הרשמה

ביקורת: Soul Calibur IV

עוד מימי הדרימקאסט של סגה, סול קאליבור היה אחד ממשחקי המכות הגדולים והמצליחים ביותר בשוק. אם חרבות גדולות ונשים בלבוש חושפני זה הקטע שלכם, קבלו במחיאות כפיים סוערות את Soul Calibur IV!

סול קאליבור 4, הכותר הרביעי (השם הסגיר אותו, נכון?) בסדרת המכות המשובחת הזו מגיע להופעת הבכורה שלו על קונסולות הדור הבא. כמו אחיו הקטנים, המשחק שוב מציע קרבות פנטסטיים ומהירים, בהם תשתמשו בכלי נשק מימי הביניים במקום באגרופים (והפעם, גם חרבות אור).

אחרי שהמשחק השלישי התחיל לחזור יותר מדי על אותם אלמנטים וזכה לפחות הצלחה משני הכותרים הראשונים, המשחק הרביעי מבטיח שיפורים וחידושים יפים, ובראשם מצב משחק מקוון - אך מכיוון שזה כמעט ולא ניתן למשחק בישראל בשל חיבור גרוע לאינטרנט העולמי, אנחנו נשארים עם משחק מכות יפה ומהנה, אך מוגבל.

לקניית המשחק (מחיר כולל משלוח):
192 שקלים Play-Asia (גרסת הפלייסטיישן 3: 228 שקלים)
389 שקלים  PCGames (לשתי הגרסאות)

הטוב

  • המון מצבי משחק, כולל אונליין!
  • המון תוכן, שאת רובו צריך לפתוח
  • אפשרויות עיצוב והתאמה אישית מגוונות, כולל יצירת דמות משלכם
  • משחק המתאים גם לוותיקים ומנוסים וגם למועכי כפתורים מזדמנים
  • גרפיקה ממש, ממש טובה

הרע

  • מצב סיפור קצר ושטחי
  • אונליין כמעט בלתי שחיק, לפחות בישראל
  • אין אפשרות להלחם בקבוצה

ויודה

  • כן, מלחמת הכוכבים פלשה גם לסול קאליבור
  • לעזאזל, אי אפשר לזרוק את יודה!


טריילר של סול קאליבור IV

חרב לי, חרב לך


עוד מאפיין של סדרת סול קאליבור: לוחמות עם חזה גדול ומעט בגדים

לכל השחקנים הצעירים שבינינו, שבשבילם המילה "דרימקאסט" נשמעת כמו שם של מכונת קפה, נדרשת הקדמה קצרה. משחק הסול קאליבור הראשון הופיע בראשונה על קונסולת ה- Dreamcast של סגה והכה גלים בעולם משחקי המכות. הוא היה בעל קצב מהיר יחסית למשחקי התלת-ממד של אותה תקופה, הציע גיוון רב, גרפיקה שהקדימה את זמנה והכי חשוב – את החידוש שבשימוש בכלי נשק בזמן הקרב.

אחריו הגיע סול קאליבור 2, שמילא בכבוד את נעליו של קודמו. הכותר השלישי, לעומת זאת, היה פחות פופולארי, כנראה בגלל שלא הציע שיפור גדול במיוחד, והיה בעצם אותו המשחק שכבר שיחקנו - רק עם קצת יותר פוליגונים.

המשחק הרביעי מגיע כעת, וכולם דרוכים בצפייה לגלות מה יהיה גורלו של הכותר החדש. מצוייד באקס בוקס 360 ועותק של המשחק, יצאתי למסע הגילוי החדש שלי – המסע אל בטן האדמה... אהמ, אני מתכוון, אל תוך סול קאליבור 4.

עוד ב- Vgames: המשחק כבר הספיק למכור שני מיליון עותקים...

עקב האכילס של משחקי המכות

כידוע לכל, אם יש דבר אחר שמפתחים של משחקי מכות לא יודעים לעשות – זה לספר סיפור נורמאלי. רוב סיפורי הרקע של משחקים מהסוג הזה מסתכמים ב-"הוא הרע, הוא הטוב, הם נלחמים", או "הוא עיצבן אותו, הם נלחמים". למרבה הצער, גם סול קאליבור הוא לא מקרה יוצא דופן.

מצב הסיפור, בעצם, מורכב מסיפורן האישי של כל הדמויות- ורק להזכירכם, יש 30 דמויות במשחק. אבל כל מצב סיפור משתרע על חמישה שלבים בלבד, רוב הסיפורים מאוד דומים זה לזה וסצינות ה- CG (סרט ממוחשב) שתזכו לצפות בהן קצרות ולא מספקות. מהצד החיובי, הן נראות מצויין, עד כדי כך שהן יכולות להשכיח מכם לרגע את העלילה הזבלית.

איך תרצו להלחם היום?

סול קאליבור 4 אינו מחדש הרבה במצבי משחק, אבל הם מלוטשים ומשתלבים זה בזה באופן שמונע ממנו מלהיות סתם עוד משחק מכות שחוזר על עצמו (אהמ, טקן, אהמ). המשחק מציע המון מצבי משחק לשחקן יחיד, משחק VS לשחק עם חבר לספה וגם משחק מקוון. מצבי המשחק לשחקן יחיד יכולים לשמש גם בתור קרקע לאימונים, אבל המטרה האמיתית שלהם היא אמצעי לפתוח את כל הדמויות, שלבים, חפצים וחרבות שיש למשחק להציע. כמות התוכן היא עצומה, ולעולם לא יימאס לכם מלפתוח עוד ועוד דברים, כי רובם המכריע ממש, ממש מגניב, ומוסיף טאץ' אישי לכל דמות.


סרטון משחקיות

חוץ ממצב הסיפור של הדמויות תזכו לשחק במצב אחר בשם The Tower of Lost Souls, שהוא בעצם 2 מצבי משחק שונים, תלוי אם תבחרו לעלות במעלה המגדל או לרדת. אם תבחרו לעלות, תלחמו בכל שלב בכמה אויבים חזקים מהרגיל, ותזכו בבונוסים ותפתחו תוכן אם תצליחו לעמוד במשימות מסויימות, כגון להשלים את הקומה בתוך פרק זמן מסויים. כאן גם תזכו לפתוח את מצב יצירת הדמות הנחשק.

אם תבחרו לרדת במורד המגדל – תגלו שזה מצב משחק שונה לגמרי. במצב זה תתבקשו לבחור שתי דמויות, והן יילחמו בסוג של Tag-Team- כלומר, דמות אחת נלחמדת והשנייה "נחה". בעצם, כשתלחמו עם דמות אחת, מד הבריאות של הדמות השנייה יתמלא לאיטו, ואז תוכלו להחליף בין הדמויות וחוזר חלילה, עד ששתיהן ימותו לכם.

ככל שתרדו במורד המגדל תזכו גם בבונוסים והטבות נוספות, בעיקר כשתעברו סימני דרך מסויימים, כגון כל קומה חמישית או כל קומה עשירית. לדעתי מצב המשחק הזה היה יכול להיות הרבה יותר טוב בשילוב עם עלילה מסויימת וכמה סצינות CG, אבל גם כמו שהוא זוהי תוספת מבורכת לסדרה ויכולה לשרוף עשרות שעות של משחק.

לוחם לפי בקשתכם

כאמור לעיל, סול קאליבור IV מכיל המון תוכן. תוכן זה בא לידי ביטוי, ברובו, במצב יצירת השחקן החדש שהוכנס לראשונה לסדרה. במצב זה, לא רק שתזכו להתאים אישית כל שחקן ושחקן קיים, אלא גם ליצור שחקן חדש לגמרי מאפס. הבעיה היחידה שמצאתי היא שהשחקנים שאתם יוצרים מתנהגים ונלחמים כמו אחת הדמויות במשחק, אך כמובן נעשה על מנת לשמור על האיזון בין הדמויות.

אפשרויות ההתאמה האישית כוללות מבחר מגנים, נשקים, פרצופים ואפילו תסרוקות. תוכלו אפילו לשנות ולהתאים אישית את סגנון הלחימה של דמותכם ואת היכולות שלה, כדי שתתאים במיוחד לסגנון הלחימה שלכם ולהעדפותיכם האישיות. את היכולות תקבלו ככל שתשתמשו בדמות יותר, כך בעצם ככל שתלחמו יותר עם דמות מסויימת היא תגדל להיות חזקה יותר, מהירה יותר ובעלת נשקים והתקפות מיוחדות חדשות.


כיצד יוצרים דמות?

מלבד 30 הדמויות הרגילות, בגרסת האקס בוקס תזכו לשחק גם בדמות אורחת- מאסטר יודה ממלחמת הכוכבים, שמתאים באופן משעשע גם לצבע הירוק המזוהה עם הקונסולה. בגרסת הפלייסטיישן, מנגד, תזכו לשחק בתור דארת' ויידר. אני לא יודע אם זו רק הרגשה מוזרה שהייתה לי, אבל לדעתי יודה הוא הדמות הכי מהירה וחזקה במשחק. או שג'ורג' לוקאס הנערץ מעורב בפרשיית שוחד, או שאני הוזה, אבל פעמים רבות קיבלתי את ההרגשה שאי אפשר להביס את הננס הירוק. מעניין לראות אם אפשר לשסות אותו בדארת' ויידר לצורך העניין...

סכינים, פגיונות וחרב אור..

מערכת הקרב של סול קאליבור, למרבה המזל, לא עברה שינויים. קצב המשחק נשאר מהיר מאוד, קצב שאני אישית מאוד אוהב. כל קרב נמשך כדקה, מאוד איטנסיבי וחסר מעצורים. אין כאן קרבות של 20 דקות עם משחקי "מי יכה ראשון" באמצע. כאן יש "בום-בום-בום" ולפני ששמתם לב הכל נגמר. השחקן עם הרפלקסים הטובים יותר ובעל ההיכרות הטובה יותר עם מערכת הקומבואים – לוקח.

הפן החיובי במערכת הקרבות של סול קאליבור 4 הוא שהיא נגישה הן לשחקנים חדשים שרוצים למעוך קצת את השלט בזמנם הפנוי, והן לוותיקים שמחפשים עומק ורודפים אחר הקומבו האולטימטיבי. החיסרון היחיד שמצאתי במערכת הזו הוא שאפשר להגיע מאוד רחוק רק בעזרת מעיכת כפתורים. הקומבואים קלים מאוד לביצוע ולא דורשים מיומנות רבה במיוחד, ולכן מעיכת כפתורים אגרסיבית תוכל לזכות אתכם מדי פעם בניצחון גם על יריב מיומן. זה אולי תורם לשחקנים החדשים ומקל עליהם להכנס למשחק, אבל יכול גם לדחות שחקנים ותיקים ומנוסים, שמעדיפים משחקים שבהם העדיפות שלהם מובהקת יותר.

מערכת הקרב נשלטת בעזרת מערכת שליטה מגיבה במיוחד, בה כל לחיצה נחשבת, והדמות שלכם מגיבה בדיוק איך שהייתם מצפים ממנה. זה קריטי בקרבות כל כך מהירים שסובבים בעיקר סביב תזמון.

תוספת חדשה ומעניינת הן האפשרות להשמיד את המגנים והשריון של האויבים, ובכך לחשוף אותם להתקפה חדשה בשם Critical Finish. את ההתקפות האלה תוכלו לבצע אם היריב יחסום יותר מדי, ובכך להתיש אותו עד שתוכלו לבצע עכשיו את מהלך הסיום שלכם, שחוץ מלגרום כמויות אדירות של נזק – גם נראה מאוד מגניב ומלא בקטעי מעבר בהילוך איטי. מרשים, ובהחלט גם כואב.


מדגם של צעדי ה- Critical Finish

עוד משהו שחשבתי שכדאי להזכיר – אי אפשר לזרוק את יודה! אני מאוד אוהב לתפוס ולהשליך את יריביי במשחקי המכות למיניהם, ולכן הופתעתי לגלות שאת יודה החמוד שלנו אי אפשר לתפוס בכלל. אפילו יודה לא יכול לתפוס את יודה. חבל, מאוד חבל. לדעתי היה יכול להיות מאוד כיף לזרוק את הקטנטן מחוץ לזירה.

השתקפויות בכל דבר

המשחק, כפי שכבר בוודאי הבנתם – נראה מעולה. עיצוב הדמיות והשלבים, ובכלל העיצוב האומנותי של המשחק מרהיב במיוחד. הדמויות נראות כמעט חיות, הסביבות מראות סימני נזק, כמו גם המגן והשריון של הדמויות. מה שלדעתי מאוד מוזר הוא, ואני לא יודע אפילו אם זה חיסרון, שיש השתקפות בכל דבר. מילא במגן פלדה ענק, את זה עוד אני יכול להבין, אבל למה יש השתקפות של חצי מזירת הקרב בתוך סכין קטנה ומסכנה שתלוייה על החגורה שלי?

צליל מתכתי

קרוב לוודאי שיותר מכל במשחק תשמעו את נקישות נשקיהם של הלוחמים. לא יודע מה איתכם, אבל לי נמאס לשמוע צליל נקישה מתכתי אחרי הפעם המאה ואחת. מעבר לזה, המשק נשמע טוב יחסית. מוזיקה כמעט ואין, וגם כשיש היא לא נשמעת מי יודע מה. הדיבוב יכול להיות יותר טוב, ולפעמים לא מתאים לתנועות השפתיים של הדמויות. מיותר לציין, שבדומה להרבה משחקים סינים \ יפניים, הדמויות נשמעות מוזר גם באנגלית.

האונליין בא לביקור

לראשונה בסדרת סול קאליבור, מופיעה התוספת של מצב משחק מקוון דרך Xbox Live (או PSN בגרסת הפלייסטיישן). אפשר לקרא תיגר הן בקרבות Ranked , בהם ההישגים שלכם מתועדים, והן בקרבות Unranked. כמו כן, אפשר לקחת את הדמויות שאתם יצרתם לזירה, תוספת בהחלט מכובדת.

שוב, כמו במקרה Super Smash Brawl, משחק האונליין שלי נפגע בגלל החיבור הישראלי המחורבן לאינטרנט. היו המון לאגים ואפילו כמה התנתקויות, הכל באדיבות הספק המקומי. הלאגים אמנם לא היו כל כך ארוכים, אבל למשחק מכות כה מהיר – הם גרמו לי להפסד לא פעם (זה התירוץ שלי ואני נשאר איתו!). עוד דבר שחשוב לציין – סטנדרט הקרבות אונליין הוא גבוה מאוד. יש הרבה שחקנים מנוסים שיקרעו לכם את הצורה.


יודה הזה... לך תתפוס אותו

השורה התחתונה

למרות הדאגות באשר לדרכו של הכותר הרביעי, אפשר להיות מרוצים מאוד מהביצוע. המשחק כייפי מאוד, רץ מעולה, וגם נראה מעולה. כל מה שקשור לסאונד פחות מושלם, אבל בהחלט נסבל פלוס. גם העטיפה של המשחק, ברמת התפריטים והאפקטים, מלוטשת ומכניסה ללהט הקרב.

חבל מאוד שהאונליין, אולי החידוש הכי חשוב של המשחק הזה, לא כל כך רלוונטי בישראל, ובכך מתמסמס היתרון הכי גדול של המשחק על קודמיו בסדרה. ולמרות זאת, Soul Calibur IV הוא תוספת מבוכרת לסדרת המשחקים האהובה ולספריית המשחקים הפרטית שלכם.

לדיון סול קאליבור IV הרשמי בפורום משחקי מכות.
סול קאליבור: מדריך וידאו בעברית!

לקניית המשחק (מחיר כולל משלוח):
192 שקלים Play-Asia (גרסת הפלייסטיישן: 228 שקלים)
389 שקלים PCGames

משחקיות – הלוחמה עם הנשקים מהנה מאוד ושונה מרוב משחקי המכות האחרים
גרפיקה – מרשימה מאוד. רואים שזוהי קונסולת הדור הבא (נוכחי?)
סאונד ופסקול – סאונד סביר, דיבוב פחות סביר
טכני – ביצוע מצויין, אם כי זמני הטעינה על ה 360 ארוכים יותר
אורך חיים – בגלל הנכות של האונליין בישראל הוא נפסל מהחישוב, אז תקבלו כ 20-30 שעות משחק במצבי הסינגל השונים
מולטיפלייר – יופי על אותה ספה, צולע אונליין בשל חיבור אינטרנט עילג

ציון סופי: 82

מה חושבים מבקרים אחרים?

Gamespot - 8.5
IGN - 8.7
Eurogamer - 8.0
GameTrailers - 8.9

עוד ב- Vgames:

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:37 11.08.2008 | t-ger t-ger

    שני תיקונים קטנים

    טכנית סול קאליבור הופיע בפעם הראשונה בפלייסטיישן 1 תחת השם SOUL EDGE
    ועורך הדמויות היה גם בסול קאליבור 3

  2. 2

    16:57 11.08.2008 | Talool1 Talool1

    not the forth one if u include

  3. 3

    17:29 11.08.2008 | Talool1 Talool1

    uuups

    soul edge was the first befaur SC and as t-ger said the character editor was also inclouded in SC3

  4. 4

    19:08 11.08.2008 | מישהו מישהו (אורח)

    למה לא מפרסמים כתבות באתר? נמאס לקרוא את הכתבות בפורום מפוצץ

  5. 5

    19:30 11.08.2008 | Novril Novril

    המשחק בסדר גמור ושחקן טוב לא יפסיד לשחקן גרוע

    הסיבה היחידה שתוצאה של קרבות יכולה להראות רנדומלית בהתחלה היא בגלל חוסר ידע מצד השחקן ה"מנוסה" כביכול. אבל ידע זה חלק מהדרישה בכל משחק שקיים. ברגע שצוברים ידע ובאמת מתחילים להכיר את המהלכים של הדמויות היריבות אז מפסיקים להפסיד על שטויות. ומה הקשר בין "מומחיות במשחק" ובין קומבואים רפלקסים וכל מה שהזכרת שם אלוהים יודע...

  6. 6

    19:50 11.08.2008 | Novril Novril

    אה וגם משהו לגבי יודה

    האמת היא שהוא בין הדמויות הגרועות במשחק. כשמפסיקים להתעסק במה אי אפשר לעשות לו ומתחילים לשים לב למה *כן* אפשר לעשות לו, רואים שאין לו טווח ואין לו מהירות תזוזה ולכן אפשר לשמור אותו רחוק כל הקרב.

  7. 7

    20:55 11.08.2008 | MoonKnight MoonKnight (אורח)

    ו...המשחק בניגוד למורטל קומבאט

    לא כולל דם , זוועות ואלימות מוגזמת . אלא התמקדות בלחימה עצמה וכל הכבוד להם על זה .

  8. 8

    06:24 12.08.2008 | ניקו ניקו

    שאלה..........................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    על איזה קונסולה(X360,PS3)
    המשחק יעבוד בגרפיקה יותר טובה?? ואלה שיגידו בX360 שמעתי שאם אתה מביא בPS3 את הRGB מ LIMITED ל FULL זה גרפיקה כמו של הX360 אם לא יותר
    לא ככה?!?

  9. 9

    08:56 12.08.2008 | T.O.B T.O.B

    ל-8

    בדיןק אותו דבר

  10. 10

    11:32 12.08.2008 | free_mind free_mind

    הבדלים בין הקונסולות.

    היתה לפני כמה זמן כתבה פה, עם סרטון המראה השוואה בין הקונסולות, עקרונית, זה תלוי בעין, יש שיגידו שזה ויש שיגידו שזה. לדעתי, למרות שלפיאס3 יש כוח עיבוד יותר גדול משמעותית, זה לא ממש נראה במשחקים כאלה, וזה בעיקר תלוי בטלווזיה..

  11. 11

    13:02 12.08.2008 | יוסקה יוסקה (אורח)

    ל10

    אולי לPS3 יש כוח עיבוד רב יותר אבל המעבד הגרפי של האקסבוקס חזק יותר.

    בכל מקרה המשחק הזה נראה אותו הדבר בשתי הקונסולות

  12. 12

    18:01 12.08.2008 | Ghost-Master Ghost-Master

    בקשר ליודה

    למי שיש שיעשה קרב יודה מול יודה, אין מצב שמישהו מצליח להכניס פגיעה. הדרך היחידה לנצח אם אחד השחקנים עף מהזירה.

  13. 13

    19:10 12.08.2008 | niv15 niv15

    critical

    עד שהבנתי איך עושים את ה
    critical

  14. 14

    19:34 12.08.2008 | GAMERONA GAMERONA

    שווה קנייה.

  15. 15

    20:31 12.08.2008 | Novril Novril

    תשתמש יותר בכפתור הB שלך...

  16. 16

    15:46 13.08.2008 | eladmeir eladmeir

    המשחק בסדר

    המשחק בסדר גמור ושחקן טוב לא יפסיד לגרוע

  17. 17

    13:07 17.08.2008 | VT VT (אורח)

    פאדיחה ענקית של הכתבה הזאת, זה רק אני או שו..

    "כאמור לעיל, סול קאליבור IV מכיל המון תוכן. תוכן זה בא לידי ביטוי, ברובו, במצב יצירת השחקן החדש שהוכנס לראשונה לסדרה."


    גם בשלישי היה אפשר לצור דמות משלך. אמנם לא באפשרויות מוגונות כמו ברביעי, אבל להגיד שזה לראשונה בסדרה? פאשלה רצינית Vגיימס!

  18. 18

    23:11 24.08.2008 | אס לב אדום אס לב אדום (אורח)

    לפי הביקורת המשחק טוב ב1 מאושר הישראלי

  19. 19

    09:07 21.07.2009 | לוגאן לוגאן (אורח)

    סוף סוף משחק מכות רציני חוץ מטאקן
    אני מניח שמכורים יקנו אקסבוקס רק בשביל יודה האגדי..

  20. 20

       | פורסם ע"י