הקרב על יוצרי התוכן התחיל במלוא הכוח
בימים האחרונים מתחוללת דרמה בעולם הגיימינג, חברת Epic Games, המפתחת של Fortnite, הכריזה על שינויים דרמטיים במודל הכלכלי של המשחק, המאפשרים לראשונה ליוצרי תוכן למכור פריטים וירטואליים ולקדם תכנים ממומנים. המהלך, שנכנס לתוקף בהדרגה, מסמן שינוי אסטרטגי משמעותי ומציב את פורטנייט בתחרות ישירה מול רובלוקס, הפלטפורמה הדומיננטית בעולם התוכן שנוצר על ידי משתמשים (UGC). אנליסטים מעריכים כי השינוי נכפה על Epic Games בעקבות ירידה במעורבות השחקנים, אך השאלה הגדולה היא האם לא מאוחר מדי לאתגר את ההגמוניה של רובלוקס.
ב-18 בספטמבר 2025, הודיעה Epic Games על מה שנראה כמהלך הנועז ביותר שלה מאז השקת Fortnite Creative 2.0 במרץ 2023. החל מדצמבר, יוצרים יוכלו למכור פריטים בתוך ה"איים" (העולמות) שלהם, והחל מנובמבר יוכלו להוסיף פרסומות ממומנות באזור ה-Discovery במשחק. בנוסף, החברה מציעה יחסי תשלום נדיבים יותר הן על רכישות בתוך המשחק והן על מודעות ממומנות עד סוף 2026. עד כה, מודל התגמול ליוצרים בפורטנייט, "כלכלת היוצרים 2.0", התבסס על "תשלומי מעורבות" (Engagement Payouts) באמצעות אלגוריתם שקבע את התשלום על סמך הפופולריות של התוכן ושיעור שימור השחקנים. המודל החדש משנה את כללי המשחק ומקרב את פורטנייט למודל הכלכלי של רובלוקס, שבו יוצרים יכולים לייצר רווחים ישירים ממכירת פריטים וחוויות שהם יציעו ישירות הדרך המשחק.
תגובת שרשרת לירידה במעורבות
השינויים מרחיקי הלכת של Epic Games הם תגובה ישירה לירידה משמעותית במעורבות המשתמשים בפורטנייט. נתוני שחקנים מאמצע ספטמבר 2025 הראו ירידה של 50% עד 60% במספר השחקנים הממוצע בהשוואה לתקופות המקבילות ב-2023 וב-2024. עוד נטען כי Epic חשפה שתשלום היוצרים הכולל עד כה עמד על 722 מיליון דולר, סכום שמשקף תשלום שנתי של 288 מיליון דולר – נמוך משמעותית מ-923 מיליון דולר ששילמה רובלוקס ליוצריה ב-2024. השינויים החדשים "נכפו" על Epic והם צפויים שלא להוות איום משמעותי על רובלוקס בטווח הקרוב. פלטפורמת היצירה של פורטנייט, UEFN (Unreal Editor for Fortnite), נמצאת בפיגור של שנים אחרי רובלוקס בכל הנוגע לתשתיות, כלים ושירותים הדרושים לבניית כלכלת יוצרים חזקה ולא נראה כי Fortnite תהווה איום ישיר על Roblox בזמן הקרוב.
רובלוקס: ענק ותיק עם יתרון מובנה
רובלוקס, שנוסדה ב-2004, בנתה במשך שני עשורים מערכת אקולוגית שלמה סביב תוכן שנוצר על ידי משתמשים. הפלטפורמה מציעה למפתחים צעירים כלים ליצירת משחקים וחוויות, ומודל כלכלי המאפשר להם להרוויח כסף אמיתי מהיצירות שלהם. בעוד שפורטנייט החלה כמשחק באטל רויאל והוסיפה את מצב היצירה (Creative) מאוחר יותר, רובלוקס היא במהותה פלטפורמה המונעת כולה על ידי תוכן קהילתי.
ההבדלים ניכרים גם במספרים: בשנת 2023, רובלוקס שילמה ליוצריה 741 מיליון דולר. מספר המשתמשים הפעילים היומי שלה הגיע ל-72 מיליון ברבעון האחרון של 2023, כאשר שחקנים מבלים בממוצע קרוב ל-2.5 שעות ביום בפלטפורמה. לשם השוואה, ההערכות לגבי פורטנייט מדברות על כ-225 מיליון משתמשים פעילים חודשיים, עם זמן משחק ממוצע של כשעה עד שעה וחצי ביום.
העתיד של יצירת תוכן במשחקים
המהלך של Epic Games הוא עדות נוספת לחשיבות הגוברת של מודל ה-UGC בתעשיית הגיימינג. שתי הפלטפורמות שואפות למקסם את זמן המשתמשים על ידי תגמול יוצרים על יצירת תוכן מקורי ומושך. עם זאת, בעוד רובלוקס בנויה מהיסוד כפלטפורמת UGC, פורטנייט עדיין נתפסת במידה רבה כמשחק באטל רויאל עם מצב יצירה נלווה. אנליסטים מציינים כי האתגר הגדול של פורטנייט יהיה לשכנע את קהילת המפתחים שהיא מציעה אלטרנטיבה בת-קיימא. גם אם יחסי התשלום יהיו אטרקטיביים, בניית תשתית טכנולוגית, קהילה תומכת ומערכת כלכלית יציבה דורשת זמן והשקעה מסיבית, תחומים שבהם לרובלוקס יש יתרון של שנים.
הקרב על עתיד התוכן הדיגיטלי רק מתחמם. המהלך של פורטנייט מבטיח תחרות עזה יותר, שעשויה בסופו של דבר להועיל ליוצרים ולשחקנים כאחד. עם זאת, נראה שבשלב זה, הכתר של רובלוקס כמלכת ה-UGC נותר יציב על ראשה. מה דעתכם בנושא? באיזה צד אתם? ספרו לנו בתגובות!
*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*
תגובות
1
| פורסם ע"י