הרשמה

ביקורת: בלונדינית - בלונדיניות יכלו ליהנות יותר

במציאות בה כמעט כולם מחפשים להיות דמויות ברשתות החברתיות - "בלונדינית" הוא סרט קריטי, רק חבל שלא כל הפרמטרים שלו עומדים בסטנדרט הזה

תאריך השקה: 28/09/2022

הורגים אותה ברכות

לפני הכל, בואו נעשה סדר. בלונדינית (Blonde), למרות היותו אמין ומצולם בצורה ביוגרפית, הוא לא שחזור מדוייק של חייה המשוגעים של מרלין מונרו (Marilyn Monroe) - אלא עיבוד לספר באותו השם המתאר את חייה בצורה מוקצנת ולאו דווקא מדוייקת. הספר אמנם נכתב בשנת 2000, אך הסיפור שלו קריטי לזמנים בהם אנו חיים היום, ולגמרי ניתן להבין למה בחרו דווקא עכשיו לעבד אותו. הסרט נוגע בעיקר במחיר שלקחה על עצמה נורמה ג'ין (Norma Jeane) כשנשאבה לשם הבמה שלה "מרלין מונרו" סביבו היא פיתחה דמות שלמה שהשלטתה לה על החיים בתוך ומחוץ לאור הזרקורים. הסרט רלוונטי ביותר לנוער של ימינו שרודף אחרי הרצון להיות דמות מוכרת, ויכל להיות לימודי באיזשהו מקום אם היה נשאר ממוקד במטרה ולא נמרח. למזלו, גם לאורך כל השעתיים וארבעים דקות שלו הוא שומר על רמת הפקה יוצאת מן הרגיל, ובעיקר בזכות תצוגת ענק של אנה דה ארמס (Ana de Armas) בתפקיד הראשי הוא מצליח להישאר מעניין. הביקורת נטולת ספוילרים -קראו בחופשיות! הסרט מכיל בתוכו סצנות גרפיות מאוד! 

לא רק בלונדינית

הסרט נפתח ב-1933 בלוס אנג'לס, במעין פרולוג לסרט בו אנו לומדים על הילדות של נורמה ג'ין. כבר פה הסרט מתנתק מהסיפור האמיתי, והוא לא עושה את זה בצורה טובה. הפתיחה מרגישה לא טבעית ועשויה בקצב בעייתי שחוזר על עצמו ברוב הסרט, וחבל שזה הטעם הראשון שהקהל מקבל. ולמרות זאת, כבר משם ניתן לראות שעבודת ההפקה בסרט יוצאת מן הכלל, ומצליחה לבנות סצינות מורכבות בצורה יפייפיה שנראת מעולה גם בשחור לבן ויחס רוחב-גובה של 1:1.37. בשנייה שהסיפור עובר לנורמה הבוגרת כבר חלק מהבעיות שלו נפתרות, וקל מאוד להצביע מי אחראית על כך. דה ארמס נותנת לדמות המטורפת של נורמה/מרלין פן אנושי, ומצליחה להעביר בצורה פנטסטית את הדחף להתמכר לדמות ובאותה העת גם לרצות חיים נורמלים ושקטים.

ההופעה שלה כל כך מדוייקת, שקשה לי להאמין שלא תילקח בתור שיעור חינוך לדור הרשתות החברתיות שרודף בעצמו אחרי דמויות ופרסום. התלות של נורמה בעבר שלה מרתקת גם מעבר לביקורת החברתית של הסרט, ואין שום ספק שדה ארמס עומדת לקטוף הרבה מאוד מחמאות מוצדקות על התצוגה הפנטסטית שלה. נורמה נשארת דמות מסקרנת גם כשהתסריט או העריכה לא ממש באים לעזרתה, ואפילו מקשים על דה ארמס לשמור על תשומת הלב של הצופה. סצנות נמשכות לאורך זמן ממושך מידי, ופוגעות אנושות בקצב של הסרט שגם ככה - לא בנוי בצורה טובה מספיק.

Not quite my tempo

הבעיה המרכזית של הסרט היא הקצב הבעייתי שלו. באופן מוזר, הסרט מנסה לספר את הסיפור כמו ביוגרפיה, מה ששובר את המבנה המקובל בסיפור סטנדרטי. קונפליקטים באים והולכים ומשתנים בלי סוף, דמויות מגיעות ויוצאות בלי הסברים וכמובן שכמו בחיים עצמם אין רמז למתי יגיעו רגעי השיא ומתי נהיה באודישן חסר משמעות. כל זה טוב ויפה לשחזור חייה של השחקנית, אך כסרט שמנסה לספר סיפור - זה קצב שפחות עובד. בנוסף, הרבה מאוד סצנות נמרחות יותר מידי זמן בלי שיהיה בהן עניין, מה שממש פועל לרעתו של הסרט שיוצא לשירות סטרימינג בו כפתור העצירה נמצא במרחק קליק אחד. כשתשומת הלב שלכם תאבד, סיכוי לא רע שתתרכזו במשהו אחר בסרט חוץ מדה ארמס שיוצאת דופן לטובה.

אני לא מדבר פה רק על הופעת האורח של אדריאן ברודי (Adrien Brody) בתור המחזאי ארתור מילר (Arthur Miller), שמוכיח עוד פעם למה לוח הזמנים שלו צריך להיות מלא עד אפס מקום בעוד עבודות, אלא על עבודת ההפקה המצויינת פה. כשהקצב של הסרט מדשדש, קשה שלא לשים לב לתפאורה המדהימה שבנו צוות ההפקה, או לעיצוב השיער המרהיב של מרלין. אני לא חושב שיש שנייה בה השיער של הדמות לא מדוייק ומתאר נהדר את מה שהיא עוברת, והעבודה עליו באמת ראויה לציון לשבח. זה אולי קצת מצחיק לשבח את השיער - אבל זאת עבודה לא פשוטה בכלל, וקשה כמעט כמו לבנות עלילה בקצב טוב, אבל לפחות באחד מהם הסרט מצליח ובגדול.

השורה התחתונה

בתוך "בלונדינית" מסתתר סרט מופתי וחשוב באורך של כמעט שלוש שעות. ההופעה המחשמלת של אנה דה ארמס בתפקיד הראשי ורמת ההפקה המעולה כמעט והשיגו את התיאורים שנתתי, אך בעיות קצב ומריחה חסרת פורפורציות של סצנות מונעות ממנו למלא את כל הפוטנציאל שלו.

Blonde זמין היום לצפייה בשירות הסטרימינג Netflix.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

6.5
מתוך 10

הטוב

  • הופעה מדהימה של דה ארמס
  • מוסר השכל רלוונטי וחשוב
  • רמת הפקה יוצאת מן הכלל

הרע

  • קצב מקרטע שבולט בהתחלה
  • הרבה מאוד סצנות נמרחות בלי סיבה

והשיער

  • מצדיק להמציא קטגוריית פרס האוסקר לעיצוב השיער הטוב ביותר
דור קציר - כתב תוכן

דור קציר - כתב תוכן

משחק על: Xbox Series X, Nintendo Switch, PS3, Wii U

בחיים לא תנצחו אותי ב:Mario Kart והמולטיפלייר של Uncharted 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Ratchet & Clank 3 ולגו באטמן

כשאני לא משחק אני: מכין קפה

מסר לעולם: תחייכו, זה לא עולה לכם כסף

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    18:35 28.09.2022 | דני דני (אורח)

    יש קטגוריה לעיצוב שיער באוסקר, אומנם זה מחובר יחד עם קטגורית האיפור אבל עדין זה לא אומר שאין כזאת.

  2. 2

    22:23 28.09.2022 | דור קציר - כתב תוכן דור קציר - כתב תוכן

    דני נכון, הכוונה היא שהתשומת לב המופנת לשיער שלה מצדיקה לגמרי הערכה נפרדת מכל דבר אחר. זה לא רק שהשיער שלה יפה, הם משתמשים בו ממש כאלמנט נוסף באישיות של הדמות בצורה שקשה למצוא דומה לה

  3. 3

    09:36 01.10.2022 | קרן קרן (אורח)

    איני באה לשבח את מה שיש בסרט הוא נראה כל כך חזק שכל אחד יכול להחליט מה מוצא חן בעיניו. מה כן? מה שחסר... הסרט נראה כל כך אפל שחור - חסר תקוה. האם זה יכול היה להתקיים במציאות? הרי היו לה צדדים חיוביים, אחרת לא הייתה מגיעה כל כך רחוק. הרמיזות קיימות לאורך כל הסרט אך לא מצליחות לצוף אל מפלס המציאות.
    האמנם זה מה שקרה מציאות? או פתרון קל בידי הסופרת, (אולי התסריטאי, שכן לא קראתי את הספר) לשרת מטרה? האישה מתה - שילמה את חובה לחברה נוראית. האם לא הזמן לעשות אתה קצת צדק????

  4. 4

    18:21 01.10.2022 | נועה נועה (אורח)

    סרט איום ונורא,עשוי בצורה זוועתיתמשעממת,מעצבנת,
    מאוד איתי,ארוך,מייגע,בוז לבימאי /תסריטאי
    הסיפור שלה עצוב מאוד,אך הסרט מבזה אותה בענק

  5. 5

       | פורסם ע"י