הרשמה

דבר מן העבר: Beyond Good & Evil

לצד הנסיך הפרסי המחודש וסאם פישר, נולדה גיבורה בשם ג'ייד, שראויה להזדמנות נוספת.

מאת: איתי ברנר

Beyond Good & Evil של Ubisoft נחשב במשך שנים לאחד האנדרדוגים הגדולים ביותר של התעשייה: למרות אהדת המבקרים, המשחק הזה של מישל אנסל (ריימן, קינג קונג) לא זכה למכירות מרשימות על אף אחת מארבע הפלטפורמות עליהן שוחרר (שלוש קונסולות הדור הקודם והמחשב האישי) .

אחת מהסיבות לכך, למרבה הפלא, הייתה תחרות מבית, לא מבחוץ : באותה תקופה הוציאה יוביסופט גם את Sands of Time, הריבוט המוצלח לנסיך הפרסי, ואת הפרק הראשון בסדרת ההתגנבות Splinter Cell. שני המשחקים הללו, שזכו להצלחה ביקורתית ומסחרית והולידו שתיים מהסדרות המצליחות של העשור האחרון, לוו במסעות פרסום גדולים ואגרסיביים שהשאירו את BG&E הרחק מאחור.

אבל ממש כמו שקורה לעיתים בעולם הסרטים, הפך BG&E ברבות השנים לשם נרדף המייצג את כל אותם משחקים טובים שכמעט כולם הצליחו לפספס, ולא תמצאו אתר גיימינג שלא הזכיר אותו לטובה בהזדמנות כזו או אחרת. סביר להניח שהסיבה העיקרית שמנעה ממנו להפוך למשחק פולחן של ממש היא שעד כה הוא היה זמין לרכישה דיגיטאלית רק על גבי המחשב האישי. כל זה השתנה החודש כאשר Ubisoft שיחררה חידוש HD לרשת הלייב, והבטיחה שגרסה עבור הרשת המקבילה של הפליסטיישן 3 לא תאחר להגיע. דווקא המחשב הוא עתה זה שנשאר מאחור, למרות שבהתחשב בכך שאת גרסת המחשב ניתן להריץ ברזולוציות גבוהות יותר, הוא באמת הפלטפורמה שהכי פחות זקוקה לגרסת ה-HD.

BG&E מתרחש בעולם פנטזיה שסוע בשם Hillys בו בני אדם ובעלי חיים דמויי-אנוש חיים זה לצד זה בהרמוניה. האיזון מופר כאשר גזע חייזרי המכונה DomZ מתקיף את הכוכב. שני גופים נחלצים להציל את המצב, הראשון, השייך לממשל, מורכב מיחידות צבאיות בשם Alpha Sections, אשר לכאורה מפנות את התושבים למקומות מסתור. השני הוא גוף מחתרתי בשם IRIS. שני הגופים האלו מאשימים אחד את השני בשיתוף פעולה עם ה – DomZ על גבם של התושבים המפוחדים שרק רוצים שיספקו להם הגנה.

גיבורת המשחק, עיתונאית בשם Jade, והשותף שלה, חזיר מחוספס וטוב לב בשם Pey'j, נזרקים לתוך כל הכאוס הזה לאחר שהם מתבקשים להשלים משימת צילום פשוטה ומוצאים שלמעשה היה מדובר במבחן כניסה למחתרת.

במבט ראשון המשחקיות עצמה עלולה להיראות סטנדרטית לחלוטין למשחק פעולה-הרפתקה מגוף שלישי, כאשר Jade מתבקשת להיכנס לאזורים שונים על גבי הכוכב ולאסוף ראיות מפלילות או להתגבר על מערכות אבטחה. השימוש באומנויות לחימה מטווח קרוב ודיסקיות לטווח רחוק גם הוא לא ממש יוצא דופן ואפשר אפילו להגיד שמערכת הקרבות היא די בסיסית. מה שמייחד את המשחק הוא שהעולם הפתוח (הקטן, אמנם) שלו מלא הומור ואישיות נדירים.

התכונה אולי הכי בולטת של המשחקיות, המשלבת בין פעולה, התגנבות, פתרון חידות ואפילו קצת מירוצים, היא ההתייחסות אל Pey'j,בקטעים נרחבים מהמשחק, כדמות חשובה לא פחות מהדמות הראשית. אתם אמנם לא שולטים בו ישירות, אבל בכל שלב במשחק תוכלו לבקש ממנו עזרה בפתרון פאזל או לבצע עימו מתקפה משולבת בלחיצת כפתור. לדוגמה, באזור המכרות הראשון יש יצורים הפולטים חומרים נפיצים מהלוע שלהם. Pey'j יכול להרעיד את הקרקע ולגרום להם לפלוט את החומר הזה כך ש-Jade תוכל להעיף אותו אל עבר המכשולים שבדרך וכך לפלס את הדרך הלאה. ל – Pey'J יש מד כוח משלו והוא יכול להשתמש במלאי חיזוקי הכוח של Jade. תמורת התמיכה הזו, הוא נוהג לתת לה רמזים חיונים מדי פעם.

עוד רובד גיימפליי מגיע דרך המצלמה של ג'ייד, באמצעותה היא מצלמת את היצורים השונים על הכוכב ושולחת אותם למכון המדעי, שרוצה לתעד אותם לפני שהם חס וחלילה נכחדים. זו אחת הדרכים הקלות והמשתלמות ביותר לקבל עוד קרדיטים כדי לקנות בעזרתם שדרוגים, חלקם הכרחיים להתקדמות. המצלמה פעילה גם בזמן הקרבות, גם בזמן השוטטות בערים והשימוש ברחפת איתה עוברים מאזור לאזור. אם הגעתם לבוס מסוים ולא הספקתם לצלם אותו לפני שהתחלתם להתקיף, כנראה שפספסתם הזדמנות ממש טובה, וחבל.

עוד נקודה שהפכה את המשחק לאהוד במיוחד היא השימוש החכם בקטעי מעבר קצרים ואפקטיביים, למשחק אין ממש אקספוזיציה והעלילה נפרשת באמצעות דיאלוגים קצרים ואמינים שמצליחים לדלג מעל רוב הקלישאות המוכרות בז'אנר. ג'ייד היא דמות בעלת עמוד שדרה ולא נופלת לדימוי הגיבורה הטיפשה מפלסטיק שלמרבה הצער עדיין שולט בעולם הגיימינג, ויש לה את העונג שבלהיתקל בכמה דמויות תומכות יוצאות מן הכלל, בעיקר סוכן חשאי שנכשל לגמרי בלהיות הדמות ההרואית ורבת התושיה שהוא מבקש להציג כלפי חוץ.

למרבה הצער, לא הכול מושלם בעולם של BG&E, ואם מקלפים מעל גרסת ה – HD את כל השיפורים הגראפיים ואת הפסקול האיכותי, מגלים את סימני הגיל ותחלואות דור הקונסולות הקודם בקלות: לא מדובר רק בזמני טעינה ארוכים שצצים כמעט כל מאתיים מטר, אלא גם במצלמה שהופכת לכמעט חסרת שימוש בתוך מבנים קטנים ומערכת שמירה מסורבלת הדורשת ממש להכניס דיסק וירטואלי בכל פעם שרוצים לשמור... באופן אירוני, התוספת "HD" היא בהחלט במקום ומי שציפה למשחק שמתנהג בצורה מודרנית לחלוטין עלול להתאכזב, עם זאת, כל הבעיות האלו לא גורעות מן ההנאה, ומי שמוכן להתעלם מהן עדיין ימצא את אותה חוויה מרעננת וייחודית שבגללה המשחק גרף כל כך הרבה שבחים בזמנו.

כרגע לא ברור לחלוטין מה יעלה בגורלו של משחק ההמשך (הסדרה הייתה אמורה להיות טרילוגיה במקור ). "האבא" של המשחק, אנסל, טען בהזדמנויות שונות שהמשחק מפותח על ידי קבוצה קטנה ולכן כרגע אין להם תאריך שחרור משוער, באופן דומה לסטטוס בו נמצא Rayman Origins (שעדיין אמור לצאת השנה, אבל אף פעם אי אפשר לדעת...). לנו נותר רק לקוות כי מכירות מוצלחות של הגרסה המחודשת יובילו בסופו של דבר ליצירת משחק המשך אחד לפחות שיזכה להצלחה מסחרית ולא רק ביקורתית.

- ביקורת מן העבר: Beyond Good & Evil בכתבת ויגיימס מ-2003

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    22:38 10.03.2011 | בן בן (אורח)

    הטריילר למשחק השני הוא הדבר הראשון שראיתי כשהגעתי לאתר הזה בפעם הראשונה! מאז אני נכנס לפה כמה פעמים ביום.

  2. 2

    22:44 10.03.2011 | ראשון ראשון (אורח)

    ראשון

  3. 3

    23:10 10.03.2011 | popop popop

    1 יא צעיר

  4. 4

    02:47 11.03.2011 | טרול טרול (אורח)

    ל-1 תצא מי פה ומהר!! אחרת אתה תהפוך לטרול כמו כל השאר פה!!!
    יש לך עוד זמן והזדמנות לצאת מי פה, תצא! תצא!!
    ברח!! ברח!!! הוא מגיע!!! לא! לא! תרחק מימני! לא!! הוא בתוכי!! לא! לא! אאאאאהה!!!

    טרול: אתם יודעים למה קוראים למשחק GOOD AND EVIL? כי שאתה שומע את זה אתה עושה סיבוב של 180 טוב ואז אתה עושה סיבוב 180 רע והולך מהמקום

  5. 5

    07:27 11.03.2011 | DomZ DomZ (אורח)

    "אם הגעתם לבוס מסוים ולא הספקתם לצלם אותו לפני שהתחלתם להתקיף, כנראה שפספסתם הזדמנות ממש טובה, וחבל."

    אממ, פשוט לא נכון...
    לכל בוס יש מקום שבו אפשר לראות אותם (או את הגופות שלהם...) שוב, בלי קרב, ולצלם אותם. לרוב קרוב למקום הקרב.

    עשיתם לי חשק לשחק בו... אפשר לקנות אותו בסטים?

  6. 6

    09:44 11.03.2011 | טרול 2 טרול 2 (אורח)

    ל-4 הרגת אותי חחח

    גוד אנד איוול איז מיי פרשיוס!!

  7. 7

    12:58 11.03.2011 | א א (אורח)

    @5,
    כן אפשר. אבל קח בחשבון שלמשחק יש בעיות תאימות עם הכרטיסים החדשים.

    אם יש לך NVIDIA, לפי מה שאני זוכר צריך בלוח בקרה שלו לעשות FORCE AA ON. או משהו בסגנון הזה.

  8. 8

    13:50 11.03.2011 | 1 1 (אורח)

    ראשון!!

  9. 9

    14:29 11.03.2011 | סס סס (אורח)

    אחחח סיימתי את המשחק הזה שהייתי בן 9 3>

  10. 10

    15:47 11.03.2011 | ET2k ET2k

    5 - אתה צודק לגבי הבוסים הגדולים שיש ממש בסוף המשימות, אבל יש כמה מיני בוסים שלא משאירים אחריהם גופה (כמו למשל העכבישים שקופצים עליך) וזה די מבאס לחכות עד הפעם הבאה שתתקל בהם כדי לצלם אותם...

  11. 11

    23:35 12.03.2011 | חתול רגיל חתול רגיל (אורח)

    12 הוא חתול מקסיקני !!

  12. 12

    23:35 12.03.2011 | חתול מקסיקני חתול מקסיקני (אורח)

    אני חתול מקסיקני

  13. 13

    01:34 13.03.2011 | keerts keerts (אורח)

    כל דיל קרוקודיל!!!

  14. 14

    18:54 18.03.2011 | אחד אחד (אורח)

    משחק ענק ממש נהנתי ממנו מקווה ל2 ול3 ול4 ול50 נוספים

  15. 15

    07:59 20.03.2011 | ****** ****** (אורח)

    יצא 2 ממזמן

  16. 16

       | פורסם ע"י