הרשמה

ראיון: עודד שרון, "פיצה מורגנה"

עודד שרון מפתח את "פיצה מורגנה", משחק על בסיס קומיקס של אורי פינק

שיחה עם עודד שרון, מפתח "זבנג" ו"פיצה מורגנה" - משחקים כחול-לבן המבוססים על הקומיקס של אורי פינק

למרות השנים הרבות שעברו, אני עדיין זוכר לטובה את המעקב אחרי באלריום, משחק ה-RTS השאפתני של כמה חבר'ה ישראלים. הם לא נתנו לנורמות מסביבם לבלבל אותם, והחליטו לפתח משחק לשוק הבינלאומי – כאן בארץ. למרות שבסופו של דבר המשחק הגיע רק עד שלב הבטא שלו ולא זכה לצאת לאור, אפשר לומר שמה שנזרע אז, אנחנו קוצרים היום, כשתעשיית המשחקים בישראל הולכת וגדלה.

עודד שרון, אחד מאנשי המפתח של באלריום, פרסם לאחרונה כי חברת Corbomite Games שבראשה הוא עומד נמצאת בשלבים האחרונים של פיתוח משחק חדש בשם "פיצה מורגנה" המבוסס על קומיקס חדש של אורי פינק. את אורי פינק אין צורך להציג, סוג של Sergio Aragonés ישראלי, יוצר "זבנג", "סופר שלומפר" וגם "אנטיוכוס".
 
מכיוון שאנחנו אוהבים משחקים, קומיקסים ואת אורי פינק, רק טבעי שנרצה להבין קצת יותר על מה מדובר. ואם כבר, אז לא יזיק גם לשמוע מה יש לאחד מחלוצי מפתחי המשחקים בארץ לומר על המצב. תפסנו את עודד לשיחה בדיוק כשהיה בדרך לקנות את Guitar Hero World Tour, מה שהעניק לו כבר על ההתחלה דוז-פואה מבחינתנו.
 

מפתח ותיק

 
שאלה: אהלן עודד! ראשית, בהצלחה עם התופים ;). לעניינו, האם תוכל לספר לנו קצת על עצמך ואיך הגעת לפיתוח משחקי מחשב מבוססי קומיקס?
 
עודד: יש לי היסטוריה ארוכה עם משחקי מחשב ופיתוח שלהם. את הקריירה שלי התחלתי בפיתוח של MUD שזה סוג של MMO-RPG קדום, רק בטקסט. הייתי מתחבר עם המודם לאינטרנט ואז ב-TELNET לאיזה שרת מהסוג הזה שכתבתי. משם הדרך ארוכה. עבדתי בחברת משחקים בשם מגורם שפיתחה משחק RTS מרובה משתתפים בשם בלריום. לאחר שהפרויקט נסגר עבדתי כיועץ לחברה טיוואנית ואחרי זה הקמתי את קורבומייט גיימז.
 
החלטתי שהכיוון של החברה יהיה לפתח משחקי הרפתקה (Quest). אני ואורי פינק חברים כבר שנים, וכשהקמתי את החברה פניתי אליו במטרה לעשות משחק מ"זבנג". אחרי שהפקנו את פרק הפיילוט החלטנו לנסות את הסיפור שלו, פיצה מורגנה. לדעתי בין קומיקס ומשחקי הרפתקה יש הרבה קשר. זה קל להמיר מהפורמט הקומיקסי למשחק הרפתקה עלילתי... 
 
שאלה: איך זה להיות מפתח משחקים בישראל? אנשים מעקמים את האף או נותנים צ'פחה?
 
עודד: זה לא קל בכלל. לחברות שמפתחות משחקים לא היו עדיין סיפורי הצלחה מסחררים בארץ. היו לא מעט שניסו, היו הרבה כישלונות, אבל הצלחות - בקושי. היו כל מיני חברות שמוכרות ומפתחות טכנולוגיות שהצליחו, כמו אוברון למשל. ובכל זאת, לגייס השקעה לחברת תוכן, זה בין קשה לבלתי אפשרי. למרות זאת, יש לנו קהילת מפתחים ישראלית שגדלה בקצב מסחרר, וכולם מפרגנים. אנחנו נפגשים על איזה כוס אלכוהול מידי פעם ויש לנו כנסים, וזה נחמד לראות את התעשייה מתפתחת ואותך חלק ממנה. 
 

שליח פיצה גלאקטי

שאלה: כאמור, המשחק החדש מבוסס על "פיצה מורגנה", הקומיקס של אורי פינק. לטובת הקוראים שלא עוקבים באדיקות אחרי הקומיקס, האם תוכלו להרחיב בנושא: מי נגד מי? מה מיוחד בו? וכמה מהעלילה מכסה המשחק החדש?
 
עודד: הקומיקס מספר את הסיפור הקסום של ברי, ילדה בת 12 שעוברת הרפתקאות רבות אחרי שהיא מגיעה בטעות למימד מכושף בשם טרהמאגיה שבו יש שדים, מפלצות, מכשפות וערפדים שהם כולם שליחים ב"פיצה מורגנה", פיצריה של המכשף מורגן. הקומיקס יצא בעיתון הקומיקס "זבנג" ומאוחר יותר גם כספר בפני עצמו.
 
במשחק אנחנו עוקבים אחרי סיפור העלילה של הקומיקס, ובו תוכל לשחק את ברי ואת הערפדית אייבי פלוס. המשחק מחולק לפרקים, בדומה מאוד לקומיקס, ואנחנו נספר את כל הסיפור של ספר פיצה מורגנה הראשון בעונה הראשונה של הסדרה.
 
שאלה: למעשה, אתם לוקחים חומר לא מוכר של יוצר קומיקס ישראלי וחושפים את זה לעולם הגדול. לא היה עדיף לקחת קומיקס שכבר מוכר בעולם? מה היתרונות בשימוש ב"חומר מקומי"?
 
עודד: שאלה טובה. תמיד שאתה ניגש לייצר תוכן חדש, נשאלת השאלה מאיפה להתחיל. כן, יתכן וקומיקס שידוע יותר בחו"ל יעזור למכירות, אבל לדעתי משחק טוב שמבוסס על קומיקס לא ידוע, עדיף מאשר משחק רע שמבוסס על קומיקס פופולארי.
כמו כן, בגלל לא בטוח שהכרה רחבה מבטיחה הצלחה- לפעמים גם ההפך הוא הנכון.
 
על פי נתוני מכירות עולמיים דווקא משחקים שמבוססים על סרטים מצליחים הם לרוב בעלי מכירות נמוכות, בעוד שמשחקים שמבוססים על תוכן מקורי, או פחות מוכר, נמכרים לפעמים יותר. בנוסף, זה לא תמיד קל להשיג זכויות יוצרים של קומיקס מפורסם, ובייחוד לא לחברה צעירה. אולי בעתיד תראו שיתופי פעולה בינינו לבין בעלי תוכן אחר. בהחלט יש שיחות בנושא...
 
שאלה: האם תוכל להרחיב מעט על סגנון המשחק ולתת דוגמא לקטע משחקיות?
 
עודד: פיצה מורגנה הוא קווסט. או כמו שקוראים לזה בשפת המקור Point and Click Adventure Game. לרוב אתה מחפש חפצים, מנהל דיאלוגים מבדרים עם דמויות ופותר חידות. למשל, בקטע מהמשחק על השחקן לגלות מילים קסומות שיפעילו את לחש השיגור. הממשק קל וברור ונועד לזה שגם אנשים שאינם שחקנים יוכלו להשתלט על המשחק בקלות. ואכן מהדגמות שעשינו למשחק עם אנשים שאינם שחקנים, הם מסתדרים איתו מצוין.
כל מה שצריך לדעת זה איך להזיז עכבר על המסך, פחות או יותר.. כל השאר או מובן מאליו, או מוסבר תוך כדי המשחק.
 
שאלה: כמה שעות משחק יהיו ב"פיצה מורגנה"?
 
עודד: אני לא אוהב לחשוב על משחקים בכמה זמן לוקח לשחק בהם. כמה שעות משחק יש בסוליטר? אני גומר משחק בכמה דקות וזהו, אשתי יכולה לשחק שעות. ובכל זאת, אנחנו מכוונים כלפי כשעתיים משחק בממוצע לכל פרק.
 

משבר כלכלי? מה זה?

שאלה: Corbomite Games כבר קיימת מזה זמן מה, והייתה ידועה עד כה כיוצרת משחק המבוסס על סדרת הקומיקס זבנג (גם היא מבית היוצר של פינק). מה קרה למשחק הזה? האם הוא יצא לפני או אחרי פיצה מורגנה?
 
עודד: אחרי שהוצאנו את פרק הפיילוט של זבנג ודיברנו קצת עם מפיצים, הבנו כי יש לנו סיכוי יותר טוב להצליח עם פיצה מורגנה בחו"ל ולכן החלטנו להתמקד בו בתור משחק ראשון. אחרי שהוא יצא לשוק, נחזור ונמשיך את ההפקה של סדרת זבנג. לא זנחנו אותה לגמרי, אלא אנחנו פשוט מתקדמים שם בקצב איטי יותר.
 
לפי לוחות הזמנים כרגע, נראה שנשחרר כמה פרקים של פיצה מורגנה לפני שנתחיל שוב עם זבנג. העובדה ששני המשחקים פונים לקהלים שונים מאפשרת לנו לחכות עם זבנג בלי לדאוג יותר מדי.
 
שאלה: כחברת סטארט-אפ, המשבר הכלכלי בוודאי משפיע גם עליכם. איך אתם מתמודדים איתו?
 
עודד: דווקא המשבר הכלכלי עושה לחברה שלנו די טוב! אין לנו אחזקות של מניות בבורסה, ואנחנו לא תלויים בקרנות הון סיכון בכדי להמשיך ולהתקיים. המשקיעים שלנו הם אנשים פרטיים (אחד מהם אבא שלי) והם מגבים אותנו לגמרי. זה לא שאנחנו טובעים בכסף או משהו כזה, אבל בהחלט אין לנו על מה להתלונן.
בנוסף, בגלל שחברות סטארט-אפ רבות מפטרות עובדים, לאחרונה מגיעים אלינו יותר ויותר אנשים להתראיין. מתכנתים טובים, שעבדו בעבודות מכניסות אך משעממות, עכשיו באים אלינו כדי לעשות באמת את מה שהם רוצים לעשות: משחקי מחשב...
 
שאלה: כמה אנשים כוללת Corbomite Games?
 
עודד: אנחנו כ-14 איש, מתוכם ליבה פעילה של 5, שפועלת במרץ כדי לסיים את ההפקה על הפרקים בסדרה. שאר אנשי הצוות עובדים בכמות פחותה יותר, או שעובדים על דברים ספציפיים. למשל המוזיקאית המוכשרת שלנו הילית, שמלחינה לנו את המוזיקה בזמנה הפנוי, או החבר'ה שצובעים ומציירים עבורנו את הרקעים במשחק, ולהם יש פחות עבודה מאשר הכותבים של המשחק..
 
שאלה: האם מיקום Corbomite games בישראל הוא יתרון או חיסרון מבחינתך?
 
עודד: אני חושב שיש יתרונות ויש חסרונות. ישראל מבורכת באנשי תוכנה והייטק מוכשרים מאין כמותם וזה יתרון. מצד שני, אין כאן עדיין תעשיית משחקים גדולה ועשירה מספיק כדי באמת לתמוך בחברות משחקים. אם אני מחפש עובד חדש, רוב הסיכויים שאני אדרש להכשיר אותו וללמד אותו מהתחלה איך מפיקים ומתכנתים משחק מחשב. לעומת זאת, יש גם יתרון בלהיות "פורצי דרך". חברה כמו שלנו, שמתחילה קודם בתעשייה, יהיה לה יותר טוב בשלבים מאוחרים יותר כשהתעשייה שלנו תצמח ותפרח ותהייה גדולה ורצינית.
 

מבט לעתיד

שאלה: אז תכלס, מתי אתם מתכננים להוציא את המשחקים ואיך תתמחרו אותם?
 
עודד: אני בדרך כלל שונא את התשובה הזאת, אבל המשחק יצא כשהוא יהיה מוכן. כן. אבל אני מוכן להגיד שזה יהיה בחודשים הקרובים. יש לנו כמה אופציות מתי לשחרר אותו וכשנדע, גם אתם תדעו.
את המחיר עוד לא קבענו, אבל הוא יהיה דומה למשחקים אחרים מהסגנון. תשלום יחסית קטן לכל פרק, ואפשרות לעשות מנוי לעונה שלמה בהנחה.
 
שאלה: לקראת סיום, מה עם גרסה בעברית של המשחקים? הרי במקור, זבנג ו"פיצה מורגנה", הם קומיקסים ישראליים למהדרין.
 
עודד: תהיה גם גרסא עברית. למען האמת, יש גרסא עברית כבר כמעט מוכנה לפרק של זבנג, כמו גם לרוב הפרק הראשון של פיצה מורגנה. זה ייקח קצת יותר זמן כי אנחנו מתחילים עם האנגלית, ולמשל, אנחנו עדיין מחפשים שחקנים מתאימים שידובבו את הדמויות במשחק בעברית. לאנגלית יש כמה שחקנים הוליוודיים שייתרמו את קולם. בכל מקרה, אין לנו שום כוונה לוותר על קהל יעד הטבעי שלנו, שזה כל אלו שקוראים ואוהבים את הקומיקסים של אורי פינק.
 
תודה רבה ובהצלחה!
 
אחרי האכזבות של העבר, נראה שהפעם עודד עומד לעשות את זה ולהפוך למפתח של משחק ישראלי שיימכר בכל העולם (גם אם בלי העזרה של "הכרישים"). לנו לא נותר אלא לאחל לו בהצלחה ולקוות שהמשחקים שלו יצליחו לפרוץ מהקהל המקומי אל השוק הבינלאומי. מגיע לו.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:16 23.12.2008 | מישהו מישהו (אורח)

    נו באמת
    עשו לי טובה..
    משחק דפוק וטפשי

  2. 2

    17:24 23.12.2008 | SleepyDude SleepyDude

    תגובה 1, תגובה מטומטמת.
    אותך לא מעניין ? אל תגיב.
    בשביל מה? סתם כדי להציק?

    בהצלחה להם. נקווה שיהיה באמת משהו שווה... =]

  3. 3

    18:33 23.12.2008 | דניאל דניאל (אורח)

    אני דווקא אוהב תקומיקסים של אורי פינק ומעניין איך המשחק יהיה ...

  4. 4

    20:15 23.12.2008 | F.P F.P

    אני כבר מוכן עם הכרטיס אשראי. למרות שאני בד"כ נמנע מלקנות תוכן אפיזודי, ובכלל קווסטים (פעם אהבתי, היום פחות), אני מת לתמוך בקהילת המשחקים בארץ, ואני מוכן "לסכן" כמה שקלים בשביל זה, למרות שאני מתאר לעצמי שזה לא יהיה ממש סיכון :) .

  5. 5

    21:04 23.12.2008 | baromba baromba

    2, זה נקרא להביע דעה. אם מה שהוא אומר לא מוצא חן בענייך לא אומר שהוא לא צריך להגיב.

  6. 6

    11:58 24.12.2008 | ~ShAmBi~ ~ShAmBi~ (אורח)

    ל6, אתה צודק אבל 1 היה יכול להגיב בשפה יותר יפה, אתה יודע אנשים יכולים להעליב בלי להיתכוון...

  7. 7

    15:49 24.12.2008 | rk42 rk42 (אורח)

    go oded :)
    live long and prossper
    V

  8. 8

    07:47 26.12.2008 | yarden cohen yarden cohen

    מקווה שזה יצליח בעולם וסוף סוף יהיו מפתחי משחקי מחשב רציניים בישראל,בהצלחה.

  9. 9

    11:45 26.12.2008 | XpR XpR

    שהיה להם בהצלחה!

  10. 10

    18:37 26.12.2008 | שי לאופגס שי לאופגס

    לדעתי, הסיבה שמאוד קשה לפתח משחק ישראלי היא שאנחנו מדינת גיימרים נחותים יחסית.

    אם ההסבר מעניין מישהו אז הנה: קודם כל, אני חושב כמו רוב הגיימרים שהמחירים בארץ יקרים מאוד. יחד עם זאת, אני לא חושב שלגנוב משחקים מהאינטרנט זאת אופציה שתעזור לנו.

    מכיוון שאנחנו כאלה, מרבית המעורבים בתעשיית הגיימינג (בעבר ובהווה) לא מאמינים במשחקים ישראלים כי המחשבה היא שאף ישראלי לא יקנה משחק מחשב. למה לטרוח לפתח אחד כשזה כרוך בהוצאות רבות ובזמן יקר?

    אני לא יודע מה אפשר לעשות בנדון, אבל אני יודע שחבל. לישראלים יש אחלה מוח.

  11. 11

    08:25 02.01.2009 | איציק איציק (אורח)

    קווסט בשנת 2009?
    איחר ב-15 שנה הבחור...
    טוב, רק עכשיו הוא כנראה הצליח ללמוד סופסוף איך כותבים קווסט. או שהוא משתמש בבונה קווסטים מוכן. חוכמה קטנה מאוד.
    בכל אופן טכנולוגיה חדשה בטח לא נראה כאן.
    לסיכום:
    הגרפיקה תהיה משעממת, המשחק מרדים,
    המחיר יהיה סתם יקר, מלא באגים והטלפון של התמיכה מנותק.

  12. 12

    13:49 30.06.2009 | דדד דדד (אורח)

    http://xn-----wldean8afx0fxa4c.com

  13. 13

    13:49 30.06.2009 | aaa aaa (אורח)

    פיצה

  14. 14

    10:50 21.07.2009 | יש לכם רק טענות? יש לכם רק טענות? (אורח)

    עד שסוף סוף עושים קווסט(אני מקווה לקווסט טוב)חוץ מפיפוש, יש לכם רק טענות והערות? אם המשחק ימצא חן בעיניי, אקנה אותו והתמונות נראות מעולה!
    גם יש משחקים בארצות הברית שהם לא משהו למרות הגראפיקה שלהם(המשחק החדש של אי הקופים, זה משעמם והגראפיקה שמה תלת מימד ממש יפה).
    רק חשבתם פעם למכור את המשחק במחיר זול יותר? אין לכם סיבה למכור את המשחק ב-300 ש"ח.
    עצה שלי: זאת סדרת משחקים, את הפרק הראשון תמכרו במחיר זול, בכדי שתראו שאנשים רוצים לקנות את זה, אבל אם המחיר יעמוד על 300 ש"ח, יפיצו לזה הורדות באינטרנט ולא יקנו את המשחק הרבה...

    בהצלחה עודד ולשאר החברה Corbomite games, רק שאלה אחת, יש לכם כבר תאריך יציאה למשחקים?

  15. 15

    11:03 27.07.2009 | ערן ערן (אורח)

    נו באמת... זה נקרא משחק...

    פינק - לא חרם לדפוק ככה את הרקורד שלך?

  16. 16

    11:47 17.08.2009 | §gOOg§ §gOOg§

    משחק מעפן אוכל בתחת אפילו בגד נורמאלי לא עשו לה XD
    וחוץ מי זה הפרצופים שלהם נראים כמו איזה משהו מחומש xD
    ופסדר למרות שזה משחק קומיקס היא הולכת כמו חציל בקושי זזה חצי עד שהיא מדברת עם השנייה כשהשנייה בכלל לא מסתכלת והיא בקושי בתמונה קיצר משחק מעפן אוכל בתחת ביי.

  17. 17

    11:47 17.08.2009 | §gOOg§ §gOOg§

    משחק מעפן אוכל בתחת אפילו בגד נורמאלי לא עשו לה XD
    וחוץ מי זה הפרצופים שלהם נראים כמו איזה משהו מחומש xD
    ופסדר למרות שזה משחק קומיקס היא הולכת כמו חציל בקושי זזה חצי עד שהיא מדברת עם השנייה כשהשנייה בכלל לא מסתכלת והיא בקושי בתמונה קיצר משחק מעפן אוכל בתחת ביי.

  18. 18

    11:47 17.08.2009 | §gOOg§ §gOOg§

    משחק מעפן אוכל בתחת אפילו בגד נורמאלי לא עשו לה XD
    וחוץ מי זה הפרצופים שלהם נראים כמו איזה משהו מחומש xD
    ופסדר למרות שזה משחק קומיקס היא הולכת כמו חציל בקושי זזה חצי עד שהיא מדברת עם השנייה כשהשנייה בכלל לא מסתכלת והיא בקושי בתמונה קיצר משחק מעפן אוכל בתחת ביי.

  19. 19

    19:26 02.11.2009 | אסף אסף (אורח)

    הדבר היחידי שיותר מעפן מהמשחק הזה זה עודד שרון - פוץ יהיר עם אגו בגודל של הירח וכישרון בגודל של הזין שלו.

  20. 20

    10:28 01.12.2010 | עדי עדי (אורח)

    למעט נסיון לגניבת התוכנה ומכירתו לטיוואנים עודד שרון לא תרם הרבה לחברת מג'ורם

  21. 21

    18:39 21.12.2023 | עידו עידו (אורח)

    למישהו יש מושג אם אפשר להשיג היום עשר שנים אחרי לכל הפחות, את הקטע מהכרישים שלהם?

  22. 22

       | פורסם ע"י