הרשמה

ביקורת: House of the Dragon פרק 8 - "נסיך הגאות והשפל"

וייסריז חושף בערוב ימיו ומילותיו האחרונות את ההבדל בינו לכל היתר.

לכבוד החג משפחת טארגריין על שלל חתניה, כלותיה וממזריה מתכנסת לסעודה משפחתית אחרונה בהחלט.

זה לא קל להיות מלך. מהסיבה הזו שני היורשים לכתר, אאיגון וראהינירה, מספרים על סלידתם מהירושה המתקרבת ולאור גסיסתו המתקדמת של המלך וייסריז, המתח עולה ומטלטל את מעלה המלך. אות הקין על ילדיה של ראהינירה מסרב להימחק ומעורר הסתייגויות מדריפטמארק, אאיגון מצטייר כלא כשיר לירושה, אאימונד רק מחפש דם ווייסריז בכוחותיו האחרונים דורש אחדות, בריאותו הדועכת חושפת את המניע שהכווין אותו כל תקופת מלוכתו.

אישה וילדים לא הרגיעו את תאבונו של הנסיך אאיגון הבכור. אם להאמין לדבריו של פטריון, הוא הביא לעולם גם שני ממזרים בשנה שבה נולדו התאומים: בן מנערה שאת בתוליה קנה במכירה פומבית ברחוב המשי, וילדה מאחת המשרתות של אימו. ובשנת 127 א"ה ילדה הנסיכה הילאינה את בנו השני, אשר קיבל ביצת דרקון ואת השם מאילור. בניה האחרים של המלכה אליסנט התבגרו אף הם.

הנסיך אאימונד, למרות אובדן עינו, הפך להיות סייף מיומן ומסוכן בהשגחתו הקפדנית של סר קריסטון קול, אבל נשאר נער פראי וסורר, חמום מזג וחסר חמלה. אחיו הקטן, הנסיך דאירון, היה האהוד ביותר מבין בניה של המלכה, חכם ומנומס, וגם היפה ביותר מבין אחיו. כאשר הגיע לגיל שתים-עשרה בשנת 126 א"ה, נשלח דאירון אל אולדטאון כדי לשמש כנושא הגביע ונושא כליו של לורד הייטאוור.

בני מלוכה פריבילגים הם לא דבר חדש במשפחות אצולה, כמו ויסריז 'כתר הזהב' טאגריין מסדרת האם, דרך ג'ופרי 'תן לי קצת יין גמד' בראת'יון הזכור לשמצה, כך גם אאיגון השני לשמו, אאיגון כזכור נשוי לאחותו אך הוא מרבה לנאוף והוא רודף שמלות, דבר שמעמיד את אליסנט במבחן. אליסנט (וכנראה גם אביה אוטו) ב-6 השנים שעברו מהפרק הקודם, ניצלה את חוסר התפקוד של המלך ואימצה למעלה המלך את דת השבעה על שלל סמליה ומנהגיה. משפחת הייטאוור כזכור מגיעה מאולדטאון, העיר אליה הגיע סאם טארלי להתחנך כמלומד ובה יושב הסאפטון העליון, כך שלמשפחה יש קשר דתי אדוק, ודווקא אליסנט, נאלצת להתמודד עם בן סורר שכל החוקים הללו מעניינים אותו כמו טבעת הנישואין שעל אצבעו.

אליסנט בעבר שפטה את ראהינירה רבות על כך שקיימה יחסים מחוץ ולפני הנישואין ועדיין מנצלת את העובדה כי בניה ממזרים כדי לנגח אותה, ודווקא לה, יש בן נואף ולפי הפרק האחרון גם אונס רק כי הוא יכול. הצביעות מבחינתה מגיעה כך שהיא לא פוסלת את זכאותו לכתר ואף מסייעת ביודעין להסתיר את מעלליו. רק חבל שטליה המשרתת שלה היא לוחשת באוזנה של התולעת הלבנה, גוף המודיעין של דאימון. אאימונד מתגלה בפנינו כלוחם ברמה גבוהה שמסוגל לנצח גם את האביר הנחשב ביותר בממלכה סר קריסטן קול, שכאמור בפרק הראשון ניצח את דאימון בדו-קרב באמצעות 'כוכב השחר'.

אם לפני שני פרקים הילדים למשפחת 'סטרונג' ולמשפחת טארגריין עוד התאמנו יחד בחצר הממלכה, בפרק הזה הם כבר נעים במתח ורואים כיצד אאימונד מתכונן לרגע בו יוכל להילחם בהם באמת, ואאימונד לדבריו לא מתאמן כדי לנצח בטורנירים. אגב, השחקן הבוגר של אאימונד הוא בעל חזות מאיימת ומקפיאה וכל סצנה איתו מרגישה שמשהו רע עומד לקרות, זה בדיוק אחד הדברים שהיו חסרים עד כה, דמות בסגנון מצמרר כמו של רמזי בולטון, ובהתחשב בעתיד האלים של אאימונד, יהיה מעניין לראות כיצד זה יתפתח. אחלה ליהוק.

באותה שנה, בצידו האחר של מפרץ הבלאקווטר, נתקף נחש הים בקדחת פתאומית. כאשר שכב במיטתו, מוקף במלומדים, התעוררה השאלה מי יירש אותו כלורד הגאות ושליט דריפטמארק אם לא יחלים. היות ששני צאצאיו מתו, החוק קבע כי אדמותיו ותאריו יעברו אל נכדו הבכור, ג'ייסריס... אבל כיוון שג'ייס עתיד לרשת את כס הברזל אחרי אימו, האיצה הנסיכה ראינירה בחמה להעניק את התואר לבנה השני, לוקריס.

ללורד קורליס היו גם חצי תריסר אחיינים, והבכור שבהם, סר ואימונד ולאריון, טען כי הירושה צריכה לעבור אליו... משום שבניה של ראינירה היו ממזרים יוצאי חלציו של הארווין סטרונג. הנסיכה הגיבה על כך בזריזות. היא שלחה את הנסיך דאימון לתפוס את סר ואימונד ולערוף את ראשו, והגישה את גופתו למאכל הדרקונית שלה, סייראקס. אבל אפילו זה לא הביא קץ לעניין. בני דודיו הצעירים של סר ואימונד נמלטו אל מעלה המלך יחד עם אשתו ובניו, ושם זעקו למשפט צדק ושטחו את טענותיהם בפני המלך והמלכה.

הפרק נפתח דווקא עם טענות הירושה בדריפטמארק של ואימונד ואלריון אותן הוא נשא בעצמו (בשונה מהספר) עד למעלה המלך, בזכות המשפט שנקבע התכנסה משפחת טארגריין המורחבת בפעם האחרונה בהחלט במצודת מאיגור כדי לקבוע את סדר הירושה, הסדרה באמצעות צבעי לבוש של שחור וירוק מאפשרת לנו לדעת מי עומד באיזה צד וחדי העין שמו לב כי במהלך המשפט רייניז כבר לבושה שחור כך שבחירת הצד שלה כבר נעשתה. ראהינירה ניצלה את ההזדמנות לשוחח עימה ולהציע שתי בריתות נישואין חזקות כך שאנו למדים כי היא ערמומית לא פחות מימין המלך אוטו הייטאוור, שגם מרגיש מאוד בנוח לשבת על כס הברזל במהלך המשפט, ובמעשיו הוביל לסכסוך שעתיד להיות מחול הדרקונים.

וייסריז הוא כבר לא אדם צעיר ואנו צופים בהתדרדרותו הבריאותית עוד מהפרק הראשון. הסצנה בה הדלתות נפתחות לפתע כולם המומים לראות אותו נכנס לאולם לנהל את המשפט היא מהסצנות המרגשות בעונה ומלאה ברגעים קטנים ויפים, החל מהחלפות המבטים, דרך ההלם של משפחת הייטאוור ועד הרגע בו דאימון שכאמור חמד בכתר לתקופה מסויימת לעצמו, מרים את הכתר שנפל ומניח אותו בעדינות על ראשו של אחיו באופן מלא חמלה על מצבו. אף על פי שדאימון הקפיד להתריס את ויסריז הוא תמיד שמר לו אמונים והערכה ואהב אותו מאוד. ואימונד שככל הנראה קיבל הרבה, המון, ממש יותר מידי ביטחון ממשפחת הייטאוור, חושף את כל השמועות על ילדיה של ראהינירה באופן הכי בוטה שאפשר ועדיין מצליח לשמור על לשונו, אם כי מאבד את ראשו. וייסריז שיושב עם פנים חצי מכוסות לא מניד עפעף ופוסק כי הירושה תעבור ללוקריס, מכה קשה למשפחת הייטאוור. הערת ביניים, אני מניח שלקח לשחקן של וייסריז משהו כמו 10 דקות לחצות את האולם וזה צולם כשוט ארוך במיוחד, שאפו.

המלך וייסריז היה חלש מאוד אחרי מחלתו, אבל הוא חזר לשלוט בממלכה. כדי לחגוג את התאוששותו נערך משתה ביום הראשון של שנת 127 א"ה. הוא הורה לנסיכה ולמלכה להשתתף בו עם כל ילדיהן. כהפגנה של אחדות, כל אישה לבשה את הצבע של האישה האחרת והן הצהירו הצהרות אהבה רבות, לשמחתו של המלך. הנסיך דאימון הרים כוס לחייו של סר אוטו הייטאוור והודה לו על שירותו הנאמן כימין המלך.

סר אוטו דיבר על אומץ ליבו של הנסיך, ואילו ילדיה של אליסנט בירכו לשלום את ילדיה של ראינירה בנשיקות ואכלו יחד לחם על השולחן הארוך. כך מתועד לפחות ברשומות חצר המלכות. אבל מאוחר יותר באותו הערב, אחרי שהמלך וייסריז עזב (מפני שהוד מעלתו התעייף בתוך זמן קצר), פטריון מספר לנו כי אאימונד חד-עין קם והרים כוסית לכבוד אחייניו מבית ולאריון, ודיבר בהתפעלות מזויפת על שערם החום, עיניהם החומות... וכוחם הרב.

"מעולם לא הכרתי מישהו חזק כמו האחיינים המתוקים שלי", הוא סיים את דבריו. "אז הבה נרים כוס לכבוד שלושת הנערים החסונים (Strong) האלה, שללא ספק יכלו לשבור את כל עצמותינו". מאוחר עוד יותר, כך מדווח השוטה, אאיגון הבכור נעלב כאשר ג'ייסריס ביקש מאשתו, הילאינה, לרקוד איתו. שני הנסיכים החליפו ביניהם כמה מילים, וככל הנראה היו פותחים בקטטה בו-במקום אלמלא התערבותם של אנשי משמר המלך. לא ידוע אם דווח למלך וייסריז על המאורעות האלה, אבל למחרת חזרו הנסיכה ראינירה ובניה לדרגונסטון.

לקראת סוף הפרק המשפחה המורחבת התאחדה כדי לחגוג תחת הסוכה את החג ולכבוד שבעת המינים התהדרה בכוכב בעל שבע קצוות. לאחר שכולם התיישבו סביב השולחן במבוכה ניכרת, רווח השמור לכסא עליו נישא המלך הפריד בין הנסיכה למלכה שהחליפו מבטים חשדניים, כשהמלך נכנס והתחיל לשאת דברים, לרגע היה ניתן לחשוב אולי באיזשהו אופן דברים יכולים להסתדר, ראהינירה ואליסנט יחזרו להיות חברות ובני הדודים ישחקו שוב בחצר.

ראהינירה הייתה הראשונה לרדת מהעץ ומכבודה, ולא בפעם הראשונה (ע"ע פרק 6). היא מביעה את הערכתה לטיפולה המסור של אליסנט באביה. אליסנט הייתה גם זו שטיפלה בג'אהריז המלך הזקן שמלך מעל 50 שנים טרום מותו, והסיטואציה בה נמצא וייסריז לא זרה לה, כך שראהינירה מכירה במעשיה של אליסנט עבור אביה לא נופלות על אוזניים ערלות ואליסנט מצידה מכירה בזכותה של ראהינירה לכתר. החום בין המשפחות מחזיק בדיוק ל5 שניות והרמות הכוסות הבאות כבר עוקצניות ומתריסות. כשוייסריז יוצא מן החדר הן כבר מאבדות שליטה. ברגע שמונח מול אאימונד חזיר (רפרנס לחזיר עם הכנפיים שהוא קיבל במקום דרקון), הטונים עולים והעידון נעלם.

כמה מילות פרידה מוייסריז: וייסריז נתפס בענינו מתחילת העונה כמלך חלש, כזה שמסרב לקבל החלטות קשות ואם הוא כבר מקבל החלטה אז היא תהיה שנויה במחלוקת כמו להינשא לאליסנט או להתעקש על ביתו כיורשת, תוסיפו לזה את בעיותיו הבריאותיות, שהוא לא לוחם כמו אאיגון הכובש או אכזר אפילו כקמצוץ כמו מאיגור בשילוב של חוסר כריזמה וקיבלנו מלך שבאופן פלא לא הופל מכיסאו בזמן כהונתו. Having said that, וייסריז הוא מלך של תקופת שלום, בתקופתו ניסללה דרך המלך הזכורה מסדרת האם, מעלה המלך שופצה ושודרגה, התבקעו יותר דרקונים מאי פעם, בשילוב עם כמות נדיבה של יורשים אפשריים, הממלכה לא שקעה בחובות והיא שררה שקט כמו במעט מאוד תקופות בווסטרוז.

וייסריז שונה מסביבתו בכך שהוא מסתכל על התמונה הגדולה. הנבואה שהוא קיבל מאביו על 'שיר של אש וקרח' היא זו שמנעה ממנו לראות את הסכסוכים הקטנים, הכל היה נראה זוטות בעיניו מכיוון והסכנה שהוא אפילו לא ידע בדיוק מהי, היא מטרת העל שהובילה אותו. לכן לא עניין אותו שיש לו נכדים ממזרים (בין אם האמין לכך ובין עם לאו), שאחיו הסורר מורד בו, שהמלכה והיורשת העצר מסוכסכות ועוד מגוון רחב של עניינים שבעיני סביבתו היו מהותיים, אך בעיניו כולם צריכים לסתום את הפה וליישר קו כדי להיות משפחה אחת שתהיה מאוחדת מול איום לא ידוע. מכיוון ואנו מכירים כיצד העתיד יתקדם אנו מבינים שוייסריז צדק, כולם היו צריכים להתאחד ולא משנה עם אאיגון טהור הדם או ג'ייסריז שהוא חצי סטרונג ישבו על כס הברזל כי מלך הלילה מתכונן, החורף מתקרב והלילה הארוך מגיע, אך לכל יועציו, סריסיו, משרתיו ומשפחתו למעט ראהינירה, הנבואה הזאת לא ידועה, וכאן נוצר הפער שמנע ממנו להוביל ולאחד את כולם למטרה אחת. ייתכן שאם היה חושף את הנבואה לכולם זה היה קורה, אך לאור חוסר הכריזמה שלו וכמיהתו החנונית משהו למודל של ואליריה, כנראה הוא היה נתפש כמשוגע ומעט הסמכות שהייתה לו הייתה מתערערת עוד יותר. הפרק האחרון איפשר לנו לראות את וייסריז בעיניים קצת אחרות, ומילותיו האחרונות על הנבואה של אאיגון והגעגוע לאשתו הראשונה אאימה עשה עימו חסד אחד אחרון.

בשבוע הבא פרק 9 של העונה. ואנחנו יודעים כבר למה לצפות מפרקי 9 בעולם של משחקי הכס.

ואז עצם את עיניו וייסריז מבית טארגאריין, הראשון לשמו, מלך האנדאלים, הרויינאר וראשוני האדם, לורד שבע הממלכות ומגן הממלכה, והלך לישון.

הוא לא התעורר שוב לעולם. הוא היה בן חמישים ושתיים ושלט ברובה של יבשת ווסטרוז במשך עשרים ושש שנים.

אז פרצה הסערה, והדרקונים יצאו במחול.

טל דותן - כתב תוכן

טל דותן - כתב תוכן

משחק על: PC, PS4, Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי על: Beat Saber - Linkin Park

המשחק שהגדיר לי את הילדות: תיקו יציב בין Counter Strike 1.6 ו-Red Alert 2: Yuri's Revenge

כשאני לא משחק אני: עובד על המיזם שלי Divo.

מסר לעולם: תעשו טוב.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    15:22 12.10.2022 | לורד רייבנקלו לורד רייבנקלו (אורח)

    הסיקורים שלכם לפרקים ממש יפים אבל כיוון שאנחנו מתקרבים למועצות ה'ירוקים' ו'השחורים' אולי כדאי להוסיף את סמלי הבתים כדי שנדע מי נמצא לצד מי.

    כמה ניחושים ותובנות:
    1. אאיגון השני(הבן האנס של אליסנט) כנראה יהיה מלך אבל הוא בכלל לא רוצה, ומה שיותר מעניין זה שיש לו יחסים טובים יחסית עם בני אחיינו הסטרונגים כי הוא לפחות מדבר איתם.
    2. עוד לא ראינו איך בית ארין משתלב בתוך הסיפור וזה מוזר כי לדעתי זה אמור היה לקרות כבר.
    3. קרב אפי בין דאימון המבריק לאאימונד סתום העין הוא בלתי נמנע.
    4. אאימונד לא סתם עקץ את אחינו על היותם סטרונגים זה נראה שהוא חושש מהיום שבו הוא יצטרך להילחם בהם.

    הצדדים הלוחמים עד כה לפי בתים:
    הטרגריאן הירוקים: בית הייטוואר, בית סטרונג, בית פיק(PEAKE) חלק מבית ולריון.
    הטרגריאן השחורים: בית ביסברי( Beesbury), בית קסוול ( Caswell), חלק מבית ולריון.

  2. 2

    16:42 12.10.2022 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    בתור מי שקרא את הספרים אני רק יכול לומר:

    שיואואואואואו מה עומד לקרותתתתת אם הם הורסים את זה אני עושה לכותבים ויימונד ואלריון נודררררררררררררררררררררררר

  3. 3

    18:40 12.10.2022 | לורד רייבנקלו לורד רייבנקלו (אורח)

    אם אני כותב מה שקרה בספרים זה נחשב ספוילר ?

  4. 4

    19:06 12.10.2022 | טל דותן - כתב תוכן טל דותן - כתב תוכן

    חד משמעית נחשב ספויילר. שונא ספויילרים יחיה.

  5. 5

    19:06 12.10.2022 | טל דותן - כתב תוכן טל דותן - כתב תוכן

    חד משמעית נחשב ספויילר. שונא ספויילרים יחיה.

  6. 6

       | פורסם ע"י