הרשמה

התביעה של Yuzu - וההשפעה שלה על עולם האימולציה

תקופה מאוד דרמטית עבור סצנת האימולציה לפנינו - הנה כמה דברים שעלולים לקרות בתקופה הקרובה

אימולטורים חינמיים, הסרה של אימולטורים, עוד תביעות - העתיד של אימולציה עומד להיראות שונה מאוד

למי שלא הכיר את הדרמה שהתרחשה בשבוע שעבר, היוצרים של Yuzu, אימולטור ה-Nintendo Switch הפופולרי, נתבעו על ידי נינטנדו על עזרה בקידום פיראטיות. בעוד שקיים תקדים שאומר שאימולציה לכשעצמה היא חוקית לחלוטין, כמה מפרקטיקות העבודה של Yuzu לא עזרו לקייס שלהם, ספציפית העובדה שהם ביקשו כסף על גרסה מעודכנת ומוקדמת של האימולטור (גרסת Early Access, הנאחס של עולם הגיימינג), גרסה שגם איפשרה לאנשים לשחק ב-Tears of the Kingdom מוקדם יותר.

היוצרים של Yuzu, באופן דיי מובן, נכנעו לדרישות של נינטנדו ובעסקת טיעון בינם לבין החברה, הסכימו להסדר פיצויים של 2.4 מיליון דולר, הסרה של האימולטור לאלתר מהאינטרנט, הסרה של הדומיין והעברתו לנינטנדו, הסרה של הבראנצ'ים שלהם ב-Github/העברתם לנינטנדו (עוד לא הבנתי מהמסמך אם זה נשאר אצל נינטנדו או נמחק לחלוטין) והתחייבות במכתב התנצלות לא לעסוק בדברים הללו יותר. ההפסקה הזאת גם הובילה להסרה של אימולטור אחר שנתמך על ידי הצוות של Yuzu: האימולטור Citra ל-Nintendo 3D, שהפיתוח שלו נתמך בצורה כבדה על ידי הצוות של Yuzu ולא יוכל להמשיך עוד בפיתוח שלו.

האם היוצרים של Yuzu היו מנצחים במשפט? אם הוא היה מדבר נטו על נושא האימולציה, כנראה שלא, אבל נינטנדו הלכה כאן על "עידוד לפיראטיות", וליוצרים של האימולטור אין באמת קייס נגד זה, בעיקר בהתחשב באיך שהם התנהלו ברשתות החברתיות ובאימולטור שלהם בעצמם. מה שהעניין כן אומר הוא שאנחנו צפוים לראות אפקט דומינו עצום על עולם האימולציה. הנה כמה דברים שצפוים לקרות בזמן הקרוב, לפי דעתי.

גל של הסרות

חוץ מ-Yuzu ו-Citra, גם יוצרים אחרים מתחילים לא לקחת סיכון מול הענקית מיפן וכל הכוח שלה. בעוד שאנחנו לא רואים גל של הדברים הללו, שני אימולטורים כבר הוסרו מהאינטרנט: Pizza Boy GBA ו-Pizza Boy GBC, שני האימולטורים הנהדרים לקונסולות ה-Game Boy של נינטנדו הוסרו מהחנות של Google Play כשהיוצר טען "שהמשפחה שלו מגיעה קודם". הוא התכוון לכך בהקשרי זמן פיתוח אל מול זמן משפחה, אבל אני חושב שכולנו יכולים להבין למה הוא התכוון. אני בטוח שזה לא יהיה האימולטור האחרון של קונסולות נינטנדו שצפוי להודיע על סגירה כדי להימנע מתביעה פוטנציאלית.

יותר אימולטורים חינמיים

הצד השני של המטבע הוא אימולטורים כמו DraStic, האימולטור הנהדר ל-Nintendo DS לטלפונים. האימולטור הזה עלה 4.99 דולר בחנות של Google Play, אבל עכשיו הוא חינמי לחלוטין. היוצר של האימולטור, Exophase אפילו טען שהוא מתכנן להוריד את האימולטור מהחנות באיזשהו שלב ושכל הסיפור עם נינטנדו הפך את האירוע "ליותר דחוף". יש עוד כמה וכמה אימולטורים בתשלום, אז לפי דעתי החברות האלה ינסו להימנע מהנושא הכלכלי בעזרת הורדה של התשלום עליהם. בעוד שזה טוב למשתמש הרגיל, זה גם מוריד את האינטרס של אנשים לפתח אימולטורים - גם אם מדובר בדרך שלהם לנסות ולשמר את המשחקים האהובים עליהם מהפלטפורמות הנשכחות.

סוני תיכנס לעניינים?

עכשיו כשנינטנדו הצליחה עם תביעה אחת - למה שחברות אחרות לא יכנסו לקלחת? ינסו להשיג לעצמן קצת נקודות נגד קהילת האימולציה. יש לא מעט אימולטורים נהדרים למשחקי PS2 ו-PS3 (האימולטור AetherSX2 הוא דוגמא מצוינת), שסוני יכולה פשוט לנסות לתבוע ולראות האם הפחד מאירוע משפטי יוביל גם את היוצרים שלהם להתפשר על עסקת טיעון במקום להיכנס לאירוע משפטי שיגרר חודשים אם לא שנים, יעלה להם הון תועפות ובריאות (נפשית ופיזית), רק בשביל לנצח בסוף ולהשאיר בחיים תוכנה שהם לא מרוויחים עליה כסף. זה מפחיד, כן, אבל זה גם הגיוני.

פחות אימולטורים חדשים

וכמובן, עם התביעה של נינטנדו, אנחנו עומדים לראות הרבה פחות אימולטורים צצים באינטרנט. זה פשוט עניין של עלות מול תועלת ורוב האנשים עם עבודה שמביאה להם מספיק כסף כנראה לא יהיה להם זמן לפתח אימולטור שלם, אלו שכבר פיתחו אימולטור ועזבו את הסצנה (כמו המפתחים של Yuzu) לא יחזרו אליה אז הידע הזה יילך לפח ובאופן כללי הפחד מתביעה של חברת מולטי-מיליונים תמיד יאפיל על כל רצון לפתח משהו בסגנון.

דעתי על אימולציה ברורה: האימולציה עצמה חוקית לחלוטין, פיראטיות היא לא. אבל חשוב שנינטנדו יזכרו את המילים של גייב נואל, נשיא Valve והאבא של Steam, שירות קניית המשחקים הפופולרי ביותר על המחשב האישי: פיראטיות זו בעיה של שירות. אתם רוצים להילחם בפיראטיות? תדאגו לשירותים יותר טובים. 

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    13:41 10.03.2024 | ע.ש ע.ש (אורח)

    לא להאמין שאתה עוזב.... 80 אחוז מהאתר הזה , זה אתה ! טעות שבעלי האתר ישלמו עליה ביוקר בעתיד מעזיבת גולשים

  2. 2

       | פורסם ע"י