הרשמה

ביקורת: Shogun 2

נצחון טוטאלי.

 מאת: אייל לנצמן

מפתחת: Creative Assembly
מפיצה: Sega
תאריך יציאה: 15.3.2011
פלטפורמות: PC

Total War. קשה להאמין שכבר עבר למעלה מעשור מאז החבר'ה המוכשרים ב-Creative Assembly לקחו על עצמם ליצור משחק אסטרטגיה רב-פנים ומפורט, המבוסס על מחקר לעומק של תקופה היסטורית - ועדיין לא שוכח גם להיות כיף ולהציג לפני השחקן מחזה מרשים.

במרוצת השנים קנתה לעצמה הסדרה מעמד של יצירת מופת, ולא בכדי. מדובר בשילוב הטוב ביותר שהיה בין משחקיות אסטרטגית לטקטית. שוגון הראשון זכה לשבחים על הפן התיאורטי, אבל קצת פחות על הפרקטיקה. Medieval, שיצא ב-2002, שינה את הסיפור. מאז, למרות בעיות באגים ו-AI שמשחקים בהיקף הזה נוטים לסבול מהן, הסדרה הייתה על דרך המלך.

שחקני הסדרה התלהבו מההכרזה על "שוגון 2", אבל האם לא מאסנו במלחמה? עד ליציאתו של Empire (וואו, זה היה כבר ב-2009), נהגו להפריד שנתיים בין משחק אחד בסדרה ליורשו. Empire צמצם את הרווח לשנה, ועם ההיקשרות לרשת ה-Steam גם קיבלנו מטר של בעיות, אולי משום שהמפתחים הרשו לעצמם לשחרר משחק חצי-אפוי ולהסתמך על פיצ'ר העדכונים האוטומטיים של הקליינט.

תחושה קלה של התמסחרות ועייפות החומר החלה לצוץ. זה התחיל ב"יחידות בונוס" מיותרות ונגמר ב-Napoleon, ספק DLC ספק הרחבה, שנמכר במחיר משחק מלא (לא ויתרתי לעצמי, המתנתי, וקניתי אותו ממש השבוע ב-30 שקלים). אז אני מודה. באתי ספקן. יצאתי מאוהב מחדש.

הטוב:
  • יכול לאתגר גם את ותיקי הסדרה
  • דיפלומטיה ו-AI אסטרטגי משופרים
  • מולטיפלייר איכותי
  • שעות רבות של משחק
הרע:
  • לא משנה את הנוסחה
  • ה-A.I. קצת מרחף לפעמים
  • לפחות בהשקה, החלק הטכני לא מבריק
והמטרה:
  •  לחסל כבר את שימאזו, הפושטקים האלה

 

ברוכים הבאים ליפן

התקופה הפיאודלית של יפן נמשכה כ-700 שנים, אבל "שוגון 2" בוחר להתמקד במאה ה-16. בקצרה, הקיסרות היפנית נחלקה לשבטים רבים, ומאחד מהם יצא ה"שוגון" - המצביא הראשי והשליט של יפן בפועל. אנשי Assembly עשו עבודתם כנדרש וניכר שהשקיעו שעות רבות בלימוד התקופה הזו בהיסטוריה היפנית. החבר'ה האלה מעולם לא נתקלו בקשיים ליצור אווירה משכנעת מסביב למשחקים שלהם, וכך מצאתי את עצמי שוב נשאב לעולם הזר והמרתק הזה.

הסתקרנתי לראות איך יראה "שוגון", אחד ממשחקי האסטרטגיה האהובים עליי, עשור אחרי. מכניקת המשחק עצמה לא עברה שינויים קיצוניים, אבל כל מה שנוסף לסדרה במהלך השנים שמאז המשחק המקורי הוסב כדי להתאים לתקופה היפנית. ציורים יפניים יעטרו את מסכי הטעינה (תירוץ משכנע לשאלה מדוע אנחנו צריכים להביט בהם לפרקי זמן ארוכים כל כך), הציטטות לקוחות מ"אומנות המלחמה" של סאן טסו (אז מה אם הוא סיני) ומפת הקמפיין משתמשת באפקט ציורי מגניב, עדיף בהרבה על ה-Fog of War המשעמם. חבל שהיועצת שתקבלו מדברת אנגלית שוטפת במבטא יפני מאולץ, אבל ניחא.

החלק האסטרטגי

למי שלא מכיר את סדרת Total War, ותוהה מדוע גיימרים מרעיפים עליה שבחים, אנסה להסביר: העומק שבה מתבטא בחלוקת המשחק לשני רבדים. במפה האסטרטגית תוכלו לנהל את הפלג שבחרתם עד כמה שאפשר (נו, זה עוד לא Civ), וברגע שתיכנסו לעימות עם חיילי אויב תהיה בידכם האפשרות לצאת ממנה ולקפוץ אל שדה הקרב, אל "הרובד הטקטי". מכאן תשלטו במשחק כמו משחק טקטיקה בזמן אמת, עם כמה בונוסים קטנים.

המטרה ב"שוגון 2" נותרה בעינה - לרמוס את האויב, לכבוש שטחים ולשבת בכס השוגון של יפן. הבחירה הפעם היא בין שמונה שבטים בעלי סיפור רקע ויכולות שונות. בחירת השבט תשפיע באופן שכדאי להתחשב בו על אסטרטגיית כיבוש\איחוד יפן שלכם: לדוגמה, לשבט אחד יש את היכולת לאמן סמוראים מיוחדים שמשתמשים בחרב ה"קטאנה" האימתנית, בעוד אחר יכול לפתח את הערים שלו ביתר קלות.

יש הרבה מה לעשות בארץ השמש העולה. שחקנים חדשים לסדרה יתקשו קצת במהלכים הראשונים לאור המידע הרב שיוצג בפניהם. לא, זה לא משחק למי שרוצה לקפוץ מהר לקרב. יש הרבה דברים לדאוג להם בכל תור, והם רק הולכים ומתרבים כגודל שטחי השבט שלכם. בראש ובראשונה יהיה עליכם לדאוג להתפתחות התקינה של הערים, הכפרים, החוות והנמלים שבניתם (תוך מניעת מרידות של אוכלוסיה לא מרוצה - אני מקווה שמאורעות קדאפי ומובארק לימדו אתכם לקח). ואולי גם לקוות לטיפה של מזל - צונאמי פגע בנמל הסחר החדש שלי באותו תור בו נבנה. בסופו של דבר, גם שר צבא יפני מפחיד הוא רק בן אדם שצריך לזכור את מקומו הצנוע בקוסמוס.

כבדהו וחשדהו

מובן שהכוח הכלכלי לא שווה הרבה אם אין לכם צבא שיכול להגן עליו (וההיפך - בלי כלכלה חזקה לא תוכלו להרשות לעצמכם צבא חזק). לכן תצטרכו להוכיח יכולות תימרון, והכי חשוב: לתכנן מראש ולצפות את היריבים. דבר אחד שכל ותיק Total War יבחין בו אחרי כמה שעות עם "שוגון 2" הוא השיפור ביכולות ה-AI על המפה האסטרטגית. נדמה שהמשחק הפעם מאתגר הרבה יותר: המחשב כבר לא יזיז את הגנרלים שלו לשום מקום או ינסה להילחם בקרבות בלתי אפשריים.

אם אמרתי שיפור ב-AI, אז הדיפלומטיה ב"שוגון 2" היא גולת הכותרת. כבר ב-Empire בירכתי על החלפתם של הדיפלומטים המעצבנים (צריך הרבה כוח רצון על מנת לטייל עם הדיפלומט חצי מהמפה בשביל לדון בהסכם) במסך דיפלומטיה פשוט וקל, ממש כמו ב-Civ. אבל המערכת הפעם ממלאת את יעודה בצורה נהדרת. אין עוד הצעות מסחר טיפשיות, אין עוד סירובים לא הגיוניים להסכמים שיועילו לשני הצדדים ושבטים אחרים כבר לא ישנאו אתכם בלי סיבה.

גם כשמדובר במלחמה קרה, אתם עדיין צריכים להיות עירניים ופעילים. המירוץ להתפתחות טכנולוגית הפך לאחד האלמנטים החזקים במשחקים האחרונים בסדרה, וכך גם הפעם. עץ הטכנולוגיה מסועף לעשרות טכנולוגיות שונות שיש באפשרותכם ללמוד, אבל תצטרכו לעשות כבר מההתחלה את הבחירה - האם ללכת בדרך האלימה וללמד את הלוחמים שלכם שיטות לחימה חדשות או דווקא לזכות לתגמול דרך השקעה בצד התרבותי והכלכלי.

מדי פעם המשחק יציג בפניכם שאלות כמו "האם להשיא את הלוחם הזה לבחורה הזאת" או "האם לקדם את הגנרל הצעיר והלא מנוסה הזה, למרות שהוא חתיכת לוחם". גם כאן, נגיעות יפניות קטנות יכניסו אתכם לאווירה. סוכנים מיוחדים, כמו נינג'ות שיחבלו ויתנקשו באנשי מפתח, יקבלו סרטונים מותחים שיראו אותם בזמן פעולה. זו תוספת נחמדה שאני שמח לראות חוזרת, אחרי שנעלמה ב"אמפייר" וב"נפוליאון". 

מאתגר ומתגמל

אפשר להניח שהחברים באולפן Creative Assembly שאבו הרבה השראה ממשחקי Civ. ב"שוגון 2", הגנרלים שלכם, יחידות העילית שמשפרות מוראל ומנהיגות את כל השאר, יזכו לתגמול בהתאם לביצועים שלהם בשדה הקרב, במה שנראה כמערכת קצת יותר מורכבת ממערכת הדרגות, הכוכבים והפלאפלים שראינו עד היום. קרבות מוצלחים יעניקו לכם את האפשרות להצמיד לחיילים "מאמן אישי" ולשפר יכולות מסוימות, ואילו מפקד שיאכזב פעם אחר פעם - מות יומת (מה עם קצת חרקירי?). אלמנט הנאמנות משחק תפקיד גדול, ועשוי להשפיע דראסטית על ביצועי המפקדים בקרבות.

מי שישחק על דרגות הקושי הגבוהות יגלה שהמפתחת עשתה קצת חושבים. במקום להעניק בונוסים לא ריאליסטיים ליריבים שלכם (שגרמו לי לתהות: "מאיפה לעזאזל הקרצת את הצבא הזה?!"), המחשב באמת ישחק טוב יותר. שבטים רחוקים ששמעו על ההתפשטות שלכם ימהרו לפתוח אתכם ביחסים דיפלומטיים, או להטיל סנקציות (לדוגמה - אמברגו כלכלי) וליצור בריתות נגד חזקות שיגרמו לכם לחשוב שנית לפני מלחמה. המחשב ינסה לנצל את המשאבים שברשותו עד המקסימום, וזה אומר פלישות ימיות לשטחים שברשותכם, פשיטה על נתיבי מסחר וחסימת נמלים.

האג'ימה!

הגיע הזמן למלחמה! החצי המשלים של משחקי Total War הם הקרבות בזמן-אמת, בהם תצטרכו ליישם את הידע שלכם תכלס. ברגע שתיפגשו עם גנרל אויב (או תילחמו על עיר) על המפה האסטרטגית, תהיה לכם האפשרות להיכנס לשדה הקרב ולעשות בו פלאים. אם הזכרנו נגיעות קטנות של המפתחים, אז הפעם גם יוצג תדרוך לפני כל קרב גדול כדי להשרות אווירת מלחמה - והכל ביפנית.

בכל אופן, אפשר להגיד שבמובן הזה "שוגון 2" הוא משחק הרבה יותר פשוט מקודמיו. מגוון היחידות שאפשר לפתח די מוגבל, וכך יוצא שבמקום הצורך ללמוד את כל הרכבי הצבאות על בוריים, המשחק הולך יותר בכיוון של משחקי אסטרטגיה אחרים, לעבר "אבן, נייר ומספריים". יפני. עם המון חיילים וגראפיקה מדהימה.

יחסי הכוחות בין היחידות די ברורים. אם נתעלם לרגע מהלוחמים המיוחדים, נגלה את אותם החוקים הבסיסיים שיש לקחת בחשבון בכל קרב: הקשתים תמיד צריכים להיות מוגנים, הפרשים החזקים יתמוססו אל מול פלוגה של נושאי חניתות וכן הלאה. אבל כמו בכל משחק בסדרה, יש עוד כל כך הרבה פרמטרים שמחייבים התייחסות: מיקום היחידות, טווח ההתקפה שלהן ומוראל החיילים, שמושפע בין היתר מקרבה לגנרל או מתנאי מזג האויר. כך, למשל, הצבתה של יחידת קשתים במקום גבוה תהפוך אותה ליעילה יותר, ומתקפת פרשים המתבצעת ממורד גבעה תהיה אימתנית. כרגיל, לכל יחידה כמה מערכים שעומדים לשירותכם בהתאם למצב.

בינה בי-פולארית

הקרבות יתרחשו במגוון רחב של סביבות - לצד מפלים ונחלים זורמים, בשלג הקשה או בסביבות עירוניות. את קרבות המצור של התקופה הרומית והמדיבאלית החליפו המפתחים בסוג קצת אחר של קרבות. בהתאם לסגנון הבניה היפני, טירות וערים מבוצרות בכמה וכמה שכבות הגנה. זה הופך את המאבק למעניין יותר גם עבור המגן, שצריך לפרוש כוחות בצורה חכמה ולוודא שאין שום פרצה, וגם עבור הכוח התוקף שצריך לשלוח חיילים מכמה כיוונים.

הבינה המלאכותית הטקטית קצת שנויה במחלוקת. מצד אחד, חיילי אויב ידעו לבצע פעולות מורכבות למדי כמו להסתיר קשתים מאחורי עצים, לברוח למקום אסטרטגי או לאגף בצורה בסיסית. מצד שני, לפעמים הם יעשו טעויות מטופשות - ילכו כצאן לטבח או ישלחו את רוב החיילים למות בנקודת חנק אחת, המכוסה היטב על ידי הכוחות שלכם.

בכל זאת, עם אלפי חיילים על המפה וסביבות משחק מעניינות, "שוגון 2" מציג את הקרבות היבשתיים הכי אפיים שראיתי בסדרה עד היום. כמה התגעגעתי להתנגשויות ההמוניות ולזעקות הקרב... מלחמה זה ממכר.

טבילת אש

לפני כשנתיים נכנסו הקרבות הימיים לחיי שחקני הסדרה לראשונה. ב-Assembly עשו אז הר מעכבר - מסע השיווק שליווה את Empire העלה על נס את סוג הקרבות החדש שהיה אמור "לשנות את פני הסדרה". בסופו של יום קיבלנו קרבות איטיים, כבדים ומסורבלים, שלא היה כיף גדול לנהל. ברוב הפעמים העדפתי לתת למחשב לעשות את העבודה בשבילי, גם אם יגרום לי להפסיד כמה חיילים בדרך.

המשחק שאחרי, Napoleon, כבר עשה הרבה כדי לשפר את המצב. לא הספקתי לשחק בו הרבה, אבל קהל השחקנים טען שבערך כל מה שהיה בעייתי בקרבות הים של Empire תוקן. ב"שוגון 2" אני יכול לאשר שהחוויה קרובה לשלמות. מגוון רחב של ספינות קרב יעמדו לרשותכם, ולכל אחת יכולות אחרות. הקרבות הימיים משניים, ותדירות הופעתם נמוכה בהרבה משל מקביליהם היבשתיים, אבל כשהם כבר מופיעים הם כבר לא נטל, אלא הפכו לחלק מהחוויה האיכותית הכללית.

הגורם האנושי

חדי העין מביניכם ודאי צדו מיד את הנאמר במסגרת תחת הצדדים הטובים של המשחק. ריבוי משתתפים איכותי? ב-Total War? תמיד היה כיף לנהל קרבות מול חברים בשר ודם, אבל המערכת שעטפה את כל החבילה הייתה מעצבנת בטירוף. שיתוף הפעולה עם Valve בשנים האחרונות אולי תרם למניעת הבעיות הטכניות במולטיפלייר, אבל בסופו של דבר, עם מצב משחק מוגבל אחד, זה אף פעם לא התקרב לכיף הלא מוגבל של המערכה לשחקן יחיד.

"נפוליאון" הוסיף אפשרות לשחק על המפה האסטרטגית יחד עם עוד חבר, אבל המצב הזה, כמה שחיכינו לו, רק איכזב. במקום אקשן רציף קיבלנו בעיות טכניות וזמני המתנה ארוכים, וכל המטרה של המצב הזה הוחמצה. "שוגון 2" משפר את המצב על ידי שינוי הגדרותיו הבסיסיות: כעת, שחקן אחד ינהל את העניינים האסטרטגיים בעוד האחר מפקד על הקרבות הטקטיים.

"שוגון 2" מביא איתו גם מצב משחק חדש - Avatar Conquest. בגדול, אתם לוקחים פיקוד על דמות משלכם וכובשים איתה יישובים לאורך המפה היפנית. בסופו של יום, זה לא יותר מסתם תירוץ להילחם מול שחקנים אחרים בקרבות רגילים, אבל בתוספת מערכת עליית רמות ואפשרויות קוסטומיזציה מרקיעות שחקים. בהתאם לביצועיכם, תתוגמלו בציוד וביכולות חדשות, ממש כמו במשחקי ה-FPS המודרניים.

נחמד לראות, לראשונה, את מרכיב המולטיפלייר מושך אליו קצת מאור הזרקורים ומהווה חלק מושך ובשרני יותר מהמשחק. נקווה שזו רק יריית הפתיחה.

ללקק את האצבעות

גם הפן הטכני לא מאכזב (יש שיגידו כיוון שהתרגלנו כבר לאכול רק לחם וגבינה...). נכון שהמולטיפלייר לא חף מניתוקים ולאגים, וגם, לפחות בנקודת ההשקה של המשחק, הסינגלפלייר היה מבוגבג במידת מה, עם מצלמות שמשתגעות, קריסות פתאומיות, שמירות שלא נשמרות ואפילו מניעת הגישה למשחק (טוב, זו  כבר אשמת סטים..). אבל נכון לזמן כתיבת שורות אלה, שני טלאים כבר תיקנו את רוב הבעיות, כך ש"שוגון 2" כבר לא יהיה משחק שבור כמו קודמיו.

המנוע הגראפי היה ונשאר מדהים. כמובן, בשביל לשחק בו על רמת הפירוט הגבוהה ביותר תצטרכו להצטייד במחשב חזק במיוחד, אבל הרצתי אותו נפלא על המחשב בן שלוש וחצי השנים שלי על הגדרות גבוהות. המנוע הזה, כפי שכבר בטח הבנתם, יעיל מאוד, ומאפשר הרצה חלקה של קרבות עצומים עם אלפי חיילים וחיצים בוערים שנשלחים לכל עבר, בניינים קורסים והרבה, הרבה עשן שאופף את כל האקשן.

זמני הטעינה ארוכים למדי, גם במעבר ממשחק לתפריט הראשי, גם בטעינת שמירה וקרבות וגם במעבר בין תורים, מה שקצת פוגם ברצף המשחק. נקודה בעייתית נוספת: נכון לעכשיו לא תוכלו להגדיר אפשרויות Antialiasing דרך התפריטים. נאלצתי להוריד דרייבר לכרטיס המסך שלי, לגשת ללוח הבקרה של nVidia ומשם להגדיר AA ידנית עבור קובץ ההרצה של המשחק. לא כיף. המפתחים מבטיחים לאפשר גישה בטלאי עתידי, אבל בתור אחד שיודע איזה הבדל יוצר האפקט הזה, לא יכולתי לחכות.

היבט נוסף שהמפתחת השכילה להשתמש בו כדי ליצור אווירה יפנית אותנטית הוא הסאונד. הפסקול מורכב מנעימות אוריינטליות נהדרות (אבל קצת חוזרות על עצמן), וההצטיינות של הסאונד היא בקרבות בזמן אמת, שם תוכלו לשמוע כל רחש קטן והתפתחות בקרב באיכות גבוהה.

השורה התחתונה

"שוגון 2" הוא משחק אסטרטגיה בהיקף שלא נראה עדיין. מבחינה טכנית יש עוד מקום לשיפור, והמשחק עבר תהליך כלשהו של פישוט, אבל זה ממש לא משנה. אני נזהר מאוד להקליד את זה, אבל ייתכן ו"שוגון 2" הוא משחק ה-Total War הכי טוב ששיחקתי עד היום. תחת הנוסחה המוכרת, הצליחה "אסמבלי" להפיק משחק קרוב לשלמות.

אפשר לשאול האם במשחק הבא זה עדיין יספיק, אבל נכון לעכשיו, כל מה שמעניין אותי זה להפוך לשוגון. אז סלחו לי, הסמוראים שלי כבר מוכנים לצעוד.

משחקיות - כל העומק של הסדרה עם יותר ליטוש ו-AI משופר

גרפיקה - נראה מדהים, כמו שלמדנו לצפות

סאונד ופסקול - הפסקול היה יכול ליהנות ממבחר מוזיקות גדול יותר, אבל הקרבות נשמעים כאילו הם מתרחשים מחוץ לחלון שלכם

טכני - הרבה יותר טוב מקודמיו, מקום לשיפור בזמני טעינה ונקודה-שתיים נוספות

אורך חיים - מהסינגלפלייר ניתן להפיק מאות שעות משחק, ואם תוסיפו על זה את המולטיפלייר... ניפגש בגלגול הבא

מולטיפלייר - שיפור דראסטי. שאפו

ציון סופי: 90

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    18:17 24.03.2011 | DareDevil DareDevil

    אחלה ביקורת.

    אני אישית לא מתחבר למשחקי אסט' בהיקף כזה, אבל נהנתי לקרוא על כל פנים. שיחקתי בדמו של המשחק, נראה ממש מושקע.

  2. 2

    18:17 24.03.2011 | AvidanIL AvidanIL

    יופי של ביקורת תודה!
    בואו כולם לפורום TW כאן באתר!
    http://forum.vgames.co.il/forumdisplay.php?f=262

  3. 3

    18:18 24.03.2011 | חבקוק חבקוק (אורח)

    שיפתחו משחק אסטרטגיה במלחמת האזרחים האמריקנית-יהיה כיף לפרק לגנרל לי את הצורה.

  4. 4

    19:33 24.03.2011 | WarFox89 WarFox89 (אורח)

    כמה מיותרות הביקורות כאן , הן משקפות בדיוק את הביקורות
    של חו"ל.

  5. 5

    19:35 24.03.2011 | omer1000 omer1000

    היי אני משחק את שימאזו!

  6. 6

    19:37 24.03.2011 | ב ב (אורח)

    בתור מעריץ קבוע של הסדרה, אני לא מצליח להנות יותר ממשחקי Total War מאז ימי Rome. את Medieval 2 שנאתי, את Empire לא יכולתי לשחק מרוב שעמום ולא חשוב כמה אני מנסה, אני פשוט לא מצליח לגרום לאצבעות שלי להפעיל את Shogun למרות שקניתי אותו.

    הוא נראה מגניב והכל, אבל אני באמת חושב שמיציתי את סדרת TW.

  7. 7

    20:36 24.03.2011 | גכ גכ (אורח)

    נראה משחק ממש רציני. אהבתי שעשו מחקר על ההסטוריה והתרבות בתקופה ההיא כדי שיצא משחק ריאליסטי

  8. 8

    21:23 24.03.2011 | DareDevil DareDevil

    4:

    כמה מיותרות הביקורות באתרים בחו"ל, הן משקפות בדיוק את הביקורות כאן.

    זה עובד לשני הכיוונים..

  9. 9

    21:37 24.03.2011 | xcv xcv (אורח)

    טוב לראות עוד ביקורות ארוכות, ביקורת איכותית ו-4, הלוואי עלינו בדיוק את הביקורות של חו"ל בעברית, היה הרבה מה לקרוא :) מה שייחודי בוויגיימס זה השפה שלו, מן הסתם.

  10. 10

    22:37 24.03.2011 | B B (אורח)

    ביקורת נהדרת. מה זא פישוט? הייתי רוצה לשמוע על זה יותר, מדובר במגיפה דיי רצינית של התעשייה בשנים האחרונות

  11. 11

    23:44 24.03.2011 | YaWancker!@# YaWancker!@#

    23 אתה פשוט אידיוט.

  12. 12

    00:37 25.03.2011 | nhavu nhavu (אורח)

    12 שתול

  13. 13

    00:44 25.03.2011 | ניצן ניצן (אורח)

    עוד לא שיחקתי ב Shogun 2 אבל לפי דעתי Rome הוא משחק ה-Total War הכי טוב
    תודה על הביקורת!

  14. 14

    02:44 25.03.2011 | InterAl InterAl

    מזדהה לגמרי עם 6.

  15. 15

    10:55 25.03.2011 | אחד שמבין. אחד שמבין. (אורח)

    Rome הוא הטוב ביותר
    הקרבות פה נהיו בנאלים בלי עניין וסתם ללחוץ שיתקיפו ולקוות לטוב.
    המפה של המשחק מצמוצמת והולכת רק לכיוון אחד,ככה שזה מקשה לעשות בריתות כי בסופו של דבר תצטרכו לכבוש אותם בניגוד לROME שהבריתות היו בצד אחד ולכבוש צד שני.
    אני פשוט לא מצליח להנות מהמשחק הזה...

  16. 16

    12:57 25.03.2011 | סמואל סמי סמואל סמי

    מי יתן וכול ביקורות vgames יהיו ארוכות כזו..

  17. 17

    18:17 25.03.2011 | what the fuck? what the fuck? (אורח)

    RPG ואסטרטגיה לא ממש הטעם שלי, אבל מה שהכי מדהים אותי זה איך לעזעזל sega הצליחה לעשות משחק טוב. אני אומר לכם.. זה צריך להירשם בדפי ההיסטוריה של האנושות.

  18. 18

    13:07 26.03.2011 | tal0780 tal0780

    אהבתי את הביקורת ומסכים עם כל מילה וAI לדעתי שופר בצורה מעולה

  19. 19

    16:20 26.03.2011 | t_h t_h

    אחת הביקורות הכי מענינות שקראתי בויגימסת ח"ח... ובקשר למשחק, ברגע זה יורד מסטים.

  20. 20

    20:42 26.03.2011 | Jiddu Jiddu

    16,
    ונאמר אמן!

  21. 21

    22:03 26.03.2011 | 12 12 (אורח)

    6,אמפייר ונפוליאון הרסו את הסדרה,שוגון הצליח לחזור,זה שאמפייר ונפוליאון לא היו טובים לא אומר כלום על שוגון

  22. 22

    22:14 26.03.2011 | רועי רועי (אורח)

    יהיה אפשרות בקרבות לראות את הערים שלך או כמו אמפייר ונפוליאון שרק מבצרים וסתם כפרים??

  23. 23

    09:42 27.03.2011 | תימור תימור (אורח)

    כתבה זורמת קראתי את כולה, בדרך כלל אני קורא רק תפיסקה הראשונה היה נחמד לקרוא
    נראה משחק ממש טוב, הוא לא כבד לשחקנים חדשים?
    במחשב אני משחק בעיקר בCIV....

  24. 24

    21:23 27.03.2011 | bolter21 bolter21

    נראה כל כך טוב אבל אין בו את הכיף של AGE OF MAITOLOGY וEMPIRE

  25. 25

    17:00 28.03.2011 | y y (אורח)

    24 אתה מדבר שטויות

  26. 26

    17:08 23.05.2011 | כן כן כן כן (אורח)

    משחק גרוע לא ש אני לא אוהב משחקי אסט' אבל פשוט משחק מעצבן ו צריך להרוג את שימזו המעצבן בקיצור on my dieck
    lol

  27. 27

    01:32 18.07.2011 | dsd dsd (אורח)

    יש לי שאלה: יש שמה אפשרות להסתכל על הקרב (או לשחק בקרב) מגוף ראשון של החיילים?
    נ.ב
    אחלה בקורת.

  28. 28

    22:28 22.07.2011 | ori2501 ori2501

    בגדול לדעתי המשחק שיהיה הכי מעניין זה יהיה rome 2 שיהיה הרחבה למסעות ארץ ישראל

  29. 29

    17:31 28.07.2011 | kadmendo99 kadmendo99

    !!!ROME TOTAL WAR 2ֱ

  30. 30

    15:57 21.12.2011 | יש לי מחשב טוב יש לי מחשב טוב (אורח)

    יש לי מחשב מעולה שאפילו השוגון עובד אצלי ועוד עצה תפרסמו את דרישות המערכת כי הם כבדות ולא על כל מחשב זה עובד מניסיון

  31. 31

       | פורסם ע"י