הרשמה

ביקורת: אופנהיימר - שים מימן ותלחץ כל הלילה

כריסטופר נולאן ניגש פעם נוספת לעשות קסמים על המסך הגדול - והתוצאה היא חוויה מטלטלת שאסור לפספס

תאריך השקה: 18/07/2023

ב ו ם .

תודה רבה לטוליפ אנטרטיינמנט על ההזמנה להקרנת הטרום בכורה!

גם אם אכתוב כאן אלפיים מילים - אני לא אצליח לתאר לכם את החוייה שתעברו עם "אופנהיימר". סרטו החדש של כריסטופר נולאן ׁ(Christopher Nolan), העוקב באופן אדוק כמעט לחלוטין אחרי סיפורו של רוברט אופנהיימר, אבי פצצת האטום, עם דגש על שלילת הסיווג הבטחוני שלו והדחתו מתפקיד יועץ לממשל האמריקאי, בהרבה מובנים בא "רק" לספר את ההיסטוריה - ועל הדרך גם לעשות אחת על המסך הגדול. לפני שאני קופץ למים אני רואה לנכון לתת דגש חשוב - את החוויה הקולנועית שהסרט מעביר לא יצליחו לשחזר בקרוב - וספק אם גם עשו מתישהו בהסטוריה. תשקיעו את הכסף ואל תוותרו על לראות אותו ב-IMAX, ייתכן ותספרו על זה לנכדים שלכם. הביקורת נטולת ספוילרים - קראו בחופשיות!

ביקוע והיתוך

את עלילת הסרט מחלק נולאן לשני חלקים מרכזיים ששמם נובע מההתעסקות באטום - ביקוע והיתוך. באחד, מדען הגרעין אופנהיימר, אותו משחק בתצוגה שמצדיקה כל פרס שהיא בוודאי תקבל קיליאן מרפי (Cillian Murphy), מתפרק מול הוועדה שדנה בסיווגו הביטחוני תוך כדי מעבר על חייו ודגש מרכזי כמובן על אירועי בניית פצצת האטום. השני הוא מעקב בשחור לבן על הדיון בניסיון למנות את לואיס שטראוס, אותו משחק גם באופן נהדר רוברט דאוני ג'וניור (Robert Downey Jr), ותופס חלק נכבד בעלילה הכללית של הסרט הנעה בין שני האירועים לאירועי העבר באופן רציף ובלי יותר מידי חוקיות.

מי שמכיר את הסיפור מכיר, אך העלילה כאן כתובה ובעיקר מסופרת בצורה כל כך מעניינת שגם מי שלא בקיא בשמות והאירועים יתמסר אליהם וירוץ למחשב בסוף הסרט לקרוא אליהם עוד. הדרך המיוחדת שבה בחר נולאן לספר את הסיפור משתלמת לו ברוב הדרך, ומניעה את העלילה בקצב נהדר אל עבר רגעי שיא מדהימים בהם האישיות של הדמויות שנבנתה לאט לאט ביחד עם הפצצה מתפוצצת לנו בשיחות או רגעים אישיים מצמררים. היא כן, לעומת זאת, מאוד פוגעת ברגעי הפתיחה של הדמויות במה שמתגלה כפגם היחיד של הסרט. נולאן באופן שיטתי בוחר לא להציג אף אחת מן הדמויות, ובמקום להתניע את המקום שלהן בעלילה אנחנו פוגשים אותן כשהן כבר בתנועה ומבינים לאט לאט אם הן סתם מכונית חולפת או כאן כדי להשאר. רק אחרי ששמים אליהן לב מספר פעמים מבינים את החשיבות של השיחות עם חלק מהדמויות או המשקל של מעשיהם, מה שפוגע בחלק מהאינטראקציות המוצגות בעיקר במערכה הראשונה.

מרגיש שבפאן הרגשי ההתפתחות של הדמויות בהתחלה קורית רק, כמו ההתעסקות המדעית של אופנהיימר, באופן תיאורתי, מה שמקשה על החיבור איתן באופן מיידי. מכניסת המערכה השניה מאזן הכוחות ברור יותר והדמויות נכנסות ביחד עם העלילה לרכבת בלתי נגמרת הצוברת תאוצה בכל סצנה עד שהיא מגיעה לפיצוץ מטורלל לחלוטין עם סצנות מטלטלות לחלוטין במערכה שלישית בין הטובות שהיה לעולם הקולנוע להציע לאחרונה. מי שחשב ששלוש שעות יהיה מייגע יגלה את עצמו רוצה עוד מהמערכה האחרונה הזו ומי שיאבד את עצמו לרגע במילים הגבוהות שהסרט משתמש בהן בחלק מהשיחות ימצא את עצמו תוך מאית שניה כבר שוב בפנים עם שילוב מושלם בין צילום אדיר ומשחק מהפנט של הקאסט שנותנים משמעות חדשה לביטוי "תמונה שווה אלף מילים". צריך להגיד שבשונה מכל שאר הדמויות, אלברט איינשטיין מוצג באופן מושלם וממשיך להיות נקודת שיא של הסרט לאורך כל העלילה ומוביל לכמה סצנות בלתי נשכחות.

גברותי ורבותי, הדמות המרכזית

עד עכשיו תיארתי סרט מעולה, אבל מה מייחד את החוייה של "אופנהיימר" כל כך? והתשובה היא בדמות המרכזית של הסרט והוא בלי צל של ספק הפסקול. אני טוען, ואמשיך לטעון עד שיוכח לי אחרת, שבמידה והמסך היה שחור וכל מה שהיינו שומעים היה דבר מלבד הפסקול - לא היה אחד בקהל שהיה משתעמם לשניה ורובם אפילו היו מתרגשים במקומות המתאימים. העבודה כאן היא לא רק יוצאת מן הכלל, לא רק מצדיקה פרסים ולא רק תופיע ברשימות הפסקול הטוב ביותר של העשור - היא כמעט בוודאות הכי טובה בהסטוריה. לודוויג גורנסון (Ludwig Goransson) הלחין פסקול שלא פוסח כמעט על שום שניה בסרט, מעצים כל רגע, בונה מתח באופן פנומנלי לרגעי שיא ואפילו מקדם את העלילה. תוסיפו לזה עבודת סאונד מטורללת של הצוות ותקבלו חוויה שלא הייתה כמותה אף פעם. גם נולאן בעצמו עוד לא יצר סרט שמצליח להשתמש בכל הטכנולוגיות שיש לאולם קולנוע להציע - והרמה שהוא הגיעה אליה כאן דורשת מאתנו כקהל לכבד אותה ולהתייחס אליה כראוי. כאמור תשקיעו בעצמכם ותלכו לראות אותו ב-IMAX, אני לא רק מבטיח לכם שלא תתחרטו, אני גם שם את המילה שלי שזאת העצה הכי טובה שתקבלו השבוע - כי מדובר בחוויה קולנועית של אחת לעשור או הרבה יותר.

השורה התחתונה

כשיסתכלו לאחור על התקדמות הקולנוע - "אופנהיימר" עומד להיות מצויין כנקודת מפנה שהקדימה את זמנה בתחום הפסקול והסאונד. איכשהו, גם מעבר להישג הקולנועי האדיר נבנית עלילה מותחת עם דמויות מרגשות שמובילות לרגעי שיא לא פחות ממצמררים - במה שתזכר כאחת מחוויות הצפייה המרהיבות ביותר בהסטוריה של הקולנוע. אל תוותרו בשום פנים ואופן על ה-IMAX.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9.5
מתוך 10

הטוב

  • פסקול ועבודת סאונד חסרי תקדים
  • הופעות מושלמות של כל הקאסט
  • רגעי שיא מטלטלים
  • עלילה מצויינת שמתקדמת בקצב מעולה
  • חוויה קולנועית שקשה להסביר במילים

הרע

  • הדמויות לא מוצגות כראוי מה שפוגע בהתפתחותן במערכה הראשונה

והופעות האורח:

  • חשבנו שווס אנדרסן טוב בלהביא הופעות אורח,  ועכשיו נצטרך לחשוב שוב
דור קציר - כתב תוכן

דור קציר - כתב תוכן

משחק על: Xbox Series X, Nintendo Switch, PS3, Wii U

בחיים לא תנצחו אותי ב:Mario Kart והמולטיפלייר של Uncharted 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Ratchet & Clank 3 ולגו באטמן

כשאני לא משחק אני: מכין קפה

מסר לעולם: תחייכו, זה לא עולה לכם כסף

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    12:58 25.07.2023 | אחלה ביקורת אחלה ביקורת (אורח)

    הייתי שמח להסבר קצת יותר רחב למה אתה ממליץ על הIMAX ולמה הוא כל כך מהפכני

    היה חסר לי עוד כמה מילים על כך אולי תוכל לספר יותר על החוויה שהייתה לך ועל ההבדלים לעומת ההקרנה הרגילה

  2. 2

       | פורסם ע"י