הרשמה

ביקורת: Dawn of War 2 Retribution

אם אתה לא יכול להביס אותם, שרוף את כולם באש קדושה.

מאת: טל פרוסט

"בעתיד הקודר של המילניום ה-41 קיימת רק מלחמה."

מפתחת: Relic
מפיצה: THQ
תאריך יציאה: 01.03.11
פלטפורמות: PC

 וטוב שכך.

מלחמה היא דבר נוראי. הקושי הפיסי, צחנת המוות, זעקות הפצועים, חוסר התוחלת המשווע. לעיתים חייל נשלח למשימות ללא תקווה, כמו הסתערות אל מול אש התותחים, או התגנבות מאחורי קווי האויב.

מלחמה היא נוראית במיוחד מנקודת המבט של חייל פשוט בצבאות האדירים של קיסר האנושות באלף ה-41. אחד מתוך רבים, סיכוי של אחד למיליון לשרוד. עיקר התהילה הולכת לבריונים המגודלים עוטי השריון, נחתי חלל, בעוד שהחפ"ש משמש כבשר תותחים. לעיתים נשלח החייל למשימות התאבדות, כמו למשל לשמור על נקודות אסטרטגיות מפני אורקים רצחניים. חבורת האורקים הזו מונהגת על ידי אורק מגודל שחובש כובע פירטים וחמוש בגרזן-מסור חשמלי ולרוב מועך את החייל השומר לכדי עיסה מדממת במכה אחת.

למרבה המזל, Dawn Of War 2: Retribution מאפשר לך להיות האורק.
סדרת משחקי האסטרטגיה Dawn Of War מבוססת על משחק המיניאטורות המצליח Warhammer 40K, משחק מלחמה שמתרחש בעתיד הרחוק אבל מושפע מאלמנטים של פנטסיה (אורקים ואלפים בחלל) וכן מאלמנטים שונים בהיסטוריה (האינקוויזיציה הספרדית, האימפריה הבריטית ועוד).

העולם של 40K מתאר את המאבק של קיסרות בני האדם (The Imperium Of Men) מול שלל חייזרים אכזריים וכן קבוצה של בני אנוש שהשתעבדה לאלי הכאוס האפלים. מדובר בעולם משחק עשיר ומפורט מאוד, עם סיפור רקע מורכב שנע בין רצינות אפית לאבסורדיות מגוחכת.

Retribution, ההרחבה העצמאית האחרונה ל-Dawn of War 2, ממשיך לספר את קורות ההתכתשות הגלקטית בין הגזעים השונים בעתיד הקודר והרחוק. לראשונה הוא מאפשר לשחקן לבחור בין 6 גזעים שונים במצב לשחקן יחיד, מוסיף גזע חדש (המשמר הקיסרי) וכולל מספר שיפורים למשחק מרובה המשתתפים. בסופו של דבר הוא מצליח לזקק לתוכו את כל מה שהיה טוב במשחקי DOW בשנים האחרונות לכדי חוויה נוטפת דם, אפית, ולעיתים גם מגוחכת בצורה מהנה ביותר.
 

הטוב:
  • 6 צבאות שונים לחלוטין במערכה לשחקן היחיד
  • סוף סוף מרגיש כמו משחק אסטרטגיה
  • עדיין בין משחקי האסטרטגיה המרשימים יותר גרפית
  • אורקים פיראטים
הרע:
  • נרטיב חלש
  • אין הבדל משמעותי בין המשימות של הצבאות השונים
  • עקומת למידה משמעותית במשחק המולטי
והפיראט:
  • קוראים לו קפטן בלודפלג, והוא רוצה את הכובע שלך

אורקים-פיראטים, קומיסרים וכובע עילתי

עשר שנים אחרי מאורעות Chaos Rising ונפילת מפקד כוחות נחתי החלל לכוחות הנוראיים של הכאוס, מערכת הכוכבים Aurelia היא עדיין לא מקום בו תרצו לבלות את החופשה השנתית שלכם. אורקים-פיראטים פושטים על המרחב לטובת שלל מלחמה, כוחות הכאוס האפלים ממשיכים בשעבוד כוכבי הלכת, ה-Eldar (מעין אלפים בחלל) מנסים להציל חפצי כוח עתיקים מעברם האבוד וה-Tyranids (חרקי חלל עצומים) פשוט מנסים לזלול מכל הבא ליד.

לקיסר בני האנוש נמאס מהמצב, והוא נוקט בגישת "אם אינך יכול להביס אותם, שרוף את כולם באש קדושה". לשם כך הוא שולח את כוח ה-Exterminatus , צי חלליות קולוסאלי שנועד להדביר כל צורת חיים על פני כוכבי הלכת של המערכת. אולם המקור האמיתי לצרות הינו מפקד נחתי החלל לשעבר, Kyras, אשר הושחת על ידי כוחות הכאוס והשמדתו אולי תוכל לעצור את האפוקליפסה הקרבה.

במערכה לשחקן יחיד, לראשונה ב-Dawn of War 2 והרחבותיו, המיקוד אינו בהכרח בנחתי החלל וקיימת אפשרות בחירה בין שישה צבאות, חמישה מהם מוכרים מכותרים קודמים בסדרה - Orks, Space Marines, Eldar, Tyranids ו-Chaos - וכן גזע חדש: The Imperial Guard. על פניו, לכל גזע במשחק יש אינטרסים משלו בקונפליקט הקרב, אבל במשחק עצמו מירב השלבים והמשימות זהים, מה שעלול להיות מעט מעייף למי שרוצה לעבור את הקמפיין עם כולם. מצד שני זה מאפשר לך לחוות את הסיפור משש נקודות מבט שונות, וברמה האסטרטגית הצבאות שונים זה מזה בצורה משמעותית.

שניים מהקמפיינים המהנים ביותר הינם של המשמר הקיסרי ושל האורקים. המשמר הקיסרי הינו "צבא העם" של בני האנוש, ומורכב רובו מכולו מבני אדם שבריריים מחד ומכונות מלחמה ממש, אבל ממש גדולות מאידך. הצבא נמצא בפיקודו של גנרל בעל חזות ומבטא בריטי ולצידו קומיסר, קצין קשוח שמבצע משפטי שדה ומוציא להורג כל חייל שמתחיל להפגין חשש או פחדנות (מי אמר הצבא האדום?). לא שלחיילי המשמר הקיסרי יש בעיה למות גם בלי קומיסרים. לצבא מצורפת גם נציגה של האינקוויזיציה, שתפקידה למצוא ולעקור משורש כל סימן כפירה או מרמור.

האורקים הינם חבורת פיראטים עליזה (כובע עם גולגולת והכל), שמהווים את גולת הכותרת במערכה לשחקן היחיד. נכון שיש את העניין הזה עם סוף העולם הקרב, אבל מה שמעניין את האורקים, יצורים פשוטים שכמותם, זה בעיקר שלל, מלחמה ועוד כמה ראשים לעטר בהם את המקל המחודד שלהם. האורקים מדברים במעין שילוב של מבטא אירי קלוקל וג'מייקנית פיראטית, לגיבורים שלהם יש שמות אקזוטיים כמו: Mr. Nailbrains ו-Mr. Brikkfist (שגיאות הכתיב במקור) והדיאלוגים ביניהם מפיקים פנינות חן לשוניות כמו למשל: ! "I've set me gitfinda to pansy! Dere over dere". אם זה לא מספיק, המניע העיקרי של שר המלחמה האורקי בכל המערכה הוא לא אחר מאשר להשיג כובע אופנתי...

בחזרה (בערך) לשורשי האסטרטגיה

ב-DoW2 וההרחבה הראשונה שלו, השחקן הוביל חבורה מצומצמת של נחתי חלל ברצף של משימות שהרגישו יותר כמו משחק תפקידים טקטי ופחות כמו משחק אסטרטגיה. כל השלבים הרגישו דומים למדי וכמעט בסוף כל משימה המתין לשחקן קרב בוס כזה או אחר. למרות היכולת לשדרג את הגיבורים, המשחק די חזר על עצמו וגם די הרתיע שחקני Dow ותיקים, שנרתעו מקנה המידה המצומצם והטקטי לעומת קנה המידה הרחב וקרבות הענק של DoW1.

Retribution מאפשר לשחקן סוף סוף לתגבר את צבאו בכוחות נוספים תוך כדי המשימה, בתנאי שיתפוס נקודות אסטרטגיות. התוספת הזו מאפשרת להפוך בחזרה את הכוח עליו אתה מפקד לצבא של ממש, ולא מחלקת קומנדו.

בהתאם למסורת של אולפן Relic, אין בנייה של בסיס והמשחקיות מבוססת בעיקר על תכנון צירי התקדמות, תפיסת מחסה, שימוש ברתק ויכולות מיוחדות של הגיבורים. המשאבים במשחק מגיעים בעיקר מתפיסת נקודות אסטרטגיות, מה שמחייב את השחקן להתקפיות ולא מאפשר התבצרות בנקודה לאורך זמן. השחקן יכול לבחור בטכניקות שונות, אם בשימוש במחסות, חוליות נשק כבד, התבצרות במבנים, שימוש בכלי רכב ועוד ועוד. לכל טכניקה יש יתרונות וחסרונות, ורק שילוב מושכל בין כל היחידות וגיבורי הצבא יביאו לניצחון המיוחל, במיוחד ברמות הקושי הגבוהות.

בין המשימות יכול השחקן לשדרג את ציוד ויכולות הגיבורים תוך כדי הקשבה לדיאלוגים מעניינים יותר או פחות. הגיבורים הופכים לחזקים יותר ויותר עם כל שלב וכן יש משמעות לאופי השדרוג והנשק שהם מקבלים, כך שגם צד טכני זה של המשחק הופך למהנה במיוחד.

גיוון זה שם המשחק, וגם תותח גדול ליד לא יזיק

כל גזע במשחק מרגיש שונה וקצרה היריעה מלתאר את המגוון המרשים של היחידות. נחתי החלל מצוידים בחיילים משוריינים וביכולות התקפיות מרשימות, אולם סדרי הכוחות שלהם קטנים יחסית. חיילי המשמר הקיסרי שברייריים ותלויים במציאת מחסה יעיל, אולם ניתן לתגבר אותם בכוחות גדולים, ובשלבים מאוחרים במשחק הם מצוידים במכונות מלחמה משובחות, כולל ה-BaneBlade האימתני (סופר-טנק עצום). חיילי הכאוס ישתנו בהתאם לאל הכאוס שתבחרו לסגוד לו, לTyranids (שסטרקראפט הפך אותם ל-Zerg) יש נחילי חרקים, ול-Eldar (עליהם מבוססים הפרוטוס) יש יכולות על-מוחיות מרשימות. והאורקים? פשוט ייצרו מספיק מהם, הקליקו על מיקום האויב וWAAAGH! קמפיין של כל צבא אורך כ-10 שעות, ובנוסף לכך ניתן לשחק כל אחד מהם במצב Co-Op, כך שיחסית למשחק הרחבה יש כאן תוכן רב מאוד.

במשחק מרובה המשתתפים ככלל אין חידושי ענק והוא עדיין כולל את המצבים המוכרים: Point Victory, הפחות מוצלח לטעמי, בו השחקן נדרש לכבוש ולשמור על מספר נקודות אסטרטגיות לאורך זמן; Annihilation, שבו נדרש השחקן להשמיד את בסיס היריב ולהגן על שלו; ו-Last Stand, בו מספר גיבורים עומדים בפני גלים בלתי פוסקים של אויבים. בסך הכל מצבי ריבוי המשתתפים של המשחק מהנים למדי, אולם לשחקנים פחות מנוסים יהיה קשה להשתלב מול שחקני Dow משופשפים, שנוטים לדרוס "ניוביס" ללא רחמים.

הגרפיקה של המשחק, למרות שהתיישנה במעט, עדיין מהטובות שקיימות במשחקי אסטרטגיה כיום והפיצוצים, כמות הדמויות על המסך והעיצוב האמנותי, מרשימים למדי ונאמנים לסגנון של 40k. באחד מהשלבים היותר המרשימים ויזואלית במשחק נדרש השחקן להימלט מאחד הכוכבים שמופצץ על ידי הצי הקיסרי, תוך כדי שהכוכב נחרב וקורס לתוך עצמו.

הסאונד במשחק מרשים אפילו יותר: הדיבוב מצחיק לעיתים עד דמעות ונעימות המלחמה בשילוב רעם התותחים וצליל המסורים החשמליים מפצחי העצמות מענג במיוחד.

השורה התחתונה

Dawn Of War 2: Retribution הוא ללא ספק משחק Dawn of War 2 הטוב ביותר עד כה, במיוחד למי שחשב שהפרקים הקודמים הכילו יותר מדי טקטיקה ומעט מדי אסטרטגיה. בהתחשב במספר המצומצם של כותרי אסטרטגיה גדולים שיוצאים, מדובר במשחק מומלץ ביותר לכל מי שרוצה חוויית אסטרטגיה מהנה ומתוחכמת ארוזה בעטיפה מדממת ,אפית וגרוטסקית.

משחקיות - משימות מעט שגרתיות, המכניקה הבסיסית מהנה וטקטית

גרפיקה - מהמשובחות בז'אנר

סאונד ופסקול - וווווווורום!

טכני - מנוע מנוסה ויציב

אורך חיים - ניתן להוציא ממנו כ-60 שעות משחק רק בסינגלפלייר - טייק דאט, סטרקראפט!

מולטיפלייר - מהנה, אם כי לא מסביר פנים

 

ציון סופי87

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    22:28 17.03.2011 | ניצן ניצן (אורח)

    אחלה סיקור תודה!

  2. 2

    22:34 17.03.2011 | snake snake (אורח)

    אין אף משחק אבטרטגייה, אי פעם, שיוכל להתחרות בwarcraft 3. גם מבחינה עלילתית גם מבחינת הנאה וגם מבחינת משחקיות וגראפיקה.
    ואין אף הרחבה שדומה לפרוזן פרון. כול שאר משחקי האסטרטגייה פשוט לא מצליחים לתת את אותה הרגשה אפית שהייתה לי (ולרבים אחרים), בזמן ששיחקתי בו.

  3. 3

    23:02 17.03.2011 | sum41rulez sum41rulez

    2 סתם שאלה מתוך סקרנות אולי היה איזה דיבור קטן על זה או משהו...
    יהיה Warcrafr 4?
    לא נראה לי כי אתה יודע יש לבליזארד מספיק משחקים מצליחים והם לא צריכים את זה אבל אם יהיה זאת קניה בטוחה כמו Diablo 3 (:

  4. 4

    23:28 17.03.2011 | סופר גיי סופר גיי (אורח)

    פשששששש אם הייתי קיים הייתי קונה מייד

  5. 5

    23:49 17.03.2011 | ברק מיכאל שמואל ברק מיכאל שמואל

    סיקור טוב מאוד, יש לי את המשחק, ואני חייב להגיד שגם הוא, וגם STARCRAFT, הם בין המשחקים הבאמת טובים ששיחקתי, וכן שיחקתי גם WARCRAFT 3 למי ששואל, אבל האמת שהוא לא משהוא, במשחק הזה (DAWN OF WAR) יש מערכת COVER במולטי ובסינגל, משהו שבאמת מוסיף, לאחר ששיחקתי הרבה זמן ב WARCRAFTּ STARCRAFT.

  6. 6

    07:49 18.03.2011 | snake snake (אורח)

    3 כרגע אמרו שהם מוסיפים הרחבות נוספות לWOW. לא היו דיבורים על W4.
    6 אני בטוח שתמצא עוד הרבה אנשים שאומרים שW3 הוא משחק אסטרטגיה של העשור. DOW 2 הוא משחק חדשני יותר ממנו, אבל עדיין משחקים בW3, בתחרויות, על כסף ואפילו בתחרויות עולמיות.

  7. 7

    09:33 18.03.2011 | holycanoly holycanoly

    לsnake אם תסתכל על העשור- אתה כבר בעשור חדש.
    מבחינת רמת משחק starcraft 2 לוקח. כן, גם את warcraft 3, המשחק החדש של warhammer הוא טוב מאוד (מנסיוני- הזמנתי אותו בהזמנה מוקדמת) אבל אחרי שמסיימים קמפיין אחד הוא מתחיל לשעמם כי כל צבא שונה מקודמו אך הגיוון פה אינו משתווה לגיוון בקמפיין של סטרקראפט 2(בכל משימה יש גימיק אחר). המשימות בין הקמפיינים השונים במשחק הם כמעט וזהות לחלוטין בעיקר שלושת המשימות הראשונות שזהות לגמרי ומייאשות אותך כל פעם מחדש- אותם אויבים, באותם מקומות שוב ושוב ושוב. זאת לעומת warcraft3 שכל קמפיין היה שונה מקודמו.
    למרות זאת, המשחק החדש של relic מעביר בכיף 20 שעות רק בסינגל עד שהוא מתחיל להימאס, והרבה הרבה יותר טוב מקודמיו. לכן מבחינתי אם אתם חובבי אסטרטגיה שווה קנייה(כל עוד קניתם את סטרקראפט 2 קודם).

  8. 8

    09:37 18.03.2011 | ברק מיכאל שמואל ברק מיכאל שמואל

    מסכים עם 8, אומנם הסיפור של STARCRAFT הרבה יותר טוב, מכל משחק אסטרטגיה שאני מכיר, אבל WARHAMMER הוא משחק שבאמת מוסיף לחווית משחק, והמולטי שלו באמת בין הטובים שראיתי (לא יותר מ STARCRAFT-לפי דעתי), ולכן כמו 8 הוא שווה קנייה.

  9. 9

    10:23 18.03.2011 | twisted_87 twisted_87

    סיקור מצויין, שיחקתם אותם!

  10. 10

    10:24 18.03.2011 | twisted_87 twisted_87

    אותה* :)

  11. 11

    11:13 18.03.2011 | טל טל (אורח)

    אגב, בזה שהשוויתי את הטירנידס לזרג והאלדר לפרוטוס לא מוריד מערכם של SC וWC ששניהם משחקי אסט' מצוינים. זו פשוט עובדה שבליזרד במקור רצו לעשות משחק אסט' לוורהאמר ופשוט לא קיבלו את הזיכיון באותה תקופה מgames workshop (החברה שהגתה את WH) ולכן יצרו את Warcraft שנוצר ב"השראת" וורהאמר והשאר היסטוריה...

  12. 12

    11:58 18.03.2011 | snake snake (אורח)

    עכשיו, מה בסוף כדאי לקחת? כי יש רק 3 משחקי אסטרטגיה שאי פעם היתחברתי אליהם ואחד מהם הוא סטארקרפט, לא היתחברתי אליו כמו אל וורקרפט אבל אהבתי אותו. מה כדאי לקחת, סטארקרפט 2, שוגון 2 או dow ?

  13. 13

    13:36 18.03.2011 | ל12 ל12 (אורח)

    תלוי מה אתה מעדיף
    אם אתה רוצה משחק עם קמפיין בעל גיימפלי מצויין ומולטי תחרותי עם כל מיני מודים שונים שיצרו אנשים עצמאיים, לדעתי סטארקראפט 2 לוקח פה.

  14. 14

    14:05 18.03.2011 | מסכים עם 14 מסכים עם 14 (אורח)

    Gaymer

  15. 15

    15:02 18.03.2011 | ברק מיכאל שמואל ברק מיכאל שמואל

    ל 12, כמו ש 13 אמר, באמת שעדיף לך את STARCRAFT, אחרי זה DOW, שוגון ד"א או משחק ממש אבל ממש שונה מכל אלה.

  16. 16

    20:04 18.03.2011 | חתול רגיל חתול רגיל (אורח)

    17 הוא חתול מקסיקני !!

  17. 17

    20:04 18.03.2011 | חתול מקסיקני חתול מקסיקני (אורח)

    אני חתול מקסיקני

  18. 18

    00:58 19.03.2011 | כמו דג כמו דג (אורח)

    19 רק זה מה שיש לך להגיד??

  19. 19

    01:09 19.03.2011 | holycanoly holycanoly

    19- העתקה יפה מויקיפידיה למרות שלרוב נהוג לפסק.
    12- כדי לך ללכת על סטרקראפט 2 ללא עוררין בעניין.

  20. 20

    02:41 19.03.2011 | סס סס (אורח)

    ל-19 מעניין למדי...

  21. 21

    00:49 21.03.2011 | MUZIMUZI MUZIMUZI (אורח)

    האמת תמיד אהבתי את סדרת המשחקים הזאת, אבל בהשוואה לWC3 אין להם עלילה בשיט, אני מספיק טוויסטים ודברים מעניינים תמיד זה איזה משהו שקשור בכאוס משתלטים על העולם והמרינס הגיבורים והאלדר שמפריעים להם (ככה זה היה בDOW CR בערך , אין מספיק שיתוף פעולה כולם נגד כולם ...

  22. 22

    14:58 21.03.2011 | ... ... (אורח)

    DOW2 הרבה יותר מעניין, הרבה יותר כיפי מSTARCRAFT 2.
    סטארקראפט מרגיש כל כך לא מתוחכם לעומת DOW2... מרגיש כמו סטארקראפט 1 רק יותר מהיר ומאסיבי. רק בגלל המערכת מולטיפלייר המבריקה של בליזארד, ובגלל שסטארקראפט זה שם הרבה יותר חזק מDOW ועם הרבה יותר שחקנים, אנשים מעדיפים את זה.

  23. 23

    00:01 26.03.2011 | t_h t_h

    WC3 אחד המשחקים הכי טובים ומאתגרים ששיחקתי בחיים שלי, המשחק היחיד שאחרי שאני מסיים שלב אני מרגיש "שבע".

  24. 24

    13:58 26.03.2011 | טל טל (אורח)

    ממש לא מבין את ההתלהבות מwc 3. לדעתי הוא שייך לסוג משחקים שעבר זמנם. כל שלב אותה שיטה. תשרוד את ההתחלה, תקים בסיס גדול, תייצר מספיק חיילים ושלח את כולם לבסיס האויב. relic סוף סוף שברה את הנוסחא הזו ומקווה שחברות נוספות יבואו בעקבותיה.

  25. 25

    08:58 12.04.2011 | יאיר יאיר (אורח)

    סיקור מצוין.
    אני אמנם מכור לג'אנר, אבל אתה אחראי לזה ש vgames הפך לאתר הבית שלי. עוקב באדיקות,
    י.

  26. 26

       | פורסם ע"י