הרשמה

ביקורת: Steam Deck, חלק 1 - רשמים ראשוניים, איכות הבנייה וביצועים

הביקורת שלנו לפיסת הטכנולוגיה הניידת המסקרנת ביותר מאז ה-Nintendo Switch סוף סוף כאן! בואו לקרוא את החלק הראשון של הביקורת שלנו ל-Steam Deck של Valve!

החלק הראשון של הביקורת יתמקד ״ברשמים הראשוניים״ של ה-Steam Deck וידבר על הביצועים של המכשיר, ה-Steam OS, קלות השימוש ואיכות הבנייה של המכשיר

אוקיי וואו. אני חושב שביקורת על ה-Steam Deck נמצאת אצלי ברשימת הביקורות שרציתי לעשות באתר בשנים האחרונות (יש מצב שהיא תשאיר את Tears of the Kingdom לבד ברשימה) והנה היא הגיעה! חשוב לי לציין כמה דברים לפני שאני מתחיל עם הביקורת כדי שכולנו נהייה באותו הראש: דבר ראשון, זאת לא ביקורת בשיתוף עם Valve - הם עובדים בעצמם בלי מפיצות חיצוניות (שאני יודע עליהן) ולכן זה לא מכשיר שהגיע מהם ולא עותק סיקור.

דבר שני, בעוד שזאת תהייה ביקורת מפורטת ומקצועית כי כאמור, Vgames לא עושים חצי עבודה, המטרה העיקרית של הביקורת היא לגרום לכם הקוראים להבין האם שווה לכם כל הטרחה של השגה של מכשיר, בין אם מ-eBay, דרך חברת שילוח בארה"ב, כמתנה מחברים בחו"ל או קנייה ביד שנייה בארץ, כשאלו הדרכים היחידות כרגע לרכוש מכשיר (לפחות כבר לא צריך לחכות ולהיכנס לרשימת המתנה בשבילו). אני מקווה שאחרי שאסיים עם הביקורת אתם תקבלו הבנה של מה זה ה-Steam Deck, מה הוא יכול לעשות והאם זה המכשיר בשבילכם. בואו נתחיל!

איכות בנייה, מסך ונוחות שימוש

נתחיל עם המכשיר עצמו לפני שנצלול לתוך בדיקות ביצועים והתפקוד של המכשיר עצמו. אז ה-Steam Deck גדול. כולם אמרו שהוא גדול ומאסיבי אבל עד שלא הגיע אליי אחד הביתה לא הבנתי עד כמה הוא גדול יותר וכבר יותר מה-Nintendo Switch OLED שלי למשל. המכשיר עצמו הוא באורך של כ-30 ס"מ, רוחב של כ-11 ס"מ ובעובי של כ-3 וחצי ס"מ (כולל הטריגרים). סתם לשם השוואה, ה-Switch OLED באורך של 24 ס"מ, רוחב של 10 ס"מ ובעובי של כסנטימטר וחצי בלבד. רק ברווח שבין המסך של ה-Steam Deck לרצפה אתם יכולים להחליק את ה-Nintendo Switch בלי ה-Joy-Cons. לא מאמינים לי? תראו כאן למטה:

אז כן, ה-Steam Deck גדול מאוד (וזה מבלי לחשב את הגודל של הקייס איתו הוא מגיע בגרסת ה-256GB אותה סיקרתי), והזזה שלו ממקום למקום היא פחות נוחה מלשים Nintendo Switch בתיק או קונסולות ניידות אפילו קטנות יותר כמו ה-GDP Win 3 למשל. מצד שני, איפה שהגודל משחק תפקיד מאוד משמעותי הוא בנוחות השימוש בו. העיצוב של ה-Steam Deck הוא סופר ארגונומי, דבר ששחקני ה-Switch היותר מבוגרים יכולים להשיג רק על ידי שלטי צד שלישי כמו השלטים של Hori או ה-BinBok שסיקרתי כאן באתר. החלק האחורי של הקונסולה של Valve מכיל באמפרים שעוזרים לידיים להיכנס למצב נוח כשמשחקים - בדיוק כמו שהייתם מצפים משלט של קונסולה.

העיצוב הארגונומי הנהדר ממשיך גם למקשים עצמם: כל המקשים של ה-Steam Deck הם בגודל מושלם לאצבעות של אדם בוגר: לא גדולים מדי מכדי שהם יפריעו למשחק במצב נייד או בתזוזה, אבל גם לא קטנים כמו נגיד על שלט ה-Joy-Con של נינטנדו. איפה ש-Valve באמת שיחקו אותה הוא במקלות התזוזה וה-Touchpads. לגבי מקלות התזוזה - עזבו רגע את הנוחות שלהם - זה נראה כאילו המקלות האלה הרבה יותר עמידים ויציבים מאלו שעל שלטי ה-Joy-Cons שזה משהו שנינטנדו הייתה צריכה לתקן כבר בשנה הראשונה של ה-Switch מבחינתי. ה-Touchpads הם שיחוק של Valve: לא ציפיתי שאני אשתמש בהם כל כך הרבה, אבל אני מצאתי את עצמי משחק איתם הרבה במשחקי ARPG כמו Divinity Original Sin 2 שנהנים משליטה של עכבר (אני אסביר עוד על השליטה בחלק הבא של הביקורת).

ממה שהצלחתי לראות, ה-Steam Deck עצמו וכל הכפתורים שלו עשויים משילוב של פלסטיק רגיל ופלסטיק קשיח עבור השלדה עצמה של המכשיר. כן, זה לא מספק את תחושת הפרימיום המטורפת של מתכת, אבל זה גם אומר שהקונסולה הזאת לא תהייה כבדה יותר מהרגיל (היא כבר שוקלת כמעט 750 גרם) ועל הדרך היא גם חוסכת עלויות במקומות שלא פוגעים בה יותר מדי. בנוסף הפלסטיק הזה מרגיש עמיד וחזק מספיק כדי להתמודד עם נפילות - מה שלצערכם לא בדקתי כי יש לי רק קונסולה אחת והיא עלתה לי יותר מדי גם ככה - אז לא נראה לי שהאבדה גדולה מדי. תוסיפו לכך יכולות בידוד חום טובות מאוד (משהו שבהמשך תבינו למה הוא חשוב) ואתם מקבלים החלטה נכונה בסך הכל של חברת Valve.

ממשיכים מכאן למסך המגע של המכשיר שהוא... בסדר. אם להיות כן, בעוד שאני לא שותף לסנטימנט שטוען שהמסך של ה-Steam Deck הוא "רע", אחרי מאות שעות על ה-Switch OLED, ההבדלים בין שני המסכים ברורים ונראים לעין. שוב, זה לא אומר שמסך ה-LCD בגודל 7 אינץ' של ה-Steam Deck הוא רע: הבהירות שלו טובה, הוא מציג תמונה בצורה ברורה ונהדרת והרזולוציה (800p) תואמת את הגודל באופן יפה מאוד (בגרסת ה-512GB המסך גם מגיע עם מגן נגד השתקפויות אבל אני חושב שזה טיפה מיותר). אבל האם הייתי משלם עוד 50 יורו על האפשרות לשדרג למסך OLED? כנראה שכן. אגב, מדובר במסך זכוכית, אז אם אתם עומדים לעבור את הטרחה של לרכוש Steam Deck, תעשו לעצמכם טובה ותזמינו מגן מסך. שלי הגיע מ-Dbrand והוא עושה עבודה נהדרת (#לא_פרסומת).

ועדיין, יחד עם כל שאר הבעיות הקלות שהזכרתי קודם, מדובר במוצר שהוא פשוט כיפי להחזקה בידיים. הוא נוח, סולידי, ארגונומי יציב וקל לתפעול עם מקשים נוחים ללחיצה (כולל כפתורי הכוח והווליום) ובמיקום סופר נוח. מסך הטאץ' עובד כמו שצריך ומציג תמונה ברורה והספיקרים שלא דיברתי עליהם קודם לכן משמיעים צלילים בצורה נהדרת, במיוחד עכשיו כשהם לא צריכים להילחם ברעש של המאווררים כמו פעם. אז עכשיו אחרי שכתבתי מספיק מלל בשביל ביקורת משחק ממוצעת כאן באתר, הגיע הזמן להגיע לחלק הבא של הביקורת: המשחקים עצמם.

בדיקות ביצועים, התחממות וזמן סוללה

את החלק הזה של הביקורת אני אתחיל דווקא מה-SteamOS. אני יודע שרוב מי שנכנס לביקורת כאן בוודאי רצה שאני אתחיל עם איך God of War של 2018 ו-Marvel's Spider-Man רצים עליו, אבל תחכו טיפה, אני מבטיח שזה יגיע. ה-SteamOS הוא הפתרון של Steam לבעיית הנוחות שמטרידה הרבה ממתחריה: איך שמים ממשק UI נוח ומהיר על מה שהוא בפועל מחשב נייד מאוד? ה-SteamOS היא בעיקרון מערכת הפעלה שבנויה על Linux ובעוד שניתן להשתמש בה במצב שולחני (Desktop Mode), בחלק הראשון של הביקורת אנחנו נתמקד דווקא ב-Gaming Mode. ה-SteamOS לוקח המון השראה מהקונסולות בכך שהוא נותן לשחקן שליטה דיי נוחה בהתקנה של משחקים והרצתם בעזרת שליטה של שלט משחק רגיל.

אני מאוד אוהב את ה-UI, מהעיצוב שלו שמציג בתפריט הראשי את המשחקים האחרונים ששיחקתם בצורה ברורה, עד העובדה שלחיצה על כפתור ה-Steam במכשיר תקפיץ לכם חלון צידי שנותן לכם גישה מהירה לספרייה שלכם, לחנות של Steam, ההגדרות, ההורדות ועוד. התפריט הצידי הזה גם מאפשר לכם לסגור את המשחקים בקלות, לשנות את יכולת השליטה בכל משחק לפי ההגדרות שקיימות ב-Steam ועוד. אני חושב שהעובדה ש-Valve בחרו ב-Linux איפשרה להם ליצור מערכת הפעלה קלילה יותר ונוחה יותר שלוקחת פחות מקום בזיכרון ובאיחסון של המכשיר ממה שבאמת חשוב במכשיר שכזה: המשחקים.

ואם כבר במשחקים עסקינן: הגיע הרגע שרובכם חיכיתם לו: איך המשחקים רצים על ה-Steam Deck. אז קודם כל נתחיל מכך שהקונסולה מציגה בצורה ברורה את המשחקים שכבר נבדקו ואושרו על ידי הבודקים של Valve כי הם נתמכים על המכשיר בצורה מלאה, המשחקים שירוצו ויעבדו בצורה טובה אך יש בעיות מסוימות איתם ומשחקים שלא יעבדו טוב, או לא נבדקו עדיין על ידי Valve. צריך לזכור כי רוב המשחקים צריכים לעבור דרך ProtonDB, הכלי של Valve שמאפשר למשחקים שלא קיימת להם גרסת Linux רגילה וזמינה לרוץ על מערכת ההפעלה של Linux. אז יהיו משחקים שלא יעבדו טוב או בכלל. מצד שני, בדקתי קרוב ל-40 משחקים בשלב הזה ועד עכשיו לא היה לי מקרה בו משחק לחלוטין לא עבד.

היו לי מקרים כמו למשל עם Burnout Paradise Remastered שבהם הייתי צריך איזה כלי חיצוני של-Steam לא הייתה גישה אליו, אבל המשחק רץ בצורה טובה גם במצב אופליין. מערכת ההפעלה גם דואגת להציג לכם בספרייה את המשחקים שרצים בצורה טובה על המכשיר בלשונית מיוחדת שנקראת "Great on Deck", כך שאם המשחק המועדף עליכם שם, אתם תהיו בסדר. הביצועים של כל המשחקים שבדקתי מתחלקים לשניים: אלו שרצו לי באופן מושלם על המכשיר בלי שום בעיות ואלו שהיו צריכים קצת התעסקות כדי לרוץ כמו שצריך. אבל כפי שניתן להבין בין השורות: כל המשחקים רצו בצורה טובה מאוד על המכשיר. נתחיל עם אלו שרצו באופן מושלם כי זה הכי קל.

משחקים קטנים יחסית וישנים יחסית: Teenage Mutant Ninja Turtles, Burnout Paradise Remastered, DmC Devil May Cry, Portal 2, Rogue Legacy, Spyro, GRIME, Topdee and Toodee ועוד המון משחקים אחרים שבדקתי רצו בצורה מושלמת בלי כמעט שום התעסקות בגרפיקה או בהגדרות נוספות. זוהי קונסולה נהדרת עבור שחקני PC עם המון משחקי אינדי שהם קנו או קיבלו ולא נגעו בהם עדיין כי הקונסולה הזו תנצל אותם בצורה נהדרת עם הרבה מרווח תנועה (זה Foreshadowing להמשך, תזכרו את המשפט הזה). תוסיפו לכך גם את העובדה שהשמירות של המשחקים עולות לענן ואתם יכולים להמשיך מאיפה שעצרתם על המחשב האישי שלכם בלי בעיה. המשחקים היותר כבדים היו צריכים התעסקויות שונות אבל כאן אנחנו גם מקבלים את הסיבה המרכזית ללמה אני שמח שאני עושה את הביקורת הזו עכשיו ולא בהשקת המכשיר.

למשחקים כמו God of War, Marvel's Spider-Man ו-Uncharted נניח לא הייתה בעיה לעבוד על ה-Steam Deck אבל הם גרמו למכשיר להזיע ולעבוד קשה. כמובן שגם בהגדרות Medium על המכשיר ב-800p הוא לא הצליח להגיע ל-60 פריימים לשנייה (גם אם הוא היה קרוב לכך). בנקודה הזאת המכשיר הציג גם את החוזקה הגדולה שלו: הורסטיליות האדירה שלו. אני לא מדבר כאן על העובדה שמדובר בגרסאות PC של משחקים המאפשרות הורדה והעלאה של הגדרות הגרפיקה של המשחקים השונים - אני מדבר כאן על פיצ'רים מובנים של ה-Steam Deck שנוספו בחודשים מאז יציאתו.

לחיצה על מקש השלוש נקודות בצד ימין של הקונסולה תפתח תפריט שני, שיאפשר לנו לשחק עם עוד המון הגדרות שקשורות לביצועים של המכשיר ותצוגה של מידע עליו. זה כולל דברים כמו הצגת כמות הפריימים לשנייה על המסך, כמה מנוצלים ה-GPU וה-CPU של המכשיר ומה הטמפרטורה שלהם, כמה קשה עובד המאוורר של המכשיר ועוד. שניים מהפיצ'רים היותר חדשים שהגיעו ל-Steam Deck הם היכולת להגביל את קצב הריענון של המכשיר ל-40 הרץ ובכך להגביל את המשחקים שרצים ל-40 פריימים לשנייה והיכולת להכריח FSR על המשחקים שרצים ובכך להריץ אותם ברזולוציה נמוכה יותר עם Upscale של המכשיר. שני הפיצ'רים האלה הם פשוט Game Changers.

בעזרת הפיצ'רים הללו משחקים כמו Spider-Man, God of War, Cyberpunk 2077 ועוד משחקים גדולים וכבדים הצליחו לרוץ על המכשיר ב-40 פריימים לשנייה כמעט בלי שום נפילות על הגדרות ה-Medium שלהם ושימוש ב-FSR (בין אם על ידי Steam או ביישום פנימי של כל משחק). אני יודע שההבדל בין 30 ל-40 נשמע נמוך, אבל מדובר בשמיים וארץ עבור גיימינג ואיך שהמשחקים מרגישים בזמן משחק. המשחקים רצו חלק, עבדו בצורה נהדרת וכל זה עם גרפיקה טובה מאוד. היכולת הזו של Valve לנצל את המכשיר ולעדכן אותו עם שיפורים שהם לא פחות ממשני איכות חיים עבור שחקניה היא נהדרת ובאמת שראויה לציון לשבח. מה שפחות ראוי לציון לשבח הוא זמן הסוללה של המכשיר.

תראו, לא ציפיתי כאן לגדולות ונצורות, אני דיי ידעתי לאן אני נכנס עם המכשיר הזה: כל הביקורות דיברו על זמן של בערך שעתיים ואפילו פחות במשחקים כבדים במיוחד ואני מצטער לבשר שזה בהחלט המצב: במשחקים הכבדים יותר שציינתי קודם לכן, לקחו לי כשעתיים עד שה-Steam Deck הגיע לנקודה קריטית ועוד כמה דקות בודדות עד שהוא שבק חיים לחלוטין. אם המטרה שלכם היא מכשיר נייד שמסוגל להריץ משחקים לאורך זמן, אז לכו על ה-Switch OLED או אפילו ה-Switch Lite, כי ה-Steam Deck פשוט לא מצליח לעמוד בקצב מהבחינה הזו. זה גם אומר שהקונסולה תתחמם מאוד במצבים האלה, כשהמשחק יכול להגיע לגרד את אזור ה-90 מעלות במקרים מסוימים מה שיגרום למאווררים לנוע במהירות. ממה שהבנתי המצב יותר טוב מפעם אבל המכשיר עדיין יכול להתחמם. אבל לא הכל שחור: כאן הורסטיליות שהזכרתי קודם משחקת תפקיד אפילו יותר משמעותי.

המכשיר מאפשר לכם לשחק עם הגדרות הכוח של המכשיר כדי לצמצם את כמות הוואט שהמכשיר צורך. הדיפולט הוא 15W, אבל במשחקים שלא צריכים את הכמות הזאת כמו משחקי אינדי, אימולטורים ומשחקים ישנים יותר, אתם יכולים לשחק גם עם 12W, 10W או אפילו 4W ולקבל ביצועים טובים בזכות העבודה ש-AMD ו-Valve עשו על המעבד שלהם כדי לגרום לו לעבוד בצורה יעילה גם עם פחות כוח. במשחקים כמו TMNT הצלחתי להגיע ל-5 וחצי שעות של זמן סוללה על 10W כשאני מניח שיכלתי לרדת אפילו יותר נמוך ולקבל זמן סוללה רב יותר. אתם גם יכולים להגדיר פרופיל מותאם לכל משחק ולהפעיל אותו פשוט, מה שימנע מכם התעסקות חוזרת ונשנית עם הגדרות של משחקים בכל מעבר בין משחק למשחק. כמובן שכל אלו נהיים מיותרים ברגע שיש לכם מטען נייד טוב כמו ה-PowerCore III של Anker או כל מטען נייד של 20W ומעלה.

כמובן שלא הכל מושלם ובמשחקים הגדולים יותר הורדה של כמות הכוח שהמכשיר שואב מהספק שלו יכולה להרוס את החוויה המלאה של המשחק. גם קיימים משחקים שפשוט לא עובדים טוב על ה-Steam Deck - לא כי ה-Steam Deck הוא מכשיר חלש ומזעזע, הוא בדיוק ההפך מזה - אלא כי מדובר בפורטים פשוט נוראיים ל-PC. הדוגמא הכי טובה שאני יכול לתת מהבדיקות שעשיתי היא Batman Arkham Knight. גם כיום זה משחק שפשוט לא מתפקד טוב על מחשבים, וה-Steam Deck סבל ממנו מאוד. הנ"ל גם נכון למשחקים עם טקסטים קטנים ולא ברורים שעל מסך ה-7 אינץ' של ה-Deck לא מצליחים להיות ברורים מספיק. ביחס למחיר שלו, הביצועים שלו טובים מאוד, אבל הוא בהחלט לוקה בחסר בתחומים מסוימים.

סיכום אמצע

ה-Steam Deck הוא פחות או יותר מה שרציתי שה-Super Switch המקורי יהיה: מדובר בקונסולה ניידת חזקה להפליא שבאמת כמעט ולא חוסכת בשום אמצעי כדי לתת לשחקנים שלה את חווית המשחק הניידת הטובה ביותר שהיא יכולה לתת. הגרסה הנוכחית של ה-Steam Deck היא ממש לא אותו המוצר שנמכר בפברואר השנה, כשבנוסף לתמיכה רחבה יותר במגוון רחב יותר של משחקי Steam, הביצועים השתפרו ונוספו עוד המון פיצ׳רים שבאים לאפשר ורסטיליות גדולה עבור מגוון רחב של שחקנים. שתי הבעיות המרכזיות של ה-Steam Deck לטעמי הן זמן הסוללה הנמוך והעובדה שהוא גדול יותר ממה שהייתם מצפים ממנו מקונסולה ניידת, אבל את הראשונה אפשר לפתור על ידי גורם חיצוני וגם בעזרת Steam OS בעצמו. בסך הכל, ה-Steam Deck הוא ללא ספק פלא טכנולוגי ואחד המוצרים הכי מגניבים שעברו אצלי בין הידיים.

בניגוד לרוב המוחלט של הביקורות שיש לנו באתר, הביקורת המאוד ארוכה הזאת לא מסתיימת עם ״השורה התחתונה״, אלא עם סיכום אמצע. החלק השני של הביקורת שיעלה בתחילת השבוע הבא יסקור את הכובע השני של ה-Steam Deck: מחשב עם מערכת הפעלה של Linux. החלק השני יסקור עוד שימושים של ה-Steam Deck, כמו היכולת להתקין עליו לאנצ׳רים חיצוניים, התמיכה של הקהילה עם פיצ׳רים חיצוניים ומשהו שאני מניח שכולכם רוצים לקרוא עליו: אימולציה. בסוף החלק השני גם יגיע הסיכום המלא שלי לביקורת והציון הסופי שלי למכשיר. מוזמנים לקרוא עוד על המכשיר בחלק השני, כאן למטה:

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    21:24 12.11.2022 | Yakuza Fanboy Yakuza Fanboy (אורח)

    שמואל התותח אתה מכיר את סדרת משחקי
    The Legend of Heroes: Trails
    אם כן מה אתה חושב עליה?

  2. 2

    15:56 11.01.2023 | יניר יניר (אורח)

    מאיפה קונים??

  3. 3

       | פורסם ע"י