הרשמה

דימייקים: כל החדש ישן יהיה

למה לחכות לפורטל 2 כשאפשר לשחק פורטל מינוס 2?

מאת: איתי ברנר

השחרור המתוקשר של Halo 8 Bit לפני מספר ימים כיוון את אור הזרקורים אל תופעת הדימייקים. הדימייק הוא היפוכו של הרימייק: משחק מודרני שעבר תהליך של הפשטה, בעיקר בכל הנוגע לצליל, גראפיקה ופרספקטיבה (בדרך כלל דו מימד במקום תלת ממד), כך שהוא יראה כמו, ולרוב גם ישחק בהתאם לכללים של, משחקי דורות קודמים, לרוב - כיום - בפורמט של משחקים שיצאו בין אמצע שנות השמונים לאמצע שנות התשעים.

רוב הדימייקים נוצרים על ידי מתכנתים חובבים או מעריצים, אך גם משחק שעובר הסבה מסחרית לקונסולה נחותה יותר יכול להיחשב לדימייק. בימינו התופעה נפוצה בעיקר על גבי מכשירים סלולאריים וקונסולות ניידות. לדוגמה עכשווית ראו את מקרה Assassin's Creed 2: Discovery.

למה דימייק?

אתם יכולים לשאול את עצמכם מה מעניין בהסבת משחק לרמה טכנית נמוכה יותר. התשובות, בהתאם למשיב, מגוונות. קודם כל מדובר בפירוש של יצירה מוכרת, ומי שמכיר את המקור יהנה מלראות בדיוק איך בחר המפתח לתרגם את הסגנון לפורמט עם מגבלות ומאפיינים אחרים מאוד; אילו שינויים חלו בעקבות זאת בדברים כמו רמת קושי ועלילה; ומה אפשר ללמוד מהשוואה לגרסה הפשוטה יותר, שיכולה להעמיד מרכיבים מסויימים של המשחק המקורי בעירומם.

למעוניינים, הנה כמה מהדימייקים היותר פופולאריים שאפשר למצוא ברשת, בדרך כלל בחינם:

Left 4 Dead של Pixel Force

הדימייק הקודם של הבחור שאחראי גם להאלו, אריק רות'. Valve היא אחת החברות הבודדות שכנראה מבינה שהדימייקים עושים לה רק טוב ובסך הכול מעלים את הפופולאריות והחשיפה של המשחקים שלה, לפחות בקרב חובבי הרטרו. זו כנראה הסיבה שהיא נתנה אור ירוק לפרויקט אפילו לפני שהוא הושלם.

הגרסה "הקלה" של Left 4 Dead משחזרת את המשחק המקורי לפרטי פרטים בצורה כמעט מושלמת, וזה כולל את רוב הנשקים, המפלצות והשלבים (מי אמר בומרס ולא קיבל מוחטה לפנים?! ). המנוע, אם נכבד אותו במילה הזאת, משחזר כמעט במדויק את יכולות החומרה של קונסולות ה-NES ומציע מצב שיתופי בו שני שחקנים משחקים ביחד. הסיבה לכך שאי אפשר לשחק דרך הרשת או עם יותר שחקנים היא פשוט שגם קונסולת ה-NES המקורית לא תמכה בכך.

- להורדה כאן

Portal – The Flash Version

עוד משחק של Valve (למרות שאסור לשכוח שהאבטיפוס של פורטל היה בעצם משחק סטודנטים). הפעם מדובר בגרסה המבוססת על פלאש ורצה בתוך הדפדפן, מה שהפך אותה למוכרת מאוד גם בקרב שחקני הקז'ואל, וגם היא, מן הסתם, דו ממדית.

יש בסיפור הזה אפילו גאווה מקומית: שני המתכנתים של המשחק - עידו טל וחן מזולסקי - הם ישראלים והחברה שלהם, We Create Stuff, הוציאה בהמשך גם מספר משחקים מקוריים מרשימים לא פחות, ביניהם Echoes השאפתני.

רבים סבורים שפורטל המקורי היה קצת קל מדי (לפחות חציו הראשון). אם גם אתם חושבים כך, תשמחו לדעת שגרסת הפלאש היא בעלת עקומת קושי הרבה יותר חדה ובמקרים רבים דורשת רפלקסים חדים במיוחד. יתכן שהסיבה לכך היא שהמשחק עצמו פותח עוד לפני שפורטל המקורי יצא לשוק. כלומר , שני המשחקים פותחו למעשה במקביל.

Valve עצמה כל כך התרשמה מהמשחק עד שהיא החליטה להוציא חבילת מפות מיוחדת שמתבססת על השלבים שלו. החבילה הזו הפכה יותר מאוחר לגולת הכותרת של גרסת האקס בוקס המורחבת, Portal: I Am Still Alive. הבעיה היחידה הייתה שגלאדוס לא הופיעה במהלך השלבים הללו... כנראה הייתה עסוקה בזלילת עוגות.

- שחקו פה

אם זה לא מספיק לכם, ואתם משתייכים לגרעין הקשה של חובבי הרטרו, תשמחו לנסות את פורטל בגרסת ה-ASCII שלו, והפעם עם כל ההערות המרושעות במקומן.

דימייקי פלאש מומלצים אחרים:

DJ Hero

לא לכל דבר יש סוף טוב, והמקרה הבא הוא דוגמה לכך. DJ Hero היה אמור להיות פרויקט מקביל ל – Left 4 Dead ולהציע כמה מן השירים שנכללו בתוך DJ Hero בגרסת Chiptune (ביפ-ביפ). Universal Music Publishing, בעלת הזכויות על השירים האלו, לא אהבה את העניין והוציאה צו מניעה כנגד יוצר המשחק שלא נשאר חייב והזכיר לכולם ששירים המושמעים במשחקים בדרך כלל עוזרים למכירות ולא להפך.

המשחק כנראה כבר היה בשלב די מתקדם של פיתוח ואפשר לצפות במספר דקות ממנו.

למי שממש רוצה לשחק במשחק קצב 8-ביט סטייל, ישנן חלופות כמו D-Pad Hero, אך אלו דורשות אמולטור של NES ומבחר השירים בהם הוא יחסית מצומצם.

GTA ושאר ארגזי חול

Retro City Rampage הוא אולי הדימייק המעניין ביותר. בהתחלה הוא היה אמור להיות פרודיה ברורה על GTA, אך לאחר שהאבטיפוס זכה להתלהבות רבה, הוחלט להפוך אותו למשחק מסחרי שיעשה צחוק מכל משחקי ה-Sandbox באשר הם (למרות שGTA עדיין בראש רשימת המטרות).

תאריך השחרור הצפוי הוא קיץ 2011, בהתחלה לאקס בוקס לייב ולאחר מכן גם ל –Wiiware (נו טוב, כמה מגה בייטים צריך בשביל משחק שכזה?).

גם מי שלא סיים כל משימה ולא גנב את כל המכוניות האפשרויות ב-GTA יוכל ליהנות מ-RCR - בגלל שהמשחק מכיל מאות בדיחות ואזכורים על כמעט כל משחק שאפשר לחשוב עליו, החל מדיוק ניוקם ועד לאי הקופים ( וזה לפי דיווחים של אנשים ששיחקו רק בחמש הדקות הראשונות...). המשחקיות עצמה גם עושה רושם שלא מדובר בסתם כמה מרדפי מכוניות, שימו לב למשל ליד הביונית סטייל Bionic Commando ולביוב, מקום שנראה כאילו נלקח מאחד המשחקים הראשונים של צבי הנינג'ה.

בעלי הPC לא צריכים להרגיש מיותמים, המשחק אמנם לא אמור לצאת כרגע לפלטפורמות נוספות, אבל ישנו משחק דומה עם קו עלילה המזכיר את זה של GTA 4. נסו להגות Large Scale Vehicular Stealing. המשחק מגיע מאותם בריטים מטורללים שהביאו לנו את Privates ו – Ben There ,Dan That, אז צפו עלילה מלאה חורים ומסריחה כמו גבינה שוויצרית.

- הורידו כאן

 

Gang Garrison 2 – פעם שלישית גלידה

כמו שאתם מבינים, Valve די שולטת במצעד הזה, מאחר ו-Gang Garrison 2 הוא האח המפוקסל של Team Fortress 2. מסך הפתיחה שלו אפילו מדמה הרצה של משחק דרך Steam...

מספר משחקי המולטיפלייר של Gang שרצים במקביל לא גדול במיוחד וקוד הרשת שלו כנראה קצת איטי, אבל התוצאה כל כך שובבה שקשה להגיד עליו מילה רעה. יש לא פחות מעשרה קלאסים שונים (אחד סודי) וארבעה מצבי משחק, כולל המצב הידוע לשמצה "תפוס את המזוודה של סוכני המוסד בדובאי".

- הורידו מכאן

דימייקים מעניינים נוספים

היריעה קצרה מלכסות את כל הדימייקים של השנים האחרונות , למי שנשאר עם טעם של עוד, הנה רשימה של עוד כמה כאלו ששווה להכיר (כולם בחינם):

- האמיצים שבכם מוזמנים לנסות להתגבר על Halo 2600, שיחסית אליו Halo 8-bit נראה ממש Crysis 3. הדימייק הזה, שיראה לכם איך היה אולי נראה Halo בשנות השמונים המוקדמות, נכתב לפני מספר חודשים על ידי אד פרייס, לשעבר סמנכ"ל חטיבת המשחקים של מיקרוסופט.
- Modern Warfare 2D
- Counter Strike 2D (עם אפשרויות מולטי פלייר בדומה לGang Garrison).
- Codename : Gordon – יש לכתוב את הפקודה הבאה בתוך סטים - steam://install/92
- Halo Zero
 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    18:25 27.01.2011 | Idankri Idankri

    ראשון! דימייקים זה בדרך כלל נחמד, אני אישית מאוד אהבתי את הפלאש ורז'ן של פורטל, דרך אגב היא יותר מאתגרת מהגירסא המקורית!

  2. 2

    18:31 27.01.2011 | maxim12 maxim12

    Left 4 Dead יצא להם הכי מכוער,
    כנראה Assassin's Creed נראה יפה בכל מקום אפשרי...

  3. 3

    18:46 27.01.2011 | ET2k ET2k

    Left 4 Dead זה דימייק רטרו , כלומר , בכוונה 8 ביט.

    קריד זה דימייק מסחרי והוא בעצם ממקסם את יכולות החומרה עליו הוא רץ...

  4. 4

    19:55 27.01.2011 | RedNeck RedNeck

    הדימייק לGTA נראה יותר טוב מGTA 1 ו2 אז זה לא משו דימייק...

  5. 5

    22:22 27.01.2011 | blisf blisf

    תיקון: היוצר של הפלאש של פורטל, גם יצר את השלבים למשחק עצמו. וואלב פשוט החליטו לשים את זה בDLC לx360.

  6. 6

    23:35 27.01.2011 | גיי גיי (אורח)

    גיי

  7. 7

    02:53 28.01.2011 | adivel adivel

    אחלה כתבה, תמיד מעניין לראות גרסה ישנה יותר של משחק שאתה מכיר!

    אגב, יש גם כאלה שעושי טריילרי דימייק לכל מיני סרטים, זה גם מגניב לראות. הנה למשל טריילר לUP משנות השישים:

  8. 8

    14:07 28.01.2011 | יש גם דימייק יש גם דימייק (אורח)

    להאלף לייף 2 עשו דימייק קשה להשיג אותו
    אחד הדברים חחח

  9. 9

    14:38 28.01.2011 | סתם אחד סתם אחד (אורח)

    הפורטל שאתם מכירים הוא לא הפורטל המקורי...אני גאה להיות אחד מאלה שהתעניינו בעבר ושיחקו בפורטל המקורי שיצרו כמה סטודנטים שמהם קנו את הקונספט..ודי נהנתי..

  10. 10

       | פורסם ע"י