הרשמה

ביקורת: Sleeping Dogs

יצאנו לטיול בהונג קונג ביחד עם הכלבים הישנים


Sleeping Dogs
חברה: Square-Enix | ת.יציאה: 17.8.12
פלטפורמות: PC, X360, PS3

זה נראה כמו GTA, זה מריח כמו GTA, זה אפילו מתנהג כמו GTA - אבל ל-Sleeping Dogs יש זכות קיום בפני עצמו - והוא מומלץ מאוד לכל חובבי משחקי העולם הפתוח

20 דקות בערך בתוך Sleeping Dogs, והונג קונג נפתחה בפניי. עד אז עברתי מספר משימות "סגורות" יחסית, שהיו מוגבלות לאיזורי משחק קטנים, ונועדו להכיר לי את מנגנון השליטה של המשחק. ברגע שמשימות אלה נגמרו, יצאתי לראשונה אל הכביש ההונג-קונגי, ואמרתי לעצמי "או, וואו, זה נראה פחות או יותר כמו כל משחק עולם-פתוח אחר בעולם!". ואז פרצתי לרכב והתחלתי לנהוג.  אחרי כמה רגעים נוספים, הבנתי שמשהו מרגיש לי די מוזר.

ההרגשה אותה הרגשה של GTA ו-Saints Row, אבל משהו לא בדיוק מתחבר. ואז הבנתי: כולם נוהגים בצד הלא נכו. חתכתי בפראות שמאלה כדי להמנע מעימות חזיתי עם אוטובוס, ופתאום הבנתי: בהונג קונג, כמו בבריטניה וביפן, נוהגים בצד השמאלי של הכביש. 

נשמע כמו פרט שולי? ובכן, זה פרט שולי שגורם לחווית הנהיגה במשחק הזה להיות שונה מכל המשחקים האחרים ששיחקתם בהם בשנים האחרונות - מה שמהווה סוג של מיקרוקוסומוס למשחק כולו: Sleeping Dogs הוא משחק עולם פתוח סטנדרטי, עם מספר "פרטים שוליים" שעושים את כל ההבדל, ונותנים לו זכות קיום משל עצמו.

למה אני מתכוון? המשיכו לקרוא כדי לגלות.

כלבים מנמנמים

ווי-שן הוא שוטר סמוי, שחוזר לעיר הולדתו, הונג קונג, אותה עזב לטובת גלות קצרה בארצות הברית. עם חזרתו, הוא הופך לאחד הנכסים החשובים ביותר של רשויות החוק: בלש מוכשר, שמצליח להסתנן אל לב המאפיה ההונג-קונגית ונמצא בדרכו להפללת פושעים כבדים במיוחד, שהמשטרה מנסה להפיל כבר שנים רבות.

הבעיה? לשן יש הסטוריה אישית עם חלק מהפושעים האלה, שלא לדבר על קשרים שנקשרים בינו ובינם בהיותו סמוי, והוא מתקשה לעיתים להפריד בין רצונותיו האישיים לתפקידו המשטרתי, מה שגורם למפקדיו לפקפק במניעיו ובמוסר הבין-כה-וכה-מפוקפק שלו. מזל שגם להם יש מניעים משלהם, שגורמים להם להשאיר את שן בתפקידו למרות הכל.

במהלך המשחק תובילו את שן במסעו את הנקמה ואל הגאולה. העלילה מזכירה סרט אקשן הונג-קונגי טיפוסי, עם הרבה טוויסטים אלימים בעלילה, דמויות מוקצנות וסטראוטיפיות, מאסטר קונג-פו זועף וחכם ועוד שלל קלישאות. מדובר ביופי של רקע למשחק עולם פתוח, שמרגיש מצד אחד מוכר (עקב כל הסרטים הדומים שראינו), ומצד שני שונה מספיק מעלילות משחקים דומים, שמתמקדים בשנים האחרונות אך ורק במתרחש בארצות הברית.

אגב משחקים דומים, הגיע הזמן להציג השוואה ראשונה ומתבקשת ל-GTA IV, כנראה משחק העולם הפתוח המפורסם והמוערך בדור הקונסולות הנוכחי, וה"עוגן" בו אשתמש כדי לנסות לתת לכם מושג למה אתם יכולים לצפות ב-Sleeping Dogs - פשוט כי סביר להניח שכל מי שקורא את מילים אלה שיחק בו: בהשוואה לדמותו ועלילתו של ניקו המהגר, ווי-שן מתנהג כמו דמות שטוחה ומעט מגוכחת. גם הסיפור כאן עמוק ומהדהד פחות. עם זאת - ההקפדה הסגנונית של Sleeping Dogs גורמת לו להיות מהודק והגיוני יותר ממה שהציגה לנו רוקסטאר ב-GTA - ובחלקים מסויימים הוא מצליח לגעת ולרגש לא פחות.

קרבות כלבים

לפני שנמשיך, בואו נדבר עוד קצת (ממש קצת, מבטיח!) על GTA IV. כבר אמרנו שמדובר באחד ממשחקי העולם הפתוח המפורסמים והמצליחים בהסטוריה, וזו כנראה לא תהיה הגזמה להניח שכל מי שמתחיל לחשוב על לפתח משחק דומה, יפנה אליו בשביל לקבל את הרושם הכללי של מה צריך לעשות. רק מה - GTA IV זה משחק מ-2008, ומאז השתנה דבר או שניים בדרך בה אנחנו משחקים.

והנה, Sleeping Dogs הוא משחק שבהחלט אפשר לתאר במובנים מסויימים כ-"GTA בשנת 2012". כל העניינים המעצבנים מהמשחק המיתולוגי אך המתיישן ההוא כבר לא כאן: הדמות שאתם משחקים מרגישה "כבדה" ואמיתית, ולא כעלה הנידף ברוח. באגים הקשורים בגאומטריה (נניח, דמויות שנתקעות בקיר) כמעט ולא מתרחשים, וגם האינטילגנציה המלאכותית של האויבים תעבוד מהרגע בו תראו אותם, ולא רק אחרי שתעברו גבול דמיוני שיפעיל את התסריט שלהם.

דוגמה מוצלחת למכאניקת משחק שפשוט לא הייתה קיימת בימי GTA IV, אך פורחת ב-Sleeping Dogs, היא קרבות המגע. ב-GTA פשוט לוחצים על כפתור אחד כדי לתת אגרוף. ב-Sleeping Dogs יש מערכת מורכבת, שמבוססת על תזמון של מכות נגדיות, קומבואים, שימוש נכון בסביבה ושילובים של מכות חלשות ומהירות ומכות חזקות ואיטיות. התוצאה היא קרבות מגע נהדרים, שמזכירים לא מעט את מערכת הקרב של משחקי בטמן האחרונים.

למרבה המזל - קרבות המגע הם גם הלב של קטעי האקשן במשחק, שכן האקדחים והרובים נדירים מאוד. כמעט כל קרב גדול יאלץ אתכם להשתמש באגרופים במקום בהדקים,והקרבות האלה עובדים כל פעם מחדש. אז נכון, אין ממש התפתחות בין קרב לקרב, ולמרות שאפשר לרכוש כל מיני קומבואים חדשים באמצעות עליה ברמות ומציאת פסלים שחבויים ברחבי העיר, כל הקרבות מרגישים פחות או יותר אותו דבר, ועדיין: משחק עולם פתוח עם מערכת קרבות מותחת, קצבית וכיפית הוא בהחלט עניין חדש. שאפו!

רוצים דוגמה לעוד פעולה שמשחקים שיפרו במהלך השנים האחרונות ו-Sleeping Dogs משתמש בה כמו שצריך? קבלו את מנגנון התנועה ברגל של המשחק. ווי-שן הוא ספורטאי מחונן, שמסוגל לרוץ, לטפס, לדלג ולקפץ - כל זאת בצורה חלקה מאין כמותה ובלי מאמץ מיותר. לחיצה על כפתור הריצה יגרום לשן לרוץ. כאשר תגיעו למכשול כלשהו (גדר, ארגז וכדומה) יהבהב לרגע על המסך כפתור הריצה. אם תספיקו לעזוב וללחוץ עליו שוב במהירות - ווי-שן ידלג מעל המחסום בקלילות ולא יאבד מומנטום. אם תפספסו הוא עדיין ימשיך הלאה, אבל יאבד מהירות. המנגנון הפשוט-אך-יעיל הזה מצויין למרדפים ברגל, שמופיעים לעיתים די קרובות.

ומה לגבי הגרפיקה, האם גם היא מודרנית? כאן התשובה שלילית. את המשחק בדקנו בגירסת הפלייסטיישן 3 שלו, שסבלה מחוסר אחידות משווע בכל הקשור לגרפיקה. חלק מהמודלים של הדמויות נראו מצויין, בעוד דמויות אחרות נראו כמו רובוטים חסרי רגש. העיר, לפחות, נראית טוב מאוד, והאפקטים של התאורה ומזג האוויר מוסיפים לאווירה.

פינצ'רים

עד כמה שאהבנו את מערכת קרב המגע, וכמה שחיבבנו את הסיפור החביב, הבעיה הגדולה של Sleeping Dogs הוא קנה המידה שלו. לעומת משחקים אחרים בז'אנר, הוא פשוט לא גדול מספיק או מגוון מספיק. העיר שלו לא קטנה במיוחד אבל הרבה יותר אינטימית מליברטי סיטי, מבחר כלי הרכב שלו אמנם מרשים, אבל כל מכונית מרגישה כמעט אותו דבר כמו קודמתה (מלבד אוטובוסים ומשאיות, שנוסעים לאט להחריד), ומלבד מספר "מכוניות על" זה לא באמת משנה עם מה תחליטו לנהוג.

המשימות מגניבות, אך חוזרות על עצמן. הסיעו את איש X לנקודה Y, הילחמו עם אויבים, השתתפו בקרב יריות קצר (מנגנון הירי, אגב, מספק אך לא חדשני בשום צורה), לוו את דמות Z לנקודה Y וכדומה. אין כאן מטוסים שצריך ללמוד להטיס, בתי ספר לנהיגה שצריך לצלוח כדי לפתוח מכוניות חדשות, או אפילו גשרים סגורים שמונעים את הגישה לחלקים מסויימים בעיר בתחילת המשחק. הכל פתוח מהתחלה, ולא משתנה מספיק עד הסוף. והאמת? זה לא בהכרח דבר רע: במשחק הזה אתם יודעים בדיוק מה אתם הולכים לקבל, ולא מובלים ביד לכיוונים חדשים ומתסכלים (מישהו אמר בית ספר לטיסה?).

יש גם משימות אופציונליות, אבל הן די משמימות. אפשר למצוא מכוניות נדירות לאספן כלי הרכב השכונתי, למצוא כל מיני אנשים שלא שילמו פרוטקשן ולסחוט אותם, או סתם להציע עזרה לאנשים ברחוב. האנשים האלה, אגב, כמעט תמיד זקוקים לאותה סוג של עזרה: או שמדובר במישהו שרוצה שתטביע את האוטו שלו בים כדי שזה יגרוף את כספי הביטוח, או שמדובר בבחורה מצודדת שמבקשת שתבחון את המחשוף שלה, רק כדי שהחבר הבריון שלה יכה אותך בהפתעה ויברח עם כל הכסף שלך (עד שתשיג אותו ותפוצץ אותו במכות, כמובן).

יש גם חפצים נסתרים לאסוף, שמשפרים את היכולות של הדמות שלך: פסלי קונג-פו ילמדו אותך מכות חדשות, מזבחי-בריאות יאריכו את מד הבריאות שלכם, ומזוודות יציידו אתכם בעוד כסף או תלבושות מיוחדות. משום מה, רוב החפצים הנסתרים האלה יופיעו על המיני-מפה ברגע שתתקרבו אליהם - מה שהופך את מלאכת המציאה שלהם לפשוטה מאוד, וחבל.

בקיצור - לא מעט דברים לעשות, אבל לא הרבה סיבות לעשות אותם, וסביר להניח שבשלב די מוגזם ימאס לכם ממשימות הצד ותתמקדו בעיקר באלה שמקדמות את העלילה. לפיכך, זה די מנחם ש-Sleeping Dogs הוא אחד ממשחקי העולם הפתוח הקצרים ביותר שיצא לנו לשחק בהם. מי שירוץ על המשימות הראשיות יוכל לסיים אותו בתוך כ-12 שעות, ומי שממש יתאמץ למצוא את כל החפצים החבויים יוכל לגרד את ה-20. מדובר בסדר גודל שמתאים יותר למשחקי פעולה - קצת מעצבן, אך בהחלט מטשטש את בעית הרפטטיביות וחוסר הגיוון.  

השורה התחתונה

Sleeping Dogs הוא משחק עולם פתוח מורכב פחות אך מהודק הרבה יותר מ-GTA IV. הסיפור שלו פחות מתוחכם ומרגש, אבל יותר הגיוני וברור. המשימות שלו פחות מגוונות, אבל אחידות יותר ברמתן. הרושם שהוא משאיר לטווח ארוך כנראה יהיה הרבה פחות קיצוני, אבל כמות הכיף שאפשר להוציא ממנו בכל דקה נתונה גדולה יותר.

בסופו של דבר, מדובר במשחק מוצלח למדי, שאולי לא ירים את הראש שלכם לעננים, אבל בהחלט יעביר לכם בערך 20 שעות בנעימים, ועל הדרך יתן לכם הזדמנות ללמוד קצת נהיגה בצד שמאל של הכביש. אם אתם בקטע של משחקי עולם פתוח ורוצים משהו קטן וטוב שיעזור לכם להעביר את הזמן בדרך ל-GTA V - הכלבים האלה בהחלט יעשו את העבודה.

 

הטוב
  • אלמנטים מודרנים רבים שעדיין לא יצא לנו לראות במשחק עולם פתוח.
  • מערכת קרב מגע מצויינת.
  • דיבוב מושקע עם שחקנים הוליוודים.
  • סיפור מטופש אך מעניין.
הרע
  • מוגבל הרבה יותר ממשחקי עולם פתוח אחרים.
  • גרפיקה לא אחידה בגירסת הקונסולות.
  • קצר וללא אונליין.
והתעלומה
  • מי לעזאזל נתן לו להיות שוטר?

במשפט אחד: לא היינו קוראים לו 'הטיול של החיים שלנו', אבל המסע של Sleeping Dogs להונג-קונג סיפק לנו 20 שעות של חוויות כיפיות ומהנות. זה אמנם לא GTA, אבל זה לא אומר שזה לא שווה את הזמן שלכם.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    20:11 30.08.2012 | אלירן אלירן (אורח)

    מומלץ מאד אני ממש אהבתי תמשחק

  2. 2

    20:45 30.08.2012 |  1 1 (אורח)

    מסכים, משחק מעולה.

  3. 3

    20:51 30.08.2012 | אדם תמים אדם תמים (אורח)

    נראה בסססדר.............נוריד למחשב, ונראה איך זה.

  4. 4

    21:41 30.08.2012 | הוגהו הוגהו (אורח)

    יתברך הרב אוכל החמוצים

  5. 5

    21:44 30.08.2012 | X X (אורח)

    משחק פשוט לא טוב... הייתי נותן לו 40 פלוס מינוס ... מודה שמחקתי אותו אחרי 20 דקות!! מי המשוגע שישחק בזה 20 שעות?!?!?!

  6. 6

    21:59 30.08.2012 | FoXie FoXie

    X אתה אידיוט שלא מבין שום דבר מהחיים שלו
    המשחק אומנם לא GOTY אבל בהחלט שווה ציון של 80-85

  7. 7

    22:50 30.08.2012 | Ruinous Ruinous (אורח)

    שיחקתי במשחק ב XBOX אמנם הוא מרשים בגלל הגריפיקה והעולם הפתוח אבל יש לו הרבה חסרונות.השליטה באופנועים ומכוניות על הפנים.

  8. 8

    12:59 31.08.2012 | j j (אורח)

    משחק השנה לדעתי אין סיבה שלא

  9. 9

    14:35 31.08.2012 | Big Danny K Big Danny K

    תעשו ביקורת לגרסת ה-PC עם מחשב גיימינג טוב ואז הדעה שלכם על הגראפיקה תשתנה, אני מבטיח לכם...

  10. 10

    16:01 31.08.2012 | WarFox89 WarFox89

    נשמע משחק מעניין אבל אני הולך לדלג עליו לצערי כי אני לא בקטע של סין,יפן,הונג-קונג ובקיצור כל מה שקשור למזרח :\

    אם זה היה ב - USA או בכל מדינה אירופאית אחרת היתי קונה אותו ללא ספק.

  11. 11

    19:08 31.08.2012 | 11 11 (אורח)

    USA is shit

  12. 12

    20:32 31.08.2012 | iSuperior iSuperior

    הורדתי ולא התלהבתי יותר מידי.. אולי כי אני לא מת על הז'אנר הזה

  13. 13

    20:42 31.08.2012 | חומסססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססס חומסססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססס (אורח)

    חרא על בטטה של חומס

  14. 14

    23:46 31.08.2012 | Go Go (אורח)

    אאחחח.... ויגיימס...

  15. 15

    23:55 31.08.2012 | מושון מושון (אורח)

    יוואוו באלי עלייך סיני ובוא נעשה גם עם הסיני והיוטיוב אהה סיני אההה

  16. 16

    02:49 01.09.2012 |  : ם : ם (אורח)

    אני זוכר את בית הספר לטיסה בGTA SA XD
    באמת היה מעצבן

    יורו גיימר עשו ביקורת לגבי הגרסאות וגילו ששניהם "קצוצות" לאומת המחשבת אבל בצורה לא מפתיעה גרסה הXBOX מציגה גרפיקה יותר טובה (זה משחק שנור בארצות הברית ומנסה לנקום ביפן הPS3 שלה ככה הנראה...)

  17. 17

    14:47 01.09.2012 | מה? מה? (אורח)

    ממתי 20 שעות זה קצר? החלקת על השכל?
    ויש כאלה שיגידו שמולטיפלייר זה חיסרון, וזה שאין אותו זה אומר שהשקיעו בסינגל.

  18. 18

    17:53 01.09.2012 | שדגשג שדגשג (אורח)

    אני שרמותה ואני אוהבת לקבל זין בפה

  19. 19

    05:33 02.09.2012 | me me (אורח)

    לאיזה רמת תגובות התדרדר האתר הזה ממש גועל

  20. 20

    13:37 02.09.2012 | WarFox89 WarFox89

    מסכים עם 21

  21. 21

    15:52 02.09.2012 | למה?!! למה?!! (אורח)

    מה קרה לאתר?!!!

  22. 22

    17:33 02.09.2012 | ggg ggg (אורח)

    אכלו אותו ארנבים

  23. 23

    14:48 18.09.2012 | רז רז (אורח)

    אחלה של משחק.
    יש טיפה דברים מעצבנים במשחקיות אבל בגדול משחק מהנה מאוד.

  24. 24

    21:25 18.09.2012 | גיא גיא (אורח)

    שתדעו שזה רק לווינדוס 7 אחלה משחק!

  25. 25

    09:42 27.09.2012 | רוברט רוברט (אורח)

    אחלה ביקורת
    ח"ח

  26. 26

    14:41 09.10.2012 | אבי אבי (אורח)

    אני דוקא מאוד אהבתי אך עם היה שם יותר כלי רכב היה יותר טוב

  27. 27

    15:15 12.10.2012 | מושון מושון (אורח)

    אחלה משחק

  28. 28

    15:16 12.10.2012 | מושון 2 מושון 2 (אורח)

    חרא משחק

  29. 29

    04:41 14.12.2015 | אורי אורי (אורח)

    האמתי שהמשחק יותר כיף לי מgta נראה לי שבגלל שבgta אין הרבה דברים לעשות ופה אתה יכול לשיר קריוקי לצאת לדייט לפרוץ למצלמות ועוד מלא דברים

  30. 30

    10:08 12.04.2017 | דניאל דניאל (אורח)

    בתחילת המשחק לוקחים ווי לחקירה ושם נותנים לו להיות שוטר

  31. 31

       | פורסם ע"י