הרשמה

ביקורת: From Dust

לא מפחדים ממשחקים קצת שונים? אתם חייבים לעצמכם את From Dust

מפיצה: Ubisoft
תאריך יציאה: 27.07.11
פלטפורמות: PC (נבדקה), X360

 לא בכל יום יוצא משחק אלוהות שמסקרן אותי, גם לא בכל שנה. למעשה, מאז Black & White האגדי אינני זוכר את עצמי משחק במחשב ולא יורה על מישהו או מפוצץ משהו.

 למרות זאת, משחק האלוהות החדש של יוביסופט הוציא אותי משגרת המשחקים הרגילה אל מקום שונה לחלוטין. מהרגע שדרכה רגלי בעולם המופלא של From Dust, אני עסוק בהצלת חיים ובתחזוקת שבט ילידים שאף אינו דובר את שפתי - ולמרבה ההפתעה אני ממש לא מוצא את עצמי משתוקק למצוא איזה שוטגאן או מכונת יריה שיגבירו קצת האקשן.

למרות הפתיחה המהללת משהו, From Dust, אינו משחק מושלם. רחוק מכך. הוא גם לא כזה משחק של אמצע, של ציון "70" ושל סיכום סופי של 'תשחקו אם אין לכם משהו אחר לעשות'.

From Dust הוא מסוג המשחקים הדו קוטביים: או שאתם מתמכרים ברגע, או שאתם סוגרים ומוחקים את קבצי ההתקנה כבר לאחר ההפעלה הראשונה.

 אבולוציית הנמלולים

"נמלולים - הדור הבא" היא הדרך הפשטנית והקלה ביותר לתאר את From Dust. אך הנמלולים של 2011 כבר אינם אותם למינגים, לא רק במראה החיצוני אלא גם באינטלגנציה (לא עוד התאבדויות המוניות). מעבר לכך, הקונספט זהה לחלוטין. אתם שולטים באל של שבט עתיק, ואחראים להעביר את הילידים של השבט בביטחה ממקום למקום.

כמו בנמלולים, גם ב-From Dust אין לכם שליטה ישירה על הדמויות, אלא שליטה כללית יותר, "ממעוף הציפור", על הסביבה עצמה. במקרה שלנו השחקן מקבל את השליטה בכוחות הטבע - מה שיאפשר לכם לעצב מחדש את הגאוגרפיה של השלבים השונים בצורה שתאפשר לילידים להגיע למחוז חפצם. 

השליטה עצמה קצת מוגבלת (בעיקר עקב התאמה לא כל כך מוצלחת לעכבר ומקלדת), אך בהחלט מספקת ל-99% מהמשימות במשחק - שגם מתגלות כמשימות מאוד פשוטות להבנה. בכל שלב מאוד ברור מה בדיוק צריך לעשות כדי לפלס את דרכם של הילידים אל המטרה - רק מה, זה שקל להבין מה צריך לעשות לא ממש אומר שקל להבין איך צריך לעשות.

משלב לשלב המשימות קשות יותר ויותר. ריבוי המשתנים בסביבת המשחק יוצר מצבים מסובכים בהם  נזדקק לא רק לתכנון קפדני אלא גם לתפעול מהיר של האובייקטים - וכאן השליטה המעט מוגבלת הופכת לבעייתית, אבל אף פעם לא ברמה ששוברת את המשחק.

ההדרגתיות בה נרכוש את הידע והניסיון ראויה לציון. מטרת השלבים הראשונים היא להקנות לשחקן את הידע הבסיסי והכרת האובייקטים כך שלשלבים המתקדמים יותר נגיע עם הידע הדרוש להצלחה. בשלב הראשון למשל, קבוצת הילידים תצטרך להגיע לפסל המסמל מקום מושבה (טוטם) שנמצא באי לא נגיש. כאן, הפתרון הסתכם במשיכת חולות ממקום מסוים אל אזור המעבר וכך לאפשר להם לחצות. נדמה לי שבדיוק ככה בנו את המרינה בהרצליה.

 בשלבים המתקדמים, כאמור, מתווספים למשוואה אלמנטים נוספים אותם עלינו לקחת בחשבון. המעברים והמושבות יהיו תחת התקפות מתוזמנות של גלי צונאמי אדירים או התפרצות הר געש - אסונות שיכולים להחריב בין רגע את כל העבודה הקשה שלכם, וגם להרוג את הילידים הנחמדים. גם שבילי מים  שבשלבים הראשונים יכולנו לייבש בין רגע לא יתייבשו באותה קלות, אם בכלל - והעסק יהפוך למסובך הרבה יותר.

המתינו, טוען את הסופרטנקר.

 במקום שכוחות הטבע אינם יספיקו, נוכל להשתמש בכוחות על טבעיים אותם אנו מקבלים עם השגת מטרות משניות בכל שלב. כך למשל, נוכל להפעיל כוח דוחה מים המגן מפני גלים או במקרה הצורך את ה"מאייד" אשר מייבש שבילי מים ומאפשר מעבר לזמן קצוב.

כוחות על טבעיים אלו אינם זמינים בכל עת ודורשים זמן "טעינה" בין הפעלה להפעלה. כדי לנצלם כראוי, נצטרך גם תזמון מדוייק וגם הכנה מוקדמת מתאימה בעזרת הכלים העומדים לרשותינו. מדובר באלמנט שתורם לתחושת הלחץ של המשחק: לא מדובר עוד בפאזלים סביבתיים נחמדים ואיטיים, אלא במשחק עם הגבלת זמן - מי שלא ימהר, יפסל. ואף אחד לא אוהב להפסל.

למרבה הצער, המשחק לא תמיד טוב בלהסביר לכם מה אתם עושים בסדר או לא בסדר. במהלך המשחק לא תקבלו הסברים שוטפים ותמונת מצב עדכנית. אם ההתקדמות שלכם לעבר היעד תעצר, גם לא תמיד תקבלו הסבר למה זה קרה. כך, אתם עלולים למצוא את עצמכם שוב ושוב מתעסקים עם אזורים הדורשים טיפול והגנה אך לא מתקדמים לעבר פתח המעבר - דרכו תגיעו לשלב הבא. 

 לא משם, יא בוטים!

 ההצלחה במשימה אינה תלויה בתפקוד שלנו בלבד אלא גם באינטלגנציה של הילידים, עליהם אין לנו שליטה ישירה כפי שאנו רגילים במשחקי אסטרטגיה.

ילידים אלו פועלים בהתאם לתנאים הנוצרים סביבם ולכן לא נוכל להתאים עבורם מסלול קצר יותר או בטוח יותר אל היעד. קרה לכם פעם שהייתם בטיול בחו"ל, ובחרתם במסלול נסיעה ארוך ומסוכן רק כי קראתם בספר תיירות שהנוף בו יותר יפה? אז מסתבר שלילידים יש את אות ספר - מה שיכול ליצור לפעמים מצבים די מתסכלים.

כמו כן, לא נוכל לשנות את המסלול בהתאם לסביבה הדינאמית. זה נשמע אולי כמו בעיה פעוטה - אבל לא תאמינו עד כמה זה מתסכל להשקיע זמן רב בתכנון, תזמון והכנה ובסופו של דבר לאבד את השיירה שבחרה בנתיב המסוכן ביותר ולא את זה שנראה כטבעי והנכון לבחור.

סאונד וגרפיקה

אם אתם מצפים למפלצת גרפית, כדאי שתנמיכו את הציפיות: ב-Ubisoft הגבילו משום מה את הרמה הגרפית של גירסת ה-PC של המשחק (עצלנות? עייפות? אולי הם סתם חשבו שזה לא חשוב?) - והתוצאה בהתאם. קצב הפריימים מוגבל ל-30FPS בלבד וגם האפקטים הגרפיים היו יכולים להיות נאים יותר.  העובדה שמדובר בפורט למשחק קונסולות אף פעם לא היתה ברורה יותר. עם זאת, From Dust אינו משחק FPS ועל כן, בסופו של דבר, זה לא באמת מפריע לתפקוד השוטף.

 התמונה אמנם נראית טוב מאוד, אך כמות הפרטים קטנה בהרבה מהכמות שאנו רגילים לקבל במשחקים חדשים, רובם חוזרים שוב ושוב בכל השלבים. לא תוכלו לשנות הגדרות גרפיקה מתקדמות וכאמור, גם לא לקבל יותר מ-30 פריימים לשניה. בהחלט לא המשחק בו תשוויצו עם המחשב החדש שלכם.

הסאונד משביע רצון וממלא את תפקידו כראוי, אם כי קצת מונוטוני: שלאחר 2-3 שלבים סביר להניח שכבר תכירו כמעט את כל הקולות ורעשי הרקע הקיימים במשחק, . האזנה לנעשה סביבכם חשובה מאוד ואף קריטית. כל אסון הקרב ובא יוצר אפקט קולי, וחייבים להיות קשובים לאזהרות האלה: גלי צונאמי לא יציפו את אדמותיך לפני שיקימו שאון אדיר בדרכם ולבה רותחת לא תשרוף את יבוליך בטרם שמעת את המקור גועש בשצף קצף. כנאמר - קשה באוזניות, קל בקרב.

סיכום:

 From Dust יכול היה להיות טוב בהרבה לו היו משקיעים יותר בנקודות הבעיתיות אותן הזכרתי למעלה. חסרונות רבים ובולטים כל כך לא יכולים שלא לפגוע בציון משוכלל.

עם זאת ולמרות הכל, From Dust הוא משחק יוצא דופן, מאתגר מאוד ובסופו של דבר, הוא מביא איתו שעות רבות של הנאה צרופה - בתנאי שאתם פתוחים למשחקים כאלה. אם כל מה שמעניין אתכם זה להרוג את חבריכם בקרבות מולטיפלייר - זה כנראה לא המשחק בשבילכם. 

אם, לעומת זאת, בא לכם לנסות משהו אחר - לכו על זה. למרות המגרעות, From Dust הצליח לגרום לי להנות כמו שלא נהנתי מזמן ממשחקים- וכשמדובר על מחיר מזמין כל כך, ושביוביסופט כבר הודיעו שהם מתכוונים להסיר את מערכת ה-DRM המציקה שלו -  אני לא מבין למה בכלל צריך להתלבט.

הטוב:
  • מאתגר
  • שעות רבות של הנאה
הרע:
  • אינטלגנציה מלאכותית לקויה
  • בקרת שליטה איומה
והמחאה:
  • יוביסופט שחררה את המשחק עם הגנת ה-DRM אך הואילה בטובה להחזיר את השפיות ואת המשחק גם לתחנות הרכבת לאחר מחאה גדולה.

 

ציון סופי: 80

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    12:34 24.08.2011 | נדב נדב (אורח)

    משחק נחמד, אבל הבינה המלאכותית איומה, הם תמיד בוחרים בדרך הכי לא סבירה שחשבת עליה, במיוחד אחרי שבנית להם דרך פשוטה ונוחה. השליטה בעכבר ומקלדת לא נוחה. ונראה שהמשחק הוא פשוט פורט גרוע לגרסת המחשב. הייתם עושים את זה על האקס בוקס.

  2. 2

    12:52 24.08.2011 | tomtomwolfwolf tomtomwolfwolf

    "אך לא תוכלו לסובב את התמונה ולטפל בשלב מזווית שונה"

    כפתור אמצעי או הכפתורים Q וE יסדרו את הבעיה הזאת.

  3. 3

    13:45 24.08.2011 | בלהבלה בלהבלה (אורח)

    אחלה סיקור,אחלה משחק

  4. 4

    14:10 24.08.2011 | Silent Dawn Silent Dawn

    80? היית נדיב קצת :)
    אני עכשיו תקוע בשלב עם הצמחים האלה שאוגרים מים. כל פעם שאני מנסה לכבוש כפר שנמצא למטה, האש מתחילה, המים נשפכים וסוחפים את כל האנשים לים. תסכול כזה עוד לא היה!!!

    הרעיון למשחק דווקא היה טוב מאוד, אבל הביצוע לוקה בחסר :(
    טוב נו, אולי יקום לו איזה חיקוי נחמד שיתקן את כל הבעיות.

  5. 5

    15:22 24.08.2011 | Narcan Narcan

    קראתי, ולאחר מכן קראתי שוב. לא הבנתי את הקונספט של המשחק(אוקי אתה אל, מה אתה עושה בדיוק?)

    וויגימס, רוצים להיות אתר רציני? תעסיקו כתבים רצינים/תגדילו את הביקורות שלכם. פעם כל ביקורת הייתה לפחות 3 עמודים שאחריה ידעת בדיוק אם אתה רוכש את המשחק או לא, עכשיו זה נראה לי כמו כתבת PREVIEW.

  6. 6

    15:35 24.08.2011 | אביעד אביעד (אורח)

    אני לא מבין איך יכול להיות שאתם כותבים ביקורת ממוצעת כזו כשאתם גם מדברים על דברים שלא קיימים, כאשר הם כן קיימים.

  7. 7

    16:03 24.08.2011 | אסף לוץ אסף לוץ (אורח)

    יש חזרו לעשות ביקורות.

  8. 8

    16:19 24.08.2011 | כל הכבוד!! כל הכבוד!! (אורח)

    סוף סוף חזרתם לעשות ביקורות!
    תמשיכו כך!! D:

  9. 9

    16:39 24.08.2011 | zivbu9 zivbu9 (אורח)

    דרך אגב vgames, למה אני לא יכול להיכנס לביקורות ישנות של האתר? שאלתי את זה מלא פעמים ועוד לא הייתה לי תשובה...

  10. 10

    19:16 24.08.2011 | Amos Zchoot Amos Zchoot

    tomtomwolfwolf, תודה על ההערה, אבדוק את זה.

  11. 11

    19:58 24.08.2011 | sa sa (אורח)

    הוא צודק וגם השלב לפני אחרון מתסכל עם השליטה של מקלדת ועכבר כשצריך להגיב מהר

  12. 12

    21:07 24.08.2011 | tomtomwolfwolf tomtomwolfwolf

    עמוס אתה רציני? אני אומנם שיחקתי עם בקר אקסבוקס, אבל אני בטוח שיש איזו הודעה במהלך המשחק שמסבירה לך את המקשים, וגם אם לא תמיד יש את רשימת הפקודות איפשהו בתפריט ההגדרות.

  13. 13

    23:37 24.08.2011 | a a (אורח)

    שבילי מים? ברצינות? מאיפה אתם מפליצים את התרגומים האלה?

  14. 14

    08:13 25.08.2011 | Yyy Yyy (אורח)

    בקיצור שווה לשחק בו עד שיצא deus ex?

  15. 15

    11:58 25.08.2011 | איפה קונים איפה קונים (אורח)

    איפה אפשר לקנות את from dust בלי להוריד אותו?

  16. 16

    14:51 25.08.2011 | Niseg Niseg

    חברים שלי מארה"ב אמרו שזה cheap port גם ב15 דולר כנראה לא שווה קניה. נחככה שירד ל5 ומטה ואולי UBI תועיל בטובה לתקן את השליטה הנוראה שיש במשחק.

  17. 17

    16:33 28.08.2011 | bob bob (אורח)

    כשראיתי את המשחק הזה בהתחלה חשבתי שאתה משחק מישהו עם ראש ביסקויט.
    למשחק באמת יש מלא דברים טובים והמשחק נראה מאוד טוב אבל המגרעות דיי הרסו... : (

  18. 18

    20:40 01.09.2011 | בהס בהס (אורח)

    משחק גרוע!!!! שיחקתי אצל מישהו שקנה אותה ב15 דולר!!! ופשוט מעפן לא שווה תקנייה פשוט מעפן אל תקנו

  19. 19

       | פורסם ע"י