הרשמה

"שידוני" - משחק ישראלי חדש!

גם לכם יש ילד או אח קטן שאוהבים לצבוע עם ה"צייר" של חלונות? מפתחי "שידוני", משחק ישראלי חדש, חושבים שיש להם משהו מיוחד בדיוק בשבילם

מאת חגי שחור

תעשיית המשחקים הישראלית – מושג שעד לפני שנים מעטות נשמע כמו בדיחה - מביאה לנו מדי שנה הפתעות חדשות ומעניינות. התוצר האחרון, נכון לעכשיו, הוא Shidonni: מיזם ישראלי חדש שמבטיח להביא את היצירתיות של הילדים הקטנים אל עולם האינטרנט רחב הידיים, בצורת משחק שלוקח את הציורים שלהם ומכניס בהם חיים.

כתמיד, שמחנו לתפוס את אנשי שידוני לשיחה על הסטארט-אפ החדש שלהם כדי להבין איך הכל התחיל, לשמוע קצת יותר על המשחק וגם לשאול כמה שאלות. מתוך השיחה אפשר להבין שמדובר בחבורת אנשים רציניים ומקצוענים. לא מדובר פה בחבורה שיושבת בגראז' אלא באנשים בגילאי ה 35-45, מקצועיים ומשופשפים בתחום. ההתלהבות קיימת, אבל לפעמים היא מסתתרת מאחורי המקצועיות העסקית.

על השאלות ענו היזמים נחשון פלד ועידו מזורסקי, מנהל השיווק גיא בן דב ומנהלת המוצר נעמה קרוח.

כך נולד משחק ישראלי

שלום לאנשי Shidonni ! אנחנו תמיד שמחים לשמוע על מיזם ישראלי חדש שקשור במשחקי מחשב, ותמיד מפתיעה אותנו הדרך שבה זה התחיל. האם תוכלו לספר לנו קצת על התהליך?
Shidonni התחילה כרעיון אצל נחשון פלד, היזם והמנהל הטכנולוגי, ועידו מזורסקי, מנכ"ל Toys'R'Us ישראל לשעבר, והיום מנכ"ל החברה. נחשון ועידו מכירים מהשרות הצבאי שעשו יחד בצה"ל.
נחשון חיפש לבנות משחק לאחיינים שלו שאהבו לצייר ב"צייר" של "חלונות". הוא נזכר בסיפור "אהרון והעפרון הסגול" וניסה למצוא דרך להחיות את הציורים שהם ציירו. הוא פנה לעידו שמייצג קבוצת משקיעים בריטים המשקיעה במיזמים ישראלים, ולאחר שהרעיון והתוכנית לביצועו נבחנו לעומק הוקמה בינואר 2008 החברה והושקעו בה 1.5 מליון דולר.

היופי באינטרנט הוא שלכל מי שיש רעיון, יש הזדמנות. לא מדובר באומץ אלא ברצון ויכולת ליצור ובאמונה שלנו בערכים של יצירתיות, דמיון, אחריות וקשר עם הורים וחברים. ערכים אלו מנחים את הצוות בכל הנקודות של התפתחות החברה.

אז מה הוא בעצם Shidonni ? אם הייתם צריכים להשוות אותו למשהו מוכר – לאיזה משחק או פעילות הייתם מדמים אותו?
Shidonni הוא עולם שמיועד לילדים ולהורים שנהנים לדמיין וליצור.
נקודת הפתיחה של שידוני היא הפעילות השכיחה ביותר אצל ילדים – ציור. אלא שכאן, ברגע שהציור גמור והפעילות בדרך כלל נגמרת – המשחק של Shidonni רק מתחיל... הציור מתעורר לחיים, החיות מתחילות ללכת, הן אוכלות משחקות ומתקשרות עם הילד. הילדים מצידם מטפלים בחיות, מציירים להם אוכל ומשחקים איתם בצורה דומה לעולמות וירטואלים.
שידוני מאפשר לילד ללכת עם הדמיון הכי רחוק שאפשר.

הילד יכול לקחת את העולם הדמיוני והחיות שיצר עוד שלב אחד קדימה, ולשלוח אותן לטייל ולבקר חברים. כך, חיה שנולדה בדמיונו של ילד אחד יכולה לחיות בעולם הדמיוני של חברו. שליחת החיות לחברים היא אחת הפעילויות הפופולאריות ב- Shidonni.
ככל שהילדים יוצרים יותר, הם מקבלים יותר כלים והפתעות ליצירה. בניגוד לעולמות אחרים אנחנו מספקים את הכלים ליצירה במקום לתת תכנים מוכנים מראש.

אנחנו מבינים ש-Shidonni מיועד להיות עולם וירטואלי לילדים, וככזה, הוא אמור לכלול פעילויות רבות. האם תוכלו לפרט על חלק מהתוכניות שלכם בנוגע לתוכן זה?
Shidonni בנוי לפי מודל של עולם וירטואלי הכולל דמויות, משחקים ומשימות עם שינוי מרכזי אחד: כל התוכן נעשה ע"י הילדים. Shidonni מתמקדת באספקת כלים ובסיס לילדים לבנות עולם ששייך להם, עם רקעים, דמויות, חיות , אוכל ואלמנטים נוספים שנוצרו על ידם.

בניגוד לעולמות שבנויים מסביב לתוכן ממותג ומוכן מראש, הילדים ב-Shidonni יוצרים את עולמם האישי בעצמם ולכן "עידכוני תוכן" יהיו בעיקר מסביב לבניית כלים התומכים ביצירתיות הילדים ובשימוש ביצירות שלהם בפעילויות שונות.

האם תוכלו לתת דוגמאות של כלים התומכים ביצירתיות הילדים?
כן. כשאנחנו מדברים על כלי תמיכה ביצירתיות, אנו מתכוונים לכלי הציור והאפקטים בתוך ה"עורכים" כמו עט, שטחי מילוי, מברשות, צבעים מנצנצים, אפקט שקיפות וכדומה. בנוסף ישנם גם עורכים לאלמנטים נוספים ועולמות ציור נוספים.
ישנם גם שעורי ציור שמלמדים לצייר חיות ואובייקטים שונים צעד אחר צעד. מניסיון ראינו שהילדים משתמשים בשיעורים כבסיס ומוסיפים לציורים תוספות משלהם.
בעתיד תהיה גם אפשרות ליצירה משותפת של שני חברים.

התמודדות הילד עם עולם המשחק

אני חושב שזה רעיון נהדר לתת לילד ליצור חיה שהיא כולה שלו, מהציור ומתן השם ועד לשיתופה כחלק מהמשחקונים שבעולם וירטואלי. מה עוד אתם מתכננים שיגרום לילד להרגיש שזהו העולם "שלו"?
הרבה כלים של שיתוף באינטרנט ובעולם האמיתי. היכולת להראות ולהתגאות ביצירה למשפחה ולחברים חשובה מאד לכל הילדים. בנוסף, ומבלי להיכנס לפרטים, הרבה משחקים ופעילויות כייפיות עם החיות שהילד יוצר.

סגנונית, המשחק מצויר בצורה מאוד "ילדותית". האם זה לא הרתיע ילדים שניסו את המשחק?
הסגנון הנאיבי פונה לילדים צעירים ואינו מרתיע, להפך. זה פשוט, זה ברור וזה עובד.

כרגע שידוני דובר אנגלית בלבד. האם ילדים דוברי עברית יצליחו להסתדר עם המשחק או לא? האם יש תוכניות לתרגם את המשחק לשפות נוספות?
נושא התרגום לגילאים הללו נמצא כל הזמן בבדיקה. ברור לנו שלא כל העולם דובר אנגלית, בוודאי בגילאים צעירים. עם זאת אחד האתגרים הגדולים שלנו, שאנו משקיעים בו מאמצים רבים הוא ליצור אפליקציה ברורה ונוחה כך שהצורך בטקסט יהיה מינימאלי.

כדי להדגיש את הנקודה, רוב המשתמשים כיום הם מישראל, וגם ללא העברית הוא מוצא דרך אל ליבם. הילדים היום משחקים במשחקי אינטרנט אחרים שאינם "מגויירים" ונהנים מאד. ברגע שהם קולטים מהורים, חברים או אחים מה לעשות, הם תופסים פיקוד (כמו עם השלט בבית). ב- Shidonni ממילא אין הרבה הסברים והרוב בנוי על ממשק בסיסי וציורי.

כהורה, הדאגה שילדי לא ייחשף לתכנים בלתי ראויים מלווה אותי גם בחירת המשחקים שלהם. איך תדאגו לכך שילדים לא ייחשפו בטעות לתוכן בוטה או סוטה שייווצר ע"י שחקן אחר? ומצד שני, איך דואגים לכך ששחקנים שכן ירצו לשתף את התוכן (עולם וירטואלי, לא?) יוכלו לעשות זאת בקלות?
כהורים שלוקחים אחריות על סביבה שיכולה להיות המפגש הראשון של ילדים עם האינטרנט אנחנו רואים בנושא זה חשיבות גדולה. כל מה שקשור בקבלת ושמירת מידע מפותח לפי סטנדרט שנקרא COPPA .

אנו מאד גאים בתהליך מיוחד שפותח לבניית רשימת חברים. רק חברים שהחליפו שם באופן ישיר יוכלו לתקשר אחד עם השני. בצורה זו שום זר לא יכול לפנות לילד לבקש ממנו "חברות". בכלל אנחנו לא פתחנו "חדרי צ'ט" או מקומות מפגש בדיוק בגלל סיבה זו. בנוסף, תכנים שמופצים לכולם עוברים בדיקה ידנית של הצוות.

קצת ביזנס

הבחירה שלכם ביצירת עולם ללא שום מסרים שיווקיים היא יתרון גדול לעומת המתחרות הגדולות (דיסני ודומיהן) שממלאות את העולם הווירטואלי שלהן בתוכן שיווקי. מצד שני, מאיפה יגיעו ההכנסות?
העולם הבסיסי תמיד יהיה בחינם ומאוחר יותר השנה אנחנו נשלב גרסת פרמיום אשר תאפשר לילדים אפשרויות יצירה מתקדמות יותר. אנו לא יכולים להיכנס לעומק של תוכן הפרמיום כרגע, אולם בשלב ראשון הוא יתבטא בעורכים מתקדמים יותר עם כלי ציור משופרים אשר יתנו לילדים לרוץ עם הדמיון שלהם וליצור חיות מגניבות עם אפקטים מיוחדים. ככלל יהיו יותר אפשרויות פתוחות.
אנו מתכננים לתת מחיר סטנדרטי ונוח להורים וילדים: כ-20 ש"ח לחודש פחות או יותר. תלוי במבנה ההפצה בכל מדינה או אזור.

כמה אנשים כוללת כרגע חברת Shidonni, וכמה מהם – אם תסלחו לי על השאלה - הורים לילדים בגילאים המומלצים למשחק?
ב-Shidonni יש כיום צוות של 11 איש , שישה מהם הורים והשאר "מטופלים" באחיינים. כל הילדים עובדים קשה וללא שכר כבודקים ויועצים ונהנים מכל רגע. ברצינות, אנחנו בודקים כל רעיון קודם כל אצלנו במשפחות עם הילדים ורק אם זה עובר, זה נכנס לתהליך אפיון סגור ופיתוח.

אני מבין ש-SilverLight, טכנולוגית הצגת אתרי האינטרנט החדשה מבית מיקרוסופט שאמורה להתחרות ב-Flash הפופולארית, מהווה את עמוד השדרה של המשחק. אלו יתרונות קיבלתם בזכות ההחלטה ללכת עם תוכנה זו, והאם אין כאן סיכון מבחינת יציבות ההפעלה והתמיכה, הנובעים מהיותה טכנולוגיה חדשה?
היתרונות הברורים היו מהירות פיתוח ומחיר פיתוח זול יחסית – זה קריטי תמיד, וקריטי עוד יותר בפיתוח תוכן. יש הרבה יותר תכנתי דוט נט (שפת התכנות של מיקרוסופט) באיכות מצוינת מאשר תכנתי פלאש או פלקס.
ברור שיש יותר תמיכה בפלאש היום בבתים, אבל אנחנו מאמינים מאד בהתנהלות של מיקרוסופט בנושא ההפצה של SilverLight.

מה הם השלבים הבאים מבחינתכם ואיך אתם רואים את עתידכם כחברה?
Shidonni ממוקדת בפיתוח העולם של Shidonni ואנו רואים את עצמנו מתמקדים בו בשנים הקרובות. הידע והרעיונות שמצטברים בחברה יובילו אותנו בעתיד להתרחב אולי עם רעיונות נוספים שתומכים בחזון שלנו: יצירתיות ודמיון.

שאלה אחרונה, ישראלית במהותה: איך ההתייחסות אליכם ברחוב הישראלי, פרגון או עיקום אף?
אנחנו דיברנו עד כה עם ילדים, הורים צעירים, מורים וגננות שאהבו מאד את Shidonni כפעילות, כחוויה וברמה הערכית כסביבה בטוחה. זה קהל היעד שלנו ואנחנו מאד ממוקדים בפידבק ממנו.
יש הרבה אנשים שרוצים פיתוח תוכן אינטראקטיבי מצליח מהארץ ברמה הבינלאומית כך שברמה העסקית יש הרבה גיבוי.

ישחקו הנערים לפנינו

כדי לבדוק בעצמי את המשחק לקחתי את בני היקר יהונתן, בן חמש וחצי, לסיבוב קצר בעולם של שידוני.

אחרי התקנה של Silverlight והרשמה קצרה במיוחד (שם וסיסמא, ללא צורך באימייל), נכנסנו אל עולם המשחק שמוצג כולו בתוך הדפדפן. הפעילות הראשונה שלנו היא כמובן ליצור דמות של חיה או ציפור בעזרת כלי ציור בסיסיים של קו ומילוי. הדמות הזו תלווה אותנו במהלך כל הפעילויות ב"גלקסיה" (עולם המשחק).

פעילויות לדוגמא כוללות ציור רקע לחיה שיצרנו, משחקים קטנים כמו "סולמות וחבלים" ואפשרות לשלוח את הדמות שלנו לילדים אחרים. מכיוון שכרגע אין אף אחד מחבריו של יהונתן שמשחק בשידוני, ויתרנו על אפשרויות אינטראקציה עם החברים. בכל מקרה, ללא שם מדויק של משתמשים אחרים, אין שום דרך ליצור קשר עם שחקנים אחרים בשידוני. כך שלמעשה, שיחקנו די לבד.

טאצ' חמוד מאוד הוא העובדה שבכל המשחקים, הדמות שעליה הילד שולט היא זו שהוא יצר. למשל, במשחק דמוי "סנייק", בו מוצגת ברכבת שבכל פעם מוסיפה עוד קרון, יושבת לה הדמות שהשחקן יצר בתא הקטר וכן בכל קרון צבעוני שמתווסף.

פשטות ההפעלה של שידוני אכן בולטת לטובה. כמעט ללא עזרה, יהונתן הסתדר היטב עם ציור דמות חדשה והתלהב מהאפשרות לשחק איתה ולשמור אותה. המשחקים עצמם, עם זאת, היוו קצת בעיה. חלקם, כמו "סולמות וחבלים" ופאזל שהשתמשו בעכבר בלבד, היו קלים להבנה ולתפעול, אולם חלקם האחר, כמו משחק פלטפורמות פשוט שמשתמש במקשי החיצים או "סנייק", היו קצת לא נוחים לשליטה. עם זאת, סביר להניח שילדים גדולים קצת יותר, יסתדרו עם זה.

יש לציין שלמרות שתהליך הפיתוח עוד לא הסתיים, המשחק בסה"כ נראה יציב ומלא בתוכן. ובסופו של דבר, את זמן המשחק יהונתן סיכם ב"נשחק בזה שוב מחר, טוב אבא?", כך שכנראה שהוא נהנה.

השאלה הגדולה היא כמובן כמה זמן התוכן הזה יצליח למשוך את הילד מבלי להתחיל להימאס עליו? אבל כשהתוכן איכותי והוא ניתן בחינם – השאלה הזו הופכת להיות קצת חצופה, כך שאותי לא תשמעו מתלונן.

כל המעוניין, מוזמן לנסות את שידוני כבר עכשיו בגרסת בטא, הישר מאתר המשחק. דרישות המערכת הן נמוכות למדי ודורשות בעיקר התקנת של Silverlight של מיקרוסופט. תיהנו!

עוד ב- Vgames:

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    19:39 16.10.2008 | Woolin Woolin

    כל הכבוד

    באמת באמת כל הכבוד. בתור ילד משחקי יצירה ודמיון העסיקו אותי שעות רבות (למי שמכי - קיד פיקס, שהיום מצאתי את קופסתו המאובקת), והפיתוח כאן הוא באמת על רמה. זה גם ידוע שילדים נמשכים מאוד לספוור, ומה שאני רואה כאן זו גרסא חביבה של יוצר היצורים המותאמת לילדי הגיל הרך.
    וויגיימס, קבלו ח"ח על התמיכה והפרגון, אתם עושים יופי של עבודה.

  2. 2

    19:43 16.10.2008 | אחד שהשם שלו יהיה בכחול אחד שהשם שלו יהיה בכחול (אורח)

    מצטער

    אבל אני משחק רק במשחקים פרוצים.
    מכיוון שהמשחק הזה בחינם לא אוכל לשחק בגרסא הפרוצה...
    אני מציע למפתחים להפסיק להפיץ את המשחק בחינם, ככה יהיו הרבה יותר שחקנים שישחקו במשחק הזה (וגם הוא יזכה להפצה נרחבת ובחינם דרך הטורנטים).

  3. 3

    20:17 16.10.2008 | Sandvich Sandvich

    2

    עת גנאו מסריח

  4. 4

    20:37 16.10.2008 | lidor323 lidor323

    יש משו במה ש2 אומר...

  5. 5

    21:18 16.10.2008 | אורן ב אורן ב (אורח)

    היי ילדים בני 3 תרימו ידים

    נו באמת לויגיימס אין על מה ליכתוב יש פה מישהו ממעל גיל 3 שישחק בזה ומי שבן שלוש נימצא באתר וקורא ?!

  6. 6

    21:34 16.10.2008 | asafs16 asafs16

    אוי באמת

    כמה מפתיע.. ישראל מוציאה עוד משחק עלוב, המשחק היחידי המעולה שיצא מחברה ישראלית זה המשחק
    RISING EAGLE

  7. 7

    21:34 16.10.2008 | המגניב המגניב (אורח)

    למספר 5

    יש פה שחקנים שהם ברמה של ילדים בני 3 (כל הניאנדופילים למינהם).
    הם אוהבים משחקים כאלו וזה יתאים לרמה השיכלית הירודה שלהם.
    האמתי שהמשחק הזה ממש דומה ל90% מהמשחקים שיש לWii, ככה שהם מעתיקים בצורה גסה מהקונסולה הילדותית של ניטנדו.

  8. 8

    21:45 16.10.2008 | ™DinAmit ™DinAmit

    ספור לקט! :D

    אני יוריד את זה אצל האחיינית שלי! :)

  9. 9

    21:50 16.10.2008 | Zomgnome Zomgnome

    זה צריך להיות בDS

  10. 10

    21:51 16.10.2008 | נו באמת נו באמת (אורח)

    מה זה?? מה זה??

    מה זה המשחק הדפוק הזה?
    במקום לפתח משחקים ברמה מפתחים לי פה משחקי תינוקות וילדים.
    איזה משחק דפוקקקק!!!

  11. 11

    22:32 16.10.2008 | «•Ko[R]eN•» «•Ko[R]eN•»

    מהזהה

    טוריקו מה נתת לי

  12. 12

    23:54 16.10.2008 | Vall3y Vall3y

    וואו זה ממש חמוד

  13. 13

    00:45 17.10.2008 | omriking12 omriking12

    משחק השנה!

    סתם, ח"ח על התעוזה לפתח משחק ישראלי, כל הכבוד!

  14. 14

    02:34 17.10.2008 | Stavv Stavv

    Spore בלי משימות ומצוייר ? אה לא .. משחק ישראלי חדש

  15. 15

    08:34 17.10.2008 | מפרגן מפרגן (אורח)

    ימותו הביקורתיים

    אז מה עם זה משחק לילדים? לא כל יום יוצא משחק ישראלי, ובמקרה זה הוא יכול להגיע בוודאי לשוקים בינלאומיים.
    לא מתאים לך? אל תשחק.
    אל תאשים אנשים אם הם לא מוציאים משחק פעולה או ירי, יש הרבה קהלי יעד לפנות אליהם.
    בהצלחה למפתחים, אולי זו תחילתה של חברה ישראלית מצליחה?

  16. 16

    20:08 18.10.2008 | wormri wormri

    חביב ויצירתי

    לא מרשים כדוגמאת משחקי ההייפ (Fable 2) אבל בהחלט יכול לתת מקום לדמיון וסוף סוף באמת לאפשר לתוכן של משתמשים להתפתח.
    כן יירבו משחקים כמו Little Big Planet.

  17. 17

    20:25 26.10.2008 | RoiMaKaYeS RoiMaKaYeS

    מזכיר לי משהו

    גם אם זה נשמע קצת מוזר
    זה מזכיר לי את LittleBigPlanet o.O חח

  18. 18

    17:32 09.06.2009 | ניקול ניקול (אורח)

    לי יש משחק יותר טוב,קוראים לו וובקינז

  19. 19

    17:37 09.06.2009 | ניקול ניקול (אורח)

    לדעתי שידוני זה משחק דווקא מעניין יותר!!!

  20. 20

    18:11 21.06.2009 | angel angel (אורח)

    זה משחק סבבה אבל אני בקושי משחקת כיייי אין שם מה לעשות לא להוריד את החרתא הזה לא כדי לכם בייי

  21. 21

    07:34 21.07.2009 | אנימתה על זה אנימתה על זה (אורח)

    אני מתה על זה תעשו עוד משחק רק אחד יותר טוב (חוץ מזה זה ממש טוב)אני מקווה שתעשו עוד אחד


    באהבה מיה 3>

  22. 22

    14:12 14.08.2009 | סתיו סתיו (אורח)

    שידוני להורדה

  23. 23

    20:22 11.01.2010 | שירה מאנגני שירה מאנגני (אורח)

    איך נכנסים לשידוני

  24. 24

    21:43 06.06.2011 | חסוי חסוי (אורח)

    מחזק את תגובה 15.

  25. 25

    17:07 09.09.2011 | עדידוש עדידוש (אורח)

    אני עשיתי הכול חוץ מאיימל מה אני יעשה אין לי אימל אני בוכרה באמיתי אוףףףףףףףףףףףףףף

  26. 26

    18:59 11.01.2012 | מיקה מיקה (אורח)

    בולבול ציצי תחת ביצים ביציות פישפוש חור של התחת

  27. 27

       | פורסם ע"י