הרשמה

ביקורת: Magicka

קסם דל-תקציב.

מאת: אייל לנצמן

       

מפתחת: Arrowhead
מפיצה: Paradox Interactive
תאריך יציאה: 25.01.2011
פלטפורמות: PC (גרסת 360 בפיתוח)

עולם הגיימינג משתנה, ושחקנים מתחילים לקבל לחיקם יותר ויותר משחקים קז'ואליים. אתם יודעים, משחקים כאלה שנכנסים אליהם בשביל להעביר כמה דקות, ואז מגלים שהם שואבים לכם את החיים יותר ממרתון מרוכז של Civilization.

כזה הוא Magicka - המשחק הראשון של כמה סטודנטים לפיתוח משחקים שהחליטו לעשות צחוק ממשחקי תפקידים. והחבר'ה האלה, שקוראים לעצמם Arrowhead Studios, בהחלט הצליחו במשימה.

למג'יקה אין את רובדי העלילה המורכבת ופיתוח הדמות שהייתם מחפשים במשחקי RPG הרדקור יותר, אבל הוא מאתגר, בעל מערכת קרב מצויינת ותומך בקו-אופ שמדגיש את היתרונות האלה - ובעבור 10 דולר, זה יותר ממספיק. 

הטוב:
  • עשרות שילובי קסמים יוצרים מערכת קרב שלא תבייש גם משחק כבד בהרבה
  • קו-אופ שמתאים מאוד לאופיו של המשחק
  • מחיר נוח
הרע:
  • הפן הטכני נורא
  • עקומת למידה... עקומה
  • מערכת שמירות שצריכה להיצלות באש הגיהינום 
וה-ולאד:
  • הוא לא ערפד.


מבוכים ומצחיקים

המפתחים של מג'יקה היו מודעים לכך שאין להם את המשאבים ליצור עולם ענק ופתוח שיתהדר בנופים מרהיבים ובדמויות עמוקות, ולכן לקחו את הפיתוח לכיוון אחר, והפכו את מג'יקה למשחק תפקידים שצוחק על חבריו לז'אנר. מי שבונה על דרמה ודמויות עגולות - לא כאן. מצד שני, המשחק לא מהסס לצחוק על כל הבא ליד בתרבות הספרותית של הגיקים, מ-Star Wars ועד ל-Neverwinter.

בסגנון "ספר אגדה" הנפוץ בז'אנר, תחילת המשחק תקריין לכם על עריץ רשע שמושל בארץ - רק שדקה אחר כך אתם מגלים שהוא כבר נתלה בכיכר העיר ושכולם חיים באושר ועושר. כזה הוא העולם של מג'יקה. ואז, שבכל זאת תהיה לכם סיבה להזיז את ישבן הקוסמים שלכם, המשחק מודיע לכם שהאיום החדש הוא אלפי מפלצות שאוכלות את התושבים התמימים.

הכל מתחיל במסיבה

בתור קוסם למהדרין, הדמות שלנו נבחרה לצאת למשימה הגורלית להשמדת Khan, האויב המושבע (החדש) של האזרחים. הפארודיה לא מחכה להמשך המשחק, וכבר בשלב זה השחקן נפגש עם ערפד בהכחשה ששמו ולאד, אשר מארגן מסיבת "הצל את העולם" עבורו. במסיבה, כמובן, הכל משתבש, ואז מתחיל שלב ההדרכה האינטראקטיבי של Magicka.

מג'יקה זורק אתכם לעמוקים מההתחלה, ואחרי עשר דקות של למידה אתם נשלחים ישר אל שדה הקרב. זה קצת בעייתי במשחק תפקידים, וגם ככה השליטה לא אלוהית. הדמות שלכם במשחק תחזיק גם בנשק משני סטנדרטי, אבל כמשתמע משם המשחק, הדגש יהיה על שרביט הקסמים שלכם, באמצעותו תוכלו לכשף שמונה כישופים בסיסיים שהופכים במהרה, בעזרת שילובים, למאות. האלמנטים כוללים אדמה, אש, מים, הגנה וחיים, קרח וקור, וכמובן - ברק.

בדומה למשחקי תפקידים קלאסיים, את Magicka תשחקו ממעוף הציפור. על כיוון הקסמים ועל תנועת הדמות תשלטו ביד אחת עם העכבר, וביד השניה - עם המקלדת - תשתמשו כדי ליצור קומבואים מטורפים. המטרה של המבט העילי היא לתת לשחקן ראיה רחבה על המתרחש בכאוס של הקרבות. הבעיה היא שמרוב פצצות, קסמים ואויבים - הרבה פעמים העין שלי התקשתה לעקוב.

קסם אקסום לי בגשם

הקסמים הרגילים, בהם תשתמשו דרך מקשי שתי שורות האותיות הראשונות, כמעט ולא יזיקו לאויבים עם ההתקדמות במשחק - כך שבלי קומבואים לא יהיה לכם סיכוי להשלים את המסע ההרואי. מג'יקה דורש, אם כן, שתי מיומנויות חשובות להצלחה. תחילה יש לתכנן את המתקפה - וכמובן, לכל סוג אויב יש נקודות תורפה משלו. לאחר מכן יש ליישם את התכנית ע"י הקלדה מהירה של צירופי מקשים. זהו החלק הטכני - והמתסכל יותר.

עם זאת, ברגע שתשתלטו על מיומנויות הקוסם הבסיסיות. תמצאו פה מערכת קרב מצויינת ועשירה, שלידה נראים שילובי הפלזמידים של ביושוק כמו גן ילדים. לדוגמה, ע"י שילוב של אלמנט מים עם אדמה, תוכלו ליצור אפקט "גשם" שירטיב את כל הסובבים אתכם, ובכך יתן לכם אפשרות לשלח עליהם ברקים יעילים; יצירת מגן היא שימושית, אבל שילוב קסם מגן עם אלמנט אדמה יצור סביבכם מגן מאסיבי הרבה יותר; ושילוב של מים עם קרח יצור מטר של קרחונים. בניגוד לביושוק, כאמור, תהיו חייבים ללמוד ליצור את האפקטים המשולבים האלה אם אתם רוצים להתקדם.

את כל הקסמים תוכלו גם להטיל על החרב שלכם, כך שברגע שתפגעו באויב באמצעותה האפקט ישפיע עליו מידית.

לא מתפקידים

בניגוד למה שאולי חשבתם, מג'יקה הוא לא משחק תפקידים של ממש. גבולות ה-RPG אמנם היטשטשו לחלוטין בשנים האחרונות, אבל גם במצב הנוכחי תתקשו למצוא במג'יקה יותר מדי מאפייני תפקידים מרכזיים. לא תעלו בו ברמות, אין לו מערכת מסובכת של סקילים, ויש בו רק מקצוע אחד. אפשרויות הקוסטומיזציה מסתכמות בבחירת צבע חלוק האמבט שהגיבור לובש. חוץ ממערכת הקרב, כל השאר פשוט מאוד.

כבר בשלב הראשון חדי העין ישימו לב לחסרונו של מד המאנה. כן, Magicka מאפשר לכם להשתמש בכמה קסמים שתחפצו כמה פעמים שתרצו - מוגבל בזמן הטלת הכישוף בלבד. שחקני הארדקור אולי יקראו לזה חיסרון, אני קורא לזה איזון משחק. זה מה שנחוץ כששני גובלינים מסכנים יכולים להביס את הדמות בלא יותר משלוש מכות.

האויבים החזקים הופכים את ההרפתקה, עבור שחקן בודד, לקשה למדי. אם היה באפשרותי לשמור בכל זמן, לא הייתי מתלונן. אבל מערכת השמירות של מג'יקה לא עובדת ככה. הקמפיין מתחלק לשלושה עשר שלבים, ובכל אחד מהם תצטרכו לשחק שוב - מההתחלה - במקרה ונפסלתם. זהו משחק עצמאי, כך שאין לצפות מכל שלב להוות מערכה בגודל פרק של Baldur's Gate, אבל השלבים המאוחרים כוללים גם קרבות מאתגרים מאוד בזה אחר זה, ולחזור לראשית הפרק לאחר הפסד בקרב מתקדם מרגיש מיותר לגמרי.

יש לי חבר קוסם והוא ינצח

כמו כולם היום, גם מג'יקה מנסה לעבות את חיי המדף שלו דרך טריקים ושטיקים שלא בכולם יש יותר מדי בשר. מלבד האצ'יוומנטים של Steam (שמעניינים לי את ה..), הוא גם כולל מצב משחק קואופרטיבי ומשימות אתגר.

מצב ה-Co-Op, מבחינתי, נרשם כהצלחה. הוא לא משנה את חווית המשחק מקצה לקצה, כפי שמשחקים אחרים אולי עושים, אבל האמת היא שלשחק עם חברים - או סתם עם עוד כמה חבר'ה, זה פשוט הרבה יותר כיף. גם בגלל שלא צריך להתחיל שלבים מההתחלה כל הזמן, וגם בגלל שאת השילובים המגניבים שהוא מציע אפשר ליישם בדרכים הרבה יותר מעניינות ומחושבות יחד עם שותפים למשחק. למי שמחפש חברים בני עמנו למשחק, בדיון הבא באתר גיימר אפשר למצוא הרבה גיימרים שהצטרפו וממשיכים להצטרף למועדון הקוסמים שלו.

ה"אתגרים" השונים מציבים אתכם ואת קבוצתכם בשלל מצבים לא נעימים, כשאתם צריכים להתמודד מול גלי אויבים. האמת היא שמי שרוצה לבחון את יכולות הקרב שלו ימצא בהם עניין - אבל בכל זאת היה עדיף לקבל איזה מצב PvP הגון (במיוחד אם לוקחים בחשבון שהמשחק מבוסס יותר על סקיל ופחות על ציוד מתקדם).

הצד האפל של הקסם

כמה חבל שהמפתחים של Magicka לא השכילו להשתמש בידי הקוסם שלהם כדי ללטש את המשחק. אחרי כמה שעות משחק בודדות, ובמיוחד כשתנסו לשחק במצב ריבוי המשתתפים, תיווכחו כמה בעיות באמת יש בעולם הקסום של מג'יקה: קריסות, באגים ובעיות בחיבור ובמציאת משחקים הם דבר שבשגרה. גם המנוע הגראפי שמריץ את המשחק לא עושה את עבודתו על הצד הטוב ביותר, ולמרות שלכל הדעות מדובר במשחק שגרפיקה היא לא הצד החזק שלו (ואין בכך, כמובן, כדי להאשים את צוות Arrowhead הקטן), הוא לא רץ בצורה חלקה גם על מפרטים בעלי שריר או שניים.

לרוע המזל הפעם אין בכוחם של קומבואי קסמים כדי להושיע את העולם מגורל אכזר שכזה, ולכן שחקני המשחק נאלצים לחכות לטלאים רשמיים של המפתחת שאמורה לאזן ולהסדיר את הרוב המוחלט של הבעיות (כך, לפחות, עפ"י ההבטחות שהיא מפזרת ברשת). המשחק, יאמר לטובת המפתחים, התעדכן מאז יציאתו כבר כמות בלתי מבוטלת של פעמים, ומאז כתיבת הכתבה כבר התפרסם לו טלאי גדול נוסף - מי יודע, אולי הוא זה שמסדר סוף סוף את הבעיות הטכניות הנפוצות?

השורה התחתונה

אנחנו נמצאים אמנם בחודש פברואר, אבל עושה רושם שמג'יקה יוכל להיות מהמתחרים על תואר משחק האינדי של השנה כשהזמן יגיע. כולי תקווה שעד אז הוא יהיה בשל לחלוטין לכך - ובינתיים, מי שמחפש אתנחתה קלה ממשחקי תפקידים של חמישים שעות, ימצא ב-Magicka חוויה שלא תישכח. לפחות לשבוע. 

משחקיות - מערכת הקרב, שהיא העיקר במשחק הזה, מצוינת. כל מה שמסביב - טיפה פחות.

גרפיקה - הישג נחמד בהתחשב בתקציב המוגבל.
סאונד ופסקול - לא יוצא דופן, אבל ח"ח על הניסיון להצחיק במקום לדובב אותו כראוי.
טכני - עשיתי עמו חסד: הנקודה השביעית על הטלאים שמשוחררים בצרורות. כל השאר בקרשים.
אורך חיים - המערכה לשחקן יחיד מספקת כמה שעות משחק, ואז אפשר לחזור עליה בקו-אופ, או לאתגר את עצמכם במצב ה-Challenges.
מולטיפלייר - המצב הקואופרטיבי מגניב, אבל כל השאר די שומם והאספקט הטכני בטח שלא תורם.

ציון סופי: 79

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    11:20 07.02.2011 | יניב יניב (אורח)

    ניראה נחמד ררררררררראשון

  2. 2

    12:07 07.02.2011 | TakuyaOnLine TakuyaOnLine

    משחק ממש טוב, הייתי מעגל ל 80 על המקוריות :P

  3. 3

    12:46 07.02.2011 | blisf blisf

    מצחיק שהציון זהה לציון הממוצע העולמי שהבאתם לפני שבוע.

  4. 4

    12:48 07.02.2011 | B B (אורח)

    אין שום קשר בין מאג'יקה למשחק תפקידים חוץ מהעובדה שהוא צוחק על הlore של משחקי תפקידים.

    משחק קשה מדי? אני לא יודע באיזה משחק אתה שיחקת...

    זה נכון שבמשחק מתרחשים המון דברים מול העיניים לפעמים, אבל הם "עשו את זה" כמו שצריך, יש הפרדה מספיק ברורה בין האלמנטים והעין שלי אף פעם לא התקשתה לעקוב אחרי מה שמתרחש.

  5. 5

    12:56 07.02.2011 | loler loler (אורח)

    79? אחרי כל הסיכום הזה? לא מספיק שכמעט הכל זה ציון של 7 (וכן, אני יודע שזה לא ממוצע, אל תנסו לצאת חכמים), חלק מה7 האלה אמרת בעצמך שזה קצת הגזמה, אז לא כל כך בטוח למה 79. לא שאני חושב שלמשחק לא מגיע, אבל זה באמת נראה כאילו דרך הניקוד שלכם לא קשורה בשום אופן לניקוד בסיכום שלכם, זה כאילו זה סתם ליופי.

  6. 6

    13:16 07.02.2011 | blisf blisf

    הביקורת הזאת כ"כ מלאה בשטויות שזה כבר אבסורדי. שיחקתי במשחק כמה שעות טובות, ואני כבר יכול לראות שיש המון טעויות שקשורות בתיאור המשחק, הקסמים, והכל בעצם.

    המשחק אפילו לא קרוב לRPG, הוא לא מנסה להגדיר את עצמו כך בכלל. "Magicka is a satirical action-adventure"

    לאור העובדה שאתה בעצמך אמרת שהמולטי מוסיף על המשחק לשחקן יחיד, איך זה הגיוני שהציון הוא רק 7? גם המשפט "המצב הקואופרטיבי מגניב, אבל כל השאר די שומם" דיי סותר את עצמו. אהבת את המולטי או שהוא שיעמם אותך? איך איך יכול להיות שזה שניהם?

    לא משהו שבאמת משנה את הביקורת, אבל לשים קישור לדיון (אני בכלל לא מדבר על זה שהוא מגיימר) בתוך ביקורת זה פשוט לא מקצועי.לסיכום, אני חושב שפספסת כאן יותר מדי בשביל שיהיה אפשר לקחת את הביקורת ברצינות.

  7. 7

    14:00 07.02.2011 | יעקב יעקב (אורח)

    רק 79 מגיע לו הרבה פחות

  8. 8

    14:00 07.02.2011 | אבא שלי פדופיל אבא שלי פדופיל (אורח)

    אבא שלי פדופיל

  9. 9

    14:17 07.02.2011 | דד דד (אורח)

    אתה טועה יש check point לא כל פעם שאתה מת אתה מתחיל מהתחלה בכל שלב יש כ-3-4 צק פוינטים שאפשר לשמור ואם מתים מתחילים שם

    מה שכן במקרה ויצאת באמצע השלב ואת החוזר אליו אתה חייב להתחיל אותו מהתחלה.אבל יש אפשרות לצקפוינטים

  10. 10

    14:52 07.02.2011 | snake snake (אורח)

    המשחק צריך לקבל לפחות בין 80 ל83.

  11. 11

    15:12 07.02.2011 | 8 הזונת מין 8 הזונת מין (אורח)

    8, זה מסביר איך נוצרת

  12. 12

    15:23 07.02.2011 | חיים חיים (אורח)

    משחק מצויין ומומלץ לחובבי הז'אנר.

  13. 13

    16:34 07.02.2011 | iluzky iluzky (אורח)

    לא יודע איך אתכם..אבל אני שונא את המשחק הזה...הוא עשה לי BSOD כבר..שימהרו לעשות UPDATE ..ומהר

  14. 14

    17:07 07.02.2011 | Aldor Aldor

    "לא יוצא דופן, אבל ח"ח על הניסיון להצחיק במקום לדובב אותו כראוי" גאון מפתחי המשחק שוודים אם אני לא טועה, בכל מקרה הדיבוב פשוט בשוודית, הם לא ניסו להצחיק הם רק דיבבו בשפת האם שלהם

  15. 15

    17:14 07.02.2011 | BiA BiA

    6: הטענות שלך קצת מוזרות. ברור לכולם שהמשחק לא מתיימר להיות RPG מן השורה.

    מצב המולטיפלייר מתחלק, מן הסתם, לשני חלקים - הקו-אופ (מצב ההרפתקה) וכל השאר (דהיינו, צ'לנג'ים, אצ'יוומנטים וכיוצא באלו).

    איפה אתה נוהג לקרוא את הביקורות שלך? אני חושב שקישור שחקן חדש לקהילה ישראלית (וזה ממש לא משנה תחת איזה אתר) זה חשוב מאוד, וזה גם מה שעושים בוי-גיימס בשנים האחרונות בכל הזדמנות. זה בדיוק כמו לקשר לעמוד הרכישה של המשחק ב-Steam.

  16. 16

    17:37 07.02.2011 | Aldor Aldor

    "לא יוצא דופן, אבל ח"ח על הניסיון להצחיק במקום לדובב אותו כראוי" גאון מפתחי המשחק שוודים אם אני לא טועה, בכל מקרה הדיבוב פשוט בשוודית, הם לא ניסו להצחיק הם רק דיבבו בשפת האם שלהם

  17. 17

    17:56 07.02.2011 | blisf blisf

    תראה לי 3 ביקורות ששמו דיון של פורום כלשהו בתוך הביקורת עצמה.

    המשחק הוא לא משחק rpg בכלל, לכן ההזכרה של המילה ״RPG״ היא מיותרת לחלוטין.

    לא ידעתי שהצ׳אלנגים הם במולטי, אני לוקח את מה שאמרתי שם בחזרה.

    עדיין נראה לי שלא הצגת מספיק מהמשחק בשביל שהביקורת תוכל לספק אנשים שירצו לקנות אותו.

  18. 18

    18:57 07.02.2011 | Zeev Zeev (אורח)

    Aldor במשפטים יש איזכור למלים מכל מני שפות (שוודית ואנגלית) אבל כל השאר זה בשביל הצחוק, כמו בGTA2.
    אז תפסיק להיות זין מתנשא כי יצאת טמבל.

  19. 19

    19:06 07.02.2011 | דוד חיים דוד חיים (אורח)

    8 יש סיכוי שאנחנו אחים??

  20. 20

    19:07 07.02.2011 | ישו ישו (אורח)

    אבא שלי אלוהים

  21. 21

    14:48 09.02.2011 | רועי רועי (אורח)

    המשחק הזה נוצר כפרוייקט סטודנטים וזכה בפרס פיתוח האינדי המוצלח של השנה שבו הם הכינו את זה, משם הם ביססו את החברה על המשחק הזה
    בזיון שאתה מציג גם תמונות מסך וגם טריילר ישנים שנראים כאילו נלקחו מהגרסאות הראשונות של המשחק, בפועל הוא נראה הרבה יותר טוב, הגרפיקה -מצויינת- בשביל משחק בסגנון הזה ובלי תקציב כמעט ולא מבייש אפילו גרפיקה של משחקים אמיתיים.
    המשחק מאוד כיף והשאיפה היא שתשחק אותו עם חברים ולא לבד למרות שאפשר, אני משחק אותו עם עוד 3 חברים ונוצר שעות של צחוקים כאשר אנחנו מפוצצים אחד לשני את הצורה
    ישנם 10 אלמנטים של קסם (8 בסיסיים :מים, חיים, חומה(barrier), קור, ברק, 'arcane', אדמה ואש. ועוד 2 נוספים שמורכבים משילוב : קור ומים יוצר קרח, אש ומים יוצר אדים)
    בכלל לא הזכרת שבמשחק ישנם שלל חרבות ומטות קסם שונים עם יכולות ובונוסים שאפשר להשיג (כמו למשל רובה M60 של רמבו והמטה של הקוסם הלבן שרק עושה אור, בדיחה על gandalf the white)
    גם לא הזכרת שיש ספרי קסם שמוצאים ברחבי השלבים (חלקם מוסתרים חלקם לא) שנותנים לך לעשות קסמים נוספים (meteor storm, thunderstorm, grease, blizzard) וכו..
    ישנם כ100 קומבינציות של קסמים (זה ספור באתר הwiki שהקימה הקהילה של מג'יקה) ועוד כ20-30 קסמים שמקבלים במהלך המשחק כמו שציינתי לפני רגע.
    לא ציינת כלום על המשחקיות בעצם מעבר לזה שכנראה אין לך קאוורדינציה מספקת כדי ליצור קסמים, אחרי רבע שעה בתוך המשחק מתרגלים לזה מאוד בקלות, למי שמשתמש בשלט XBOX או PS3 יש spellwheel שגם די נוח אם כי איטי יותר כמובן

    החסרונות היחידים של המשחק : הרבה באגים, שהחברה משתדלת מאוד קשה לתקן במהירות האפשרית (יצאו כבר 9 טלאים תוך פחות משבועיים שתיקנו ים בעיות) למרות שחוץ מקריסה של המשחק אחת לכמה שעות לא תקלתי בבעיות (רובם בעיות קישוריות במשחקי און-ליין) וחוסר PVP שהם אמרו שהם בוחנים כעת את האפשרות אבל לא מכריזים עדיין שהם עובדים על זה, אה והchallenge mode קצר מידי, רק כ20 גלים בשני שלבים שונים

    בשביל משחק אינדי, זה כנראה הכותר הטוב ביותר שיצא בשנים האחרונות, בתור ציון אישית הייתי נותן לו 85, שרוב הציון שירד הוא על משחק קצר וחוסר פיצ'רים נוספים (כמו PVP)

  22. 22

    15:07 11.02.2011 | FailGameplay FailGameplay

    היה צריך לפחות לקבל 85 לדעתי.

  23. 23

    04:23 15.02.2011 | Flamboyant Flamboyant (אורח)

    זה נראה כמו משחק של נארוטו XD

  24. 24

    15:00 16.02.2011 | wtf wtf (אורח)

    מה זה אמור להיות החרא הזה?

  25. 25

    21:57 21.02.2011 | יכע יכע (אורח)

    למישהו יש פרוץ?

  26. 26

    21:26 12.12.2011 | galzohar galzohar

    יש לא מעט טעויות בביקורת (רואים שכותב הביקורת לא שיחק במשחק לעומק), אבל בגדול הביקורת נותנת מושג סביר למה לצפות מהמשחק.

    בכל מקרה, הכנתי סרטון המסביר על הקסמים השימושיים ב-PVP ואיך להתשמש בהם. כמובן שהקסמים האלה גם טובים לסינגל ולקואופ, אבל הדגש של המדריך הוא נגד אנשים.



    מי שרוצה לשחק נגדי, הסטים שלי הוא galzoha

  27. 27

       | פורסם ע"י