הרשמה

דעה: נראה ש-Meta ו-Apple מנסות לקחת את עולם ה-VR/MR/AR צעד נוסף קדימה

טל מסקר את השינויים הדרמטיים שחלו השבוע עם הכרזת ה-Vision Pro וה-Quest 3

תחום ה-"VR" חווה גל נוסף עם השקה של שני מכשירי דגל ע"י שתיים מבין החברות הגדולות בעולם, באנו לעשות סדר ולסכם את שהיה. סקרנים?? בואו לקרוא.

לאחר שבוע לא פחות מדרמטי שחווה שוק ה-VR (או שאולי הוא כבר משהו אחר) לאחר ההכרזות של חברת התפוח הנגוס ו-Meta (לשעבר Facebook), אין ברירה אלא לעשות סדר כדי לנסות להבין לאן כל אחת מכוונת ולאן ילך התחום. ספויילר - הן לא באמת נלחמות ראש בראש, לפחות לא כרגע. אז בואו נתחיל עם זו שהכריזה קודם אבל גם יצרה פחות באזז: Meta של מארק צוקרברג הבלתי עציר.

Meta Quest 3

לא נלאה אתכם בפרטים טכניים (למי שמעוניין הנה קישור לכתבה שלנו על המפרט של ה-Quest 3), אלא נספר מה Meta מנסה לעשות לתחום. כאמור יחסית מהיום למחר Meta פתחה טיימר של 24 שעות שהסתיים 3 ימים לפני החשיפה של Apple והכריזה על ה-Quest 3 ובמבט לאחור הסיבה היא ברורה. בחברה ככל הנראה הבינו שהמוצר שהם עתידים להציג נמצא 2 דורות לפחות מאחורי המוצר של Apple הלא הוא ה-Vision Pro (עוד עליו בהמשך) וחשיפה שלו לאחר מכן תהיה מביכה מבחינת דעת הקהל, ומכאן אין ברירה אלא לחשוף מהרגע להרגע. אף על פי שהמוצר נראה בשל, החשיפה שלו בוצעה ע"י מארק עצמו וכשראינו את דמו החשיפה של Meta לעומת זה של Apple, ניכר שבחברה הזדרזו בפרסום.

Meta כיום שולטת בשוק ה-VR ומעל 80% (ויש הטוענים 90%) ממשקפות ה-VR הפזורות בעולם הגיעו ממנה. לא נחזור יותר מדי אחורה אך לאחר הרכישה של Oculus, החברה שחררה בסוף 2020 את ה-Quest 2 והוא המכשיר הראשון שהציג מעקב בקרים איכותי, זוג מסכים סביר פלוס, שימוש אלחוטי וחיבור אלחוטי ל-PC VR ומגוון פיצ'רים שלא הפסיק וממשיך להתעדכן עד לרגע זה. לא רק זאת - כל מה שהזכרתי קודם הגיע במחיר נגיש. עם כמה שהציבור עוזב לשנוא או לזלזל ב-Meta, לפחות לשוק ה-VR ה-Quest 2 הוא מכשיר פורץ דרך שהצליח לצבור יותר קהל ולבנות ספריית תוכן מרשימה. Meta עשתה לשוק ה-VR מה שאף חברה אחרת לא עשתה לפניה והפכה אותו למכשיר מוכר לכל הפחות, נפוץ קשה לומר על VR אך מוכר בהחלט אפשר.

הדרך של Meta לעשות זאת הוא להשקיע תקציב זעום על שיווק ופרסום, להפיץ בעיקר דרך Amazon, לא לפתוח מערך מעבדות וחנויות ייעודיות ובצורה זו לתמחר אותו במחיר נגיש של 299$. בשילוב הבידודים בקורונה ומחסור בצ'יפים שעיכב את מכירות ה-PS5 בעולם, היה מדובר במוצר גיימינג חדשני שכמעט כל אחד ואחת יכולים לשים עליו את ידו או ידה וה-Quest 2 נמכר פי 2-2.5 מהתחזיות לשנה הראשונה (כ-14 מיליון יחידות). Meta בעצם כיוונה לקהל הרחב ולשלב כמה שיותר משתמשים לעולם ה-VR. עם דברים מסויימים היא הצליחה כמו גיימינג ועם דברים מסויימים התרסקה (לפחות לעת עתה) כמו חזון המטאוורס.

ה-Quest 3 מגיע כדי להמשיך את הקו שאותו התחיל ה-Quest 2 ובעצם להוות דלת כניסה נגישה לעולם ה-VR והודות לסט המצלמות הצבעוניות החדש לעולם ה-MR. הוא מגיע לעשות זאת במחיר נגיש של 500$ ואל תופתעו אם בחג המולד בדומה למקרי עבר ימכר ב-400-450$. הוא מציג שיפור דרמטי ביכולות העיבוד, במזעור המכשיר ובאיכות המסכים. אך עם זאת החומרה עליו הוא מתבסס היא חומרה של מכשיר סמארטפון (זיכרו זאת להמשך). Meta בעצם מתכננת להיות המעצמה השלטת ומנסה להגיע לאדם מן השורה וכל זאת במצב שטרם נוצרה ה-Killer App שתאלץ כל אדם בעולם להחזיק מכשיר שכזה בבית. אם Meta הייתה מפתחת מכשיר בעלות של 3000$ האם הוא היה יכול לפחות חומרתית להתחרות ב-Apple? ייתכן. אך כרגע הכיוון של החברה שונה לגמריי.

Apple Visio Pro

כל מי שצפה או צפתה באירוע ההשקה של ה-Vision Pro ככל הנראה יזכור זאת לנצח. זה היה WTF moment בשרשרת. משיקוף העיניים, דרך כמות הממשקים, עצם העובדה שהמכשיר גרם לטלויזיה להיראות כמו מוצר מהמאה ה-19, כמות הפטנטים שנרשמה ואיכות החומרה, Apple אשכרה פיתחה צ'יפ מיוחד וייעודי למשקף במקביל ל-M2, וכל זאת תחת מעטה חשאיות שלמעט הדלפות (שגם הן כנראה היו בשליטת Apple), לא ידענו עליו כלום. המכשיר כולל זוג מסכי 4K פלוס עם 23 מיליון פיקסלים והתמונה העוברת מהמצלמות (12 במספר) על פני המכשיר למסכים תראה הלכה למעשה כמציאות. המכשיר אף מגיע ללא שלטים וכל השליטה תבוצע עם הידיים ועם האישונים (מישהו אמר "דו"ח מיוחד"?). אם אמרנו שה-Quest 3 מגיע עם חומרה של סמארטפון, אז ה-Vision Pro מגיע עם חומרה של מחשב קצה שמרוכז כולו באופן לביש על חצי פנים.

בעצם Apple הציגה שובר שיוויון מבחינה טכנולוגית ומשחררת לשוק מכשיר שהוא 2 דורות קדימה לפחות מכל דבר אחר, לפחות ביחס לאלו בעלי המחיר הנגיש. אלו שחשבו שהחברה תשיק מכשיר רק כדי להיות חלק מהשוק התבדו. כשחושבים על זה, במשך השנים Apple השקיעה מליארדים רבים מתחת לראדאר ונמנעה מביקורות (אותן ספג צוקרברג על ההשקעה שלו בתחום) בפיתוח המכשיר וככל הנראה עובדת עליו לפחות 7-8 שנים. המכשיר בדומה לכל מכשירי Apple יודע לתקשר עם כלל האקו-סיסטם של מכשירי החברה ולהציג במשקף מסכים, הודעות, דפדפן, You name it ובעצם מציג את החזון הבא של Apple: מחשוב הוא לביש והעולם הוירטואלי מתלכד עם האמיתי. בחזון זה האדם כבר לא תקוע מול מוניטור (בין אם הוא של מחשב או סלולר) אלא המוניטור הוא חלק מהסביבה הטבעית שלנו ואנו מחליטים היכן, כיצד ומתי להציגו וזה אתגר גדול ומציג שאיפה גדולה עם דרך ארוכה שאליה לוקחת אותנו Apple, כשה-Vision Pro הוא המכשיר הראשון שמגיע לעשות זאת.

אז האם Apple מגיעה להתחרות ב-Meta או להיפך? ממש לא. ל-Apple יש יתרון אדיר על כל אחת אחרת בתחום וזה שלה יש מכשיר סלולר שאותו יש לכל אדם בעולם בכיס והמשקף שלה יודע לתקשר עם אלו מתוצרתה באופן מושלם. ל-Meta לעומת זאת נכון להיום אין שום כלי כדי להילחם בזירה הזו וכאן נכנס צוקרברג לפינה. כדי להתחרות באפיק הזה הוא צריך מכשיר סלולר בתפוצה רחבה. ל-Huawei ול-HTC הוא לא יכול לפנות כי הם מכשירים סיניים. לגוגל יש את ה-Pixel אך התפוצה שלו דלה וגוגל היא מתחרה ישירה של Meta בתחומים מרכזיים ושיתוף פעולה בתחום זה גם עלול ליצור להן בעיות עם הרשות לתחרות. זה משאיר להם את סמסונג. שיתוף פעולה בין ה-Quest ל-Galaxy למשל יכול להיות סיפור מעניין מאוד ואת אותה תחרות בין Android ל-iOS נראה בדור הבא שלה, הלא הוא ה-MR. האם שתי החברות ישכילו לשתף פעולה באופן עמוק כל כך? לא בטוח כלל, אך במידה ולא יעשו זאת אז לפחות כרגע Apple מבדלת את עצמה מהיתר ומתחרה בעצמה בקטגוריה משלה.

אז מה החסרונות של ה-Vision Pro, ברור שהמחיר של 3500$ אומר שהוא לא מיועד לתפוצה רחבה אלא בעיקר למשוגעים לדבר, מפתחים ו-Apple Junkies. בדמו ההשקה למעט במהלך טיסה המכשיר הוצג רק בסביבה ביתית בעוד צוקרברג רק שבוע לפני הציג דמו של עצמים המוצגים בנסיעה במכונית. נתון מעט מביך הוא שהסוללה של המכשיר צפויה להחזיק כשעתיים, כשחושבים על כך שחלק עיקרי בדמו היה צפייה בטלויזיה ובסרטים, שעתיים אומרות שאין סרט שנצליח לצפות איתם בסרט באורך מלא, (שלא נדבר על בינג') ובמידה ותרצו סוללה חזקה יותר ככל הנראה תיאלצו לשלם על סוללה נפרדת ומהיכרותנו עם Apple היא לא תהיה זולה.

במהלך כל ההשקה לא נאמרה מילה אחת על גיימינג (למעט על ה-Apple Arcade) והיעדר הבקרים בכדי לקבל משוב מעיד על כך שזה לא צפוי להיות חלק מרכזי. לפחות כרגע. אם בהמשך Apple תשיק בקרים (או כפפות משוב?) לטובת גיימינג שכמובן יגיעו עם עלות נוספת ולא מבוטלת אז נוכל לומר שיש לפחות אפיק אחד בו הן מתחרות, אך כשמשקללים את כל הנתונים, ניתן להגיע למסקנה ש-Apple בעיקר באה להראות שרירים אך גם להתמקד בנישה משלה ולשלוט בה. מבחינתה ש-Meta תטחן את עצמה לדעת בכדי לפתח איזשהו חזון מטאוורסי - היא מכוונת לשלב את המציאות עם הוירטואלי וזה יקרה החל מתחילת 2024, יהיה המחיר אשר יהיה (3500$ זה יקר רצח).

אז מה הלאה?

בשורה התחתונה גם הספקנים הגדולים ביותר לעתיד ה-VR וה-AR כנראה זזים באי נחת, מכיוון ושתיים מתוך ארבעת חברות הביג-טק מקצות משאבים משמעותיים לפיתוח תחום זה ולפחות במקרה של Meta, זה בא על חשבון תחומים אחרים. מהפכת ה-AI הגיעה מוקדם מהצפוי והקדימה את מהפכת ה-MR ומתחוללים בה שינויים ופיתוחים אדירים שימצאו את דרכם גם לתחום זה וקשה אפילו לדמיין אלו מוצרים, אפליקציות, שימושים ויכולות השילוב של השתיים יצור, אך מה שעד היום כיננו "VR" הוא כאן כדי להישאר ולהתעצב באופן בו תוך מספר לא מבוטל של שנים לכל אחד ואחת מאיתנו יהיה מכשיר כזה בבית בין אם זה יהיה של יצרן כזה או אחר בזמן שכל חברה מושכת לכיוון שלה. בשלב מסוים זה יתלכד והתחרות תהיה ראש בראש, אך נאלץ להמתין עוד קצת (ואולי הרבה).

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

טל דותן - כתב תוכן

טל דותן - כתב תוכן

משחק על: PC, PS4, Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי על: Beat Saber - Linkin Park

המשחק שהגדיר לי את הילדות: תיקו יציב בין Counter Strike 1.6 ו-Red Alert 2: Yuri's Revenge

כשאני לא משחק אני: עובד על המיזם שלי Divo.

מסר לעולם: תעשו טוב.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    23:30 13.06.2023 | שי שי (אורח)

    כבר החלטתי שאני קונה את המשקפיים של אפל, אבל אני צריך להתחיל לעבוד.

  2. 2

    07:39 29.06.2023 | מאור מאור (אורח)

    ההבדל בין "השיקה" ל"הציגה" הוא גדול...

  3. 3

       | פורסם ע"י