הרשמה

ביקורת: Dead To Rights Retribution

הכלב הוא ידידו הטוב ביותר של האדם? לא תמיד...

משחק פעולה שמשלב שליטה בכלב תוקפני וקטלני לצד משחקיות פעולה סטנדרטית יותר

היום אנחנו מארחים לנסיון ביקורת מהאתר הישראלי ngo.co.il, של דוקטורנט בשם עזרא שלא מעוניין להזדהות בשמו המלא על מנת שהמנחה שלו באוניברסיטה לא יגלה על מה הוא מבזבז את הזמן שלו בלילות... אז קח את זה, עזרא:

הקדמה

      

מפתחת: Volatile Games
מפיצה: Namco Bandai Games
תאריך יציאה: 23.04.2010
פלטפורמות: PS3, X360

אתם בטח זוכרים את המשחק C&C Red Alert הראשון, היו שם כלבים ששימשו כנשק האולטימטיבי נגד מרגלים ובביס אחד היו מורידים חייל, אפילו יכלתם לשלוח כלב על כיתת חיילים והוא היה חוזר עם הדיסקיות ופלנלית בין השיניים.

גם לי היה כלב, ממש מזמן. ובהשפעת Red Alert ניסיתי לאלף אותו להוריד אנשים בביס. כמובן שלא התכוונתי ללמד אותו לחסל אנשים, אלא סתם לתפוס להם את היד ולנטרל אותם לקרקע - מה לעשות, בזמנו כשעוד בערה בי רוח הנעורים זה היה נראה לי מצחיק.

לצערי אף חבר לא הסכים לעזור לי לאלף את הכלב ולכן נאלצתי לאמן אותו לתפוס לי את היד, וככה הייתי נותן לו פקודה "תפוס יד" ומיד מושיט יד. לא היו לי הרבה ציפיות בעיקר בגלל שהכלב שלי היה דביל – כל כך דביל עד שבלילה הוא היה מפליץ, נבהל מהרעש, מתחיל לנבוח ומעיר את כל השכונה.

אגב מפליץ, היה לו קטע כזה שהוא היה אוהב לבוא ליד אנשים שיושבים לאכול, להרביץ איזה שרשרת נאדים שקטה וקטלנית, לחייך חיוך דבילי ואז שהאנשים היו בורחים מהשולחן הוא היה חוטף את האוכל.

אז הרבה ציפיות לא היו לי, אבל הנה רקסי שלי הצליח ללמוד לתפוס לי את היד ואני כמאלף הייתי גאה בו כמו אב בבן. עד שיום אחד באו אלי שני שיכורים, בהתחלה הם סתם ביקשו כסף וסיגריות, אבל שאמרתי שאין לי וביקשתי מהם ללכם הם התחילו להתחמם.

אני לא עשיתי להם הרבה חשבון, הצבעתי על אחד השיכורים ואמרתי "רקסי תפוס יד", רקסי חשף שיניים, זינק זינוק פראי, תפס את היד שלי ובמכה אחת ריתק אותי לרצפה. אני משם האמת לא זוכר הרבה, והתמונות האחרונות שעברו לי בראש מרגע שהראש שלי נחבט בקרקע היו את רקסי תופס לי את הרגל ומכסח לי את הג'ינס בתנועות ניעור ואת שני השיכורים בורחים שאחד מהם אומר "וואי וואי אלו משוגעים בוא נלך מכאן".

ולזה אני קורא אפקט הרתעה.

 

הסיפור

העיר מוכת פשע, ונוסף על כל הצרות הפשע נראה יותר מאורגן מהמשטרה. כל כך מאורגן והפושעים כל כך מצויידים עד שנדמה שפוטין בכבודו ובעצמו מממן את הפעולות כנגד האזרחים. בלב כל הסיפור נמצא ג'ק סלאט (Jack Slat), שוטר מצטיין עם הכלב האימתני שלו "צל" (Shadow). ג'ק שלנו הוא לא רק שוטר נאמן, הוא גם שופט ותליין שנמצא בשיא מסע הצייד שלו אחר האמת. תשאלו איזו אמת? את ג'ק מעניין כמובן מי מנסה להשתלט על העיר. אבל הרבה יותר מעניין לדעת מי אחראי למוות של אביו.

גרפיקה

הגרפיקה של המשחק נראית כמו הלבשה של גרפיקה ישנה לתוך מנוע גרפי חדיש. אתם רואים שלמשחק יש פוטנציאל להציג גרפיקה ברמה גבוהה, אבל בפועל יצא לכם לראות הרבה מאוד באגים בגרפיקה ויהיו פעמים שהמנוע הגרפי יאט את המשחק. ראינו משחקים עם גרפיקה הרבה יותר טובה בזמן האחרון ורף הציפיות שלנו עולה.

אבל עדיין צריך לתת ליוצרים של המשחק כמה מילים טובות ומפרגנות- יש בגרפיקה של המשחק ובעיקר בבניית הדמויות הרבה מחשבה, אומנות ואיכויות שתורמים לחוויית המשחק. בשורה התחתונה הגרפיקה סבירה פלוס, עם כמה באגים קטנים, לא יותר.

סאונד

הסאונד טוב, אם מחלקים את הסאונד למוזיקה, קולות ואפקטים. אפשר להגיד שהמוזיקה של המשחק מעולה, תורמת לזרימה הכללית של המשחק (משחקיות) וכמו שאני תמיד אומר: "הכי חשוב שהיא לא מפריעה". הקולות במשחק ובעיקר המונולוגים והדיאלוגים- טיפה נקועים. זה אומר שלפעמים כדי להבין מה הדמות אומרת אני צריך לעצור וממש להקשיב. אני לא יודע מה איתכם, אבל כשיורים עלי קשה לי להקשיב לאיזה שוטר שמדבר עם עצמו.

זה היה עובר אצלי חלק, אבל מישהו כאן מנסה להנות מהעלילה של המשחק, אז למה ליצור מצבים בהם בגלל קרבות מעצבנים אני לא יכול להקשיב למחשבות שלי?

האפקטים של המשחק טובים, אני הייתי משפר את הסאונד של הנשקים, הופך את נקישות הדריכה למתכתיים יותר וליריות הייתי מוסיף עוד איזה אפקט קטן בסאב. שאר האפקטים טובים ולא הייתי משנה אותם.

המשחק והשליטה במשחק

העלילה של המשחק הזכירה לי את עלילות "הבוסר" של סרטים טובים ועתיקים כמו נשק קטלני1, מקס הזועם והטורף2. הכל מתחיל בבלגאן מוחלט, אף אחד לא מבין מה הולך מסביב אבל הכי חשוב שיש הרבה יריות, דם ושבסוף הטוב ינצח.

היוצרים של המשחק עשו תרגיל אלגנטי נוסח מקס פיין וחמש דקות אחרי שהמשחק מתחיל, ג'ק הופך לדמות המספר, הוא כבר לא יורה באף אחד ועכשיו הוא רק מסביר על כוס ויסקי איך הוא הרג חצי עיר ובכל זאת קיבל רק פציעה קלה (יחסית) ביד. אני אהבתי את הגישה של היוצרים ואם תשאלו למה המשחק מקבל ציון גבוה בעלילה, אז זה רק בזכות העובדה שהצליחו לקחת סיפור בינוני ולעבד אותו כל כך יפה.

המשחק התחיל, אני אוהב הפתעות וברגע שנתנו לי לשחק בדמותו של "צל" זו הייתה עבורי שמחה גדולה. היוצרים של המשחק הצליחו להפגין מקוריות רבה, לא רק בכך שהם נותנים לכם את האפשרות לשחק כלב, אלא גם בפרשנות שלהם לאיך שנראה העולם מנקודת המבט של צל- ככלב.

אחד הדגשים החזקים של המשחק הוא על ברוטליות- שימוש בכח מופרז או כפי שמכנים זאת בעיתונות "אלימות משטרתית". האלימות נמצאת גם במקומות שהיא לא ממש נחוצה לשחקן כדי להתקדם במשחק- הנה למשל "צל", כלב זאב חביב שהורג יריבים בביס ורבע. אחרי שהוא הורג את היריב הוא יכול להמשיך ולגרור את הגופה כדי להסתיר אותה, או סתם כך להתעלל בה ולנער לה את הצורה כמו שכלבים אוהבים לעשות עם בובות סמרטוט.

אני אדלג לאינטיליגנציה של הבוטים, רק כדי להסביר עוד טיפה על האלימות: ממבט ראשון הבוטים במשחק ממש טיפשים, הם באים עד אליכם ואז מחכים. בהתחלה לא ממש הבנתי למה בן אדם עם רובה ציד רץ עד אלי, לא יורה ועוד עומד כמו דביל.

כשקיבלתי את הניקוד הראשון נפל לי האסימון: הבוטים נותנים לכם את ההזדמנות לחסל אותם במכות, לקחת אותם כבני ערובה או לבצע בהם תרגילי סיום. אומנם תרגילי הסיום יפים, אבל אם הם מתיימרים להיות "ברוטליים ביתר", הייתי ממליץ ליוצרים לשחק קודם במשחקים כמו GOW3 ושם ללמוד מהי ברוטליות אמיתית. הצחיק אותי הדירוג שבנדאי נתנו למשחק: לגיימרים "מגיל 18 ועד 34", כאילו מה? בגיל 34 אני אקום בבוקר ואגיד "די אני לא יכול עם כל האלימות הזו"?

זה שהבוטים רצים אליכם, נועד לא רק לעודד אתכם להאבק בהם, אלא גם בא לחפות על מצבים בהם אתם נשארים תקועים בלי תחמושת. בטח תשאלו אותי "למה שנישאר בלי תחמושת"? ואני אענה שהיוצרים של המשחק בכוונה התקמצנו על התחמושת, בכדי שאנשים יחליפו כל הזמן נשקים ויכנסו לקרבות מגע. מה להגיד לכם, עלי זה לא עבד. דאגתי לירות ליריבים אך ורק בראש, כך חסכתי כמויות אדירות של תחמושת והצלחתי להישאר עם אותו נשק לאורך מרבית המפות.

המגוון של הנשקים גדול, אתם מתחילים את העלילה בלי נשק, ומי שיביא לכם את הנשקים אלו יהיו הבוטים שבד"כ יהיו מצויידים בנשקים הטובים ביותר שיש. עם ההתקדמות במשחק הנשקים ילכו וישתפרו ואתם תוכלו לראות תוספות של רובי סער מיוחדים, מטול RPG, רובה צלפים וכן הלאה.

השליטה במשחק לא הכי נוחה, בעיקר בגלל שהמשחק מנסה ללמד אתכם את כל התרגילים שלו בחמש דקות, אני ממזמן אמרתי שצריך לעשות סטנדרט של כפתורי פעולה כדי לא לבלבל את הגיימרים.

לכל מי שלא מסכים איתי אני אגיד: תנסו לחשוב שכל יצרן של רכב היה מחליף את המקום של דוושות הגז, ברקס וקלאץ- רק שלוש דוושות, וזה היה יכול לגרום לקטסטרופות. כאן בקונטרולר יש איזה 12 לחצנים שאת תפקידם אני אמור ללמוד בכל פעם שאני מתחיל משחק חדש.

הכי הרגיז אותי כפתור הפעולה X לתפיסת מחסה, יש לכם חצי שנייה שבה אתם מתקרבים לקיר כדי לתפוס מחסה, אח"כ הכפתור לא יתפקד, למזלי אני בד"כ לא תופס מחסה אז לא התרגזתי יותר מידי...

הכפתור הבא בתור שהצליח לעלות לי על העצבים היה L1 שתפקידו להאט את הזמן: עם כל הד-שוט, תרגיל סיום או ביצוע מוצלח שתבצעו תקבלו תוספת למד הריכוז שלכם, הריכוז משמש כדי להאט את הזמן ולהתמודד עם מצבים ויריבים קשים, אגב בזמן הריכוז הקליעים והמכות שלכם גורמים הרבה יותר נזק.

בטח תשאלו מה עצבן אותי בכפתור הזה? אז אני רגיל ממשחקים אחרים שהוא משמש לזריקת רימון, או לכניסה לזום ושדברים יקרים כמו "ריכוז" שמים לי על קומבינצית מקשים כמו L2+R2, עד שהתרגלתי למיקום של הכפתור הלכו לי טונות של ריכוז.

תאמינו לי או לא, אבל אף פעם לא ניסיתי לשחק עם צ'יט ברשת, לא עם וול-האק ולא עם איימ-בוט ולכן אין לי מושג גם איך וול-האק אמור להראות. כשתשחקו בתפקיד הכלב צל, תוכלו להיכנס למצב התגנבות, במצב הזה אתם מקבלים הרבה רשמים חושיים מהסביבה, כמו מיקום של מעברים, יריבים ויכולת לעקוב אחרי עקבות.

צל הולך בלי נשק חם, לכן הוול-האק שיש לו היא "אפלייה מתקנת", עלי זה מקובל ועשו את זה גם במשחקים אחרים כמו Alien VS. Predator. אבל ברגע שג'ק נותן לצל פקודה ללכת לבדוק מה יש מאחורי קיר, הוא באופן אוטומטי רואה כמו וול-האקר מה יש מאחורי הקיר וזה לא הגיוני ואפילו מוגזם.

המשחק הולך ונעשה קשה מרגע לרגע, אם בסצנה הראשונה אתם רצים עם צל כמו מטורפים וזוללים יריבים על ימין ועל שמאל, במשימות מתקדמות יותר לקראת סוף המשחק מספיק יריב אחד חמוש שקולט אתכם ממרחק בינוני כדי שתחוסלו, היריבים גם יתחילו להתנגד להתקפות של צל ולא פעם תאלצו להחיות את הכלב הנוירוטי.

בניגוד לשליטה במשחק והרבה בזכות העליה ברמות הקושי, אני יכול להגיד שיש לנו פה משחק עם משחקיות טובה, כזו שמתאימה לגיימרים כבדים, אוהבי אתגרים ולכל מי שנהנה לצעוק\לעשות תנועה מגונה בכל פעם שהוא מצליח לחסל יריב עם תרגיל סיום (אני באופן אישי נהנה לשלב בין הצעקות לתנועות המגונות בהתאם לאיך שהיריב "התנהג").

נכון שאני השתדלתי לא להחליף נשקים, אבל אני החלפתי. את BFBC2 אני סיימתי עם הנשק שנותנים בתחילת המשחק, אז אם גרמו לי להרים רובה ציד, רובה צלפים או אקדח, זה כבר נחשב להישג.

כשאני חושב על כל הנשקים שיש במשחק לא ברור לי דבר אחד: למה הרימונים עושים קולות מצחיקים? כאילו מי שבנה את הרימון אמר לעצמו "אני לא רוצה שאנשים ימותו מזה, אז נשים איזה מעגל חשמלי עם רמקולים שאנשים ידעו לברוח". ההשערה שלי היא שאת הרימונים יצרו בסין במקביל לפס יצור של בובות משחק והתקן הקול הושתל בטעות ברימונים במקום בבובות, עכשיו אלפי ילדים מרחבי העולם יושבים לבכות שמכרו להם בובה לא מדברת, אכן – אכזרי ביותר.

 

סיכום

Dead to rights: Retribution הוא משחק שמציג לנו משחקיות אחרת, וזו הנקודה החזקה ביותר שלו. בשאר התחומים המשחק בינוני לחלוטין. מבחינתי כגיימר אני מוכן לסבול את הבינוניות בתמורה למשחקיות טובה, לא כל החברות יכולות להרשות לעצמן לפתח משחקים עם מולטיפלייר או גרפיקה מדהימה.

כאן יש לכם הזדמנות לשחק במשחק פעולה יחודי, עם כמות לא מבוטלת של אלימות, יריבים וקטעי וידאו שמחברים בין לבין. התוספת של צל לאורך מרבית המשחק הופכת אותו למהנה יותר ולפעמים גם ליותר מאתגר (כי אתם לא רוצים שיירו לכם בכלב), למרות ששימוש נכון בצל הופך את המשחק ל"משחק ילדים".

האם המשחק שווה את הכסף

Dead to rights קבע לעצמו נישה מאוד ברורה של גיימרים שמחפשים משחקיות עם הרבה אלימות, אני לא נתקלתי בעוד הרבה משחקים כאלה ולכן יש לו את היחודיות שלו מבחינתי. אורך המשחק כ-20 שעות ברמת הקושי הרגילה, ולמשחק אין מולטיפלייר משום סוג.

המשחק יצא לפלטפורמת ה-PS3 וכן ל-Xbox360

ציונים

גרפיקה: 8
סאונד: 8
עלילה: 9
משחקיות: 9
שליטה במשחק: 6
אינטיליגנצית בוטים: 7
דרגות קושי: 10

ציון סופי: 8.0

(פורסם במקור באתר ngo.co.il)

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    12:59 28.04.2010 | Gmrbet Gmrbet

    באתרים כמו IGN , המשחק קיבל 6.0.
    אני מקווה שאני יכול לסמוך עליך שהוא שווה קנייה.

  2. 2

    13:09 28.04.2010 | J J (אורח)

    סיימתי אותו על האקס בוקס,הוא לא 20 שעות משחק.
    הגזמת עם הביקורת,לא מגיע לו 8 ,אולי 6 וחצי.

  3. 3

    14:38 28.04.2010 | 123123 123123 (אורח)

    איחחחח!!! חרא משחק עם אתה הולך לקנות אז תקנה משחק אמיתי ולא מעפן כמו זה

  4. 4

    15:16 28.04.2010 | shagu shagu

    חחחחחחחח הסיפור על הכלב שלך הרג אותי

  5. 5

    17:08 28.04.2010 | דני דני (אורח)

    אחלה משחק, ביקורת כתובה יפה
    הראשונה שאני רואה שעושה צדק למשחק

  6. 6

    17:41 28.04.2010 | FoXie FoXie

    השתנתי מרוב צחוק בסיפורים על הכלב שלך

  7. 7

    21:27 28.04.2010 | חח אחלה סיפורים XD חח אחלה סיפורים XD (אורח)

    מה גם לאלא שלא שיחקו: אשמח אם תוסיף סירטון ששם הבחור זורק רימון.

  8. 8

    21:52 28.04.2010 | ני כי ני כי (אורח)

    גן בממון בידעות אחרונות פירסו ביקרות למה אותב אני לא רואה?
    גם בRA2 יש כלבים

  9. 9

    22:19 28.04.2010 | mattans13 mattans13

    וואו כמה ש Gamer שמו ביקורת שונה...
    http://gamer.nana10.co.il/Article/?ArticleID=715041
    קטלו לו את הצורה...

  10. 10

    22:37 28.04.2010 | תגובה ל9 תגובה ל9 (אורח)

    הכי פשוט זה לקטול את הצורה למשחקים כולם חושבים שאם משחק הוא לא מסחרי ומדיף ריח של דולרים אז הוא בטוח לא שווה
    אבל שוכחים שאנחנו גם צריכים להנות ממשחקיות

  11. 11

    13:41 29.04.2010 | LoPoO LoPoO

    יש לי את המשחק Dead to Rights II לPS2 ממזמן
    המשחק נחמד מאוד הקטעים שאתה משחרר את הכלב מגניבים
    אבל הוא לא שווה קנייה...

  12. 12

    13:57 29.04.2010 | Marlind1 Marlind1

    נשמע משחק עם הרבה פונטציל חבל שהוא לא ממומש קונספט ממש טוב

  13. 13

    14:37 29.04.2010 | זיו זיו (אורח)

    אחת הביקורות היותר גרועות שקראתי למשחק ממש גרוע

  14. 14

    15:57 29.04.2010 | דוד דוד (אורח)

    מחזק את 4...........
    אגב מפליץ, היה לו קטע כזה שהוא היה אוהב לבוא ליד אנשים שיושבים לאכול, להרביץ איזה שרשרת נאדים שקטה וקטלנית, לחייך חיוך דבילי ואז שהאנשים היו בורחים מהשולחן הוא היה חוטף את האוכל...... הרג אותי!!!!

  15. 15

    17:50 29.04.2010 | דד דד (אורח)

    כתבה יפה אבל לדעתי קצת ארוכה מידי. בכל מקרה כל הכבוד לכתב החדש!

  16. 16

    18:14 29.04.2010 | זה שמשחק חינם זה שמשחק חינם (אורח)



    אפילו על הדיסק ב 5 שקל שצרבתי אותו כואב לי

    אחרי שאתה משחק SPLINTER CELL ואתה עובר למגנון השליטה החרא של DEAD TO RIGHTS אתה פשוט מתעצבן
    המשחקיות זוועתית ביותר!!!!

  17. 17

    18:35 29.04.2010 | david221 david221

    חחחח... רקסי יד תופס אותך ומרתק אותך לריצפה פשוט גדול מזל שלי יש כלב שמקשיב!!!!

  18. 18

    19:24 29.04.2010 | OrelMac OrelMac (אורח)

    אחלה כתבה!!!

  19. 19

    19:28 29.04.2010 | dvir737 dvir737

    יפה מאוד אהבתי תקטע אם הכלב

  20. 20

    19:49 29.04.2010 | שובניסט ובצדק שובניסט ובצדק (אורח)

    ל-9
    בגיימר עשתה את הביקורת אישה!! בעעההה

  21. 21

    13:48 30.04.2010 | שלום שלום (אורח)

    אני לא מבין משהו. אמרת שהכלב שלך נורא דביל אבל הסיפור עם הנודים והאוכל דווקא תרגיל מאוד מחוכם.

  22. 22

    13:50 30.04.2010 | Tomilion Tomilion

    אחלה כתבה, נראה משחק טוב D:
    אבל לקנות אותו בשביל 20 שעות נשמע טיפה לא שווה.

    בכל מקרה כל הכבוד אחת הכתובות היותר טובות שראיתי.

  23. 23

    15:38 30.04.2010 | Narco Narco

    ל-21
    תאמין לי היה דביל
    שהיה יורד שלג הוא היה הולך ומנסה לאכול את כל "הקרח חינם" שעל המדרכה.
    שהייתי זורק לו בקבוק להחזיר הוא היה נכנס לשיחים ומביא לי בקבוק עם באנג.
    ואחרי שהיה מוריד את הבקבוק, שהייתי מניף אותו כדי לזרוק שוב הוא היה קופץ לי על היד ומוריד אותי.

  24. 24

       | פורסם ע"י