הרשמה

ביקורת: Napoleon Total War

הקורפורל הקטן מחכה שתעזרו לו לכבוש את עכו

      

מפתחת: Creative Assembly
מפיצה: SEGA
תאריך שחרור: 23.02.2010
פלטפורמות: PC

ברוכים הבאים לערוץ ההסטוריה, לסדרת קרבות שמשחזרים את מסעותיו של נפוליאון לכיבוש אירופה והמזרח הקרוב

סדרת Total War פרצה לחיינו בשנת 2000 עם Shogun, הראשון שהציג את השילוב הייחודי ושובר-הגבולות בין משחק אסטרטגיה לפי-תור שהתנהל על מפה גדולה כמו משחק-לוח, לבין ניהול קרבות צבאיים בזמן אמת, תוך שימוש בטקטיקה מורכבת של מבני לחימה, מורל, חיפוי, והתחשבות בפני השטח ובמזג האוויר.

מאז ועד היום הציגה סדרת Total War שישה משחקים (+הרחבות), כש- Napoleon הוא החדש ביותר ביניהם. כל משחק שיפר על קודמו במנוע הגרפי, בהשקעה בניהול הקרב, במורכבות של משחק-הלוח האסטרטגי ובעלילה, שהועברה בצורה של משימות.

המשחק הקודם, Empire, כלל מספר חידושים משמעותיים, ובראשם קרבות ימיים מפורטים, אם כי לא מושלמים. נפוליאון הוא פחות מהפכני, ונוקט גישה קצת שונה לקמפיין- הוא הרבה יותר מנחה אתכם מה לעשות, עם משימות מכוונות מטרה ומדויקות מבחינה הסטורית. לפיכך, המשחק מציע פחות חופש פעולה, אך מחליף אותו בסיפור עלילתי זורם וסוחף.

מה שכן- אנחנו לא בעד המגמה של לקחת חבילת הרחבה ולמכור אותה במחיר של משחק כמעט מלא. מה הסיפור כאן?

הטוב:
  • קרבות אפיים עצומים בגודלם
  • הסיפור מוסיף רבות למשחקיות
  • גרפיקה מדהימה
  • מצב אונליין לקמפיין
הרע:
  • בעיות התמצאות לבינה המלאכותית
  • פחות חופש פעולה מהכותרים הקודמים
  • אי אפשר לשמור משחקים באונליין
והמטרה:
  • להעמיד פנים שאני נפוליאון :)

 

נפוליאון השלישי

למרות שהמשחק לא מוגדר כחבילת הרחבה, כזה הוא, וזוהי ההרחבה השלישית בסדרה שנותנת לכם הזדמנות לשחק את אחד הכובשים הגדולים בהסטוריה. קודם זה היה אלכסנדר מוקדון, אחריו הגיע יוליוס קיסר ועכשיו תורו של נפוליאון. חוץ מזה, התקופה של תחילת המאה ה- 19 היא מצויינת למשחק Total War בגלל שכל העולם היה מסוכסך עם כל שאר העולם, ומלחמה זה תמיד טוב למשחקי וידאו.

המשחק נמכר לבדו ובמחיר מלא, אך מכיוון שמדובר בעצם בהרחבה הוא אינו מציע קפיצת דרך טכנולוגית או משחקיות חדשה ואינו עושה מהפך בסדרה. מה שכן, הוא עושה את מה שהכותר שקדם לו עשה, וטוב יותר. משחקי המשך וחבילות הרחבה בדרך כלל מקבלים ניקוד נמוך מהמשחק המקורי כי בתכל'ס, כבר ראינו את המשחק הזה, רק עם סקינים שונים, וגם כאן זה לא שונה. (המשחק הקודם, Empire, קיבל אצלנו ציון 95)

 

יש כאן עלילה, באמת

כן, סוף סוף סיפור עלילתי במשחק Total War. למען האמת, זו פחות עלילה ויותר נאמנות הסטורית, אבל עדיין. משחקים קודמים בסדרה נתנו לכם להשתגע ולעוות את ההסטוריה כאוות נפשכם, וכאן פתאום יש מגבלות, משימות שאתם חייבים להשלים בסדר מסויים ומטרת על אחת ברורה. וואו.

מצד אחד, הסיפור תורם המון למשחק שכן הוא מוסיף תחושת התקדמות והצלחה, הרבה יותר ממשחקים קודמים בסדרה. בנוסף, עכשיו לא יהיה לכם אף רגע שבו לא תדעו כיצד יש לפעול או תתלבטו בין אסטרטגיות ואפילו בין כריתת בריתות. מצד שני, זה שואב את רוב חופש הפעולה ממצב הקמפיין, ולא בטוח שכל חובבי הסדרה יאהבו את זה.

תקבלו שלושה קמפיינים שונים שלא מושפעים אחד מהשני בזמן שתשחקו את נפוליאון, ומיני-קמפיין המשמש בתור טוטוריאל. תוכלו לבחור לשחק גם אחת מבעלות הברית המתנגדות לנופוליאון, שם תקבלו חופש פעולה רב יותר- אך עדיין תהיו כבולים בתוך מגבלות הסטוריות שונות.            

ביבשה, בים וב...יבשה

כרגיל, בנוסף למפה האסטרטגית הגדולה המשוחקת בתורות, הקרבות משוחקים בזמן אמת. במבט העל תוכלו לנהל את האימפריה שלכם, בדיוק כמו במשחקים קודמים. תקבעו מיסים ומדיניות דיפלומטית, תזיזו את צבאותיכם ועוד, כל אחד בתורו.

ברגע שתכנסו לקונפליקט בין שני צבאות יריבים, הכיף מתחיל. אלפי יחידות יפיעו על שדה הקרב וילחמו על כבודו של מנהיגם. הקרבות מנוהלים על מפה ענקית בקנה מידה עצום, בשונה מרוב משחקי האסטרטגיה של ימינו בהם מספר היחידות על המפה בכל רגע נתון לעולם אינו עולה על כמה עשרות.

רק לשם השוואה, פלוגה אחת כאן מכילה בסביבות מאה חיילים. אי אפשר לתאר אפילו את המומנטום שנוצר ברגע שתשלחו חוליית פרשים להסתער על כמה חיילים רגליים, ולאחר כמה רגעים בלבד תראו את אותם חיילים נרמסים ומתחילים לנוס על נפשם.

גם קרבות ימיים חוזרים כאן בשנית, והם עדיין בין הטובים ששיחקתי מעולם. אפילו משחקי פיראטים כמו Sea Dogs לא הציגו קרבות כה מציאותיים ומהנים כפי שהצליחו לעשות עובדי Creative Assembly. ח"ח על היצירתיות וההשקעה.

אני עדיין יותר חכם

והנה אנו מגיעים לאחת מנקודות החולשה הכי גדולות של הסדרה- הבינה המלאכותית. זה לא קל לתכנת בינה מלאכותית שתוכל לדאוג לכל כך הרבה דברים, נכון, אבל לא מכל הפאשלות אפשר להעלים עין.

במפה האסטרטגית הבינה המלאכותית עדיין פאסיבית מאוד ולא תתקוף אתכם כמעט אף פעם, אלא אם כן אתם ממש נמצאים על הדרך שלה. היא גם לא תתחיל מלחמות יותר מדי ובכללי תשב בשקט ותתן לכם לנהל את חייכם ללא הפרעה, כל עוד לא תתערבו בחיים שלה. היא לא תשאף להתפתחות ולהתרחבות טריטוריאלית וגם לא תשנא או תעדיף עמים אחדים על אחרים.

גם בשדה הקרב יש כמה חסרונות, אבל לפחות עכשיו יחידות לא ישמחו לעבור לקרב פנים מול פנים כשיש להם עוד מלא תחמושת כמו במשחק הקודם. ליחידות בשדה הקרב עדיין קצת קשה למצוא את הדרך, והן יכולות לפעמים להתקע בעצמים, להתפזר לחלוטין בכדי להקיף מכשול כלשהו או לסרב לרדת מסוסים על מנת להכנס לתוך מבנה. כל אלה אמנם לא הורסים את המשחק לחלוטין, אפילו לא קרוב לכך, אבל כן מפריעים לזרימה ולריאליזם.

כל אלה גם מפריעים הרבה פחות במצב לשחקן יחיד, כאשר בכל רגע נתון תוכלו לעצור את ההתרחשויות ולסדר קצת את המצב. במצב מרובה משתפים זו קטסטרופה כאשר חצי מקבוצת החילים עושה עיקוף מאחורי הגדר בזמן שהחצי השני נשחט על ידי האוייב.

             

 

אסטרטג מלידה

כפי שבוודאי כבר הבנתם, הבינה המלאכותית על צבאותיה לא תהווה איום גדול במיוחד במהלך מסעות הכיבושים שלכם. האוייב הכי גדול שלכם במשחק יהיה הכסף. כן, כסף הוא הגלגל שמניע את העולם, וכמובן גם מממן קונפליקטים כאלה ואחרים. על מנת לשמור על צבאותיכם תצטרכו לארגן מספיק כסף לאחזקתם- גם לצבאות שיתקדמו קדימה וגם לחיילים שיישארו מאחור בערים הכבושות על מנת למנוע מרי.

המחשב עצמו גם לפעמים יחליט לשנות את מהלכה התקין של ההסטוריה ולקבוע לכם מטרות נצחון שנוגדות את המציאות. למשל, פעם, כששיחקתי בתור בעלות הברית המחשב הכריח אותי לכבוש את אחת הערים תחת שליטת בני בריתי, מה שהוביל לפריצת מלחמה ביני לבין שאר בעלות הברית. משום אני, אני בטוח שזה לא באמת קרה.

הכח המניע

במקרה שלנו, הצבא לא צועד על הבטן שלו כפי שנאמר, אלא על המנוע אותו יצרה ושיפרה חברת Creative Assembly. אמפייר נראה מדהים, ונפוליאון נראה אף טוב יותר. מנוע המשחק מציג הפעם אנימציות זורמות יותר, אפקטים מיוחדים ראותניים יותר והצללה מציאותית. גם הקרבות הימיים נראים טוב יותר הודות להשתקפויות החדשות ולאפקטי המים הניתזים.

כל זה בא על חשבון כח עיבוד עצום הדרוש להצגת כל אותן אלפי יחידות במלוא הדרו של המשחק, אבל אם יש לכם את המחשב בשביל העבודה- אתם בהחלט תקבלו יופי של חוויה לעיניים.

רוצה לקחת את זה לרשת?

השינוי הכי גדול הפעם היא היכולת לנהל משחק קמפיין שלם ברשת, שחקן אנושי אחד נגד רעהו. לאפשרות זו חיכיתי זמן רב, ודווקא כשזו הפכה לזמינה התאכזבתי ממגבלותיה.

כן, אפשר לשחק בכיף נגד חברים ובאמת להנות ממשחקיות מאתגרת, אך השחקן האנושי לא עושה מהלכים באותה המהירות כמו המחשב. במיוחד כשהאימפריות מתחילות לגדול לוקח הרבה מאוד זמן בין תור לתור, בזמן שהשחקן השני לא באמת עושה משהו. 

אמנם, ניתן להמשיך ולחלק הוראות בנייה וגיוס כוחות בזמן שהצד השני משחק, ותוכלו גם להשתלט ישירות על כל כח עוין ליריבכם ולהכנס בצורה פעילה בקרבות על מנת לאתגר אותו עוד יותר, אך גם כך תבלו הרבה מאוד זמן בבהייה במסך בהמתנה לתור הבא- חוויה שמומלצת רק לחובבי הז'אנר הכבדים.


ביקורת וידאו של משינימה

השורה התחתונה

אם אתם אוהבים אונליין ולשחק נגד חבריכם – זהו בהחלט משחק ה- Total War בשבילכם. אם אתם בקטע של לשחק לבד, לא תמצאו כאן הרבה הבדלי משחקיות מהכותר הקודם, מעבר לכמה שדרוגים גראפיים וכמובן לעלילה. חבילת הרחבה אמרנו, לא?

אישית, אני אהבתי יותר את הסדרה כשהקרבות היו פנים מול פנים וכולם נלחמו עם חרבות וגרזנים ולא סתם ירו אחד בשני מקצוות שונים של המפה, והאמת, הייתי רוצה שהסדרה תחזור לאותם ימי הביניים האפלים, אבל בינתיים – גם נפוליאון יספיק.

מה שכן-פעם היו מוכרים חבילות הרחבה כאלו ב- $20-$30. על נפוליאון הם מבקשים $40, קרוב למחיר של משחק מלא חדש. קצת מוגזם, לא?

משחקיות - הטובה והמוכרת לנו ממשחקים קודמים בסדרה, נפגעת מעט מבעיות טכניות, כרגיל
גרפיקה - עברה שיפור ניכר מהכותר הקודם, אך גובה מחיר כבד ממערכת המחשב
סאונד ופסקול - אפקטים טובים, דיבוב לוקה בחסר
טכני - הציון ירד בעיקר על הבינה המלאכותית
אורך חיים - קמפיינים קצרים יחסית למשחקים קודמים אך מצבי האונליין מצילים את המצב, ובגדול

מולטיפלייר - סוף סוף אפשר לשחק במפה האסטרטגית אונליין, אבל זה לוקח כל... כך... הרבה... זמן...


  ציון סופי: 88

מה חושבים מבקרים אחרים?

IGN - ציון 8.9
Eurogamer - ציון 8
Gamespot - ציון 8.5
1UP- ציון B (בערך 80)

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:18 08.03.2010 | ??? ??? (אורח)

    יופי של ביקורת

  2. 2

    17:19 08.03.2010 | IdanTheGamer IdanTheGamer

    נשמע משחק אחלה

  3. 3

    17:21 08.03.2010 | scruffy scruffy

    יש לי את המשחק וסיימתי את הקמפיין והוא צריך לקבל לפחות 90 עם לא יותר

  4. 4

    17:24 08.03.2010 | menas menas

    ביקורת טובה.
    גם אני מתגעגע לימי רומא...
    הלוואי שיוציאו משחק בימי הבניים עוד פעם!

  5. 5

    17:29 08.03.2010 | ערן ערן (אורח)

    אלכס, בטח שאפשר לשמור משחקים ברשת!
    כלומר רק קמפנים, לא קרבות. זה אפילו שומר לך אוטומטית למקרה של בעיות, וזה ממש הציל אותי פעם שהמשחק התנתק לי באמצע קמפן ברשת!

  6. 6

    17:54 08.03.2010 | אחד שיודע אחד שיודע (אורח)

    ערן צודק אלכס. במקרה אני גם זה ששיחק עם ערן כשהחליט לקרוס לו האינטרנט או משהו כזה ונשמר לנו המשחק. ברור שהוא נשמר. :)

  7. 7

    18:06 08.03.2010 | יובל בירב יובל בירב

    תיקנתי בהתאם להערה שלכם. בכל אופן, הבעיה האמיתית היא הזמן שזה לוקח. כמה אנשים משחקים בזה אונליין?

  8. 8

    18:06 08.03.2010 | gilmeiri1 gilmeiri1

    עזוב 40 דולר
    בישראל מוכרים את זה 230 גרסה רגילה ו270 גרסה מיוחדת
    מי שלא יכול לקנות בסטים(כמוני) צריך לשלם מחיר מטורף

    ואיך שזה נשמע הם לא שינו כלום ורק דפקו את המשחק

    כל הכיף בTOTAL WAR זה החופש
    לא צריך קו עלילתי
    צריך פשוט הרבה מדינות ואזורים שאתה יכול לשנות לגמרי את ההיסטוריה ולעשות שצרפת לדוגמא היא בעלת ברית של פרוסיה ובריטניה והם נלחמות ביחד ברוסיה ושוודיה
    הבינה המלאכותית באמת מבאסת ואני מרגיש שברומא היא היתה יותר טובה

  9. 9

    18:14 08.03.2010 | ערן ערן (אורח)

    יש הרבה באונליין.

    עוד הערה:
    אם הקמפן יהיה לינארי או לו אתה בוחר.
    יש את האפשרות Historical, שבה אתה דבק בהיסטוריה,
    ויש את האפשרות World Domination שבה המטרה לכבוש 60 שטחים.

  10. 10

    18:29 08.03.2010 | יובל בירב יובל בירב

    ל- 8:
    ולמה בדיוק אתה לא יכול לקנות בסטים (או כאן: https://www.getgamesgo.com/catalogue/game/napoleon-total-war) ?

  11. 11

    18:39 08.03.2010 | MW2PAWNER MW2PAWNER

    יובל אולי כדאי לעשות אפשרות לעשות קישור בתגןבה לכתבה?
    וגם צירוף תמונה אולי?

    ציטוט PLZ

  12. 12

    19:00 08.03.2010 | Hipno Hipno

    רק רגע זה לא משחק Stand alone?

  13. 13

    19:44 08.03.2010 | ערן ערן (אורח)

    12, זה כן אבל יש בו תוכן בכמות שמתאימה לחבילת הרחבה

  14. 14

    23:46 08.03.2010 | Blackmore Blackmore

    דווקא ציפיתי להרבה יותר פירוט והשוואה של הקרבות הימיים ביחס למשחק הקודם שבו הם היו פשוט נוראיים מכל בחינה, אולי חוץ מויזואלית.

    גם בקשר לAI שאוהב לקבל מאחורה במפה האסטרטגית, על איזה דרגת קושי שיחקת?

  15. 15

    08:23 09.03.2010 | avki avki

    למה אין קישור לביקורת בפורטל הביקורות דרך העמוד הראשי ורק דרך הארכיון?

  16. 16

    15:21 09.03.2010 | gilmeiri1 gilmeiri1

    יובל מהסיבה הפשוטה שהם דורשים כרטיס אשראי מה שאין לי.

  17. 17

    03:13 10.03.2010 | מארק סוקול מארק סוקול (אורח)

    חחח, הם מציגים את נפוליאון כהשטן או משהו כזה... אם לדייק מבחינה הסיטורית, הוא זה שקידם בצורה ניכרת את חוק שיוון הזכויות של האדם והאזרח.

  18. 18

    17:38 02.05.2010 | יש לך מה להוסיף? יש לך מה להוסיף? (אורח)

    NO

  19. 19

    09:43 29.11.2011 | Dimon51 Dimon51 (אורח)

    חברה יש לי בעיה קניתי משחק NTW אורגינל בsteam, התקנתי אותו והכל בסדר חוץ מהרגע בו אני נכנס לתוך מפה של קרב ואז המשחק נעצר ויצא חזרה לwin. אם משהו נתקל בזה או מכיר את הבעיה אני ישמח לדעת את הפתרון. בתודה מראש.

  20. 20

    15:13 04.02.2017 | NB NB (אורח)

    משחק מהנה, אם כי הכלכלה באמת מעיקה.

  21. 21

       | פורסם ע"י