הרשמה

ביקורת: Borderlands 4 - חוצה כל גבול

יש גבולות שלא חוצים

  • PC
  • PlayStation 5
  • Xbox Series X|S
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 12/09/2025

סדרת Borderlands חוזרת ובענק, האם המשחק הרביעי בסדרת מחזיר עטרה ליושנה?

עותק לביקורת ניתן לנו ע"י עדלי יונייטד, תודה רבה!

זאת תקופה מצוינת להיות בה גיימר - שני החודשים האחרונים בפרט הפכו את שנת 2025 לאחת מהשנים הטובות ביותר בתעשיית משחקי המחשב מזה שנים, וכשאל כל הדבר הזה נוסף גם משחק Borderlands חדש? החגיגה מרגישה כפולה ומכופלת. אולם במבחן המציאות לא הכל ורוד, ובעוד שיש לנו כאן משחק מהנה בטירוף שמחזיר לסדרה הותיקה הזו את הכבוד שמגיע לה, בעיות ביצועים מבאסות שמלוות בחוסר התייחסות רציני של המפתחת לנושא הופכות את החוויה להרבה פחות מרגשת ומיוחדת ממה שהיא יכלה להיות - הנה כל מה שחשבנו על Borderlands 4!

עולם חדש, גבולות חדשים

Borderlands 4 מנחית אותנו ישירות אל מרכז העניינים ואל כוכב חדש בשם Kairos, המתפקד למעשה כבית כלא אינטרגלקטי המאכלס בתוכו את הפושעים הגדולים של הגלקסיה. בראש של כל האופרציה הזו עומד ה-"Timekeeper", המשתמש בשתל מיוחד המאפשר לו לצפות במתרחש על הכוכב שלו היישר מעיניהם של האסירים שלו, וכמו כל רודן שמכבד את עצמו יש לרשותו של ה-Timekeeper לא מעט תומכים אבל גם לא מעט מתנגדים שמנסים להפיל את שלטונו ואת הסגר הקשוח שהוא מנהל על Kairos. אל תוך כל הבלאגן הזה ניכנס אנחנו, ה-"Vault Hunters" שמגיעים לכוכב, דבר שמביא אותנו לאיחוד כוחות יחד עם ה-"Crimson Resistance" בשאיפה להפיל את שלטונו של הרודן המרושע.

עלילת המשחק הכי ככל הנראה אחת מנקודות החיוב הטובות ביותר שיש למשחק הזה להציע, ואפילו שהיא כוללת בתוכה את אחת מחבורות ה-Vault Hunters הבנאלית ביותר שסדרת המשחקים הזו ידעה אי-פעם, בפועל יש לנו קו עלילה די מעניין, אפל, והרבה יותר טוב מזה של המשחק הקודם בסדרה, כשהוא לשמחתנו הרבה זונח את כל הקרינג' המוגזם של Borderlands 3 ובמקום זאת נותן לנו סיפור יותר מקורקע ואמין שאפשר סוג של להתחבר אליו. המשחק עדיין מצחיק למדי שלא תטעו - הוא פשוט מסתמך יותר על הומור שנובע מהדינמיקות של הדמויות והיחסים בניהם ופחות על שימוש בבדיחות וממים מטופשים, וזו בעיניי החלטה סופר מבורכת שמפתחת המשחק לקחה כאן. הדמויות עצמן זוכות אמנם ליחס לא רע לאורך הסיפור ואין ספק שלכל דמות יש את הרגעים הטובים שלה, אבל בפועל כפי שציינתי התחושה הכללית שהן מעבירות לא גרמה לי להתחבר לאף אחד מהן באופן מהותי (אין כאן משפטי מחץ שנזכור עוד שנים רבות קדימה כמו שקרה ב-Borderlands 2), ומעל כל זה ישנה התחושה שמפתחת המשחק החליטה ללכת על בטוח גם בכל מה שקשור לנבל עצמו, כשה-Timekeeper אמנם מצטייר בתחילת הדרך כנבל מעניין ועמוק, אבל בפועל גם הוא מסתכם כדמות די בנאלית ומשעממת (אין מה לעשות, הרף ש-Handsome Jack סיפק ב-Borderlands 2 גבוה מידי).

קח לך רובה ובנה לו בית

בוא נדבר תכלס, מי שהחליט לקרוא ביקורת על משחק בסדרת Borderlands ירצה לדעת הכי הרבה איך מרגישים הנשקים במשחק, אבל עוד לפני שנגיע לזה תרשו לי לתת לכם כאן את הנקודה המרכזית שמבחינתי הופכת את המשחק הזה לטוב באמת - התזוזה.

Borderlands 4 כולל בתוכו את מערכת התזוזה הטובה ביותר שסדרת המשחקים זו ידעה אי-פעם, כשכאן תינתן לנו האפשרות לזוז במרחב באמצעות ארסנל כלים חדש שכולל בין היתר את היכולת לעשות Dash לצד היכולת לדאות באמצעות Glider ולקפוץ ממקום למקום באמצעות Grappling Hook, וזה אפילו לפני שדיברתי על זה שיש לנו את היכולת לזמן את הרכב הפרטי שלנו בכל רגע נתון במהלך המשחק וללא כל הישענות בתחנות "Catch-A-Ride" האייקוניות של יתר המשחקים בסדרה או את העובדה שיש לנו את היכולת לבצע Double Jump כבר מהקרב הראשון שניקח בו חלק. לתוך כל זה נוסיף את חווית החקר של המשחק שכעת עברה למודל סמי-פתוח, כשעולם המשחק מאפשר לנו לחקור שטחים נרחבים באופן די חופשי המחולקים למעשה ל-4 אזורי תוכן מרכזיים, והרי לכם קוקטייל משובח במיוחד של כיף טהור מהול בשיגעון.

המעבר לשיטת החקר הזו הופכת את Borderlands 4 להרבה יותר זורם וכיפי בהשוואה לאזורים הסגורים והלינאריים של המשחקים הקודמים בסדרה, אולם היו לא מעט פעמים שבהן הרגשתי די אבוד בעולם המשחק עקב תחושת ה-FOMO הענקית שהמשחק הזה מעביר בזמנים שבהם אתם מנסים לחקור את העולם ולא לרוץ ישירות על קו העלילה הראשי, משהו שאני אישית פחות מעריך במשחקים בסגנון. אציין בנוסף שכמות תוכן הצד שהמשחק הזה כולל בהחלט מרשימה, אבל גם כאן חשתי לעיתים תחושת בלאגן מובהקת מכמות התוכן שהמשחק הזה זרק עליי, זאת לצד העובדה שיש לא מעט משימות צד שמרגישות די פשוטות ולא מרגשות (לרמה שבכנות הייתי מעדיף לדלג עליהן כדי להתקדם בסיפור המרכזי), שלא הביאו לי תמורה מהותית מספיק כדי שאגדיר אותן כניצול טוב של הזמן שלי במהלך המשחק. כמו כן היות ומדובר בעולם פתוח שאינו באמת פתוח, כמות הקירות הבלתי נראים שהמשחק הזה כולל באזורים מסוימים יכולה מאוד להעיק, אבל לשמחתי לא מדובר בעניין שכיח מידי לאורך המשחק, ובכנות זה משהו שאני רגיל אליו מכל המשחקים הקודמים בסדרה ככה שזה לגמרי לא סוף העולם (הפתוח, #סליחה).

נעבור מכאן למשחקיות עצמה, ונתחיל כמובן עם הדמויות עצמן. המשחק כולל נכון לרגע זה 4 דמויות שונות שנוכל לבחור ולשחק (בהמשך השנה אנחנו נזכה לקבל את דמות ההרחבה הראשונה של המשחק), ובדומה למשחקים קודמים גם כאן לכל דמות יש את ארסנל היכולות הייחודי שלה המחולק לשלושה עצי יכולות ענפים שמאפשרים לנו להתאים אישית את חווית המשחק שלנו עם כל דמות. עצי היכולות שקיבלנו הפעם נהדרים, כשכל אחד מהם משנה כמעט לחלוטין את סגנון המשחק שתקבלו עם כל דמות, מה שמאפשר לכם ברמת העיקרון לשחק את המשחק הזה שוב ושוב מבלי שתרגישו משועממים או שאתם עושים משהו שכבר עשיתם בעבר. אישית יצא לי לנסות לטובת הביקורת הזו את כל אחת מהדמויות לפרק זמן די ארוך (אחת הסיבות להתעכבות הקלה בפרסום הביקורת הזו, עימכם הסליחה), מה שגרם לי להעריך מאוד את הגיוון והצורה שבה מערכת בניית הדמות במשחק הזה עובדת. לכל זה נוסיף כמובן את השינויים הכלליים שבוצעו למשחק שכוללים בין היתר סידור מחדש של צורת ניהול התיק שלנו וכמה שינויי QoL מאוד מבורכים ביחס למשחקים הקודמים בסדרה, והרי לכם תחושת משחקיות משובחת באמת. עצי היכולות כאמור מגוונים מאוד, כך שניסוי וטעייה בדרך אל הבנייה המושלמת עם כל דמות הם משהו שעשיתי לא מעט לאורך המשחק שלי (יש גם אפשרות לאפס את עץ היכולות בלחיצת כפתור וזה כמובן מאוד מסייע בכל הסיפור הזה).

לכל זה נוספת חווית הקרב של Borderlands 4, שמקבלת דגש ונופח חדש הודות לשני אלמנטים חדשים מרכזיים. הראשון שבהם היא מערכת התזוזה החדשה עליה דיברתי קודם, והשני שבהם, איך לא, הוא כמות הנשקים הפשוט פסיכית שהמשחק הזה זורק לנו. כמויות סוגי הנשקים שיש לנו כאן היא כאמור הזויה ופסיכית לחלוטין (מעל 3 מיליארד נשקים שונים), ואישית גם עכשיו אחרי שחוויתי ממנו לא מעט אני בספק שהצלחתי לגרד את הפוטנציאל האמיתי שיש למשחק הזה להציע לי בכל הקשור לנשקים - המשחק הרביעי בסדרה לא רק עונה על ההגדרה של משחק "Looter-Shooter", הוא מצליח להגדיר אותה מחדש ולהציב רף חדש ומרשים מאוד לעניין הזה. אחת התוספות המבורכות ביותר שקיבלנו עם Borderlands 4 בכל הקשור להתנהלות עם נשקים היא מערכת ה-"Licensed Parts", שמאפשרת לנו ליצור נשקים בהתאמה אישית על-ידי חיבור של חלקי נשק מכמה יצרניות נשקים שונות ביחד לכדי נשק אחד. התוספת הקטנה אך מטורפת הזו מצליחה לשנות לחלוטין את כל חווית החקר והאיסוף של הנשקים השונים במשחק הזה, ואישית מצאתי את עצמי רודף אחרי הנשק המושלם לאורך המשחק לא מעט, משהו שלפחות עבורי הסתכם בחוויה נהדרת של Grind משובח מהול בניסיון וטעייה בדרך למציאת הנשק האולטימטיבי עבורי - תחושת הסיפוק כאן אדירה, במיוחד בזמנים בהם תביאו את הנשק החדש והמיוחד שלכם לקרב גדול בפעם הראשונה.

לכל זה נוספה לנו גם העובדה שהמשחק מציע לנו כעת את היכולת לרפא את עצמנו באמצעות "Repkits" ניידים הנמצאים עלינו בכל רגע נתון, דבר שמקל מאוד על חווית הריפוי במשחק, במיוחד בזמן קרב מאתגר. אם כבר הזכרתי קרבות - גם כאן יש לא מעט מהם, ואפילו שאישית רוב הזמן הרגשתי שהקרבות הקטנים שהמשחק כולל די חזרתיים ולא מרגשים באמת (יש למשחק הרבה יותר מידי אויבים שמרגשים כמו "Bullet Sponges" זאת לצד אויבים שרואים שוב ושוב לאורך המשחק), תחושת התזוזה הטובה והשילוב שלה עם הנשקים השונים שנוכל לעשות בהם שימוש די מגשרת על כל העניין הזה. קרבות הבוס של המשחק לעומת זאת מרגישים כמו התפתחות נהדרת של המשחק ביחס למשחקים קודמים - כל קרב כאן מרגיש מאתגר ומיוחד מזה שקדם לו הודות למכניקה מיוחדת שכמעט כל קרב כזה כולל, מה שמביא לצורך שלנו ללמוד את המערכות השונות של המשחק ולעשות בהן שימוש חכם על-מנת שנוכל להתמודד עם האתגרים האלה כמו שצריך.

חוצה כל גבול

העיכוב בפרסום הביקורת הזו גרם לי לקוות שנצליח לגשר על פערי הביצועים והאופטימיזציה שהמשחק הזה כלל בהשקתו אבל לצערי הרב - זה פשוט לא המצב. Borderlands 4 כולל גם עכשיו, כמעט חודש שלם מאז ההשקה שלו כמויות נכבדות של באגים הכוללים בין היתר קשיי חיבור מהותיים בניכם לבין חברי הקבוצה שלכם (ניתוקים פתאומיים, חוסר סנכרון בין המתרחש במשחק שלכם לזה של החבר שלכם ועוד), זאת לצד העובדה שהמשחק לא רץ כמו שצריך על שום פלטפורמה שבה הוא קיים נכון לרגע זה - אני שיחקתי את המשחק על ה-PlayStation 5 הרגיל ולצערי היו לא מעט מקרים שבהם חשתי בנפילת פריימים ניכרת בביצועי המשחק גם אם הייתה יחסית רגעית, וממחקר שביצעתי הבנתי שהמצב כזה גם על המחשב האישי, גם על ה-Xbox וגם על ה-PlayStation 5 Pro, ובכנות זה פשוט מבאס שדווקא על העניין הזה המשחק מצליח ליפול, כי זו לא בעיה שחווינו באופן כזה מהותי במשחקים הקודמים בסדרה (לפחות ככה אני רוצה להאמין, עבר הרבה יותר מידי זמן מהיום שבו שיחקתי Borderlands לראשונה). אציין שהמצב כזה גם בזמן משחק עם חברים וגם בזמן משחק בלעדיהם, אולם בזמן משחק לבד חוויתי משמעותית פחות באגים הזויים מאלה שחוויתי בזמן המשחק עם חברים. כמו כן תרשו לי להתייחס בקטנה לכל השטויות שמנכ"ל Gearbox Software רנדי פיצ'פורד (Randy Pitchford) אומר על כל העניין הזה - כולי תקווה שהדרך שבה פיצ'פורד בחר להתייחס לכל הבלאגן שסובב סביב המשחק כרגע לא מושרשת כלפי מטה לצוותי הפיתוח עצמם, ושבפועל בתקופה הקרובה אנחנו כן נזכה כאן לשיפור מהותי ולתיקון של העוול - זהו מבחן של ממש עבור המפתחת, ואני מאוד מקווה שהיא תצליח לעמוד בו.

כמו כן, אבקש לסיים את הביקורת הזו בצורה חיובית ולהגיד שמהעבר השני של הדברים המשחק גם חוצה כל גבול לטובה בכל מה שקשור לנראות הכללית שלו - המודלים השונים של הדמויות השונות מקבלים עיצוב נהדר וגיוון צבעים מעולה, וההתעקשות של המפתחת להמשיך בקו ה-Cel-Shading האייקוני של הסדרה יגרום למשחק הזה להיראות נהדר גם עוד שנים קדימה, אבל כל אלה כאמור לא מבטלים לרגע את הבעיות המשמעותיות שיש למשחק הזה בכל הקשור לביצועים שלו, וכולי תקווה שבעתיד כשנזחור לדבר עליו עם איזו הרחבת תוכן חדשה שנקבל נוכל גם לדבר על זה שהמצב שלו בפועל השתפר.

השורה התחתונה

Borderlands 4 היה יכול להיות לאחד מהמשחקים הטובים ביותר שהסדרה הזו ידעה מאז ומעולם, ואפילו שיש לנו כאן חוויה מהנה במיוחד הודות למשחקיות משובחת, עולם גדול שאפשר לחקור וכמויות אדירות של נשקים שניתקל בהם במהלך הדרך, בעיות הביצועים המהותיות שהמשחק כולל נכון להרגע הופכות את החוויה להרבה פחות חיובית ומומלצת ממה שהיא יכלה הייתה להיות. אני מסמן לעצמי לחזור למשחק הזה בעוד כמה חודשים בתקווה שאוכל להמליץ עליו בלב שלם ולא חצוי כמו עכשיו, אבל עד שזה יקרה, ההחלטה אם להיכנס לטירוף של Borderlands 4 קשה יותר ממה שהיא הייתה יכולה להיות, וחבל לי שזה כך.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

7.5
מתוך 10
נבדק על:
PlayStation 5

הטוב

  • משחקיות משובחת וממכרת
  • גיוון טוב בכמויות הנשקים ואפשרויות פיתוח הדמויות
  • גרפיקה נהדרת
  • עולם המשחק מלא בדברים לחקור ולגלות..

הרע

  • ..אבל חלק מהתוכן הזה לא באמת מרגש
  • קו העלילה והדמויות מאכזבים לפרקים
  • בעיות ביצועים ובאגים מחרידים
  • ההתייחסות של ראש האופרציה לעניין הזה מבישה

והגבול:

  • נחצה, לטוב ולרע
רועי האן - כתב תוכן

רועי האן - כתב תוכן

משחק על: PC, PS5, Nintendo Switch, Steam Deck, 3DS, Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: קרב קוויקסקופ במפה Rust של MW2 המקורי

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Metal Gear Solid 3

כשאני לא משחק אני: מרכיב איזה מחשב כנראה

מסר לעולם: צב ים זה צב עם פיצ׳ר

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י