הרשמה

ביקורת: Wrath of the Lich King

לרגע שכחנו שבליארד היא חברת המשחקים הטובה ביותר בעולם

Blizzard ממציאה מחדש את ז'אנר משחקי התפקידים מרובי המשתתפים ברשת... שוב! 

 

מפתחת: Blizzard
מפיצה: Activision-Blizzard
תאריך יציאה: 13.11.2008
פלטפורמות: PC

אני לא אוהב לכותב ביקורות חיוביות. אולי כי המושג "ביקורת" מתקשר לי באופן טבעי עם מה שלא בסדר במשחק, אולי כי אני בחור שלילי ומעצבן באופן כללי. הנקודה היא שהפעם בליזארד פשוט לא השאירה לי שום ברירה- וזה מעצבן אותי. 

אי אפשר להגיד שלחברת בליזארד היתה עבודה קלה בפיתוח Wrath of the Lich King, חבילת ההרחבה השניה של World of Warcraft. המשחק המקורי המציא מחדש את ז'אנר ה-MMORPG, וה-Burning Crusade, חבילת ההרחבה הראשונה שיצאה לפני שנה וחצי, הקפיצה את בסיס המשתמשים המשלמים ליותר מעשרה מיליון... נראה היה לרוב השחקנים שאין כבר מה לחדש, והמשחק בדרך לארון.

איזה ארון? ההרחבה החדשה, אם בכלל, רק שולחת את כל שאר המשחקים לארון ובולעת עוד מאות שעות משחק של המכורים הכבדים. אם לא נטפלים לבעיות הטכניות הקלות שתוקפות את ההרחבה הטריה, עיקר הטענות כלפיה נשמעות בעיקר מהשחקנים הכבדים, שמתלוננים שהיא ידידותית מדי... בהמשך הכתבה אני אגיד לכם בדיוק מה אני חושב עליהם.

לרגע שכחנו שבליארד היא חברת המשחקים הטובה ביותר בעולם. אנחנו לא נעשה את הטעות הזו שוב.

*הכתבה נכתבה בלשון Alliance אבל פונה גם לבני ה-Horde

הטוב

  • המנוע הותיק עבר שיפוץ מקיף והכל נראה פשוט טוב
  • גיוון עצום ומרענן בתוך אזורי המשחק השונים
  • שינוי כמעט כל היכולות של הדמויות השונות לטובה
  • העמקת ההיבט הטקטי של המשחק
  • כל הריידים זמינים גם לעשרה וגם ל-25 שחקנים
  • משימות חדשניות, מגניבות ומתוסרטות היטב

הרע

  • העומס הרב על השרתים גורם ללאגים כבדים מהרגיל
  • אין מספיק שעות משחק ביממה

וההרחבה

  • מפתיעה אפילו את המעריצים- בליזארד שיחקה אותה והתעלתה על כל הציפיות!

אל הצפון הקפוא!

זוכרים את צבי הים?אני זוכר את ההתרגשות שאחזה בי כשנכנסתי לראשונה לחבילת ההרחבה החדשה, יום שלם אחרי שהיא כבר ישבה לי בידיים. ההתקנה והורדת הפאצ'ים החדשים עברו במהרה- תוך פחות מחצי שעה כבר הצלחתי להתחבר לשרת ולעשות את דרכי לנמל Stormwind בדרכי לתחנה הראשונה שלי ביבשת Northrend, הטונדרה הבוריאנית.

בהרחבה הקודמת, כל השחקנים זרמו לאיזור פתיחה אחד, ושרתים שלמים קרסו או סבלו מלאגים כבדים. הצפיפות הנוראית השפיעה לא רק על יציבות השרתים, אלא שגם לא היה אפשר להתקדם מטר או לסיים משימה בימים הראשונים ב-Outland בלי שיפלו עליך כמה עשרות שחקני Horde צמאי דם שהחליטו לנכס את Hellfire Peninsula כולה לעצמם.

בליזארד למדה רבות מהנסיון המר, ובחבילה החדשה, Wotlk, עומדים לבחירת השחקנים שני אזורי פתיחה, כל אחד מהם גדול יותר ועשיר יותר במשימות מ-Hellfire כולה.


טריילר

כשלא ממצמצים, קופאות העיניים

כשירדתי מהספינה במצודת ואליאנס, דריסת הרגל המשמעותית ביותר של הברית בטונדרה, נדהמתי לראות את הגבעות הקפואות נמתחות עד האופק... המנוע בן ארבע השנים עבר שיפוץ מסיבי נוסף, והאופק רחוק מתמיד.

עזבו את האופק, הכל נראה טוב יותר. באזורים מסוימים מצאתי את עצמי עומד ומשקיף אל המרחק בהשתאות כאילו נפלתי לתוך אחת הסצנות הטובות של שר הטבעות. נזכרתי בהשוואה בימים הראשונים של Age of Conan, בהם יכלתי לעמוד על הר בקצה אחד של מפה ולראות שני שחקנים הולכים מכות על הר בקצה השני, ושמחתי לראות שבליזארד משתפצת בתגובה לתחרות.

גם אם המנוע לא היה עובר שיפוץ, עדיין הייתי מתרשם מעיצוב האזורים המרהיב. כגיימר ותיק, לא קל להרשים אותי, אבל כל אחד מהאזורים בהרחבה החדשה נראה טוב יותר מכל אחד מהאזורים בהרחבה הקודמת! נראה שבליזארד הפנימו את המסר ששחקנים צועקים כבר שנים: אזורים שנראים אותו הדבר מקצה לקצה הם משעממים. בהרחבה החדשה קשה לאבד את הדרך כשמכירים את האזור, ואין שני חלקים שנראים אותו הדבר.

פיזור המשימות, דבש ועוקץ

כדי להמשיך ולסייע בפיזור מסת השחקנים האדירה שנכנסה בבת אחת למפות החדשות, וגם כדי לעודד שחקנים לחקור את כל פינות המפה, בליזארד שינתה את מדיניות המשימות. אם בעבר בכל אזור היו לכל היותר ארבעה מרכזי משימות עיקריים, ובדרך כלל הרבה פחות, בכל אחת מהמפות החדשות אפשר למצוא למעלה משבעה מרכזי משימות שונים.

השפעת הפיזור המוגבר דו-כיוונית: מצד אחד, הרבה יותר קל להתקדם דרך האזורים כשחקנים טריים שלא מכירים אותם בעל פה. מרכז משימות אחד שולח אתכם לאחר, ובדרך כלל בסדר ההתקדמות הנכון ביותר מבחינת רמת קושי.

אך לידידותיות למשתמש יש מחיר- מהירות השלמת המשימות ירדה. בבדיקה זריזה, מספר המשימות הממוצע שמסיימים בכל סיבוב ב-Outland הוא סביבות ה-12-15, ובהרחבה החדשה משהו כמו 4-7.

בליזארד לקחה החלטה שמסייעת לשחקנים החדשים ובעצם גורמת למשימות השונות להוביל אותם בהדרגה ובקצב פחות-או-יותר קבוע דרך אזורי המשחק. השחקנים המהירים והמקצועיים נפגעו קצת, השחקנים המנוסים פחות הרוויחו בענק.

האם המשימות כדאיות?

אז רגע, אם קצב המשימות נמוך יותר, האם הן עדיין משתלמות מבחינת נקודות נסיון? או שאולי עדיף פשוט לחרוש Instances בקבוצה ולהתקדם ברמות?

שוב, לצערי התשובה לא כל כך פשוטה. אמנם קצב המשימות ירד קצת, אבל הפרסים זינקו בכמה עשרות אחוזים. בהתחשב בכך שכמויות הנק"ן בין רמה לרמה לא גדלו בהרבה, נראה שבליזארד מנסה לאזן את הקצב החדש ולהפוך אותו לכדאי בכל זאת. בנוסף, אסור להזניח את מירוץ החימוש מרמה 70 עד רמה 80, בו פרסי ציוד ממשימות משחקים תפקיד מרכזי וקריטי- עד רמה 75 כמעט כל שחקן יחליף את כל הציוד שלו במתנות שקיבל בתמורה להשלמת משימות, ולמי שטוחן מבוכים בשרשרת יהיה קשה להדביק את הפער.

כן, אבל לא מהסיבות שאתם חושבים

אם תשאלו אותי, המשימות כדאיות ואפילו כדאיות מאוד. לא בגלל הרווחים התוך-משחקיים לדמות, אלא בשביל הכיף! ההרחבה החדשה מציגה מגוון משימות אדיר, כמאה וחמישים באזורי הפתיחה (הגעתי ל-135 בטונדרה ו-138 בפיורד לפני שנמאס לי מהם), והגיוון פשוט לא נגמר.

המשימות הפתיעו אותי והגניבו אותי עוד פעם ועוד פעם, כשכבר חשבתי שראיתי את כל סוגי המשימות שהמשחק הזה יכול להציע. אמנם רוב המשימות הן עדיין בנוסחת 'הרוג, אסוף או דבר עם מישהו רחוק', אבל כמעט בכל מרכז משימות יש הפתעה מגניבה.

חובה לציין במיוחד לטובה משימות רכובות. במקום להיות משימות "מסילה" כמו ההפצצות ב-TBC, פעמים רבות השחקנים מקבלים שליטה מלאה בכלי הרכב שלהם (ראו משמאל, דמות הגמד שלי רוכבת על ענק סערה עצום ומשמידה מאה אל-מתים ב-Zul'Drak).

ברגע שתשלטו ברכב יופיע חידוש נוסף: בין אם מדובר בממותה ידידותית, מסוק הפצצה או ענק סערה, נעלמים ה-Actionbars ומופיעה במקומו שורה צבעונית עם יכולותיו של כלי הרכב. לא עוד תחפשו חפצי משימה בתיקים בזמן שהמשימה מתרחשת סביבכם- הממשק החדש מרכז את כל הפעולות האפשריות על כלי רכב לשורה אחת פשוטה.

ארת'אס קופץ לביקור

סיבה טובה אחרונה לבצע את המשימות ולא לרוץ קדימה היא עלילתית נטו. מי שאוהב את סיפורי הרקע ב-World of Warcraft, פשוט מוכרח לבצע כמה מהמשימות. בראיון אמרו נציגי בליזארד שאת ארת'אס, ה-Lich King, הם יחשפו קצת כל פעם, ויעזרו לשחקנים להכיר את האויב הכי נורא שלהם לפני שבכלל תהיה להם אפשרות להתמודד איתו.

כבר באחת המשימות הראשונות ב-Howling Fjord דמותי יצאה למסע בעולם הרוחות, ונתקלה באדון המוות בעצמו. שקשקתי כשהתקרבתי והופתעתי כשה-Lich king גדע את פתיל חייו של הגמד שלי ברגע, אבל לא לפני שהוא סיפר קצת על התכנית הזדונית שלו לגבי האיזור, במיטב המסורת התיאטרלית של משחקי החברה ועם דיבוב אפל ומגניב. מאז כבר נתקלתי ביותר משמונה משימות שונות בהן השליט האפל עולה להופעת אורח, ובכל פעם לומדים משהו חדש על ההתקפה האכזרית של ה-Scourage על עולם המשחק.


סרטון הפתיחה של המשחק

"אני רוצה לגעת בו!"

כל האמור למעלה על המשימות במשחק טוב ויפה, אך בימים עמוסים אלה, כשאלפי דמויות בכל שרת פורצות לאזורי הפתיחה ונאבקות כדי להרוויח את ה-XP, בעיה אחרת צצה. דמיינו שקיבלתם משימה להרוג איזה ראש שבט ברברי שמשרת את ה-Lich King, אתם יודעים בדיוק איפה הוא נמצא, אבל כשאתם מגיעים לשם אתם נתקלים במראה מוזר: שורה ארוכה של שחקנים מהברית ומהעדר עומדים מחוץ לחדר בו האויב נמצא, ומחכים בסבלנות לתורם להרוג אותו...

כמובן, זו ההתרחשות "הטובה", בהרבה מקרים ההמתנה הזו הופכת לשדה קרב עצום כשכולם נלחמים עם כולם על הזכות לחסל את יעד המשימה, ומי שמצליח להנחית עליו את המכה הראשונה ולשרוד עד חיסולו מנצח. בהתחלה התייחסתי לתופעה כאחת מנקודות השפל המעצבנות בהרחבה, אבל אני מודה שאחרי שהתחלתי להסתובב עם כמה חברים ולנצח בעימותים האלה, זה הפך למעין ספורט צדדי ודי מהנה.

בכל אופן, מדובר בתופעה קצרת חיים, ובכל יום שעובר אני נתקל בה פחות כשהשחקנים מתפזרים בצורה די אחידה בין הרמות 70 עד 80 ובין אזורי ההרחבה.

לא על המשימות לבדן...

הזכרנו את המבוכים כאלטרנטיבה לביצוע משימות כדי להרוויח XP, והאלטרנטיבה מעולם לא היתה מושכת יותר. המבוכים בהרחבה החדשה הם פשוט יצירות אומנות מופתיות של עיצוב שלבים ברמה שלא ראינו עד היום בשום משחק MMORPG !

נתחיל מהשינוי המהותי ביותר- רוב המבוכים בהם שיחקתי עד כה ב-WotLK הם מבוכים לא לינאריים, בהם אפשר לחסל את הבוסים ולהתקדם בכמה דרכים. המוני קיצורי דרך חבויים במבוכים, ושחקנים שמשקיעים זמן לנקות את המבוך ולחקור את הפינות החשוכות שלו כמעט תמיד יגלו איזה מעבר סודי שהופך את המבוך לקצר יותר.

ה-Nexus לדוגמה, המבוך הראשון והכי פחות אהוב עליי בהרחבה, יושב לו על אי ב-Borean Tundra והוא בעצם נקודת המפגש המרכזית הראשונה עם תכניותיו של Malygos, דרקון האספקט הכחול שהכריז מלחמה על כל הקוסמים בני התמותה באזרות'. הוא בנוי בצורה שמזכירה קצת את Tempest Keep, רייד ל-25 אנשים מה-Burning Crusade, ואפשר לחסל בו את שלושת הבוסים הראשונים בכל סדר שרוצים.

את הסיבוב הראשון שלי בנקסוס, עם קבוצה שבה כולם היו לבושים במיטב ציוד ה- T6, הצלחנו לסיים רק אחרי כ-35 דקות. בסיבוב הרביעי, כשכבר הכרתי את הקיצורים והדרך היעילה ביותר, סיימתי אותו ב-30 דקות עם קבוצה שבקושי היתה מצוידת ב-Epics... הדוגמה הזו חוזרת כמעט בכל Instance עד כה, עם החריגה של Utgard Keep שבנוי בצורה כמעט לינארית.

עיצוב אומנותי לעילא ולעילא

גם אם נתעלם מעיצוב המבוכים החדשני, לא נוכל להתעלם מהעיצוב האומנותי שלהם- אני לא זוכר מתי קרה לי ב-Burning Crusade שעצרתי בתוך מבוך או רייד ופשוט בהיתי ולקחתי לכידות מסך, והסיבה היא שהם פשוט לא יפים באותה מידה. אני לא אכביר במילים, אבל אתם מוזמנים לדפדף בתמונות המצורפות לכתבה, במיוחד בתמונות מ-Azjol-Nerub ומ-Old Kingdom, שני מבוכים צמודים לרמות 72-75 ב-Dragonblight בהם חודרים אל הממלכה התת קרקעית של אנשי העכביש (שנגועים במחלת האלמוות של ה-Lich King).

שיפור מגניב נוסף למערכת המבוכים קשורה למוניטין. ב- Burning Crusade מערכת המוניטין היתה מסובכת, ובלי לברר באינטרנט מה הדרך הנכונה להרוויח אותו שחקנים לא ממש הצליחו להתקדם בקצב סביר. בהרחבה החדשה אפשר להרוויח מוניטין לכל אחת מארבע הקבוצות הראשיות בכל המבוכים לרמה 80 (כולל Heroics), זאת על ידי לבישת סמל הקבוצה בזמן המשחק במבוך- שיטה קלה וברורה הרבה יותר מהקודמת, שהיתה מבוססת אך ורק על משימות יומיות וחפצי מוניטין.

נגיד שהיו לי יותר מארבעה חברים

באופן אישי, עדיין לא התקדמתי לרמה 80 ולכן לא ראיתי את הריידים החדשים, אפילו לא את Naxxramas. רגע, אנחנו לא מכירים את השם הזה כבר?

בליזארד עשתה "תרגיל" והחליטה לשפץ את הרייד הישן, לעקור אותו ממקומו ב-Eastern Plaguelands ולהעביר אותו ל-Dragonblight כרייד הראשון לרמה 80, וכבסיס המבצעים הראשי של ה-Lich King באזור. מסרטונים של גילדות שכבר נכנסו וההתרשמויות הכלליות נראה שהריידים כמו המבוכים יהיו הצלחה אסתטית ועיצובית, עם הסתייגות אחת קטנה- בליזארד החליטה לקחת עוד צעד גדול לקראת השחקן המזדמן, אותו אחד כמוני שאין לו יותר משעה שעתיים ביום בממוצע ולא יכול לבלות שעות בהרכבת ריידים ל-25 אנשים. כל אחד מהריידים ב-WotLK זמין גם ל-10 שחקנים וגם ל-25, עם פרסים שונים ורמת קושי שונה בכל אחד מהמצבים.

לדברי חברים ב-SK Gaming, הגילדה הראשונה בעולם שניקתה את כל שלושת הריידים החדשים בהרחבה (פחות מיממה וחצי אחרי יציאת ההרחבה כבר היו להם 25 שחקנים ברמה 80, בשם אלוהים, שישיגו חברה!), מערכת הריידים החדשה פשוט לא קשה כמו הקודמת, ולשחקנים שינצלו את הזמן ויצטיידו ב-Epics מהגרסאות ל-10 אנשים יוכלו בקלות לצלוח את הריידים המיועדים ל-25.

באופן אישי? אני לגמרי בעד בליזארד בהחלטה הזו. את המקצוענים הפוצים האלה שום תוכן לא יאתגר לאורך זמן, ולשחקנים הפחות משקיעים (שמהווים אגב את שאר 11 המיליון) פשוט לא תהיה אפשרות להתקדם בצורה סבירה בלי המדיניות הזו- בדיוק כמו שבלי Karazhan ו-Zul'Aman ההתקדמות בציוד הריידים היתה איטית. בכל מקרה, לבליזארד יש עוד לפחות שנה וחצי של תוכן חדש וריידים חדשים, גבוהים וקשים יותר כדי לספק את אוכלוסיית השחקנים המקצועיים.

על Beacon of Light שמעתם?

ההרחבה החדשה מציגה את השינוי הרחב והמקיף ביותר ליכולות ולתכונות הדמויות במשחק אי פעם. כאן בעצם הושקעה רוב עבודת האיזון בתקופת ה-Beta של ההרחבה, וחודש לפני יציאתה בליזארד כבר יישמה את השינויים בשרתי המשחק הראשיים ובחנה אותם בתנאי אמת- Arena, Battlegrounds ו-Raids.

כמה מהשינויים העיקריים שנוגעים לכל הדמויות היו: איחוד ה-Bonus Healing עם Bonus Damage לתכונה אחת- Spell Power, הוספת שתי רמות כשרונות (Talents) חדשות לכל דמות, שתיהן עוצמתיות יותר מכל מה שראינו עד עכשיו, ושינוי רוב הכשרונות והשפעות תכונות הדמות על ביצועיה איתם- לדוגמה פלדין שמתפקד כטנק כבר לא צריך לאסוף Spell Damage, אלא את אותן התכונות שלוחם טנק אוסף.

השינויים התקבלו ברגשות מעורבים בקהילת השחקנים, אך חודש לאחר יישומם קשה לרוב השחקנים לדמיין איך יהיה לחזור למתכונת הקודמת. הכשרונות נהדרים, מתאימים למגוון רחב של סיטואציות ומאפשרים משחק טקטי עמוק בהרבה- על חשבון מחשבה בבחירת הציוד. בעצם בליזארד מצד אחד מצמצמת את הפערים בין שחקנים מיומנים ופחות מיומנים ביד אחת ומגדילה אותו בשניה- שחקן לא מיומן יוכל לבחור בקלות את הציוד שלו, אבל שחקן מיומן יעשה שימוש במגוון היכולות החדשות טוב יותר.

מדובר בעדכון הגדול והיסודי ביותר שמערכת חוקים של MMORPG קיבלה למיטב זכרוני, והוא פוגע בכל הנקודות הנכונות. מאז העדכון יצאו עוד שני עדכונים קטנים שמשפרים את האיזון (בעיקר מחלישים את ה-Retribution Paladins שהיו הרבה יותר מדי חזקים מיד אחרי העדכון המקורי), והכשרונות עובדים חלק כמו חמאה.

משלמים חשבונות ומרוויחים בקרב

ההרחבה החדשה מציעה תוכן חדש לא רק בתחומים המובנים מאליהם- גם מערכת הכלכלה הופכת מורכבת מתמיד. הדירוג המירבי של כל מקצועות האיסוף והייצור עלה מ-375 ל-450, וכמובן עם הקפיצה מגיע מבול של חפצים חדשים, בונוסים מיוחדים וחומרי גלם יקרים.

בנוסף התווסף למשחק מקצוע ה-Inscription, בתרגום חופשי חריתה או הקדשה, מקצוע שמאפשר סוף סוף לדמויות השחקנים לייצר מגילות. אבל התפקיד העיקרי של החרתים חשוב הרבה הרבה יותר ונוגע לאיזון הבסיסי בין הדמויות השונות: מהיום לכל דמות יכולות להיות פעילות עד 3 גלופות עיקריות ו-3 גלופות משניות ברגע נתון. הגלופות מיוצרות ע"י החרתים ומשפרות או משנות יכולות קיימות של הדמות.

לכל דמות יש מספר גלופות אפשריות, וכל שחקן בוחר את השינויים שמתאימים לדמותו ולסיטואציה- גלופות שונות מתאימות ל-PvP, ואחרות ל-Raid. המקצוע החדש מוסיף עומק טקטי עצום ומאפשר לשחקנים מנוסים לשפר את היעילות שלהם פי כמה. אני ציידתי את ה-Holydin שלי בגלופות שהופכת את קסם האור הקדוש שלי למרפא אזורי ואת הבזק האור למרפא-לאורך-זמן (HoT), והיעילות בריידים עלתה משמעותית.

תחרות בריאה ודמות גיבור חולנית

השארתי בכוונה שניים מהחידושים הגדולים ביותר של ההרחבה לסוף, ונתחיל עם נקודות ההישגים (Achievements) החדשות. בדומה להישגים במערכת ה-Xbox Live או אלה ב- Call of Duty ו-Team Fortress 2, גם לעולם של וורקראפט יש מערכת הישגים חדשה, עם כמה מאות הישגים שונים...

בשיא הכנות? זו התוספת שהכי פחות מעניינת אותי, והיא מדברת בעיקר לאנשים שיש להם המון זמן משחק ואת היכולת להשקיע בכל מיני משימות איזוטריות כמו להגיע לכל פינה של כל האזורים במשחק, לקפוץ מגובה 65 מטר בלי למות או להרוג את בני ה-Horde בתוך ערי הבירה שלהם. נקודות ההישגים לא מעניקות פרסים שמשפיעים על איזון המשחק, אלא רק חיות מחמד, חיות רכיבה, תארים מגניבים שמופיעים לפני השם וכל מיני הטבות משניות כאלה.

התוספת הענקית השניה למשחק היא דמות הגיבור הראשונה (Hero Class), אביר המוות. כל אחד יכול ליצור אביר מוות אחד בלבד על כל שרת, והוא מתחיל ברמה 55 ב-Eastern plaguelands כמשרת של ה-Lich King שפורש משירותו. אבירי המוות, קצת בדומה לשאמאנים, הם דמויות DPS מעורבות אך יכולים גם לתפקד כטנק בזכות השריון הכבד שלהם.

היכולות השונות של אבירי המוות מופעלות בשימוש ב-Runic Power, אנרגיה דומה לזו של ה-Rogues או ה-Warriors, ורונות משלושה סוגים (דם, טומאה וקרח), אותן צוברים במהלך קרבות. בהתאם לבחירת הכשרונות של השחקן אבירי מוות יכולים להתמחות בקרב פנים אל פנים, קללות, זימון משרתים אל-מתים או כאמור מגן על-אנושי.

באביר המוות שלי, Deathlard, שיחקתי רק שתי רמות ולא ראיתי את היכולות החזקות יותר שמקבלים בהמשך הדרך, אבל אני יכול להגיד שסגנון המשחק שונה לגמרי משל הדמויות האחרות. בסוף היום הם אכן מרגישים חזקים יותר, במיוחד בקרב נגד דמויות שחקן אחרות- יצא לי לראות לא פעם אביר מוות ברמה 70 שמחסל דמויות ברמה 73 ו-74 כאילו הם היו ילדודס.

אני מניח שבהמשך, כשתפתח העונה החמישית של זירת הקרבות, גם הכוח העצום של אבירי המוות יתוקן כלפי מטה כדי ליצור איזון חדש, אבל בנתיים? הם מאוד מרשימים ומאיימים על שדה הקרב.

בשורה התחתונה

(שבוע חלף...)

את הפסקה הזו אני כותב הרבה אחרי ששאר הכתבה כבר לבשה צורה. אני כבר ברמה 80, ראיתי את רוב המבוכים החדשים, חקרתי כמעט את כל האזורים, התנסיתי בתוספות ובחידושים... והביקורת שלי לא השתנתה. להפך, רק השתכנעתי יותר שמדובר בחבילת ההרחבה הטובה ביותר בז'אנר, ואחת הטובות בכלל בתעשייה אי פעם.

אני מתנצל בפני אותם אלו שחיכו ל-"אבל" ולביקורת שלילית, אבל כשמדובר במשחק שהדבר הכי גרוע ששמענו עליו ממיליוני השחקנים הוא שהוא ידידותי מדי, אני נשאר בלי תחמושת. כן, השרתים קצת קרטעו בימים הראשונים. כן, אבירי המוות עדיין לא מאוזנים ל-PvP. כן, יעבור זמן עד שנדע באמת אם איזון היכולות החדשות מושלם, כשלכולנו יהיה ציוד ברמה 80.  אבל כל זה הוא ניטפוק וירידה לדקויות.

אם לרגע שכחנו שבליזארד היא חברת המשחקים הטובה ביותר בעולם, הגיע Wrath of the Lich King והזכיר לנו. זוהי חוויה כיפית, מעניינת וסוחפת מקצה לקצה, וכל מי שסופר את עצמו כחובב משחקים אפילו במקצת חייב לעצמו כמה שעות ב-Northrend.

משחקיות – רק שיפורים על הנוסחה שממילא כבר שולטת בז'אנר
גרפיקה – עיצוב אומנותי מרהיב, כמה דרגות מעל המתחרים. מדהים כמה הם הצליחו להוציא ממנוע בן ארבע
סאונד ופסקול –  פס קול אפי, דיבוב מגניב
טכני – רמת גימור וליטוש טכנית כמו שרק בליזארד יודעת, אבל אפילו אחרי ההכנות שלהם- העומס גורם ללאגים
אורך חיים – רבים וטובים איבדו את חיי הפנאי להרחבה הזו
מולטיפלייר – ה-MMORPG הטוב בעולם, ועכשיו עם ההרחבה החדשה יותר מתמיד

ציון סופי: 95

מה חושבים מבקרים אחרים?

Gamespy - ציון 4.5 מתוך 5
Eurogamer - ציון 10
IGN - ציון 9.0
Ferrago - ציון 92

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:07 28.11.2008 | SexualBunny SexualBunny

    פאנבוי ם:

  2. 2

    17:21 28.11.2008 | HRSISUTE HRSISUTE (אורח)

    הרגיל היה משעמם אולי זה יותר טוב

  3. 3

    17:26 28.11.2008 | Joni-r Joni-r

    גם אני הייתי שחקן פעם, נגמלתי
    כדאי גם לך.
    כן זה קצת מעניין אבל ימי הWOW שלי נגמרו.
    נא לא להתייחס לשם P:

  4. 4

    17:34 28.11.2008 | han han

    חולה עליך שי זלדיס

  5. 5

    17:38 28.11.2008 | ori743 ori743

    אכן קשה להודות, אך גם אני אחרי שנתיים חופרות שבמהלכן בניתי 3 דמיות LVL 70 עם T6 מלא וחלקם SEOSEN 4 מלא,נגמלתי בשעה טובה ומוצלחת לפני חצי שנה ובאמת, אבל באמת העולם פתאום נראה לי יפה יותר!

    התוודות של חצי מכור....אוקיי 3/4 מכור....אוקייי!!! מכור!!!! XD

    אבל אכן החוויה הייתה בלתי נשכחת ומה שהיה היה! יש עולם גדול בחוץ והרבה משחקים אחרים גם!

    בהצלחה לאלה שמשחקים כי הWARTH OF THE LICH KING היא אכן ה-הרחבה ומעולם לא ראיתי דבר כה יפה וגדול יותר מזה, אז תהנו!!! D:

    ובהצלחה לנגמלים.... קשה באימונים קל בקרב חחח

  6. 6

    19:13 28.11.2008 | AlonTavor AlonTavor

    נגמלתי מMMORPG ממזמן, והגרפיקה היא 7 לא 9, זה שזה עיצוב מצוין באיכות של הולי שיט (ראיתי אצל חבר שלי) זה עדיין מנוע בן 4 שנים שיכול לפועל על כרטיס מסך של אינטל, והוא לא נראה טוב מידי.

  7. 7

    19:30 28.11.2008 | Blackmore Blackmore

    לעשות ביקורת להרחבה לWOW זה בעייתי.. מצד אחד כל מי שמשחק ומתכוון להמשיך חייב לקנות את ההרחבה כי אין לו מה לעשות בלעדיה (אז הוא יראה בכל מקרה) ומי שלא משחק לא יבין במה מדובר או שזה לא יעניין אותו...

    וממתי WOW המציא מחדש את משחקי הMMO? אולי הוא מצא להם קהל יעד, אבל הוא העתיק כל דבר ודבר ממשחקים קודמים, סטייל EVERQUEST...

  8. 8

    19:37 28.11.2008 | Balaga Boy Balaga Boy

    שי.... כפרה עלייך אביר המוות שלך מתמחה בקללות??
    חמזאלו!... חח
    אמן יגיע לי המחשב החדש...
    הטכנאי שבונה לי אותו אמר שהוא יוכל להתקין את WOW (על כל פאטצ'איו) בחצי שעה.... כן... זה מחשב מטורף!
    אינשאללה יבוא
    נשמע מענייין

  9. 9

    19:52 28.11.2008 | אורך חיים? אורך חיים? (אורח)

    חחחח

  10. 10

    20:21 28.11.2008 | ChaosPower ChaosPower (אורח)

    בליזארד חברת המשחקים הטובה ביותר בעולם?
    I beg to differ.

  11. 11

    20:31 28.11.2008 | תומר תומר (אורח)

    לא מסכים עם הכתבה.

    WOW איבד המון מהדבר שאפיין אותו הכי הרבה: הדבק.
    המשחק כבר לא Sticky.
    כמות האנשים ש"חורשים" אותו בשביל להגיע ל80 קטנה בעשרות אחוזים לעומת האנשים שחרשו בשביל להגיע ל70 בזמנו.

    יש סביב המשחק כיום פחות התלהבות והמשחק פחות ממכר מההרחבה הקודמת.

  12. 12

    20:49 28.11.2008 | E E (אורח)

    מסכים עם 7- wow אול נחמד אבל הוא לא חידש **כלום** בז'אנר.

  13. 13

    22:13 28.11.2008 | ננסק ננסק

    האם חדשנות היא המדד העיקרי? לא. זה משחק - *כיף* הוא המדד העיקרי.
    אני לחלוטין מסכים עם שי - WOTLK היא פאקינג כיף, ובחיי, לפעמים לא צריך לדרוש יותר. קנטרנות לשם הקנטרנות לא תביא אותנו רחוק.

  14. 14

    23:36 28.11.2008 | ori743 ori743

    מסכים עם 13 בטירוף! חחח

    החוויה היא העיקר....וגם שיכרון החושים (בגרפיקה והסאונד).... אבל WOTLK בסופו של דבר זה גוד דאם איט משחק!!! פשוט עלילה של DND בפני עצמה (אני מדריך אז אני מכיר אתה העקרונות ...) חחחח

  15. 15

    00:47 29.11.2008 | SkatMan SkatMan

    Ally suck!!!!

    אני חושב גם לכתוב כזה ביקורת גולש אולי אני אכתוב משהו בביס.

    לדעתי הInctance קצרים מידי 3 וחצי בוסים בבמוצע.

  16. 16

    03:37 29.11.2008 | Av!shee Av!shee

    שי! :D
    רק אתה יכול גרום לי לקרוא כתבה על WOW, אפילו שאני בז למשחק! :D

  17. 17

    04:09 29.11.2008 | dave_kaw dave_kaw

    GW2 בקרוב

  18. 18

    04:43 29.11.2008 | מישהו מישהו (אורח)

    ל-11
    אתה טועה! זו עובדה שההרחבה הזאת הצליחה הרבה יותר מההרחבה הקודמת, ושברה את שיא המכירות ליממה (שהיה עד עכשיו של ההרחבה הקודמת...) והרבה יותר אנשים חורשים את המשחק. אז תפסיק להמציא מידע.

    בקשר למשחק - הוא אדיר! אבל אביר המוות באמת OVERPOWERED... חבל

  19. 19

    09:17 29.11.2008 | sleepy orc sleepy orc

    לא התייחסתה ל PVP

  20. 20

    10:05 29.11.2008 | E E (אורח)

    החוויה היא באמת העיקר, ואם אתם נהנים אז שיהיה לכם בכיף, אבל אני בדקתי מה אנשים כול-כך מתלהבים כששיחקתי בטרייל, ולא ממש התלהבתי. כול הקטע עם הזנים השונים מגניב, והעלאת הרמות נחמדה, אבל בסך הכול, לדעתי, לא ממש מהנה. אפשר גם לשחק lord of the rings online או everquest 2 וזה יהיה פחות או יותר אותו הדבר. לצערי, אנשים לא ממש מתייחסים ל-mmo השונים והמעניינים (כמו myst online uru live. לא משחק מושלם, אבל הוא לפחות מאוד מעניין וגם נהנתי כשאני שיחקתי).

  21. 21

    11:30 29.11.2008 | מישהו מישהו (אורח)

    הפעם האחרונה שבה קראתי ביקורת כל-כך חיובית הייתה לcall of duty 4
    ואני חושב שזה היה צפוי שבליזארד יפציצו

  22. 22

    13:30 29.11.2008 | the eranster the eranster

    כתבה טובה ואני מסכים איתך,אבל מה שמפריע לי זה שהLich Kingיהיה רייד ל25! זה פשוט לא הגיוני! אני מקווה שישנו את זה בקרוב....

  23. 23

    13:35 29.11.2008 | me me (אורח)

    אני אוהב משחקים קצרים לא כאלה שנמשכים שנים

  24. 24

    16:43 29.11.2008 | SENSEF SENSEF

    הייתי נותן 10 מתוך 10 . אחלה סיקור תודה רבה .

  25. 25

    17:28 29.11.2008 | Flame of Udun Flame of Udun

    כתבה פשוט מושלמת. אני חייב להודות, נגעת בכל הנקודות הנכונות, תוך פניה לשחקנים מכורים ושאר העולם כאחד.

  26. 26

    21:08 29.11.2008 | Taniss Taniss

    טוב בגלל הריענון המטומטם שיש לכם באתר אני רק אגיד ככה:
    1. כתב אתה לא מבין בשיט
    2. הDK מבוסס על מערכת אנרגיה של הרוג ברונות ומערכת הרייג' של הלוחם ברוניק פאוור.
    3. הDK מחכה את כל המתקפות של הלוחם הרוג והפלאדין ופשוט עושה אותם חזקות יותר.
    4. הPVP של הלוחמים נהרג לחלוטין בגלל שכל הקלאסים קיבלו באף שפשוט נועד לחסל לוחמים והם כולם לומדים אותו מטריינר, הלוחם המסכן לא קיבל אף באף לPVP אלא רק לPVE DPS רק כדי שהוא ידחוף החוצה והDK המעפן יקח את מקומו בPVP.
    כל שאר הדברים בכתבה הם די נכונים ואני מסכים איתם.

  27. 27

    22:26 29.11.2008 | זאוס השני זאוס השני

    פאק הוא נשמע סוס...בעיקר הDK. אני כבר מת לנסות אותו!
    אני מקווה שבליז יוציאו 10 ימים ניסיון בהקדם האפשרי...

  28. 28

    22:30 29.11.2008 | YoAvOn YoAvOn

    אני בטוח שזה מעולה, שיחקתי בWOW וב BC אבל אני פוחד לשחק בזה.. אני פשוט יודע שאני אתמכר.. אז אני אביט מהצד ואשמח בשבילכם.

  29. 29

    23:38 29.11.2008 | Psychoticat Psychoticat

    אפילו לא מילה אחת על ה- PVP. בושה.

  30. 30

    23:45 29.11.2008 | amaZad amaZad

    אתה אומר כאילו אלה שעושים ריידים ו25MAN הם האלה יענו "get a life" וזה שהם מתלוננים לא אומר כלום כי הם 0.001% מה11 מיליון אנשים שמשחקים WOW ?
    בוא אני יגיד לך משהו בליזארד אולי עשו טובה לכולם שהפכו את המשחק ליותר casual, נכון זה יפה ונחמד בהתחלה שכל אחד יכול לראות endgame PVE בלי לעשות רייד אחד אפילו - אבל זה הורס את כל הכיף שיש במשחק הזה ובלעדיו זה להגיע ל level cap ופה הוא יגמר. למה? אל תסתכל על twentyfifth - הם אחרי יומיים סיימו כביכול את כל מה שהיה לWOTLK להציע. תסתכל היום, עברו 3 שבועות בערך מאז שיצא המשחק וכמעט כל בנאדם שהגיע ל80 סיים את הריידים של WOTLK, ואם אתה לא יודע תן לי להזכיר לך שרק אחרי חודש ומשהו אחרי שTBC יצא, רק אז סיימו את כל ה t4 content. מה זה אומר? שWOTLK מגניב ויפה עכשיו, ובליזארד עכשיו עושים טעות ענקית שתגרום למשחק להיות משעמם מהר מאוד- ואם הוא לא יהיה משעמם בליזארד יתאמצו מאוד כדי להוציא הרבה מאוד פאטצ'ים בתקופות הרבה יותר קצרות משהיה בTBC, אם אתה שואל אותי דרך אגב - TBC היה פשוט מושלם. (חוץ מהסוף שלו)

  31. 31

    12:28 30.11.2008 | HeavenTear HeavenTear

    זאת יותר כמו מגילת אסתר מאשר ביקורת,אולי אם בעצם היתי שחקן WOW היתי גם מבין משהו O.O

  32. 32

    15:55 30.11.2008 | uragos uragos

    סחטיין על הכתבה שי, בא לאיזה hc אחר כך :)

  33. 33

    22:43 30.11.2008 | Týr Týr

    XD משתמש בQH אהה? D:

  34. 34

    10:13 03.12.2008 | Xaldin Xaldin (אורח)

    כמעט כל בן אדם שהגיע לרמה 80 סיים את הריידים של WOtlk? מאיפה לעזאזל הגעת למסקנה הזו?
    רק הגילדות המקצועיות סיימו את כל ההריידים ועוד כמה גילדות לא מקצועיות אבל טובות.
    בנוסף אני רוצה להזכיר שזה לא endgame PVE בגלל שבליזרד הולכים לשחרר עוד די הרבה ריידים נוספים.
    אני חייב להודות שהיה משהו בTBC שאין בWotlk, בTBC הייתי צריך לשחק לפחות שבועיים בתור רמה 70 לפני שיכולתי לעשות HC (הייתי טאנק) בWOTLK אחרי שבוע שחצי ממנו הייתי טאנק וחצי ממנו הייתי הילר אני יכול לעשות כבר HC, אומנם לא את כולם אבל את רובם...
    אני לא יודע עדיין אם להפוך את המשחק לקל יותר היה רעיון טוב או לא, אבל אני חייב להודות שאני כרגע מאוד נהנה וזה מספיק...
    בוא נראה מתי אני אתחיל להשתעמם, כי בסה"כ אם רק האנשים "המקצועיים" לא יהנו מהמשחק זה היה שווה את זה גם לבליזרד וגם לשאר האנשים, והאנשים ה"מקצועיים" הם אחוז קטן מאוד...

  35. 35

    10:35 04.12.2008 | SShaman SShaman (אורח)

    המשחק באמת מתקדם הרבה יותר מהר מאשר בTBC. כדי לעלות 60-70 לקח לי בערך שבעה ימים )של משחק נטו) לעומת 70-80 רק שלושה ימים 8 שעות. זה גם בגלל שהתחלתי עם GEAR הרבה יותר מתקדם מרוב השחקנים והייתי יותר מנוסה בלעשות משימות ולהבין לאן אני צריך להגיע וכדו' אבל עדיין, חצי מהזמן וזה עבר מהר מאוד כי יש המון QUESTS וזה כיף.
    בקשר לריידים... זה לא כל כך מהר. נכון ששחקנים חרשנים שעשו SW הצליחו לסיים את הריידים החדשים מאוד מהר, אבל הגילדה שלי, שכבר בTBC סיימנו חצי ראשון של BT, רק התחלנו לעשות ריידים של 10 אנשים. אז חוץ ממאית האחוז שבאמת ציפו ליותר והתאכזבו בצדק, לכל שאר השחקנים "הנורמלים" צפויה התקדמות הדרגתית ומהנה.

  36. 36

    21:39 06.12.2008 | MaLaMUD MaLaMUD

    בישביל לשחק במשחק ברשת צריך לשלם כסף?

  37. 37

    15:01 01.01.2009 | poopdog poopdog

    כן אחי אבל תאמין לי זה שווה את זה

  38. 38

    13:50 01.08.2009 | אהוד אהוד (אורח)

    מגניב בטרוף

    תודה לBlizzard

  39. 39

       | פורסם ע"י