הרשמה

ביקורת: Ninja Gaiden 4 - חד כתער

משחק ההמשך החדש של Ninja Gaiden מנסה להחזיר עטרה ליושנה, האם הוא מצליח לעשות זאת?

  • PC
  • PlayStation 5
  • Xbox Series X|S
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 21/10/2025

המשחק מצטיין בדיוק איפה שהוא צריך ועדיין - לא הכל מושלם

עותק לביקורת ניתן לנו ע"י עדלי יונייטד, תודה רבה!

בשנה האחרונה כמעט כל כתבה שלי באתר שהזכירה את המותג של Ninja Gaiden ציינה את הנתון המרשים הבא: סדרת המשחקים הותיקה הזו התחדשה השנה עם לא פחות משלושה משחקים חדשים, ואפילו שאחד מהם היה למעשה גרסה משודרגת של משחק ישן יותר בסדרה, זה עדיין מאוד משמח ומרגש לראות שהאש הגדולה שסדרת Ninja Gaiden תמיד השאירה אחריה ממשיכה לבעור במלוא העוצמה.

Ninja Gaiden 4 הוא התוספת החדשה וככל הנראה המרגשת ביותר למבול הכותרים שקיבלנו השנה תחת המותג, ואחרי שבדקתי לעומק את Ninja Gaiden: Ragebound ויצאתי יחסית מרוצה, כמובן שרמת ההתרגשות וההייפ שלי למשחק הראשי החדש בסדרה הייתה בשיאה, אפילו שבפועל מדובר בכיוון חדש שהסדרה לוקחת עקב העובדה שאנחנו כבר לא משחקים עם ריו היאבוסה (Ryu Hayabusa), זאת לצד העובדה שמדובר במשחק שפותח בשיתוף חברת PlatinumGames. אז האם כל השינויים שהמשחק הרביעי בסדרה הראשית מביא עושים עבודה טובה? השחיזו חרבות ותכינו את עצמכם ללא מעט דם, יוצאים לדרך.

דרך חדשה

Ninja Gaiden 4 מתרחש בהמשך לעלילות המשחק הקודם בסדרה ושם במרכז הבמה את יאקומו (Yakumo), נינג'ה משבט העורב (Raven Clan) הנשלח לחסל את סיאורי (Seori), כהנת הדרקון השחור, זאת בהתאם לנבואה הטוענת שהבסתו הסופית של הדרקון השחור (שריו היאבוסה כלא במשחק הקודם) תתאפשר רק לאחר שזו תחוסל. יאקומו מגיע לסיאורי, שם הוא משתכנע שלא לחסל אותה לאחר שהיא טוענת שעל-מנת לחסל את הדרקון באופן סופי הם יצטרכו למעשה לשחרר אותו מהכלא הזמני שלו, אז סיאורי תהפוך אותו לפגיע ובכך תפתח את האפשרות לחסל את הדרקון השחור לעד. יאקומו מסכים ויחד עם סיאורי (וקומץ חברי צוות נוספים) יוצא למסע לחסל את הדרקון השחור.

באופן שאינו מפתיע אף אחד בעיקר כי זה כמעט תמיד ככה, עלילת המשחק היא ללא צל של הספק הצד הכי חלש שלו, ואפילו שאישית כן מצאתי את עצמי נהנה ממנה בעיקר לקראת סופה (מסיבה אחת ספציפית שלא אפרט כאן כי ספוילרים אבל מי ששיחק בוודאות יודע על מה אני מדבר), לאורך הדרך אני אודה שהיה לי קשה להתחבר למהלך העלילה או לדמויות שמקדמות אותה, ולצערי הדבר הזה לא חף על אף אחד מהדמויות ובהן גם הדמות הראשית, יאקומו.

תראו, אני לא יודע למה PlatinumGames ו-Team NINJA החליטו שיאקומו צריך להיראות כמו שהוא נראה ולהתנהג כמו שהוא מתנהג, אבל בחייאת, זה פשוט לא מתאים בשום צורה לטון ולתחושה שסדרת Ninja Gaiden סיפקה לנו לאורך 37 השנים שבהם היא קיימת (קראתם נכון, המשחק הראשון בסדרה הושק בשנת 1988), ובעיניי מדובר בנפילה די מהותית ברמת האיכות של הדמויות וקווי העלילה שהסדרה הזו כבר סיפקה לנו בעבר - ואת זה כאמור אני מציין בידיעה מוחלטת שעלילה מעולם לא הייתה הצד החזק של הסדרה הזאת. בדומה למה שציינתי בסיכום הביקורת שלי ל-Ninja Gaiden: Ragebound, נכון לרגע זה אין שום מחליף לריו היאבוסה, לא משנה כמה Team NINJA ו-PlatinumGames היו רוצים בזה. בסופו של דבר ניתן לסכם את העלילה של Ninja Gaiden 4 כחמודה מינוס, כשהיא בעיקר מקשטת את האווירה הכללית של המשחק ומשמשת כנקודת משנה למה שכולנו רצינו ולשמחתי גם קיבלנו כאן - מערכת קרב פשוט מדהימה.

אלוף הקרב

נתחיל מהצהרה: מערכת הקרב של Ninja Gaiden 4 היא אחת ממערכות הקרב הטובות ביותר שקיבלנו במשחק אקשן בשנים האחרונות, ואם יש לכם חיבה אפילו קלה למשחקים שמתגמלים אתכם על דיוק ותזמון בשילוב קומבואים מפוצצים וכמויות פסיכיות של דם ואיברים שעפים לכל הכיוונים, אתם תרגישו מאוד בבית עם החוויה שמערכת הקרב שיש לנו כאן תספק לכם.

מהשנייה הראשונה שנתחיל את המסע שלנו עם יאקומו ועד הקרב המסכם של המשחק, מערכת הקרב של Ninja Gaiden 4 לא עוצרת לרגע - כמויות האויבים שניתקל בהם בלתי נגמרת, ואפילו שיש לא מעט מקרים שבהם אתם עשויים להרגיש שגיוון האויבים לא הכי מרשים, בפועל הכמות מתעלה על הצורך בגיוון כי אין מה לעשות - זה פשוט כיף לא נורמלי לחתוך ולחסל אויבים במשחק הזה. המשחק כולל בתוכו כמה מערכות חדשות וישנות שמשתלבות יחדיו כאמור לאחת ממערכות הקרב הטובות שיצא לי להיתקל בהן בעשור האחרון (לא פחות), כשמעבר לקומבואים בסיסיים (וגם מסובכים) שנוכל לבצע, המשחק גם מאפשר לנו לעשות שימוש בכמה נשקים שונים במקביל (חמישה בסך הכל), כשלכל נשק כזה יש את היכולות המיוחדות שלו, דבר שמשנה בהתאם את הצורה שבה ניגש לאיומים שונים לאורך המשחק. לאורך הדרך נאסוף נקודות מיוחדות לצד מטבעות שיאפשרו לנו לקנות מהלכים חדשים ויכולות חדשות בהן נוכל לעשות שימוש, דבר שיאפשר לנו בנוסף להתאים אישית את חווית הקרב ולתת דגש על מהלכים מסוימים שיתאימו יותר לסגנון המשחק שלנו.

השימוש בנשקים השונים במהלך המשחק מתחלק לשני מצבי פעולה עיקריים: מצב בסיס בו נוכל לבצע שתי מתקפות עיקריות - האחת רגילה והשנייה חזקה, ומצב קרב מיוחד בשם "Bloodraven" בו נוכל לעשות שימוש באותן שתי סוגי התקפות, אולם הפעם הן יהיו חזקות יותר הודות לעובדה שהן מסוגלות לשבור את ההגנה של האויב וכן להמם אותו במידה ונגיב עם מתקפה כזו לאויב שמנסה להנחית עלינו מתקפה חזקה משלו. כמו כן ככל שנכה באויב מסוים לאורך זמן נחליש אותו עד לרמה שהוא "ישיל" גפיים שונים מגופו, אז גם נוכל להנחית עליו מכה חזקה ומסוגננת במיוחד שתתיז את דם האויב לכל עבר ותעניק לנו על הדרך ובמקרים מסוימים בונוסים שונים בהם נוכל לעשות שימוש במהלך הקרב וגם לאחריו, בה יאקומו יחסל את האויב באופן סופי (מה שנקרא בלועזית "Finisher"). לצד מתקפות הבסיס ישנה גם האפשרות להתחמק ולחסום מתקפות נוסח Metal Gear Rising: Revengeance (תודה PlatinumGames), וכמובן שגם כאן תזמון נכון יאפשר לנו להעניש את האויב עם קומבו אכזרי שיוריד לו כמויות אדירות של נזק.

תרשו לי לתת דגש משמעותי יותר על העובדה ש-PlatinumGames היא זו שאחראית כאן על מערכת הקרב, דבר שהביא למספר שינויים חדשים ובראשם העובדה שכעת, זווית המצלמה של המשחק ממוקמת הרבה יותר רחוק מהדמות שלנו ביחס למשחקים קודמים בסדרה ובדומה למשחקים אחרים של החברה כגון Bayonetta או Astral Chain. השינוי הקטן הזה מצליח להוסיף למשחק נפח חדש ודי משמעותי היות והוא מאפשר לנו לקבל תמונת מצב רחבה בהרבה בכל מה שקשור לאיומים המגיעים אלינו מכמה כיוונים שונים במהלך הקרב, דבר שפותח לנו יכולת תגובה משופרת ומתגמלת במיוחד. כמו כן, המעבר לזווית המצלמה הרחבה מצמצם באופן ניכר את בעיות המצלמה האפשריות שעולות כמעט בכל משחק בסגנון (אין כאן היעלמות מלאה של הבעיות האלה אבל הן כן הרבה פחות שכיחות), דבר שאישית אני מאוד מעריך במשחקים שדרושים מאיתנו להיות חדים וערים לסביבה בכל רגע נתון.

נינג׳ה כל יכול

כל אחד מחמשת הנשקים במשחק מאפשר לנו לשלב בתוך כל הדבר הזה סוגים שונים של מתקפות וקומבואים לרמה שאני אישית לא מצליח להכיל (יש כמויות פשוט פסיכיות של קומבואים וסוגי מתקפות שאפשר לעשות), כשחלק מאותן מתקפות כוללות דרישה לקפוץ/להתחמק/לבצע מהלך מקדים כלשהו בתזמון מושלם, מה שמעלה באופן טבעי את רמת האתגר שהמשחק הזה מספק. אם כבר הזכרתי רמת קושי, Ninja Gaiden 4 כולל כמה מצבי קושי שונים מהם נוכל לבחור, החל ממצב "Hero Mode" שיאפשר לכם להנות מהמשחק ברמת קושי קלילה הודות לכך שבמצב זה יאקומו יחסום ויתחמק ממתקפות באופן אוטומטי ועד מצב "Master Ninja" שייפתח לרשותכם ברגע שתשלימו את הסיפור של המשחק שיציב אתגר של ממש לאלה מאיתנו שחוטאים במזוכיזם. 

דבר נוסף שאישית מאוד אהבתי כאן הוא שהמשחק מעודד אתכם אקטיבית ללכת ולהתאמן על המהלכים השונים שתפתחו באופן די תדיר - בכל פעם שתרכשו מתקפה חדשה (ניתן לעשות בנקודות מוגדרות ברחבי כל שלב) ודי מסובכת לביצוע למשל, המשחק יציע לכם לעבור למצב האימון שלו על-מנת שתוכלו לתרגל את אותה מתקפה, זאת לצד האפשרות להגיע למצב האימון בכל רגע נתון היישר מתפריט ה-Pause של המשחק. כמו כן לאורך המשחק עצמו נוכל לקחת חלק באתגרי קרב סודיים הנקראים "Purgatory" שיתחבאו בחלקים שונים של כל מפה (המשחק מחולק לפרקים ובכל פרק מסתתרת גישה לאתגר כזה), וכיאה לאתגרים סודיים בסגנון מדובר במשימה לא פשוטה בכלל לאלה מאיתנו שירצו להשלים אותם עד הסוף, זאת לצד כמות נאה של קרבות בוס חביבים שיאתגרו את החושים שלכם גם כן.

בעוד שמערכת הקרב שיש לנו כאן מוצלחת בהרבה מאוד היבטים, יש אלמנט מרכזי אחד מעבר לעלילה שיש לי לא מעט בעיה איתו - מבנה השלבים. השלבים הלינאריים של המשחק בנויים באופן די גנרי, כשבין קרב אחד לקרב אחר ניאלץ לטייל עם יאקומו באותן מפות סגורות ומתוחמות כשברוב המוחלט של הזמן נבלה בסביבות ריקות ודי משמימות בהן משהו סודי הוא מחזה די נדיר בנוף (אלא אם אני ממש גרוע בלמצוא את אותם חלקים סודיים במפה ואז אני האשם הבלעדי אני מניח). כן אציין שיש שלבים שבהם מאוד כיף לזוז ממקום למקום הודות לאתגרי פלטפורמה חביבים (קפיצה מקיר לקיר, התנדנדות ממקום למקום באמצעות Grappling Hook וכמובן עלייה במעלה פירים באמצעות קפיצת הנינג'ה האייקונית של הסדרה) דבר שממתיק במעט את הגלולה, אבל ברוב הזמן כאמור היה לי פחות מעניין לחקור את סביבות השלבים השונות בעיקר כי לא הרגשתי שהמשחק מעודד אותי לעשות זאת עקב הצורה שבה הוא בנוי.

עוד דבר שפחות אהבתי כאן היא הגרפיקה של המשחק - היא לא רעה בשום צורה אבל עם זאת קשה לי להגדיר אותה כביצוע איכותי באמת, בעיקר בגלל שהמשחק מרגיש חשוך מדי ושפירוט המודלים של הדמויות והאויבים לא כזה מרגש או מיוחד. בכל הקשור לביצועים לעומת זאת המצב נהדר - אישית בדקתי את המשחק על המחשב האישי הדי חזק שלי (Ryzen 9 5900X ו-RTX 4070 Ti Super) וחווית המשחק הייתה חלקה ונהדרת גם בזמנים שבהם כמות אויבים על המסך הייתה גבוהה במיוחד. אסיים עם משפט קטן על פסקול המשחק - הוא קצבי מאוד ואיכותי מאוד עבור משחק ברמה הזו, אולם אם תשאלו אותי הוא הרבה פחות אייקוני ו"זכיר" ביחס למשחקים קודמים בסדרה.

השורה התחתונה

Ninja Gaiden 4 ממשיך די בכבוד את מי שקדם לו, ואפילו שאין לנו כאן קו עלילה מעניין או גרפיקה מפוצצת וכן עיצוב השלבים קצת מעיק, מערכת הקרב של המשחק היא חד משמעית הסיבה שבגללה אנחנו כאן, ובמקרה הזה לשמחתי מדובר בביצוע מצוין שמצליח להשאיר חותם וכבוד של ממש לסדרת המשחקים האהובה.

 

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

 

8
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • מערכת קרב איכותית ומפוצצת
  • גיוון הנשקים פותח שלל אפשרויות חדשות
  • רמת קושי מאתגרת אך לא מחייבת
  • פסקול מצוין שמעשיר את החוויה
  • ביצועים טכניים מעולים

הרע

  • קו העלילה לא מעניין
  • עיצוב השלבים מעיק לפרקים
  • גיוון האויבים לוקה בחסר

והמאסטר נינג'ה:

  • מוכנים לקחת על עצמכם את האתגר?
רועי האן - כתב תוכן

רועי האן - כתב תוכן

משחק על: PC, PS5, Nintendo Switch, Steam Deck, 3DS, Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: קרב קוויקסקופ במפה Rust של MW2 המקורי

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Metal Gear Solid 3

כשאני לא משחק אני: מרכיב איזה מחשב כנראה

מסר לעולם: צב ים זה צב עם פיצ׳ר

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י