הרשמה

ביקורת: Doctor Strange in the Multiverse of Madness - סם ריימי בטירוף

פחות מימדי, יותר טירוף

תאריך השקה: 05/05/2022

הקאמבק של סאם ריימי לסרטי גיבור על הוא, בראש ובראשונה, הקאמבק של סאם ריימי לסרטי גיבורי על

תודה לפורום פילם על ההזמנה להקרנת הטרום בכורה!

"דוקטור סטריינג' במימדי הטירוף" (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) הוא הסרט המי יודע כמה ביקום הקולנועי העשיר של מארוול (ה- MCU), אותו יקום קולנועי שידע הרבה עליות ולאחרונה, לדעתי, גם הרבה מורדות. למעשה לא ממש התלהבתי משום סרט של מארוול מאז "הנוקמים: סוף המשחק". משהו בסרטים שבאו אחריו לא ממש עבד, ולא הגיע לרף שהיקום הציב ברוב הסרטים שלו לפני Endgame. בתפנית מפתיעה, "מימדי הטירוף" פה כדי להכריז שהמשחק עוד רחוק מלהיגמר, והוא עושה את זה בעיקר בזכות התמקדות בחלק הראשון של הכותרת שלו - דוקטור סטריינג', הרבה יותר מהחלק השני שלה, והוא המולטיוורס ובכללי היקום של מארוול. התוצאה מובילה לסרט שהוא, כמו החלק השלישי בכותרת, טירוף. הביקורת נטולת ספוילרים - קראו בחופשיות!

דוקטור תציל אותי

הביקורת אכן נטולת ספויילרים, ולכן התקציר עומד להיות קצת מורכב. קונפליקט פנימי שחווה דמות מהעבר של דוקטור סטריינג' גורם לה לרצות את הכוחות של ילדה בשם אמריקה צ'אבז (America Chavez), אותה מגלמת סוצ'י גומז (Xochitl Gomez), שבלי שליטתה יכולה לפתוח פורטלים בצורת כוכב למימדים אחרים. דוקטור סטריינג', שמגולם פעם נוספת ע"י בנדיקט קאמברבאץ' (Benedict Cumberbatch), שרק עכשיו סיים משמרת מתישה בתור הבייביסיטר לספיידרמן, צריך בלית ברירה ללבוש מחדש את הגלימה ולעזור לעוד נערה בגיל ההתבגרות. רק שהפעם, הכימיה ביניהם לא פחות ממצויינת. בניגוד לפיטר, שהיה ברור שמשהו שם לא ממש מתחבר, אמריקה וסטריינג' מעולים כבר מהדקות הראשונות שלהם ביחד. הדיאלוגים שלהם הם בין הטובים בסרט, וזה לא בגלל שהם מי יודע מה טובים, חלקם אפילו מרגישים קצת מאולצים אבל הכימיה בין השניים לא רק תכבוש לכם את הלב, היא גם גורמת לסטריינג' להכנס למעמד המודל לחיקוי של אמריקה בצורה אמינה למדי, וגרמה לי לרצות לראות עוד מהשניים.

שאר התסריט גם כתוב בצורה קצת מאולצת ובעיקר צ'יזית, שזה אמנם מתאים לסגנון הבימוי של סם ריימי (Sam Raimi), אך בגישה הרצינית שהסרט מכתיב לאורך כל דרכו, זה פחות עובד. החסרון הזה מגיע לנקודת קיצון במעבר לא משהו בין סיום המערכה הראשונה הנהדרת לתחילה ממש משמימה למערכה השנייה. מדובר בנפילת מתח שמורגשת ופוגעת בקצב של הסרט. אבל אל תתבלבלו, סאם ריימי רחוק מלפשל בכל שאר הפרמטרים ולמעשה, הוא בשיא שלו. היה לי קשה להאמין כמה השפעה יש לריימי על הסרט, ולא משנה כמה אדבר על זה, עד שתראו את הסרט לא תבינו כמה הסטייל הקולנועי שלו בוהק כמעט בכל סצנה. מזוויות צילום, תזוזות של השחקנים, האופן שבו משפטי המפתח נאמרים, ואפילו כמה שוטים שבתור מעריץ של סדרת איוול דד (Evil Dead) היה מרגש לראות. היתרון של חופש אומנותי לבמאי ברור פה מאי פעם, ואין ספק שהיה לו הרבה ממנו.

דוקטור בטירוף

כמו שהזכרתי, הכותרת יכולה להיות מאוד מטעה. מי שציפה להכנס לסרט מולטיוורס שהוא גיים צ'יינג'ר ביקום של מארוול יתאכזב, ואמנם יש פה כמה רגעי ענק שיגרמו למעריצים להריע, אך הם מקבלים מקום קטן מהצפוי, ואפילו ניתן לחשוב שלריימי הייתה כוונה ללעוג לתרבות ה-"הנה זה מהזה" שחלק מהסרטים לאחרונה אימצו. כמובן שהאכזבה תיהיה רק מהעובדה שהסרט עושה את העבודה שלו בלהתרכז בדמויות המפתח שלו, שכוללות גם מכשפה אחת קטנה ואהובה שאלוהים יודע למה סם ריימי לא ביים עד היום. ריימי ואליזבת' אולסן (Elizabeth Olsen) קיבלו פה הזדמנות לשחק איך שבא להם עם הדמות של וונדה, ואין לשניהם ביחד כמות זרועות מספיקה כדי לתאר בכמה ידיים הם לקחו את ההזדמנות הזאת. הן מבחינה ויזואלית והן מבחינת הדמות, וונדה מגיעה לשיא שלה בסרט הזה. למעשה, היא כל כך בולטת פה, שאני בטוח שהילדה בכיתה ה' שאמרה לי לפני כמה ימים שוונדה היא הדמות האהובה עליה של מארוול עומדת למקם את הסרט הזה כסרט האהוב עליה לפחות עד סוף התיכון (מוזמנת להגיב לי פה שצדקתי בעוד שבע שנים).

דוקטור-ט באפקטים

רק לפני שבועיים החמאתי ובצדק לצוות האפקטים הויזואלים של "חיות הפלא", וכעת נראה שהרמה הגבוהה שהוצגה שם בדרך להיות סטנדרט חדש בהוליווד. "ממידי הטירוף" מציג לנו כמה סצנות לא פחות ממהפכניות לדעתי, שיהיו חקוקות לי בראש לכל פעם שאצטרך להשוות בין אפקטים בסרט אחר. כמו שהזכרתי, בעיקר אצל וונדה הקסם של ריימי מודגש, ונוצרו פה כמה רגעים שמרגישים כמו Evil Dead עם תקציב ללא תחתית, והם פשוט מהממים. גם בכוחות יותר בנאליים, כמו לדוגמא פתיחת הפורטלים בצורת כוכב של אמריקה צ'אבז, הסרט עושה עבודה נהדרת בעיקר בזכות שימוש יוצא דופן בצבעים ועריכת סאונד נהדרת. אף פעם לא שמעתי איך אגרוף בין מימדי נשמע, אבל אני בטוח שהוא יישמע בידיוק כמו שהסרט הזה גרם לו להישמע. אגב, לכל מעריצי סצנת הטריפ מדוקטור סטריינג' הראשון, צפו פה להומאג' שמתעלה על קודמו בכמה וכמה רמות, אז תחשבו טוב טוב לפני שאתם מוותרים וקונים כרטיס רגיל במקום ל- IMAX.

השורה התחתונה

בשבילי, "דוקטור סטריינג' במימדי הטירוף" הוא לא רק הקאמבק של סאם ריימי לסרטי גיבורי על, הוא גם הקאמבק של היקום הקולנועי של מארוול לסרטים מעולים. אמנם הבעיות שלו מורגשות, אך האפקטים המצויינים, הכימיה הנהדרת בין אמריקה לסטריינג', הופעות נהדרות של כולם (בייחוד אליזבת' אולסון בתור וונדה) ובימוי יוצא מן הכלל של ריימי מעפילים על הבעיות ויוצרים חוויה ששווה ללכת בשבילה לקולנוע.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8.5
מתוך 10

הטוב

  • בימוי מצויין
  • אפקטים מרהיבים
  • הופעות ענק
  • אליזבת' אולסן בתפקיד חייה

הרע

  • הקצב נפגע ממעבר לא טוב בין המערכה הראשונה לשנייה
  • דיאלוגים שמרגישים לא במקום לאווירת הסרט

והנערה:

  • קחו את אמריקה צ'אבז, תפגישו אותה עם פיטר פארקר, ותנו להם לצאת למסע לתוך הספיידר-וורס. תשלומים דיסני, אני מקבל בביט.
דור קציר - כתב תוכן

דור קציר - כתב תוכן

משחק על: Xbox Series X, Nintendo Switch, PS3, Wii U

בחיים לא תנצחו אותי ב:Mario Kart והמולטיפלייר של Uncharted 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Ratchet & Clank 3 ולגו באטמן

כשאני לא משחק אני: מכין קפה

מסר לעולם: תחייכו, זה לא עולה לכם כסף

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    18:00 06.05.2022 | רן המגניב רן המגניב (אורח)

    ביקורת מעולה מסכים איתך ברוב הדברים שאמרת וגם אני חושב שאליזבת' באמת הייתה מעולה בסרט תמשיך לעשות ביקורות!

  2. 2

    19:14 06.05.2022 | דור קציר - כתב תוכן דור קציר - כתב תוכן

    גדול רן, מסכים עם הכל! שמח שנהנת מהביקורת תבוא כל יום כיף פה בvgames

  3. 3

    19:15 06.05.2022 | דור קציר - כתב תוכן דור קציר - כתב תוכן

    גדול רן, מסכים עם הכל! שמח שנהנת מהביקורת תבוא כל יום כיף פה בvgames

  4. 4

       | פורסם ע"י