירות סופר מאתגרות ואם אתה אוהב גיימפליי מהיר ופורח בסיטואציות האלה, יש סיכוי שיהיה לך הרבה יותר קל מאשר במשחק כמו Demon's Souls.

    אני יודע שבמקרה שלי, שנים של ניסיון עם משחקים כמו Nier Automata, Ikaruga, Nex Machina ועוד Bullet Hells כאלה ואחרים באמת עזרו לי עם הרפלקסים שלי במשחק - אולי המצב יהיה דומה גם אצלך :)

  3. 3

       | פורסם ע"י