הרשמה

ביקורת: Space Siege

אחרי כמה וכמה משחקים טובים ברזומה שלו, המשחק החדש של כריס טיילור, Space Siege, הוא פשוט נפילה.

Space Siege, משחק האקשן/תפקידים החדש מבית חברת Gas Powered Games, שמתואר כ"המשך הרוחני" של Dungeon Siege, יכול להוות דוגמא מצויינת לאימרה "אם זה לא מקולקל - אל תגע בזה". הפעם המשחק נוטש את הצינוקים, היערות והמרחבים הפתוחים לטובת סביבה קלאסטרופובית ואפלה בתוך חללית נטושה.

בעתיד הרחוק, ככל הנראה, לאנושות נמאס מכדור הארץ, והם יוצאים לטייל מחוצה לו. במהלך הטיול הם פוגשים גזע חייזרים, שרוצה, כמו כל גזע של חייזרים שמכבד את עצמו, להשמיד את האנושות. בני האדם בורחים חזרה לכדור הארץ, החייזרים באים אחריהם – ופה אתם נכנסים לתמונה. כל זה מועבר בסרטון מרשים וקולנועי במיוחד. ו... זה בערך כל מה שטוב במשחק.

להורדת הדמו של המשחק (935 מגה).

לקניית המשחק (מחיר כולל משלוח):
200 שקלים Play-Asia
229 שקלים PCGames


Space Siege, הטריילר. ראיתם אותו, ראיתם בערך את כל מה שטוב במשחק

הטוב

  • אפקטים טובים של אור וצל
  • מראה עתידני מלוטש, בעיקר לממשק

הרע

  • חוזר על עצמו עד מאוד
  • לא מחדש שום דבר
  • לפעמים נותר רושם שזוהי גרסאת הדגמה, כי המשחק פשוט לא גמור
  • בניית דמות מינימלית
  • מעט מאוד אפשרויות להתאמה אישית
  • הדמות הולכת כאילו שהיא סובלת מעצירות כרונית

והחידה

  • למה לגיבור יש חרב אור?!

כשחייזרים תוקפים, לא תדע על מה ללחוץ


בעתיד יש מיטות עם ידיים

אני זוכר את דאנג'ן סיג' לטובה כמשחק שבגללו פיספסתי לא פעם לימודים, כי פשוט לא יכלתי להתעורר אחרי לילה של לוחמה אינטנסיבית. את המשחק החדש אני אעדיף לשכוח.

אוקי, אז יש סרטון התחלה מגניב, אבל המשחק שמגיע אחריו צולע. אחרי סרטון ההתחלה תתבקשו ללחוץ על "משחק חדש", ואז תמצאו את עצמכם בתוך חללית, כשאתם תחת מתקפה, ועם מישהו שמזמזם לכם באוזן הוראות. מה, למה וכמה – לא יוסבר לכם. כן רבותיי, אין שום טוטוריאל, שום הסבר – תבינו לבד את מה שאתם צריכים.

באותו רגע יצאתי שוב למסך הראשי כדי לבדוק האם פספסתי משהו, אבל לא. תהרגו אותי, אבל אני לא מבין איך אפשר לבנות משחק תפקידים ללא הסבר מינימלי על המקשים לכל הפחות. מה, המפתחים באמת מצפים שאני אקרא את חוברת ההוראות? מה זה כאן, 87'?

"להגיע מ A ל-B" – השם השני של המשחק

את רוב זמנכם תבלו בתנועה מנקודה A לנקודה B, בצורה ליניארית לחלוטין. לפעמים תוצב לפניכם הבחירה בין פנייה שמאלה לבין פנייה ימינה (וואו!), אבל שני הדרכים מובילות בסופו של דבר לאותו מקום. האתגר הכי גדול שיעמוד ביניכם לבין נקודת B שלכם הוא לא האוייבים, לא ולא. הם טיפשים, מאוד, וילכו ישירות לתוך הרימונים שלכם, חביות נפץ למיניהן ומלכודות אחרות שתטמינו להם. האתגר הכי גדול הוא לגלות האם נקןדה B נמצאת באותו מפלס בו אתם נמצאים, במפלס נמוך יותר או גבוה יותר. מידע זה לא מסומן במפה, מה שהיה יכול להיות לא כל-כך נורא אם המעליות היו מסומנות במפה(!).

מסדרון אפל אחד מספיק


משהו לא כשורה...
כל המשחק כולו מורכב מסדרה של חדרים אפלים המחוברים יחדיו בעזרת סדרה של מסדרונות, שכולם נראים כמו העתקות מדוייקות אחד של השני, בהבדל גודל ומיקום העציצים בלבד. מבחינה זו אני מעדיף את דאנג'ן סיג' בכל יום עם הצינוקים, האיזורים הפתוחים הנרחבים והערים המגוונות.

למרות זאת, ישנם כמה חדרים יוצאים מהכלל, כמו חדר המנועים, שדווקא נראה סוף הדרך ומעוצב עד הפרט האחרון. יש בו תאורה מעולה, והוא ממש מכניס לאווירה של המשחק, ברמה של סרט קולנוע מן השורה. כנראה אחרי שעיצבו את השלב הזה התפטר כל הצוות האמנותי של המשחק, ושאר החדרים עוצבו לפי דגם אחד ויחיד.

Alien Shooter, הדור הבא


יש יכולות, זה בטח RPG

אולי צירוף האותיות RPG מופיע בהגדרתו של המשחק, אך הוא רחוק מהאמת, כי מדובר במשחק אקשן כמעט טהור עם כמה אופציות שטחיות לעיצוב הדמות. מערכת הקרבות עובדת, אך לא על הצד הטוב ביותר. כדי לנוע ממקום למקום תשתמשו בלחיצה שמאלית על העכבר, וכדי לתקוף בלחיצה ימנית. זה אומר, בין השאר, שאתם לא יכולים ללכת ולירות באותו זמן. הייתי מאוד שמח לראות מערכת תזוז מסוג WASD, אבל לא.

המשחק מציע לכם להתחמק מהתקפות ע"י לחיצה על מקש ה-E במקלדת. לדעתי זה בזבוז של מקש, כי הדמות שלכם יכולה להתחמק רק קדימה או אחורה. התחמקות קדימה, מן הסתם, תזיז אתכם קרוב יותר לאויבים, ומה עשינו בזה? כדי להתחמק אחורה תצטרכו להזיז את הסמן אל מאחורי הדמות ואז ללחוץ על כפתור ההתחמקות. אם צריך לעשות את כל זה, אפשר פשוט להרחיק את הדמות מקו האש, זה הרבה יותר אפקטיבי.

במקביל תצטרכו להיאבק במצלמה בעייתית שפשוט מסרבת להראות לכם את הקרב. כל כמה שניות תהיו חייבים להזיז אותה ולהתאים אותה באופן אישי לזווית ראייה נוחה, או שתצפו בקיר לאורך כל הקרב. המצלמה לא תזוז לבד לשום מקום ולא תעקוב אחרי שדה הראייה של הדמות.

רובוט עם מוח בגודל פלנטה... מיקרוסקופית


כן, הוא טיפש כמו שהוא נראה

אחרי זמן מה תפגשו ברובוט בשם הארווי, שילוויה אתכם לכל שארית המשחק. הארווי, כמו שאר דמויות ה NPC במשחק, הוא טיפש עם תעודות. הוא לא יורה במי שצריך, ולפעמים אף יעדיף לבחור את האויב החזק ביותר ולירות בו לאורך כל הקרב. אתם תאלצו להתמודד מול שאר האויבים ובו בזמן להתחמק מהיריות של אותו סופר-חייזר, שכמובן לא יתרגש לרגע ולא יתייחס בכלל להארוי שיורה בו מהצד.

וזה, בעצם, כל מה שתעשו במשחק. שיטת ה"לך לשם, תהרוג את כולם ותלחץ על משהו" חוזרת שוב ושוב, ושוב, ושוב. זה מתחיל לשעמם מאוד אחרי כמה שעות משחק, עד כדי שבכלל לא תרגישו שאתם מתקדמים לאנשהו, וזה לא משתפר גם בשלבים המאוחרים יותר. האוייבים הופכים לגדולים וחזקים יותר, הנשקים שלכם מסבים נזק רב יותר, אתם הופכים לאט לאט לסייבורג – אבל נוסחת המשחקיות נותרת בעינה.

RPG, בשביל הקטע


גליון אקסל

כאמור, אלמנטי ה- RPG כמעט ולא מורגשים במשחק, והם מתבטאים בסך הכל השני עצי מיומנויות (שלי באופן אישי הזכירו גיליון אקסל): עץ אחד ליכולות קרביות, עץ שני ליכולות טקטיות. הנקודות שתקבלו לשם למידת יכולות חדשות ושכלולן מתקבלות בסופו של כל פרק, ללא שום קשר להתקדמות האישית שלכם ובכמה קרבות נלחמתם. הכל קבוע מראש בתסריט.

גם מערכת השלל המגניבה של דאנג'ן סיג' הופשטה, וכעת תאספו רק ברגים וחלקי מתכת אחרים שיתפקדו כסוג כלשהו של כסף. תמצאו גם שאריות חייזרים, כמו חומצה. כשתגיעו לשולחן עבודה (או אחת ממכונות השדרוג המפוזרות בשלבים ונראות כמו כדור מתכתי גדול) תוכלו לשדרג את עצמכם בחלקי רובוטים, כגון מוח מלאכותי, או לשפר את נשקיכם ולהעניק להם תכונות מיוחדות.

את המשחק תתחילו אנושיים במאת האחוזים. ככל שתתקדמו תוכלו לשדרג את עצמיכם בתוספים קיברנטיים, ובכך לשפר את יכולות הקרב שלכם. למרות שהקול-ללא-גוף יזהיר אתכם שוב ושוב כי בשיפורים אלו תאבדו את אנושיותכם ותהפכו למכונה, למשחק עצמו לא כל כך אכפת מה אתם עושים עם הגוף שלכם. אני הפכתי לסייבורג מלא והורדתי את אנושיותי לחמישה אחוזים, ובסופו של המשחק הצלתי את העולם ו.... ככל הנראה חייתי כמכונה באושר ועושר עד עצם היום הזה.

מה שמוזר הוא שלמרות שהספינה מאוכלסת ברובוטים וסייבורגים, תמצאו רק חלק שדרוג אחד מכל סוג. בטוח צריכות להיות עוד כמה עיניים סייברנטיות-אדומות-סטייל-המחסל באיזו פינה....

בחזרה לעתיד


אני עשיתי את זה?
למרות שחלפו כבר שלוש שנים מאז יצא דאנג'ן סיג' 2, לדעתי המשחק החדש נראה פחות טוב. הגראפיקה ממוצעת מינוס, המנוע הפיזיקלי לא מציאותי בגרוש והטקסטורות לא חדות במיוחד. לעומת זאת, התאורה הדינמית במשחק עובדת מעולה, ויוטלו צללים גם ממקורות אור לא מקובעים, כגון הפנס בראשו של הארוי.

היכולות המיוחדות של הדמויות דווקא נראות טוב, החל מכדורים עולים באש ועד לפיצוץ אנרגייה מאסיבי סביב הדמות שיכול להעיף את האוייבים כמה מטרים מכם. גם אפקטים מיוחדים אחרים, כגון פיצוצים, נראים טוב. אפרפו פיצוצים – ישנה כמות לא מבוטלת של חביות נפץ המפוזרת באופן נוח במיוחד ברחבי שלבי המשחק, בניגוד לכל הגיון. בחללית אמיתית, כל פיצוץ כזה היה מזכה אתכם בכרטיס חינם לכיוון אחד לריק החללי.

אפילו שהמשחק לא נראה סוף הדרך בכלל, הוא מתקשה לשמור על קצב פריימים יציב. קצב הרענון יכול לצנוח מ-50 ל-12 בשנייה אחת, ואז בחזרה לחמישים, ללא שום הצדקה. זה יכול לקרות כשהמסך מאוכלס באוייבים ופיצוצים, או סתם באמצע מסדרון, מה שמראה על מנוע לא ממש מלוטש.


נראה טוב בסרטונים בלבד

נתלה על חוט השערה

אחד האלמנטים היחידים שמציל את המשחק מכישלון מוחלט הוא הסאונד שלו. מוזיקה אמנם לא תשמעו הרבה במשחק, אבל שאר הצלילים, כמו נקישות, צלילי אזהרה ושאר "צלילי אווירה" למיניהם יכניסו אתכם לאווירה הקודרת והמיואשת שהמשחק מנסה להעביר. הנשקים נשמעים טוב, וכך גם האפקטים של פיצוצים וקולות החייזרים, ובמיוחד אנחות המוות שלהם. צלילי המהומה של הקרבות גם הם מוסיפים משקל למשחק.

נזכיר לרגע את עיצוב הדמויות, שגם הוא לא רע. העיצוב האומנותי הן של הדמות הראשית והן של החייזרים הוא מהטובים שראיתי, בעיקר בוסים למיניהם שנראים מפחידים ומתכתיים במיוחד. חבל שכל זה נבלע במשחקיות שחוזרת על עצמה, שלבים מועתקים ומחסור באלמנטי RPG.

מצב מרובה משתתפים, בערך

כן כן, לא שכחו אותו, גם הוא קיים. אולי המפתחים חשבו שזה יציל את המשחק שלהם ממוות בטוח, לכו תדעו. ישנו מצב CO-OP, ואפשר לשחק גם דרך GPGnet. אולי זה סתם כי לא אוהבים אותי, אבל רק מישהו אחד הסכים לשחק איתי. בעצם, אולי זה נובע מהמחסור הטוטאלי בשרתי משחק ברשת? אין לי הרבה מה לכתוב על מצב האונליין, החוייה היחידה שהייתה לי לא מספיקה כדי לספק חוות דעת על כל מצב האונליין. אולי לכם יהיה יותר מזל, אבל ראו הוזהרתם – לא הרבה משחקים במשחקים סוג ג' ברשת.

השורה התחתונה


אני ג'די...
Space Siege היה אמור להיות משחק תפקידים/פעולה טוב, והיו לי ציפיות גבוהות ממנו. אולי בגלל זה כל כך התאכזבתי. המשחק לא פוגע בול בשום דבר. יש בו כמה דברים טובים וכמה רעים, אבל בעיקר רעים. הגרפיקה לא משהו, מגוון הנשקים והיכולות מוגבל מאוד, המשחקיות חוזרת על עצמה כמו גם הסביבות, ויש רק דרגת קושי אחת, שמוציאה כל טעם ממשחק חוזר, אם בכלל מצאתם סיבה לשחק בו שוב מלכתחילה.

לפני שנסיים, אני חייב להזכיר את ה- Magblade. שהשם לא יטעה אתכם - זו חרב אור לכל דבר. היא מסבה נזק רב יותר ממכונת ירייה, ובתכל'ס סתם כיף להשתמש בה. אם מצאתי הנאה כלשהי במשחק זה היה הודות לחרב הזו, כי לשחק אותה ג'דיי זה פשוט כיף.
סרטון של חרב האור בפעולה.

להורדת הדמו של המשחק (935 מגה).

לקניית המשחק (מחיר כולל משלוח):
200 שקלים Play-Asia
229 שקלים  PCGames

משחקיות – לא מחדשת שום דבר וחוזרת על עצמה
גרפיקה – ממוצעת מינוס. בהחלט לא ברמה של שאר המשחקים בדורנו
סאונד ופסקול – להפתעתי המרובה, פה דווקא המשחק לא מאכזב
טכני – זמני טעינה קצרים, אך הקפיצות בקצב רענון התמונה מורידות את הציון
אורך חיים – כעשר שעות משחק לשחקן יחיד, בלי שום צורך לשחק שוב
מולטיפלייר – לא מלוטש, וממילא אין שרתי משחק או שחקנים

ציון סופי: 63

מה חושבים מבקרים אחרים?

IGN - ציון 6.4
Eurogamer - ציון 5
GameSpy - ציון 5

עוד ב- Vgames:

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:53 25.08.2008 | evya evya

    משחק אם ציון של 50-65 במחיר של 200 שקל?!

    זה מה שהמבקרים אומרים והוא בכל זאת עולה כמו משחק מלוטש וטוב לחלוטין כמו COD4 וכאלה?
    משהו פה מוזר...[ואחר כך עוד באמת שואלים למה יש פיראטיות-_-]

  2. 2

    16:59 25.08.2008 | יובל בירב יובל בירב

    ל- 1

    ואיך בדיוק זה עובד בקולנוע או במוסיקה?

  3. 3

    17:25 25.08.2008 | יונתן טפרברג יונתן טפרברג

    צודק, זבל של משחק

    פשוט מעליב.
    משעמם אחרי כמה דקות וחוזר על עצמו בכמויות איומות.

    חבל.

  4. 4

    17:31 25.08.2008 | 12ziv21 12ziv21

    ds 1 וds2 לא זכו לציונים טובים אבל הם היו ממכרים ביותר

  5. 5

    17:52 25.08.2008 | blink182 blink182

    מה אתה דפוק?

    זה אחלה משחק אני מאוד אהבתי אותו

  6. 6

    18:11 25.08.2008 | bozeman bozeman

    אחלה סיקור

    חבל רק שהמשחק לא משהו בכלל...

  7. 7

    18:40 25.08.2008 | אלכס גרבוב אלכס גרבוב

    ל -5

    לא, האמת שלא...
    יתרה מזאת, דיעה על משחק זה דבר מאוד סוביי'טיבי. למשל אני משחק ליינאג'2 (למי שמכיר) כבר שנתיים תמימות, לעומת שחבר שלי מחק אותו אחרי עשר דקות.

  8. 8

    18:51 25.08.2008 | Liran3331 Liran3331 (אורח)

    זה באמת אחלה משחק, אישית ממש אהבתי

    מי שלא משחק מפסיד. אל תשימו לב לבולשיט הזה

  9. 9

    19:44 25.08.2008 | Source Source

    לא יודע איך המשחק,

    אבל הסיקור כתוב יפה מאוד :).

  10. 10

    20:06 25.08.2008 | Joni-r Joni-r

    "אם זה לא שבור-אל תגע בזה"...

    "אם זה לא שבור-אל תתקן את זה"
    זה המשפט הזה לפי דעתי
    חוץ מזה אחלה כתבה.
    לא יודע איך המשחק אבל אני לא התחברתי ל DS הראשונים

  11. 11

    22:13 25.08.2008 | ShafLe ShafLe

    זהו?

    מעכשיו vgames הופכת כל דבר לחדשות קהילה?
    אפילו כתוב בדף של הביקורות שלכל המשחקים יש ציון 0...

  12. 12

    22:34 25.08.2008 | יובל בירב יובל בירב

    ל- 11

    זה עניין זמני, עד שנחליף סוף סוף את העמוד הראשי.

  13. 13

    23:04 25.08.2008 | סתם מישהן שעובר סתם מישהן שעובר (אורח)

    כל אחד אם הטעם שלו

    יש לי חבר ששונא GOW אני לא מבין איך אבל לא נורא

  14. 14

    08:03 26.08.2008 | X X (אורח)

    צודק

    הציון בול בשביל משחק כזה... אבל עדיין זה משחק אקשן תפקידים זה אמור לחזור על עצמו זה כמו בhellgate שלא אהבתי כל כך... וכמו בmass effect שאהבתי פחות או יותר.. בשורה התחתונה: כתבה מעולה לא יותר :)

  15. 15

    09:10 27.08.2008 | gamer2008 gamer2008

    משחק חינמי בעברית

    משחק דפדפן אסטרטגיה אפשרות להלחם נגד חברים או מפלצות

  16. 16

    17:27 30.08.2008 | §gOOg§ §gOOg§

    משחק מגעיל

    משחק מעפן אתה הולך ויורה שם כמו ברונסקייפ בקיצור MAPLE 3D חחח לא שווה לקקה

  17. 17

       | פורסם ע"י