הרשמה

סיכום היסטוריית הקרב המשפטי של אפל ואפיק עד היום

אביחי בא לעשות לנו סדר בכל הקשור למשפט של אפיק ואפל

אחד המשפטים הגדולים ביותר מתחיל היום והחברות הטכנולוגיה מתחילות לתפוס צדדים

אחרי חודשים ארוכים של החלפת מהלומות, בעוד מספר שעות יתחיל המשפט המתוקשר של חברת Epic Games נגד חברת Apple וההשלכות של משפט זה עלולות להשפיע על כל תעשיית הגיימינג. בעקבות כך החלטתי לעשות לכם "תקציר הפרקים הקודמים". כמובן שיש עוד הרבה מאוד מעבר למה שאכתוב כאן אבל בואו נתחיל לחפור בעניין הזה. הכל התחיל באוגוסט 2020 כשחברת Epic Games שהביאה לעולם את Fortnite ואת מנוע ה-Unreal המפורסם, הודיעה כי תאפשר הנחה של 20% על רכישות של כסף בתוך המשחק למי שיבצע את הקניה מחוץ לחנויות של גוגל או אפל. בתגובה הסירו השתיים את המשחק מהחנויות האפליקציות שלהן. מבחינת אפל, Fortnite פשוט יצא לגמרי מהמכשירים שלה בעוד שאצל משתמשי אנדרואיד עוד ניתן להתקין את המשחק על ידי התקנות צד ג' גם מחוץ לחנות האפליקציות. בדיעבד, הסתבר לנו שכל המהלך תוכנן ע"י Epic מספר חודשים קודם לכן ונקרא Project Liberty.

בתגובה להסרה של Fortnite מהחנויות האמורות, הגישה Epic מספר תביעות ברחבי העולם כנגד שתי החברות בטענה להתנהגות מונופוליסטית ולא תחרותית, כולל שחרור של סרטון ווידאו שתקף את אפל ישירות. הסירטון נוצר כרפרנס לפרסומת של אפל למחשב המק שלה משנת 1984. אפל לא היססה להגיב מיד ומחקה את החשבון של Epic תוך כדי שהיא מאיימת לסגור את חשבון המפתחים שלהם מחוץ למערכת, מה שהיווה למעשה איום ישיר של החברה על אלפי מפתחים עצמאיים. במקביל לכך, הגישה אפל תביעת נגד במסגרתה טענה כי Epic פעלה בניגוד להסכם תנאי השימוש והאשימה אותה בגניבה של עמלת ההפצה המגיעה לה על פי תנאי השימוש (אך טענה זו בוטלה מאוחר יותר על ידי השופטת).

בדיון המקדים שנערך בתאריך ב-23.8.20 השופטת איבון גונזלס רוגרס (Yvone Gonzales Rogers) מנעה את התהליך בצו ביניים אך השאירה את Fortnite מחוץ לחנויות. איבון (או בקיצור- YGR) תהיה גם השופטת במשפט עצמו וצפויה לייצר לא מעט כותרות במהלך השנה הקרובה. בחודש ספטמבר נערך שימוע ראשוני בו סירבה השופטת לבקשת Epic להחזיר את Fortnite לחנות של אפל אלא אם יסכימו לתנאים הראשוניים. בנוסף, הציעה השופטת לקיים את המשפט במתכונת של מושבעים ולא של שופט, בשל הרגישות הגבוהה בנושא. גם אפל וגם Epic טענו שעדיף ששופטת תיכריע בנושא ולא מושבעים והמשפט נקבע להיום, כאמור. טרום המשפט הודיעו פייסבוק ומיקרוסופט כי הן תומכות באופן מלא בחברת באפיק גיימס ובמאבקה נגד אפל. מיקרוסופט הגדילה לעשות והורידה לאחורנה את עמלת ההפצה שהיא גובה בחנות שלה לכ- 12% ובכך יישרה למעשה קו עם Epic. דרך אגב, ההתייצבות של פייסבוק לצד אפיק ונגד אפל באה בעקבות שינוי מדיניות וחסימה חלקית של אפל על יכולות איסוף המידע מצד פייסבוק על משתמשי האפליקציה שלה ב-iDevices, דבר שעיצבן מאוד את האחרונה. ובמקביל גם מיקרוסופט מנהלת כבר כמה חודשים מאבק על השימוש ב-Xcloud במכשרי iPhone, בקיצור, הרבה אינטרסים וכסף מעורבים בעניין.

נחזור לאפיק נגד אפל, כחלק מהמשפט המתקדם, הגישה אפל בקשה לקבל את מסמכי המכירות של Steam שהיא כידוע החנות האינטרנטית הגדולה בעולם למשחקי מחשב שנמצאת בבעלותה של חברת Valve אשר מתחרה בחנות של Epic באופן ישיר. במהלך מפתיע השופטת אישרה את העברת המידע בצו וחברת Valve נאלצה למסור את כל המידע האמור בנוגע להכנסותיה ממשחקים במהלך 5 השנים האחרונות. כידוע, מדובר בחברה פרטית שהמידע הזה חסוי לציבור. חברות רבות כמו Spotify, Adobe ועוד נושאות עיניים לתוצאות המשפט המדובר שיכול להכריע את עתידה של תעשיית ההפצה של משחקים ואפליקציות למובייל ומעורבים בו גורמים רבים העשויים ליהנות או להינזק מההחלטה של השופטת YGR.

כרגע רוב הערכות טוענות כי קיימות מספר אפשרויות לסיום המשפט. הראשון מניח בסבירות לא מאוד גבוהה ניצחון של Epic במשפט והפחתה רוחבית של עמלת ההפצה שגובה אפל בחנות האפליקציות שלה. השני מניח מודל תמחור דינמי, כמו של Steam כך שהעמלה יורדת ככל שיש יותר מכירות. אפשרות נוספת שנלקחת בחשבון היא פסיקה מלאה לטובתה של אפל תוך השארת Fortnite מחוץ לחנות האפליקציות או החזרתה לחנות בתמורה לעמלות הפצה של כ-30% כמו בעבר. התוצאות של המשפט ישפיעו גם על התביעות הנוספות שהגישה Epic במדינות נוספות בעולם דוגמת בריטניה, אוסטרליה והאיחוד האירופאי, אולם לא מעט פרשנים משפטיים מנחים כי המשפט יימשך שנים ולא נראה החלטה גורפת לכאן או לכאן בזמן הקרוב. כך או אחרת מדובר בקרב ענקים שלא היה כאן מאז גוגל נגד אפל בקרב על המובייל לפני עשור, ולכן, בטוח שיהיה מעניין לעקוב.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

אביחי חרמון - כתב תוכן

אביחי חרמון - כתב תוכן

משחק על: PC, VR

לא תנצחו אותי על: סימולטורים

המשחק שהגדיר לי את הילדות: וואלה היה מזמן לא זוכר... תן לחשוב על זה.

כשאני לא משחק אני: מציל את העולם מחייזרים ושדים

מסר לעולם: Hello World

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י